Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door spoorzeven
Vandaag om 09:16:02
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: NL-baan in Canada  (gelezen 118367 keer)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
NL-baan in Canada
« Gepost op: 17 oktober 2016, 04:18:07 »
Hallo,

Mijn naam is Arjan en sinds een tijdje ben ik weer begonnen met de treinen hobby na een lange tijd er niet mee bezig te zijn geweest. 

Ik heb het onderstaande baan plan bedacht welke uit 3 nivos bestaat. Het onderste nivo is het schaduw station met opstelsporen voor treinen niet direct in gebruik. Het zichtbare gedeelte bestaat uit 2 lagen, de basis laag met het station aan de rechterkant en een goederen / opstelterrein aan de linkerkant. Een nivo hooger aan de linkerkant zit een aftakking naar het industrie spoor / zijlijn. Onder het industrie spoor ziiten de aftakkingen naar het schaduw station en komt de zijlijn terug. De zijlijn is in principe een keerlus en het schaduw station ook. Ik gebruik Rocoline.

Ik vindt het leuk om te rangeren maar ook om af en toe gewoon de treien rond te laten rijden. Lange treinen zal ik niet rijden hooguit 3 to 4 rijtuigen voor een getrokken trein en goederne treinen in de zelfde lengte mischien iets langer. Geen specifiek tijdperk maar wel een NL(achtig).

Iemand aan of opmerkingen voor mijn baanplan

Arjan



 









« Laatst bewerkt op: 26 maart 2019, 22:41:25 door Bert van Gelder »

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: NL Baan in Canada
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2016, 12:52:43 »
Dag Arjan,

Ik heb even moeten puzzelen met de drie tekeningen en de sporen die deze drie tekeningen met elkaar verbinden. Maar ik ben er uit.
Ik ga er van uit dat jij er ook wel uit komt met de keerlussen.  ;) Tussen station en goederen/opstelterrein zal de zwarte streep wel een sceneryscheiding aanduiden. Je hebt al met al een mooie opdeling gemaakt zo. 1.Station. 2. goederendeel én opstelterrein (ook een mooi scenerydeel zo'n opstelterrein) en 3. een industriegebied. Geeft veel rangeer en rijmogelijkheden. Mooi plan.

In de tekening zit een stukje spoor dat meer dan 4 % stijgt/daalt. Dit percentage heb je zelf al in rood aangegeven. Ik ga er van uit dat je zelf wel weet dat meer dan 3 % stijging/daling niet aangeraden wordt. Misschien kun je daar nog eens naar kijken. Voor de rest geen opmerkingen. Mooi plan zoals gezegd. Geeft ook allerlei scenerymogelijkheden. Ben jij ook een beetje van de scenery? Of vooral van het rangeren?
Het plan en het sporenverloop deed me overigens in eerste instantie denken aan een typisch Amerikaanse baan met Amerikaanse scenery. Ben benieuwd wat je er van gaat maken. Succes!
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: NL Baan in Canada
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2016, 12:56:46 »
Je opstelsporen in je onderste plaatje,waarom zoveel doodlopende sporen ?
Ik zou die sporen schuin leggen zodat je sporen doorlopen,kun je er van 2 kanten oprijden,ofwel pak een vel papier teken onder een rechte streep van links naar rechts,doe dat bovenaan de papiertje ook en trek dan schuine strepen van boven naar onder,verbind links de 2 rechte strepen met een halve cirkel en dan heb je het idee wat ik bedoel  ;)
Ook het deel op die smalle sectie snap ik in het geval van je schaduw station niet,heeft dat een reden dat dat het zelfde is als wat er straks in het zicht ligt 2 etage's hoger ?
Worden de etages met een spiraal verbonden,of hoe heb je dat in gedachten ?
Ga je analoog of digitaal rijden ?
Zomaar wat vragen die in me opkomen.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: NL Baan in Canada
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2016, 03:04:24 »
hoi

@ tijgernootje

Dat rechtse smalle stuk light een nivo hoger en is het zelfe als van het eerste plaatje. Ik was niet van plan om een spiraal te fabrieken. Was van plan om vanuit de bovenste halve cirkel via een helling het schaduw station uit te rijden. Kon in anyrail niet een gelijkmatige helling creeren van wege die wissel die er light. Ik denk dat ik de helling wel op 3% kan brengen. IK zal nog eens nadenken of ik er een spiraal in kan bouwen naar het schaduw station.

