Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door NL-modelspoor
Vandaag om 13:46:18
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door grossraumwagen
Vandaag om 13:36:49
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 13:07:12
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Montanbahn
Vandaag om 11:39:43
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Sven
Vandaag om 11:28:41
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:43:10
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door henk
Vandaag om 07:23:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
19 Toen door Vroeger
Vandaag om 05:58:47
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
19 June 2025, 23:01:08
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
19 June 2025, 22:27:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
19 June 2025, 21:04:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
19 June 2025, 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
19 June 2025, 20:47:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
19 June 2025, 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
19 June 2025, 20:23:44
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
19 June 2025, 18:31:39
  

Auteur Topic: NL-baan in Canada  (gelezen 139572 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7546
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #285 Gepost op: 16 October 2019, 10:30:52 »
Met een half Engels wissel in beeld.
Goed gezien van die wissel hier nog eventjes van de andere kant. De Wissel Komend van een rangeerspoor naar kopverlading en 2 kanten laad en losweg

Maar dat mooie half Engelse wissel ligt wel "op zijn kop"  ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1617
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #286 Gepost op: 16 October 2019, 12:40:06 »
De EKW ligt niet op zijn kop. Komend vanaf het meest links grijs geballaste spoor kun je rechtdoor richting kopspoortje, waar op de foto een gele rangeerlok staat, of rechtsaf richting de verhoogde zijlading en bokkraan. Will je naar het spoortje waar de groene houttrailer en Unimog staat dan steek je terug vanaf het spoor dat rechtsafbuigt. En rangeer beweging van het kopspoortje naar het spoor van die houttrailer is niet nodig en onlogisch. Zie onderstande plaatje



Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #287 Gepost op: 16 October 2019, 13:46:18 »
En rangeer beweging van het kopspoortje naar het spoor van die houttrailer is niet nodig en onlogisch.
Daar is over nagedacht.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #288 Gepost op: 16 October 2019, 16:26:10 »
Hoest met tremmetje??

hahahah,
ANDREUS


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7546
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #289 Gepost op: 16 October 2019, 18:19:29 »
Even goed naar de wisselsteller kijken Arjan ;)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #290 Gepost op: 16 October 2019, 23:18:33 »
Die staat op scherp. Dat wil zeggen, dat het wissel bijna uit zichzelf zal omgaan.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1617
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #291 Gepost op: 17 October 2019, 03:52:23 »
Hoest met tremmetje??


Work in progress.......

Even goed naar de wisselsteller kijken Arjan ;)

Sorry maar het kwartje valt niet. Moet dat ding aan de andere (buiten) kant staan

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7546
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #292 Gepost op: 17 October 2019, 07:51:06 »
Handel en gewicht moeten aan de zelfde kant staan/ liggen.
Op deze manier ligt het wissel in spoortermen dus "op zijn kop".
« Laatst bewerkt op: 17 October 2019, 08:05:13 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #293 Gepost op: 17 October 2019, 10:01:22 »
Bovendien heeft een Engels wissel in 1:1 altijd twee motoren of wisselstellers. Dat geldt volgens mij voor een half Engels wissel ook. Zie onderstaande foto voor de hele versie. Hier liggen de motoren aan weerszijden van het wissel, maar dat kan ook aan dezelfde kant zijn. Foto gemaakt in Amersfoort op 260580.

Groet, Frank

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7546
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #294 Gepost op: 17 October 2019, 10:39:17 »
Klopt, aan beide zijden van het wissel liggen onder de tongspitsen langere wisselhouten (biels) waarop de wisselsteller staat.

Wil je het nog gedetailleerder maken dat kan je het gewicht/de gewichten ook nog zwart/wit schilderen om de voorkeursstand van het wissel aan te geven, wat in geval van dit wissel zeker ter zake doet.

Zie hier helemaal onderaan de pagina.

Geen kritiek hoor, slechts tips om het nog mooier te maken dan het al is :)
Of je er wat mee doet is aan jou, het is jouw baan uiteindelijk!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #295 Gepost op: 17 October 2019, 10:56:57 »
Zo bedoelde ik het uiteraard ook, Arjan
Groet, Frank

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1914
    • Flickr pagina
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #296 Gepost op: 17 October 2019, 13:39:48 »
In Antwerpen wel 'ns Engelsman tegen gekomen die één gemoteriseerde kant, lees in de beveiliging, en een handmatige wisselsteller had...  Maar in Nederland zijn ze of motorisch of handmatige wisselstellers.
Overigens is de zwart/witte met voorkeurstand (gelukkig) erg zeldzaam want die moet altijd ook weer teruggegooid worden eigenlijk na passage.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5547
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #297 Gepost op: 17 October 2019, 16:25:14 »
Nee hoor Chris. In Weert bijvoorbeeld is Engelsman 107B-109 ook deels elektrisch en centraal bediend (107B) en deels ter plaatse bediend, dus hand (109). Daarbij is 109 voorzien van een grendel en natuurlijk is inmiddels de traditionele wisselsteller vanwege de ARBO vervangen door een motor ("bromwissel").
Groet, Frank

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1617
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #298 Gepost op: 18 October 2019, 03:28:43 »
Interessant allemaal. Wat een plaatje en een opmerking aan info oplevert.

Ik zal nog een kritisch naar de wisselstellers kijken.....over voorkeurs standen gesproken bij de wissel waarmee het allemaal begon heeft dan wel als voorkeur dat het “naar rechts” afbuigt zodat we niet richting kopspoor gaan.

Arjan

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7546
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #299 Gepost op: 18 October 2019, 10:57:57 »
Arjan, ik was in de veronderstelling dat dit wissel aansloot aan de doorgaande baan, even teruggebladerd in je topic zag ik dat dat niet het geval was, dus bij dit wissel kan je mijn opmerking over voorkeursstand negeren :)

Als het wissel wel op de doorgaande baan aan zou sluiten dan zou de voorkeursstand zo zijn dat het wissel in rust niet naar de doorgaande baan zou leiden.
Het aansluitende wissel in de doorgaande baan zou dan centraal bediend zijn (vanuit het seinhuis) of handbediend en voorzien zijn van een grendel (centraal bediend of met een sleutel) zodat dit wissel opgenomen kan worden in de beveiliging.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.