Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Aachenau West  (gelezen 113873 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Aachenau West
« Reactie #225 Gepost op: 01 november 2021, 20:09:56 »
Voor het zelf te maken deel van de inspectieput kun je ook een illusie van de put maken. Iets dergelijks paste ik toe in een van mijn loodsen door met "stalen" platen de putten af te dekken.



Groet,
Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #226 Gepost op: 01 november 2021, 21:08:33 »
Mooi plaatje Bas (y)
Leuk idee ook.

Vooralsnog wil ik toch een put maken.
Volgens de methode die ik al eerder toegepast heb. (De foto had ik eerder ook al gepost)

Ik ben alleen vergeten met welke lijmsoort ik de railstoeltjes indertijd op het "beton" gelijmd heb. (Ze moeten echt gelijmd zijn want anders zouden de railstaven zomaar kunnen 'spatten'.)

Groet, Bas

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
  • DB Tijdperk III
Re: Aachenau West
« Reactie #227 Gepost op: 02 november 2021, 16:17:57 »
Werden slakkenputten trouwens ook verlicht? Die waren toch bedoeld als stortplek voor sintels? Dat overleeft zo'n lamp niet, lijkt me.
Ik zou slakkenputten niet verlichten met verlichting in de putten, maar door er lantaarnpalen naast te plaatsen.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #228 Gepost op: 04 november 2021, 13:30:13 »
Lijkt mij ook, Bas.

De onderconstructie van de uitbreiding voor de loods is nu gereed.


Vooral de gekromde rand kostte de nodige tijd voor die naar m'n zin was.
Eerst heb ik die in triplex gemaakt. Dat triplex had ik echter niet helemaal goed gezaagd, waardoor er 2mm van de houten constructie zichtbaar bleef, juist op de hoek.
Bij een tweede poging had ik het triplex wel goed uitgezaagd. Dit triplex verdroeg echter de kromming niet en brak steeds verder in tweeën.
Daarom tenslotte maar gekozen voor hardboard (zie foto) dat een stuk flexibeler is.

Maar ook de andere rand heb ik in 2x moeten maken. Die rand is niet gebogen, dus gewoon van triplex.
Op de foto is het niet te zien, maar de rand verloopt in hoogte. Daarnaast zijn de hoeken nergens haaks. Dan is het dus al met al best wel even prutsen voor alles precies op elkaar aansluit.

Te zijner tijd krijgt alles een kleurtje zodat het materiaalverschil van de randen niet meer opvalt.

Ik kan weer verder met loods, sporen / kuilen en verlichting, maar heb daar de komende dagen even geen gelegenheid voor.
Dus tot later.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #229 Gepost op: 20 november 2021, 17:47:30 »
M'n langste stomer past straks in de loods.


Groet, Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Aachenau West
« Reactie #230 Gepost op: 22 november 2021, 07:49:57 »
De 10 001 past alleen in deze loods als het deurmechaniek niet wordt ingebouwd. En dan is het nog passen en meten, want bescherming van de (kort-)koppelingen aan de loc vraagt ook nog wat ruimte. Dit kan in de vorm van een eenvoudig balkje aan de achterwand ter hoogte van de buffers van de loc. Een andere mogelijkheid is remschoenen op de rails. Denk bijvoorbeeld aan Roco 40004.

Groet,
Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #231 Gepost op: 22 november 2021, 11:09:52 »
Dank voor je reactie, Bas.

Dat deurmechaniek neemt inderdaad dusdanig veel lengte in beslag, dat de BR 10 niet meer in de loods zou passen.
Ik was dan ook niet van plan dat mechaniek in te bouwen. Het is weinig natuurgetrouw en steekt bovendien boven de onderzijde van de ramen aan de achterzijde uit. Dat lijkt me weinig fraai.
Verder zou een loc, hoe kort ook, helemaal naar achteren moeten doorrijden om de deuren te laten sluiten.
Ik laat de deuren straks maar gewoon openstaan, denk ik. Met de hand kan ik er trouwens prima bij.

Er is dan voldoende ruimte voor de BR 10, inclusief de kortkoppeling (Profi).
Een eenvoudige balkje om te voorkomen dat de koppeling de achterwand raakt is dan een goed idee.

