Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Diverse wagons met auto gerelateerde reclame door Hans Grasmaijer
Vandaag om 02:11:38
Het grote “Raad het gevonden onderdeel” topic. door Dave.......
Vandaag om 01:00:50
Vraag D201 Holland Italie Expres anno 1983 door MathieuN
Vandaag om 00:12:10
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door Hendrik Jan
21 juni 2021, 23:50:54
Wie herkend / heeft deze pendule module (beschrijving of schema) door Klaas Zondervan
21 juni 2021, 23:46:27
DR4018 - sein blijft branden door KoosDeJong
21 juni 2021, 23:38:57
Frans loodsje et cetera door NS1220
21 juni 2021, 23:33:33
Messerschmitt Kabinenroller superen door Locofiel
21 juni 2021, 23:25:42
Je koopt een oud boek.... door Gert Arkema
21 juni 2021, 23:22:11
waterkraan geprint door orientexpress
21 juni 2021, 22:53:17
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door Noud
21 juni 2021, 22:47:38
Raadplaatje door GerardvV
21 juni 2021, 22:30:34
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door arnout
21 juni 2021, 22:06:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
21 juni 2021, 22:06:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
21 juni 2021, 21:58:03
Loklantaarns voor sikjes door MOVisser
21 juni 2021, 21:40:43
Update: baan in de tropen door Joost O
21 juni 2021, 21:28:34
H0 Krähehof zolder door ron.kraaijkamp
21 juni 2021, 21:26:48
Falkenheim door Overet
21 juni 2021, 21:25:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 juni 2021, 20:51:39
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Hans Grasmaijer
21 juni 2021, 20:42:50
BNLS-Werkspoor - NS Sik van Werps Modelbouw door zuylen
21 juni 2021, 20:40:26
Houten kindertreintjes vaak onveilig door orientexpress
21 juni 2021, 20:30:01
Rode LED aan een Weistra regelaar om kortsluiting aan te geven? door Joost O
21 juni 2021, 20:27:28
Het Spoorwegmuseum breidt uit met 1501, 1 juni 2021 door Dwergsein
21 juni 2021, 20:24:18
Anicubic advies nodig door Aford
21 juni 2021, 20:03:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
21 juni 2021, 19:39:55
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Aford
21 juni 2021, 19:33:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Luit
21 juni 2021, 19:04:56
Wie herkent deze (bus)halte? door Hans Grasmaijer
21 juni 2021, 18:52:23
  

Auteur Topic: NL-baan in Canada  (gelezen 71679 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4520
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #285 Gepost op: 16 oktober 2019, 10:30:52 »
Met een half Engels wissel in beeld.
Goed gezien van die wissel hier nog eventjes van de andere kant. De Wissel Komend van een rangeerspoor naar kopverlading en 2 kanten laad en losweg

Maar dat mooie half Engelse wissel ligt wel "op zijn kop"  ;)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 946
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #286 Gepost op: 16 oktober 2019, 12:40:06 »
De EKW ligt niet op zijn kop. Komend vanaf het meest links grijs geballaste spoor kun je rechtdoor richting kopspoortje, waar op de foto een gele rangeerlok staat, of rechtsaf richting de verhoogde zijlading en bokkraan. Will je naar het spoortje waar de groene houttrailer en Unimog staat dan steek je terug vanaf het spoor dat rechtsafbuigt. En rangeer beweging van het kopspoortje naar het spoor van die houttrailer is niet nodig en onlogisch. Zie onderstande plaatje



Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1263
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #287 Gepost op: 16 oktober 2019, 13:46:18 »
En rangeer beweging van het kopspoortje naar het spoor van die houttrailer is niet nodig en onlogisch.
Daar is over nagedacht.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 304
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #288 Gepost op: 16 oktober 2019, 16:26:10 »
Hoest met tremmetje??

hahahah,
ANDREUS


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4520
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #289 Gepost op: 16 oktober 2019, 18:19:29 »
Even goed naar de wisselsteller kijken Arjan ;)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1263
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #290 Gepost op: 16 oktober 2019, 23:18:33 »
Die staat op scherp. Dat wil zeggen, dat het wissel bijna uit zichzelf zal omgaan.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 946
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #291 Gepost op: 17 oktober 2019, 03:52:23 »
Hoest met tremmetje??


