Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 20:36:20
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 20:29:22
REE Modeles 2025: NS 1300 door Corné81
Vandaag om 20:28:14
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jelmer
Vandaag om 20:21:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frank 123
Vandaag om 20:16:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
Vandaag om 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
Vandaag om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 19:16:24
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 18:56:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 18:52:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:08:31
Roco NS plan V door Petertje
Vandaag om 17:36:47
Maasvlakte Zuid door R1954
Vandaag om 17:26:31
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 17:01:12
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
Vandaag om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:44:45
Overstap naar HTM door Boertje
Vandaag om 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:32:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door aad52
Vandaag om 11:11:21
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 10:27:37
Au bord de la Cèze door Ronald69
Vandaag om 09:27:46
Spoorwegkanon Dora door Hans Reints
Vandaag om 08:59:21
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 205274 keer)

wob

  • Online Online
  • Berichten: 2964
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1215 Gepost op: 19 September 2025, 16:06:25 »

Brawa 043
(Deze foto had echt beter gekund. Ik schiet later nog wel eens een betere)


Märklin Hamo 044
Aandrijving vindt plaats op de achterste 2 gekoppelde wielen. De overige 3 wielen worden via tandwielen tevens aangedreven. Een en ander is helaas wel zichtbaar.
Merk op dat de elektraleiding onder de omloop filigraner is dan bij Brawa


Op de voorgrond de Brawa 043


Brawa 043


Märklin Hamo 044


Märklin Hamo 044


Wat een verschillen. Als je alleen al naar de loopas kijkt.


De vuurkist van de Märklin Hamo 044 is onder de omloop verbreed. De motor heeft namelijk zijdelingse bewegingsruimte nodig vanwege het knikraam. Achter de opbolling zat*) de motoras. Een weinig fraaie oplossing, nog afgezien van het feit dat het machinistenhuis helemaal gevuld is.
Jammer toch dat Märklin voor hun ruiten een kunststof gebruikt die na verloop van tijd vergeelt. Dit is niet mijn enige model dat daar last van heeft.

*) Ik heb de motor naderhand vervangen door een klokankermotor, waarmee de loc prachtig loopt.


Verschil in detaillering van de tender. Geen vergelijk.
De tender van de Märklin Hamo 044 stamt in beginsel nog uit de jaren '60.


Zomaar een foto om de detailrijkdom te laten zien.


Een poging om iets van het binnenliggende drijfwerk te laten zien.

Groet, Bas

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 5431
Re: Aachenau West
« Reactie #1216 Gepost op: 19 September 2025, 16:57:39 »
Mooi vergelijk Bas!

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3113
  • DB Tijdperk III
Re: Aachenau West
« Reactie #1217 Gepost op: 19 September 2025, 23:05:36 »
Een mooie machine heb je aangeschaft, naamgenoot (y)
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18226
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Aachenau West
« Reactie #1218 Gepost op: 20 September 2025, 11:43:09 »
Mooie machine, Bas! (y)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6084
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #1219 Gepost op: 21 September 2025, 18:10:26 »
Bas.

De eerste tien 44 ers waren er al in 1926. ;)
https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_44

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

wob

  • Online Online
  • Berichten: 2964
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1220 Gepost op: 21 September 2025, 21:30:31 »
Prachtige machine inderdaad.

Maar hier zit, als je het mij vraagt, toch een onvolkomenheid

De bovenste horizontale leiding had, net als de andere, ònder de zandleidingen door moeten lopen (in plaats van er met een bochtje omheen).
Of kwam dit in werkelijkheid bij sommige exemplaren zo voor?

Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6084
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #1221 Gepost op: 22 September 2025, 19:39:43 »
Bas.

Kijk hier eens. ;)



Met dank aan de Eisenbahn Stiftung voor het beeld materiaal.

Kees.

Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

wob

  • Online Online
  • Berichten: 2964
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1222 Gepost op: 24 September 2025, 20:49:26 »
Top Kees. Dank!

Als ik al van plan was die leiding aan te passen (niet dus) dan nu zeker niet meer.

Groet, Bas

wob

  • Online Online
  • Berichten: 2964
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1223 Gepost op: 16 October 2025, 21:24:02 »
Het is weer een tijdje geleden dat ik gepost heb. Maar ik heb zeker niet stilgezeten.
De vorderingen zijn echter niet zo fotowaardig.

Belangrijke stap is in ieder geval dat de keerwand van de insnijding nu ook aan de voorzijde gerealiseerd is.

Daarmee is ook het houtwerk aan de voorzijde van de insnijding vastgezet.
Inmiddels wordt er al gewerkt aan het uitzetten van het tracé, zoals te zien aan het spoor tussen de 2 punaises.