Om minder dood lopende sporen te hebben zou er nog wel een 4e cirkel aan de onderkant bij kunnen. Van boven naar beneden kunnen er ook nog wel een paar doorgaande sporen gemaakt worden. Flexrail moet dan het een en ander verbinden. die dood lopende sporen zijn in principe om treinen of wagens (ik heb er meer dan 100 wagons / 17 locs en 2 treinstelllen) te parkeren die ik op dat moment niet laat rond rijden.

Ik begin analoog misschien dat ik later nog eens digitaal ga. Eerst maar eens de ruwe baan opbouwen

@ Hijco

Ik ben niet een echte en zeker ook nier ervaren) scenery bouwer ga ook weer niet op het kale hout rijden. Die keer lussen daar komen we uit aangezien ik het analoog wil opzetten met verschillende gescheiden stroom kringen. Het industrie gedeelte zal in ieder geval gescheiden zijn van de rest.

Ik moet eerst nog even door een verbouwing heen en het zal op zijn vroegst wel tegen de kerst zijn voordat er iets gebouwed wordt. Het stations en goederen gedeelte heb ik al eens neer gelegt en opzich ben ik daar wel tevreden mee. Voor het mooie zou er eigenlijk nog een parallel spoor bij moeten op het station tbv de goederen maar dat neemt te veel ruimte in.

Ik zal nog eens nadenken over het schaduwstation

Arjan

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: NL Baan in Canada
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2017, 04:27:12 »
De afgelopennweken beginner met het opbouwen van de baan. Sporenplan in het schaduwstation iets aangepast. Er moeten nog wat kopsporen bij maar heb niet genoeg wissels in huis om het af te maken

aansluiting naar het volgende nivo is ook geplaatst met een tijdelijjk ovaaltje voor het proefrijden.

Het volgende Project is de bedrading en installleren van de wissel aandrijvingen.

Arjan








« Laatst bewerkt op: 03 januari 2017, 04:28:46 door ArjanB »

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3725
  • de hondsrug baan
Re: NL Baan in Canada
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2017, 13:16:40 »
Hoi Arjan,

Zag vannacht in de pauze op mijn smartphone jou plan, maar te klein om het goed te kunnen bekijken, maar was nieuwsgierig naar de afmeting.
Verder dat je met kleine treinen qua  lengt wil gaan rijden lijkt mij voor een NS baan helemaal niet verkeerd, immers in de jaren 80 van een standaard stam
2xB ,1xA en 1x RD bv plan E.

Ook wat je schrijft over het rangeren, leuk dat geeft zeker veel voldoening en gezien je sporen plan kan je er goed mee uit de voeten.
 alleen lees dat de analoog wil gaan rijden, Bas (mijn zoon) en ik hebben jaren lang analoog gereden, toen wij een digitaal  startsetje van roco kochten waren we helemaal om.

Verder leuk om te volgen ,oja ik was ook geen scenery bouwer, maar ben langzamerhand wat gaan proberen en moet zeggen dat ik best tevreden ben met de resultaten, dus gewoon wat kijken en vragen hier op bnls.

mvgr Evert en Bas

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: NL Baan in Canada
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2017, 20:04:58 »
hoi,

De basis maten zijn ongeveer 390 x 330 cm. Het schaduw station licht volgens mij op een 1 meter boven de vloer met 15 cm naar het volgende nivo.

Tja digitaal... misschien kan ik het later nog eens hybride maken of zo. Knop links om analog en knop rechts digitaal of zo. Hoeveel, kost een beetje fatsoenlijke basis decoder?

