Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 19:24:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:58:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 18:31:23
Wat zit er in deze tender? door Ronald69
Vandaag om 18:30:06
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
Vandaag om 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
Vandaag om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:22
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
Rondom Charlois door Hans Reints
Vandaag om 15:53:59
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
3 januari NVBS oliebollenrit door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
Roco 2025 door Dennis1984
Vandaag om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
  

Auteur Topic: NL-baan in Canada  (gelezen 157144 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8006
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #285 Gepost op: 16 October 2019, 10:30:52 »
Met een half Engels wissel in beeld.
Goed gezien van die wissel hier nog eventjes van de andere kant. De Wissel Komend van een rangeerspoor naar kopverlading en 2 kanten laad en losweg

Maar dat mooie half Engelse wissel ligt wel "op zijn kop"  ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ArjanB

  • Online Online
  • Berichten: 1674
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #286 Gepost op: 16 October 2019, 12:40:06 »
De EKW ligt niet op zijn kop. Komend vanaf het meest links grijs geballaste spoor kun je rechtdoor richting kopspoortje, waar op de foto een gele rangeerlok staat, of rechtsaf richting de verhoogde zijlading en bokkraan. Will je naar het spoortje waar de groene houttrailer en Unimog staat dan steek je terug vanaf het spoor dat rechtsafbuigt. En rangeer beweging van het kopspoortje naar het spoor van die houttrailer is niet nodig en onlogisch. Zie onderstande plaatje



Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #287 Gepost op: 16 October 2019, 13:46:18 »
En rangeer beweging van het kopspoortje naar het spoor van die houttrailer is niet nodig en onlogisch.
Daar is over nagedacht.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #288 Gepost op: 16 October 2019, 16:26:10 »
Hoest met tremmetje??

hahahah,
ANDREUS


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8006
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #289 Gepost op: 16 October 2019, 18:19:29 »
Even goed naar de wisselsteller kijken Arjan ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #290 Gepost op: 16 October 2019, 23:18:33 »
Die staat op scherp. Dat wil zeggen, dat het wissel bijna uit zichzelf zal omgaan.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

ArjanB

  • Online Online
  • Berichten: 1674
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #291 Gepost op: 17 October 2019, 03:52:23 »
Hoest met tremmetje??


Work in progress.......

Even goed naar de wisselsteller kijken Arjan ;)

Sorry maar het kwartje valt niet. Moet dat ding aan de andere (buiten) kant staan

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8006
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #292 Gepost op: 17 October 2019, 07:51:06 »
Handel en gewicht moeten aan de zelfde kant staan/ liggen.
Op deze manier ligt het wissel in spoortermen dus "op zijn kop".
« Laatst bewerkt op: 17 October 2019, 08:05:13 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #293 Gepost op: 17 October 2019, 10:01:22 »
Bovendien heeft een Engels wissel in 1:1 altijd twee motoren of wisselstellers. Dat geldt volgens mij voor een half Engels wissel ook. Zie onderstaande foto voor de hele versie. Hier liggen de motoren aan weerszijden van het wissel, maar dat kan ook aan dezelfde kant zijn. Foto gemaakt in Amersfoort op 260580.

Groet, Frank

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8006
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #294 Gepost op: 17 October 2019, 10:39:17 »
Klopt, aan beide zijden van het wissel liggen onder de tongspitsen langere wisselhouten (biels) waarop de wisselsteller staat.

Wil je het nog gedetailleerder maken dat kan je het gewicht/de gewichten ook nog zwart/wit schilderen om de voorkeursstand van het wissel aan te geven, wat in geval van dit wissel zeker ter zake doet.

Zie hier helemaal onderaan de pagina.

Geen kritiek hoor, slechts tips om het nog mooier te maken dan het al is :)
Of je er wat mee doet is aan jou, het is jouw baan uiteindelijk!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #295 Gepost op: 17 October 2019, 10:56:57 »
Zo bedoelde ik het uiteraard ook, Arjan
Groet, Frank

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1926
    • Flickr pagina
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #296 Gepost op: 17 October 2019, 13:39:48 »
In Antwerpen wel 'ns Engelsman tegen gekomen die één gemoteriseerde kant, lees in de beveiliging, en een handmatige wisselsteller had...  Maar in Nederland zijn ze of motorisch of handmatige wisselstellers.
Overigens is de zwart/witte met voorkeurstand (gelukkig) erg zeldzaam want die moet altijd ook weer teruggegooid worden eigenlijk na passage.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #297 Gepost op: 17 October 2019, 16:25:14 »
Nee hoor Chris. In Weert bijvoorbeeld is Engelsman 107B-109 ook deels elektrisch en centraal bediend (107B) en deels ter plaatse bediend, dus hand (109). Daarbij is 109 voorzien van een grendel en natuurlijk is inmiddels de traditionele wisselsteller vanwege de ARBO vervangen door een motor ("bromwissel").
Groet, Frank

ArjanB

  • Online Online
  • Berichten: 1674
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #298 Gepost op: 18 October 2019, 03:28:43 »
Interessant allemaal. Wat een plaatje en een opmerking aan info oplevert.

Ik zal nog een kritisch naar de wisselstellers kijken.....over voorkeurs standen gesproken bij de wissel waarmee het allemaal begon heeft dan wel als voorkeur dat het “naar rechts” afbuigt zodat we niet richting kopspoor gaan.

Arjan

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8006
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #299 Gepost op: 18 October 2019, 10:57:57 »
Arjan, ik was in de veronderstelling dat dit wissel aansloot aan de doorgaande baan, even teruggebladerd in je topic zag ik dat dat niet het geval was, dus bij dit wissel kan je mijn opmerking over voorkeursstand negeren :)

Als het wissel wel op de doorgaande baan aan zou sluiten dan zou de voorkeursstand zo zijn dat het wissel in rust niet naar de doorgaande baan zou leiden.
Het aansluitende wissel in de doorgaande baan zou dan centraal bediend zijn (vanuit het seinhuis) of handbediend en voorzien zijn van een grendel (centraal bediend of met een sleutel) zodat dit wissel opgenomen kan worden in de beveiliging.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.