Ook heb ik nog wel een aantal remschoenen van Roco liggen. Maar of die voldoende betrouwbaar zijn om een loc af te stoppen?
Een ander punt is dat de afstand van de laatste as tot aan het uiteinde van de koppeling per loc (enigszins) verschilt. Dat vergt dus enig onderzoek.
Verder vraag ik mij af of remschoenen niet tot afbrekende baanruimers kunnen leiden. Bij bijvoorbeeld de Roco BR 93 breken die heel gemakkelijk af.

Dus ik denk dat ik al met al ga voor dat balkje.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #232 Gepost op: 27 november 2021, 21:50:21 »
Weer wat voortgang:

Randen van het baandeel geschilderd.
Campingmatje vastgelijmd op de ondergrond.
De vloer van de loods betonkleurig geschilderd.
2-tal loodssporen met inspectieputten op lengte gebracht.
Onderhanden werk: verlenging derde inspectieput (zelfbouw), op de foto nog niet te zien.


Groet, Bas

Thai-Bundesbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 5476
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: Aachenau West
« Reactie #233 Gepost op: 28 november 2021, 03:43:45 »
Ziet er al heel netjes uit Bas. En waar een campingmatje al niet goed voor is.  ;D

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Aachenau West
« Reactie #234 Gepost op: 28 november 2021, 14:55:56 »
Ziet er goed uit Bas. (y)

Op naar de volgende update.

Kees.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #235 Gepost op: 06 december 2021, 13:53:35 »
Dank Ed en Kees.

De verlenging van de inspectieput in de maak.


Proefpassing op de plek.

Op de foto tevens een Roco-stootjuk, gisteren gekregen van de sint.
Dat stootjuk is straks hoogstnoodzakelijk voor het spoor dat naast de loods komt. (M'n locs moeten maar liever geen duik naar de vloer maken.)

Groet, Bas

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22197
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #236 Gepost op: 06 december 2021, 14:42:46 »
Bas op de eerste foto zie ik aan de linkerkant van de inspectieput een deel met roosters en "pukkels". Komt dit deel uit een kit?
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #237 Gepost op: 06 december 2021, 19:44:42 »
Ja, dat deel komt uit de kit van Peco LK-156.

Er bevinden zich 6 elementen in de kit. Ik heb 2 kits dus in totaal 12 elementen ter beschikking.
Twee inspectieputten zijn bij mij elk 5 elementen lang. Dus had ik nog maar 2 elementen over voor de derde inspectieput, die ik daarom met eigenbouw verleng.
De "verlenging" is vanwege een geringere materiaaldikte aan de onderzijde minder diep (terwijl de bovenzijde van bodem wel op gelijk niveau ligt). Net voldoende minder diep om daar geen sleuf in de ondergrondconstructie te moeten zagen.

De "pukkels" zijn de railstoelen. Daar passen spoorstaven code 75 doorheen.
Voor het zelfbouwgedeelte moet ik railstoelen van flexrails los zien te snijden. Een heel secuur werkje omdat de verbinding aan de onderzijde flinterdun is. In totaal heb ik 42 stuks railstoelen nodig.
Die railstoelen schuif ik dan op de spoorstaven. De railstoelen moeten vervolgens met spoor en al vastgelijmd worden op de randen van de inspectiekuil.

Het is een wat lang verhaal geworden.

Groet, Bas

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22197
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Aachenau West
« Reactie #238 Gepost op: 06 december 2021, 20:29:44 »
Bedankt voor de info Bas, helemaal duidelijk nu  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Aachenau West
« Reactie #239 Gepost op: 12 december 2021, 19:30:02 »
De eigenbouw-inspectieput op kleur gebracht


42 stuks railstoelen zijn los gesneden van de dwarsliggermat en op de spoorstaven geschoven.
Daar ben ik wel even een zoet mee geweest.
Op de foto de een spoorstaaf van onderen en een van boven gezien.


De voorste put betreft de eigenbouw-inspectieput in de maak.
De aansluitdraden zijn al aan de onderzijde van de spoorstaven gesoldeerd. (Altijd weer opletten dat er geen kunststof smelt)

De railstoelen worden straks nog regelmatig verdeeld. Het fixeren van de positie geschiedt met behulp van de verf die nog op de spoorstaven moet worden aangebracht.

Groet, Bas