Is een mechanisch relais wel snel genoeg om de polariteit te wisselen?Gaat een rijdende trein daar geen hikje ofzo van krijgen als dat gebeurt?
Wat is eigenlijk de meerwaarde van de controller? Je kan met de detectors toch rechtstreeks een bistabiel relais omschoppen? Daar hoeft niks tussen te zitten.
Misschien maak ik een denkfout, maar... de polariteit moet toch 2x geschakeld worden? De 1e keer bij het inrijden, dan moet de polariteit gelijk worden aan de polariteit van de inrijdende trein/rails, en als die trein eenmaal in zijn geheel in de lus staat, moet de polariteit van de gehele lus, dus inclusief rijdende trein, weer terug worden gezet?Het moment van de 1e polariteitswisseling bepaal je met de inrij-detectie, dan kun je de lus al op de goede polariteit zetten terwijl de trein er nog niet eens ingereden is; de tweede polariteitswisseling moet je dan doen als de hele trein in de lus staat, en op het punt staat de lus weer uit te rijden, met een uitrij-detectie. Klopt die gedachtengang?Dus de 2e wisseling doe je terwijl de trein rijd?
Inderdaad. Maar dan moet je het relais aansturen.
Logisch, maar dat moet je in jouw geval ook. Een relais dat je niet hoeft aan te sturen kan je net zo goed vervangen door een paar vaste verbindingen. Ik heb het idee dat je nodeloos ingewikkeld aan het doen bent.
... maar je vergeet dat er ook mensen zijn die eea voor de hobby doen. Die het zelf willen maken. Ook al kost dat meer, ook al is het complexer. Gewoon omdat het kán.