Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS werkspoor - NS 3908 door Tomasso
Vandaag om 00:15:51
NL baan: Frotterdam in h0 door barry1972
Vandaag om 00:01:37
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door GerardvV
01 december 2020, 23:58:33
Raadplaatje door Falkenberg
01 december 2020, 23:33:33
Emco- Unimat SL door Silvolde
01 december 2020, 23:33:31
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
01 december 2020, 23:10:09
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door Reinout van Rees
01 december 2020, 22:28:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door matheo
01 december 2020, 22:23:30
Bouw Bührtal III door nachbar
01 december 2020, 22:17:44
Messing laddertje met precies gelijke sporten door Tulpendaal
01 december 2020, 22:11:08
Bouw Hunsrückbaan door Daafs128
01 december 2020, 22:09:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 december 2020, 22:05:05
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
01 december 2020, 21:59:42
Update: baan in de tropen door 72sonett
01 december 2020, 21:56:13
Slugs & Andere Rariteiten door NS1220
01 december 2020, 21:55:37
Bruggen-IG: de spoorbrug in Geldrop in N door MOVisser
01 december 2020, 21:55:20
ESU LokProgrammer, hoe andere decoders uitlezen? door Remunj
01 december 2020, 21:54:59
Sprinter LED binnenverlichting flikkert opeens door MarkSpoor
01 december 2020, 21:43:39
Tussen Vlaamse velden... door Noordernet
01 december 2020, 21:41:57
Spoor op industrieterrein Lage Weide door timtrein
01 december 2020, 21:22:14
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
01 december 2020, 21:20:24
Dönsdorfer Bauberichte door charp
01 december 2020, 21:17:44
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
01 december 2020, 20:53:39
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
01 december 2020, 20:52:22
Wie heeft een adventskalender en/of prijsvraag? door haes
01 december 2020, 20:47:25
Modelbouwen in een lijstje door Duizendpoot
01 december 2020, 20:45:28
Ervaring nieuwe Z21 app door MarkSpoor
01 december 2020, 20:41:02
Projekt 083-338 door Wim Hesselink
01 december 2020, 20:26:52
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Baan Wally
01 december 2020, 20:25:38
piekstroom bij inschakelen servo's door Goosie
01 december 2020, 20:20:11
  

Auteur Topic: NL-baan in Canada  (gelezen 62036 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4044
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #285 Gepost op: 16 oktober 2019, 10:30:52 »
Met een half Engels wissel in beeld.
Goed gezien van die wissel hier nog eventjes van de andere kant. De Wissel Komend van een rangeerspoor naar kopverlading en 2 kanten laad en losweg

Maar dat mooie half Engelse wissel ligt wel "op zijn kop"  ;)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 798
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #286 Gepost op: 16 oktober 2019, 12:40:06 »
De EKW ligt niet op zijn kop. Komend vanaf het meest links grijs geballaste spoor kun je rechtdoor richting kopspoortje, waar op de foto een gele rangeerlok staat, of rechtsaf richting de verhoogde zijlading en bokkraan. Will je naar het spoortje waar de groene houttrailer en Unimog staat dan steek je terug vanaf het spoor dat rechtsafbuigt. En rangeer beweging van het kopspoortje naar het spoor van die houttrailer is niet nodig en onlogisch. Zie onderstande plaatje


NL baan in Canada

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #287 Gepost op: 16 oktober 2019, 13:46:18 »
En rangeer beweging van het kopspoortje naar het spoor van die houttrailer is niet nodig en onlogisch.
Daar is over nagedacht.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma's voor iTrain en OC32.

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #288 Gepost op: 16 oktober 2019, 16:26:10 »
Hoest met tremmetje??

hahahah,
ANDREUS


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4044
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #289 Gepost op: 16 oktober 2019, 18:19:29 »
Even goed naar de wisselsteller kijken Arjan ;)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #290 Gepost op: 16 oktober 2019, 23:18:33 »
Die staat op scherp. Dat wil zeggen, dat het wissel bijna uit zichzelf zal omgaan.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma's voor iTrain en OC32.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 798
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #291 Gepost op: 17 oktober 2019, 03:52:23 »
Hoest met tremmetje??


