Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller  (gelezen 15361 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #30 Gepost op: 10 mei 2017, 14:43:52 »
Ik vermoed dat je bedoelt dat "hetzelfde" kan bereikt worden met 2 transistoren ipv met een controller?

Ben benieuwd hoe je daarmee zal bereiken wat ik in de projectomschrijving heb opgenomen?


Het antwoord daarop is ja, dat is geen enkel probleem, en dat werkt ook al jaren op de door jouw beschreven manier en methode, zonder controller.
Maar niets houd je tegen om het op je eigen manier te doen, maar een controller is het laatste wat je nodig hebt, bij deze functie omschrijving.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #31 Gepost op: 10 mei 2017, 15:26:40 »
Wim heeft het helemaal niet over een merk. Het gaat hier over een zelfbouwkeerlusmodule. Een relais moet omgeschopt worden op basis van het aanspreken van een bezetmelder. Het signaal van de bezetmelder zelf is daar vaak niet zonder meer geschikt voor. Dus moet er nog een transistor tussen. En voor de andere kant op nog een transistor. En oja, elke transistor moet ook nog een basisweerstand hebben, weer 4 cent extra.

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #32 Gepost op: 10 mei 2017, 18:03:22 »
Op Trainboard.com vroeg iemand of het mogelijk is een loco die over DET-a binnenrijdt, DET-1 "bedekt" heeft en DET-a ook geklaard heeft, opnieuw, in achteruit, over DET-a naar buiten te laten rijden.
Met de huidige setup met 3 sensoren is dat niet mogelijk maar het kan wel relatief eenvoudig worden voorzien door nog 2 extra detectoren bij te plaatsen: beide in de keerlus aan de uiteinden net vóór de isolatie, en de software routine aanpassen zodat dit ook kan. Interesse?

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #33 Gepost op: 10 mei 2017, 18:14:52 »
Het antwoord daarop is ja, dat is geen enkel probleem, en dat werkt ook al jaren op de door jouw beschreven manier en methode, zonder controller.
En ik denk dat dat niet klopt. Volgens jou: je ene detector die vòòr de keerlus staat stuurt het relais aan en poolt de fasen om, in de juiste "richting"; je trein rijdt binnen en je detector wordt "geklaard" dus ook terug omgepoold en de juiste "richting" voor verder achter de keerlus; de loco rijdt verder de keerlus uit, en je tweede detector detecteert je loco en "bam", kortsluiting.. Ofwel zet je de detector ver genoeg om geen kortsluiting te hebben, maar dan heb je prijs bij het binnenrijden aan de andere kant. Jouw oplossing werkt slechts in één richting; ..als ze werkt  :laugh:
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2017, 18:48:21 door Reinout van Rees. Reden: Onaardige opmerking (met smiley) gekuist. Draadje is al erg zat. »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #34 Gepost op: 10 mei 2017, 18:59:06 »
Erik, ik begin zo langzamerhand steeds minder te begrijpen van je verhaal. Kan je eens een procesbeschrijving geven van je systeem?
Dus geen details over de elektronica of de software, maar gewoon een beschrijving van een rit met een trein over de keerlus, en wat er onderweg allemaal gebeurt.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #35 Gepost op: 10 mei 2017, 19:18:13 »
Ofwel zet je de detector ver genoeg om geen kortsluiting te hebben, maar dan heb je prijs bij het binnenrijden aan de andere kant. Jouw oplossing werkt slechts in één richting; ..als ze werkt  :laugh:

Beste Erik,

Het moge duidelijk zijn dat je mijn oplossing niet kent of niet begrijpt, mijn oplossing werkt namelijk al jaren, en wordt in grote getale toegepast op menig modelbaan, bij onze modelspoor vrienden.
Het buskruit wat je nu aan het uitvinden bent, hebben wij al 10 jaar geleden uitgevonden op basis van 1 relais, daarvoor was er een oplossing met 3 relais, en die bestaat nog steeds uiteraard en is 25 jaar oud ongeveer. Mijn oplossing werkt m.b.v. 4 bezetmelders, en dat kunnen reedcontacten, LDR's lichtsluizen, of gewoon stroomdetecties zijn. En deze melders zijn in paren van 2 aan elkaar gekoppeld. Wij hebben gekozen voor stroomdetectie. Meer weten, zoeken op Ultieme keerlus of xTreme keerlus.
Maar wat ik lees in je laatste berichten, twijfel ik zelfs er aan of je zelf je eigen project wel begrijpt, dat is niet vervelend bedoeld, maar een gedachte die bij mij opkomt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #36 Gepost op: 10 mei 2017, 19:57:23 »
Erik, ik begin zo langzamerhand steeds minder te begrijpen van je verhaal. Kan je eens een procesbeschrijving geven van je systeem?
Dus geen details over de elektronica of de software, maar gewoon een beschrijving van een rit met een trein over de keerlus, en wat er onderweg allemaal gebeurt.
Goede vraag: constructief, onderzoekend en open. Maar -tenzij ik jouw vraag niet goed begrijp- heb ik daarop al antwoord gegeven, in een post van gisteren (en ik kopieer):

