Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Albert's fantasie in schaal 0e door NS1220
Vandaag om 17:06:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 17:01:37
Busch 5968 belgische overweg (en wellicht NS-AKI?) een schop geven door De eerste Ivo
Vandaag om 16:43:41
Welke BR 232 (Ludmilla) reed in Nederland? door Martijn de Kuiper
Vandaag om 16:43:25
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 16:43:09
NS 3504 (NBDS 33 / SS 984) info en foto's gezocht door Gerrit F
Vandaag om 16:18:52
Verdunnen verf op nitro basis door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:12:25
Van Swarzach naar Swarzburg door Wim Vink
Vandaag om 16:02:39
Onze 3d printer door Twanvuurens
Vandaag om 15:56:09
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Chris
Vandaag om 15:45:21
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
Vandaag om 15:37:00
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 15:24:26
Nieuw n-spoor baantje...De Albula door Ronaldp
Vandaag om 15:18:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelle Jan
Vandaag om 15:00:45
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
Vandaag om 14:34:38
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door spoorzeven
Vandaag om 14:29:46
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Jelmer
Vandaag om 13:58:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door tothebeach
Vandaag om 13:46:38
Ervaringen Noch Grasmaster 3.0/Profi, of alternatieven? door Patrick1975
Vandaag om 13:23:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 13:01:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:38:40
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 11:59:03
BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module door bask185
Vandaag om 11:50:02
El carrilet door 72sonett
Vandaag om 11:33:08
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door 1795
Vandaag om 11:32:43
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Dave.......
Vandaag om 11:23:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 11:22:12
Ermehuizen anno 1974 door CC72067
Vandaag om 11:13:06
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door 3dbuildr
Vandaag om 11:05:25
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door AdLoc
Vandaag om 10:54:37
  

Auteur Topic: NL-baan in Canada  (gelezen 61327 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4031
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #285 Gepost op: 16 oktober 2019, 10:30:52 »
Met een half Engels wissel in beeld.
Goed gezien van die wissel hier nog eventjes van de andere kant. De Wissel Komend van een rangeerspoor naar kopverlading en 2 kanten laad en losweg

Maar dat mooie half Engelse wissel ligt wel "op zijn kop"  ;)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #286 Gepost op: 16 oktober 2019, 12:40:06 »
De EKW ligt niet op zijn kop. Komend vanaf het meest links grijs geballaste spoor kun je rechtdoor richting kopspoortje, waar op de foto een gele rangeerlok staat, of rechtsaf richting de verhoogde zijlading en bokkraan. Will je naar het spoortje waar de groene houttrailer en Unimog staat dan steek je terug vanaf het spoor dat rechtsafbuigt. En rangeer beweging van het kopspoortje naar het spoor van die houttrailer is niet nodig en onlogisch. Zie onderstande plaatje


NL baan in Canada

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1146
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #287 Gepost op: 16 oktober 2019, 13:46:18 »
En rangeer beweging van het kopspoortje naar het spoor van die houttrailer is niet nodig en onlogisch.
Daar is over nagedacht.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma's voor iTrain en OC32.

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #288 Gepost op: 16 oktober 2019, 16:26:10 »
Hoest met tremmetje??

hahahah,
ANDREUS


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4031
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #289 Gepost op: 16 oktober 2019, 18:19:29 »
Even goed naar de wisselsteller kijken Arjan ;)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1146
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #290 Gepost op: 16 oktober 2019, 23:18:33 »
Die staat op scherp. Dat wil zeggen, dat het wissel bijna uit zichzelf zal omgaan.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma's voor iTrain en OC32.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #291 Gepost op: 17 oktober 2019, 03:52:23 »
Hoest met tremmetje??


Work in progress.......

Even goed naar de wisselsteller kijken Arjan ;)

Sorry maar het kwartje valt niet. Moet dat ding aan de andere (buiten) kant staan
NL baan in Canada

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4031
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #292 Gepost op: 17 oktober 2019, 07:51:06 »
Handel en gewicht moeten aan de zelfde kant staan/ liggen.
Op deze manier ligt het wissel in spoortermen dus "op zijn kop".
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2019, 08:05:13 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #293 Gepost op: 17 oktober 2019, 10:01:22 »
Bovendien heeft een Engels wissel in 1:1 altijd twee motoren of wisselstellers. Dat geldt volgens mij voor een half Engels wissel ook. Zie onderstaande foto voor de hele versie. Hier liggen de motoren aan weerszijden van het wissel, maar dat kan ook aan dezelfde kant zijn. Foto gemaakt in Amersfoort op 260580.

Groet, Frank

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4031
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #294 Gepost op: 17 oktober 2019, 10:39:17 »
Klopt, aan beide zijden van het wissel liggen onder de tongspitsen langere wisselhouten (biels) waarop de wisselsteller staat.

Wil je het nog gedetailleerder maken dat kan je het gewicht/de gewichten ook nog zwart/wit schilderen om de voorkeursstand van het wissel aan te geven, wat in geval van dit wissel zeker ter zake doet.

Zie hier helemaal onderaan de pagina.

Geen kritiek hoor, slechts tips om het nog mooier te maken dan het al is :)
Of je er wat mee doet is aan jou, het is jouw baan uiteindelijk!
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #295 Gepost op: 17 oktober 2019, 10:56:57 »
Zo bedoelde ik het uiteraard ook, Arjan
Groet, Frank

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #296 Gepost op: 17 oktober 2019, 13:39:48 »
In Antwerpen wel 'ns Engelsman tegen gekomen die één gemoteriseerde kant, lees in de beveiliging, en een handmatige wisselsteller had...  Maar in Nederland zijn ze of motorisch of handmatige wisselstellers.
Overigens is de zwart/witte met voorkeurstand (gelukkig) erg zeldzaam want die moet altijd ook weer teruggegooid worden eigenlijk na passage.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #297 Gepost op: 17 oktober 2019, 16:25:14 »
Nee hoor Chris. In Weert bijvoorbeeld is Engelsman 107B-109 ook deels elektrisch en centraal bediend (107B) en deels ter plaatse bediend, dus hand (109). Daarbij is 109 voorzien van een grendel en natuurlijk is inmiddels de traditionele wisselsteller vanwege de ARBO vervangen door een motor ("bromwissel").
Groet, Frank

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #298 Gepost op: 18 oktober 2019, 03:28:43 »
Interessant allemaal. Wat een plaatje en een opmerking aan info oplevert.

Ik zal nog een kritisch naar de wisselstellers kijken.....over voorkeurs standen gesproken bij de wissel waarmee het allemaal begon heeft dan wel als voorkeur dat het “naar rechts” afbuigt zodat we niet richting kopspoor gaan.

Arjan
NL baan in Canada

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4031
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #299 Gepost op: 18 oktober 2019, 10:57:57 »
Arjan, ik was in de veronderstelling dat dit wissel aansloot aan de doorgaande baan, even teruggebladerd in je topic zag ik dat dat niet het geval was, dus bij dit wissel kan je mijn opmerking over voorkeursstand negeren :)

Als het wissel wel op de doorgaande baan aan zou sluiten dan zou de voorkeursstand zo zijn dat het wissel in rust niet naar de doorgaande baan zou leiden.
Het aansluitende wissel in de doorgaande baan zou dan centraal bediend zijn (vanuit het seinhuis) of handbediend en voorzien zijn van een grendel (centraal bediend of met een sleutel) zodat dit wissel opgenomen kan worden in de beveiliging.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.