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: NL Baan in Canada
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2017, 03:12:46 »
Bezig geweest met het de bedrading van het schaduw station en voor de helft ongeveer af.

Is er iemand die mij wat kan vertellen over het aansluiten van een bezetmelder. Wat ik eigenlijk wil weten is of de detectie over de spanningsdraden van de verschillende (geisoleerde) secties gaat of is er een tweede aansluiting nodig per sectie.

Ik heb nog geen module en dus ook geen schema. Het idee is om met een led te zien of een spoor bezet is. Het is een analoge baan.

Arjan





Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: NL Baan in Canada
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2017, 08:11:41 »
Als je op de 'bonte verzameling' van Klaas kijkt http://people.zeelandnet.nl/zondervan/bonte%20verzameling.html zie je voorbeelden van bezetmelders ie een led kunnen aansturen en geschikt zijn voor analoog.

Voor vrijwel alle melders geld dat 1 railstaaf altijd gewoon doorloopt en dat de andere railstaaf in geisoleerde blokken wordt verdeeld.

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: NL Baan in Canada
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2017, 01:17:18 »

Voortgang is wat langzaam vanwege ontbrekend materiaal. Maar tijdelijk toch wat rails uitgelegt volgens het geplande sporenplan zo dat we af en toe wat treinen kunnen laten rijden.

Zo moet ongeveer gaan worden



Idee is om een scheidings wand te maken tussen linkse en rechtse gedeelte om het stations gedeelte en opstel sporen optisch gescheiden te houden

Arjan

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: NL Baan in Canada
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2017, 06:34:25 »
Hoi Arjan,

Leuk ontwerp, ziet er allemaal netjes uit! Straalt een enorme rust uit.

Je vraagt wat het kost om het digitaal te maken.

Tot anderhalf jaar geleden was hier ook alles analoog. Heb toen een Z21 aangeschaft, een ovaaltje, en een stoomlok met decoder om het 1 en ander uit te proberen.
De Z21 heb ik vervangen door een DR5000, aansturen met iTrain, en die 'ene' lok zijn er ondertussen al zo'n 40+ geworden. Omdat het geweldig is (ja, kost af en toe wat tijd en frustratie).
Maar een ovaaltje, 1 lok en een centrale laten zien dat digitaal geweldig is: er ging een wereld voor me open. Probeer dat eerst eens.

Van de 40+ loks heb ik er een redelijk aantal zelf digitaal gemaakt. Is best om te doen.

Groetjes,

Andre

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: NL Baan in Canada
« Reactie #11 Gepost op: 09 februari 2017, 14:09:26 »
Ik denk niet dat Ik digitally ga in de nabije toekomst. Eerst maar eens dit Project tot een rijbaar en  functioneel geheel brengen.

Ik heb onder tussen wel begrepen dat je met digitale locs op een analoge baan kan rijden. Alle toeters en bellen doen het dan natuurlijk niet.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: NL Baan in Canada
« Reactie #12 Gepost op: 09 februari 2017, 14:22:34 »
Ook nog 3 kistjes gescoord in de USA


« Laatst bewerkt op: 09 februari 2017, 14:24:35 door ArjanB »

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: NL Baan in Canada
« Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2017, 12:28:49 »
Zie ik het nu goed op de foto dat je ook die hellingen gebruikt van Woodland scenics?
Ik wil ze voor mijn baan ook gebruiken, alleen zijn er maar weinig modelspoorwinkels die het verkopen en is het ook lastig voor de winkelier om het te bestellen, want dat loopt weer via een importeur. Of zelf bestellen via internet, maar dat heeft niet mijn voorkeur. Ik wil het eerst even zelf gezien hebben en in m'n handen gehad, als je begrijpt wat ik bedoel.
Staat Woodland scenics toevallig ook weleens ergens op een beurs? Houten bijv. waar ze deze incline risers voor je demonstreren?
Groetjes,
John

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: NL Baan in Canada
« Reactie #14 Gepost op: 10 februari 2017, 13:13:35 »
Bij een grote web winkel in onder andere Lippe kan je ze gewoon bestellen ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de