Het blijkt helaas dat ik kurk tekort ga komen om het gehele niveau 1 te bekleden. Toen ik me dat realiseerde ben ik direct gestopt, zoals te zien op de foto (waar het grijs geschilderde kurk abrupt ophoudt).
Enkel het spoor komt nu nog op een kurken bedding te liggen. Er liggen al stroken  gereed.

Het spoor tussen de punaises zal elektrisch worden aangesloten (ergens bij de bedrading op de foto), maar wordt pas in een later stadium verlengd tot het eindpunt, aan de andere zijde van de baan.
Tot die tijd fungeert het als een uithaalspoor voor een wissel nabij de loods. Dat biedt daarmee meteen een extra rijmogelijkheid.

Mijn handen jeuken om de bovenleiding van het spoor in de snijding verder af te maken. Maar eerst moet die plaat met de opstelsporen er nog een keertje af om een onbetrouwbaar (nieuw!) wissel in het verdekte deel te repareren.
Ik heb een test uitgevoerd: van de 100x schakelen ging het 4x niet goed. Ook al gaat het maar om 4%, daar heb je dus niets aan :(

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26347
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #1224 Gepost op: 16 October 2025, 23:06:19 »
Hoop dat je het "schakelprobleem" snel kunt oplossen want dan kun je weer lekker verder.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6084
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #1225 Gepost op: 17 October 2025, 09:33:31 »
Ik hoop ook dat je de wissel snel aan de gang hebt Bas.

Succes er mee en de verdere bouw. (y)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

wob

  • Online Online
  • Berichten: 2964
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1226 Gepost op: 17 October 2025, 15:04:35 »
Het zou inderdaad mooi zijn als dat wisselprobleem is opgelost.
Niet dat ik niet verder kan met bouwen. Er is genoeg te doen. Het is alleen dat als het opstelterrein er nog een keer uit moet, dat ik dat materieel er ook weer af moet halen.

Ik verdenk de wisselaandrijving van het probleem. Daarom was ik van plan om een vervangende wisselaandrijving van Piko te kopen. Maar toen bleek dat je daar €31,25 voor moet neertellen, had ik daar geen zin meer in. Wat een bedrag zeg. Voor hetzelfde geld is er iets mis het het wissel zelf en dan is het weggegooid geld.

Daarom lijkt me het beter om eerst maar eens 2 wisselaandrijvingen om te wisselen. Kijken wat er dan gebeurt.

In het uiterste geval zou ik nog een oude wisselaandrijving van Peco kunnen gebruiken. Die vreten weliswaar stroom, maar de wisseldecoder (Lenz) kan dat hebben. Geen eindafschakeling en een hoop herrie, maar super betrouwbaar.

Nu eerst weer verder met het uithaalspoor (zie post #1223).

Groet, Bas

wob

  • Online Online
  • Berichten: 2964
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #1227 Gepost op: Vandaag om 16:38:13 »
De bogen op niveau 1 zijn dusdanig ruim dat locs als deze BR 10, er met een gesloten frontschort doorheen kunnen.

Dat kon op mijn vorige baan niet. Enkel op het opstelterrein kon de loc een beetje heen- en weer rijden. En dat was dus (mede) een belangrijke reden om 'm af te breken en deze baan te gaan bouwen.

De bogen van het paradetraject op niveau 0, zijn ook voldoende ruim voor deze BR 10. Maar die zijn niet te bereiken omdat daarvoor verdekt gelegen lussen doorlopen moeten worden. Die lussen hebben boogstralen van ≥420 in plaats van de benodigde ≥700mm.
Dat betekent dat de BR 10 boven moet blijven, op niveau 1. Daar is nu in ieder geval veel meer rijlengte beschikbaar dan op mijn vorige baan.

Het spoor ligt nu vast(gelijmd) en is elektrisch aangesloten.

De tijdelijk voeding (met krokodillenklemmen) voor het wissel na de insnijding is, na een maandenlange periode, nu niet meer nodig. Die wordt nu namelijk via dit spoor gevoed.
Dat ruimt lekker op!

Groet, Bas

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26347
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #1228 Gepost op: Vandaag om 16:40:02 »
Ruime bochten zijn altijd super fraai.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 6084
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #1229 Gepost op: Vandaag om 16:42:27 »
Goed gedaan Bas.

Ik had mijn oude baan ook zo aangepast dat de 06 van Brawa er ook door heen kon lopen met dichte schorten.
Dat maakt je baan zo veel mooier ( Ps, de Br 02 van Micro Metakit kon daar dan ook door heen. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#