Je kan dit programma uiteraard ook testen op een Arduino Uno en de 3 detectoren simuleren met draadjes verbonden tussen de inputs en ofwel 0V ofwel 5V.
Je verbindt dan de 2 detectoren die buiten de keerlus moeten worden aangebracht met pin 1 (DET-a) en pin 2 (DET-b).
De detector die binnen de lus moet komen (DET-1) verbind je met pin 0 en de uitgang is pin 3.
Op uitgang pin 3 kan je een LED met weerstand in serie van ongeveer 300ohm naar 0V aansluiten. De waarheidstabel heb ik ergens liggen en zal die ook publiceren.
De werking is als volgt:
1. loco over DET-a: DCC signaal keerlus in lijn met track onder DET-a (pin3=H)
2. loco rijdt lus binnen, rijdt over DET-1: enkel als DET-a vrij komt keert het relais (pin3=L)
3. loco rijdt lus buiten over DET-b: niets verandert (pin3=L)
4. omgekeerde zin: loco rijdt over DET-b, pin3=L
5. loco rijdt verder over DET-1: enkel zodra DET-b vrij is keert het relais: pin3=H
6. loco rijdt over DET-a: pin3=H
7. DET-1 = vrij en DET-a = bezet: pin3=H
8. DET-a is vrij: pin3=H
Met andere woorden: pin3 blijft op de status waar de laatste trein hem gelaten heeft.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #37 Gepost op: 10 mei 2017, 22:43:52 »



1. loco over DET-a: DCC signaal keerlus in lijn met track onder DET-a (pin3=H)
2. loco rijdt lus binnen, rijdt over DET-1: enkel als DET-a vrij komt keert het relais (pin3=L)
Hier heb je een mogelijk probleem. Als je met een LDR werkt, mag er na het vrijkomen van DET-a, geen enkel wiel meer in deze sectie zich bevinden.
In omgekeerde volgorde hetzelfde probleem.
3. loco rijdt lus buiten over DET-b: niets verandert (pin3=L)

Met andere woorden: pin3 blijft op de status waar de laatste trein hem gelaten heeft.
[/i]

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #38 Gepost op: 10 mei 2017, 23:50:06 »
2. loco rijdt lus binnen, rijdt over DET-1: enkel als DET-a vrij komt keert het relais (pin3=L)
In de opmerking: "enkel als DET-a vrij komt" schuilt het addertje. Ik kan me een situatie voorstellen waar dat fout gaat. Stel je hebt een trein met een loc (die neemt stroom af) en de achterste wagen heeft sluitverlichting (neemt dus ook stroom af).
De loc komt op DET-1 en heeft DET-a verlaten, maar de laatste wagen is nog buiten de lus. Het relais keert dus terug. Maar als de laatste wagen in DET-a komt gaat het relais weer terug. Komt de laatste wagen in DET-1 en heeft DET-a verlaten dan gaat het relais weer om. Het staat dus een keer onnodig heen en weer te schakelen.
Het is wat Wim zegt, je hebt een nieuw wiel uitgevonden, maar ik denk dat de oude wielen beter zijn.

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #39 Gepost op: 11 mei 2017, 05:33:00 »
Wim: klopt, DET-a en DET-b moeten dusdanig (dicht) bij de isolatie opgesteld staan dat deze detectoren pas worden vrijgegeven nadat de laatste wagon de keerlus is binnengereden.

Klaas: klopt niet, niet enkel de loco maar de hele trein moet de DET-a of DET-b detector geklaard hebben. Met 3. loco rijdt lus binnen... etc bedoel ik de hele trein.

Ik denk dat Wim zijn bezwaar terecht is, en moet opgelost worden: twee bijkomende detectoren net binnen de keerlus moeten met DET-a en DET-b samenwerken om dit conflict te vermijden. Ik pas mijn programma en tekeningen aan. Wim, bedankt voor deze tip.

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #40 Gepost op: 11 mei 2017, 08:15:14 »
Hallo Erik,

Ik begrijp dat je er voldoening in vindt om het keerlus probleem te tackelen. Leuk, leerzaam en sociaal dat je het deelt. Maar ik ben bang dat Wim en Klaas in deze discussie gelijk hebben als ze stellen dat het hele probleem met vier detectoren, twee transistors en een bi-stabiel relais is op te lossen.
Zelf ga ik van onderstaand schema uit. Dit is een schematisering van in principe elke keerlus / keerdriehoek situatie.



Sporen A en B zijn tegengesteld aangesloten. Het spoordeel tussen A en B, de keerlus dus, moet soms qua aansluiting overeenkomen met A, soms met B.
De totale treinlengte moet kleiner zijn dan de afstand tussen detectoren A2 en B2. Kies je voor A1, A2, B1, B2 stroomgedetecteerde secties, dan heb je volgens mij de situatie van de Ultieme Keerlus of Xtreme Keerlus van Henk van den Velden/Patrick Smouts resp. Wim Ros.