Work in progress.......

Even goed naar de wisselsteller kijken Arjan ;)

Sorry maar het kwartje valt niet. Moet dat ding aan de andere (buiten) kant staan
NL baan in Canada

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4044
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #292 Gepost op: 17 oktober 2019, 07:51:06 »
Handel en gewicht moeten aan de zelfde kant staan/ liggen.
Op deze manier ligt het wissel in spoortermen dus "op zijn kop".
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2019, 08:05:13 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3478
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #293 Gepost op: 17 oktober 2019, 10:01:22 »
Bovendien heeft een Engels wissel in 1:1 altijd twee motoren of wisselstellers. Dat geldt volgens mij voor een half Engels wissel ook. Zie onderstaande foto voor de hele versie. Hier liggen de motoren aan weerszijden van het wissel, maar dat kan ook aan dezelfde kant zijn. Foto gemaakt in Amersfoort op 260580.

Groet, Frank

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4044
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #294 Gepost op: 17 oktober 2019, 10:39:17 »
Klopt, aan beide zijden van het wissel liggen onder de tongspitsen langere wisselhouten (biels) waarop de wisselsteller staat.

Wil je het nog gedetailleerder maken dat kan je het gewicht/de gewichten ook nog zwart/wit schilderen om de voorkeursstand van het wissel aan te geven, wat in geval van dit wissel zeker ter zake doet.

Zie hier helemaal onderaan de pagina.

Geen kritiek hoor, slechts tips om het nog mooier te maken dan het al is :)
Of je er wat mee doet is aan jou, het is jouw baan uiteindelijk!
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3478
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #295 Gepost op: 17 oktober 2019, 10:56:57 »
Zo bedoelde ik het uiteraard ook, Arjan
Groet, Frank

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #296 Gepost op: 17 oktober 2019, 13:39:48 »
In Antwerpen wel 'ns Engelsman tegen gekomen die één gemoteriseerde kant, lees in de beveiliging, en een handmatige wisselsteller had...  Maar in Nederland zijn ze of motorisch of handmatige wisselstellers.
Overigens is de zwart/witte met voorkeurstand (gelukkig) erg zeldzaam want die moet altijd ook weer teruggegooid worden eigenlijk na passage.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3478
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #297 Gepost op: 17 oktober 2019, 16:25:14 »
Nee hoor Chris. In Weert bijvoorbeeld is Engelsman 107B-109 ook deels elektrisch en centraal bediend (107B) en deels ter plaatse bediend, dus hand (109). Daarbij is 109 voorzien van een grendel en natuurlijk is inmiddels de traditionele wisselsteller vanwege de ARBO vervangen door een motor ("bromwissel").
Groet, Frank

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 798
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #298 Gepost op: 18 oktober 2019, 03:28:43 »
Interessant allemaal. Wat een plaatje en een opmerking aan info oplevert.

Ik zal nog een kritisch naar de wisselstellers kijken.....over voorkeurs standen gesproken bij de wissel waarmee het allemaal begon heeft dan wel als voorkeur dat het “naar rechts” afbuigt zodat we niet richting kopspoor gaan.

Arjan
NL baan in Canada

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4044
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #299 Gepost op: 18 oktober 2019, 10:57:57 »
Arjan, ik was in de veronderstelling dat dit wissel aansloot aan de doorgaande baan, even teruggebladerd in je topic zag ik dat dat niet het geval was, dus bij dit wissel kan je mijn opmerking over voorkeursstand negeren :)

Als het wissel wel op de doorgaande baan aan zou sluiten dan zou de voorkeursstand zo zijn dat het wissel in rust niet naar de doorgaande baan zou leiden.
Het aansluitende wissel in de doorgaande baan zou dan centraal bediend zijn (vanuit het seinhuis) of handbediend en voorzien zijn van een grendel (centraal bediend of met een sleutel) zodat dit wissel opgenomen kan worden in de beveiliging.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.