Work in progress.......

Even goed naar de wisselsteller kijken Arjan ;)

Sorry maar het kwartje valt niet. Moet dat ding aan de andere (buiten) kant staan

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4520
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #292 Gepost op: 17 oktober 2019, 07:51:06 »
Handel en gewicht moeten aan de zelfde kant staan/ liggen.
Op deze manier ligt het wissel in spoortermen dus "op zijn kop".
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2019, 08:05:13 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3811
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #293 Gepost op: 17 oktober 2019, 10:01:22 »
Bovendien heeft een Engels wissel in 1:1 altijd twee motoren of wisselstellers. Dat geldt volgens mij voor een half Engels wissel ook. Zie onderstaande foto voor de hele versie. Hier liggen de motoren aan weerszijden van het wissel, maar dat kan ook aan dezelfde kant zijn. Foto gemaakt in Amersfoort op 260580.

Groet, Frank

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4520
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #294 Gepost op: 17 oktober 2019, 10:39:17 »
Klopt, aan beide zijden van het wissel liggen onder de tongspitsen langere wisselhouten (biels) waarop de wisselsteller staat.

Wil je het nog gedetailleerder maken dat kan je het gewicht/de gewichten ook nog zwart/wit schilderen om de voorkeursstand van het wissel aan te geven, wat in geval van dit wissel zeker ter zake doet.

Zie hier helemaal onderaan de pagina.

Geen kritiek hoor, slechts tips om het nog mooier te maken dan het al is :)
Of je er wat mee doet is aan jou, het is jouw baan uiteindelijk!
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3811
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #295 Gepost op: 17 oktober 2019, 10:56:57 »
Zo bedoelde ik het uiteraard ook, Arjan
Groet, Frank

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1511
    • Flickr pagina
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #296 Gepost op: 17 oktober 2019, 13:39:48 »
In Antwerpen wel 'ns Engelsman tegen gekomen die één gemoteriseerde kant, lees in de beveiliging, en een handmatige wisselsteller had...  Maar in Nederland zijn ze of motorisch of handmatige wisselstellers.
Overigens is de zwart/witte met voorkeurstand (gelukkig) erg zeldzaam want die moet altijd ook weer teruggegooid worden eigenlijk na passage.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3811
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #297 Gepost op: 17 oktober 2019, 16:25:14 »
Nee hoor Chris. In Weert bijvoorbeeld is Engelsman 107B-109 ook deels elektrisch en centraal bediend (107B) en deels ter plaatse bediend, dus hand (109). Daarbij is 109 voorzien van een grendel en natuurlijk is inmiddels de traditionele wisselsteller vanwege de ARBO vervangen door een motor ("bromwissel").
Groet, Frank

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 946
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #298 Gepost op: 18 oktober 2019, 03:28:43 »
Interessant allemaal. Wat een plaatje en een opmerking aan info oplevert.

Ik zal nog een kritisch naar de wisselstellers kijken.....over voorkeurs standen gesproken bij de wissel waarmee het allemaal begon heeft dan wel als voorkeur dat het “naar rechts” afbuigt zodat we niet richting kopspoor gaan.

Arjan

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4520
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #299 Gepost op: 18 oktober 2019, 10:57:57 »
Arjan, ik was in de veronderstelling dat dit wissel aansloot aan de doorgaande baan, even teruggebladerd in je topic zag ik dat dat niet het geval was, dus bij dit wissel kan je mijn opmerking over voorkeursstand negeren :)

Als het wissel wel op de doorgaande baan aan zou sluiten dan zou de voorkeursstand zo zijn dat het wissel in rust niet naar de doorgaande baan zou leiden.
Het aansluitende wissel in de doorgaande baan zou dan centraal bediend zijn (vanuit het seinhuis) of handbediend en voorzien zijn van een grendel (centraal bediend of met een sleutel) zodat dit wissel opgenomen kan worden in de beveiliging.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.