Rijdt de trein van A naar B dan zet detector A1 de keerlusaansluiting gelijk aan A. Detector A2 doet hetzelfde, maar detector A1 had dat ook al gedaan.
Rijdt de trein verder richting B dan zet detector B2 de keerlusaansluiting gelijk aan B. Detector B1 doet vervolgens hetzelfde, maar detector B2 had dat ook al gedaan.
Rijdt de trein van B naar A dan schakelt B1, en vervolgens ten overvloede ook nog B2, de keerlusaansluiting gelijk aan B, en bij het verlaten van de keerlus schakelt A2 en vervolgens ten overvloede ook nog A1 de keerlusaansluiting gelijk aan A.
Rijdt de trein van A naar B de keerlus in, stopt, en rijdt vervolgens terug naar A dan staat de keerlusaansluiting nog goed, maar ten overvloede schakelen A2 en A1 de keerlusaansluiting ook nog gelijk aan A. Hetzelfde verhaal voor inrijden vanaf B, stoppen, en terug naar B.

Mocht tijdens de operationele situatie zich een complete stroomuitval voordoen - dat gebeurt hier op het Roemeense platteland nog wel eens - dan staat bij het weer opstarten van de baan de trein misschien ergens (halfweg) de keerlus, maar het bi-stabiele relais staat in elk geval in de bijbehorende positie.
Ik denk niet dat in zo'n geval jouw microprocessor nog de juiste informatie bevat. Dus bij restart moet je fysiek al je keerlussen checken.

Kijk ook eens op de site van Huib Maaskant http://www.floodland.nl/aim/info_keerlus_1.htm voor een goed verhaal over keerlussen. Jammer genoeg bestaat de site van Henk [Funky] niet meer.

Veel plezier verder,

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #41 Gepost op: 11 mei 2017, 11:20:04 »
Erik,

Interressante oplossing. Ben ook aan het stoeien om de keerlus van Henk (Funky) te verbetren, door met een Arduino de boel zo te schakelen, dat de middensectie langer wordt. Je brengt me weer op ideeen. Maar je oplossing is helaas voor e1n richting.
Voor twee richtingen zit je vast aan 4 sensoren.
En de Arduino code wordt dan:

   if (sensorA1 == LOW)
   {
       digitalWrite(Relay, HIGH);
   }
   if (sensorA2 == LOW)
   {
       digitalWrite(Relay, HIGH);
   }
   if (sensorB1 == LOW)
   {
       digitalWrite(Relay, LOW);
   }
   if (sensorB2 == LOW)
   {
       digitalWrite(Relay, LOW);
   }
Hierbij is de sectie tussen A2 en B2 de maximale treinlengte.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2017, 11:23:50 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #42 Gepost op: 11 mei 2017, 14:49:32 »
Eerder vandaag had ik al gereageerd op een berichtje van Wim waarin ik naar aanleiding van zijn post een nieuwe versie met 2 in plaats van 1 sensor aan weerszijden van de keerlus ga maken.

Nochtans spreek ik je tegen wat de rijrichtingsmogelijkheden betreft: met mijn huidige oplossing (drie sensoren) is het mogelijk om de keerlus van beide kanten op te rijden maar de trein moet wel in dezelfde richting verder rijden. Dus: eerste DET-a vervolgens DET-1 vervolgens DET-b, of omgekeerd.

Wim zijn opmerking was terecht over de risicovolle plaatsing van DET-a en DET-b. Door nu twee sensoren toe te voegen voldoe ik aan zijn bemerking PLUS zal het nu ook mogelijk worden om de keerlus aan de ene (of andere) kant op te rijden, EN OFWEL door te rijden OFWEL terug te keren in "achteruit".
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2017, 14:58:27 door Erik84750. Reden: typo »

Erik84750

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #43 Gepost op: 11 mei 2017, 15:09:00 »
PaulRoman: Knap! Simpel en effectief!
Maar met een controller kan je nog wat meer, bvb:
1. wat als je door een stom toeval tegelijk twee treinen aan weerszijden laat oprijden
2. wat als je effectief 2 treinen tegelijk aan weerszijden wilt laten oprijden maar de ene naar een parkeertrack in de keerlus wilt sturen
3. wat als je meerdere treinen wilt laten oprijden en enkele daarvan naar een parkeertrack in de keerlus wilt sturen
4. wat met een dubbele crossover plus keerlus?
5. stoorpulsen filteren
6. ...
Deze gevallen kunnen met een controller worden opgelost.

Wat stroomuitval betreft is ook dat geen probleem voor een controller: ofwel staan er nog wagons/loco op de detectoren en wordt het zaakje onmiddellijk juistgepoold, ofwel is het hele stel binnen de keerlus maar bij het eerstvolgend contact met een detector wordt alles correct gepoold. Geen behoefte aan geheugenfunctie.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Volautomatische universele bidirectionele goedkope keerlus controller
« Reactie #44 Gepost op: 11 mei 2017, 15:53:26 »
1. wat als je door een stom toeval tegelijk twee treinen aan weerszijden laat oprijden
..........
Deze gevallen kunnen met een controller worden opgelost.
Volgens mij krijg je dan gewoon kortsluiting. Maar ik ben wel benieuwd hoe je de controller dat laat oplossen.