Doel:€250.00
Donaties:€132.50

Per saldo:€-117.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Archer surface details, waar te koop in Nederland door Frans Peeters
Vandaag om 23:10:45
NS 6100 van GM&S door prutser
Vandaag om 23:10:09
Rijnstraat door DE-II
Vandaag om 23:03:53
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
Vandaag om 23:00:09
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door timtrein
Vandaag om 22:58:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 22:43:47
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 22:28:33
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Jan Bouwman
Vandaag om 22:28:16
Bröckenbahn door tuurtje
Vandaag om 22:28:13
Projekt 083-338 door jerrytrein
Vandaag om 22:28:04
Weatheren Roco SNCF BB300 door Pauldg
Vandaag om 22:04:43
Heen, En en Weer door Zoedelaar
Vandaag om 21:55:50
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:49:41
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 21:39:54
19 Toen door etienne
Vandaag om 21:22:41
Messing in 0 (o.a. Tagh"O" Train, CHD) door moonlicht
Vandaag om 21:17:46
Minitrix startset 11123 met bri185.5 (Railchem) werkt niet goed. door evexel
Vandaag om 21:09:01
Dwergsein met vrijgave rangeren lamp door De eerste Ivo
Vandaag om 21:03:53
Mat 54 in Schaal 0 door WesleyMunnik
Vandaag om 20:49:30
Trix Br152 Porsche N spoor Vonkende motor. door T.Trein
Vandaag om 20:46:52
Bouw Bührtal III door nachbar
Vandaag om 20:42:54
Modelspoorbeurs Houten Digitaal 9/10 november 2019 voor/na beschouwing. door Tulpendaal
Vandaag om 20:32:23
Martin's geknoei met groen.. door Martin Welberg
Vandaag om 20:21:24
Cardigan Bay Coastal Railroad in 0n30 door Martin Welberg
Vandaag om 20:20:48
Advies nieuw baanplan door eitreb
Vandaag om 20:16:24
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 20:12:56
Wie herkent deze meter? door Erwin12
Vandaag om 20:10:52
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 20:08:13
Foto/Filmtopic Laurent door laurent
Vandaag om 19:40:10
  

Auteur Topic: NL-baan in Canada  (gelezen 43865 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3115
  • NS tijdperk III b/c
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #285 Gepost op: 16 oktober 2019, 10:30:52 »
Met een half Engels wissel in beeld.
Goed gezien van die wissel hier nog eventjes van de andere kant. De Wissel Komend van een rangeerspoor naar kopverlading en 2 kanten laad en losweg

Maar dat mooie half Engelse wissel ligt wel "op zijn kop"  ;)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #286 Gepost op: 16 oktober 2019, 12:40:06 »
De EKW ligt niet op zijn kop. Komend vanaf het meest links grijs geballaste spoor kun je rechtdoor richting kopspoortje, waar op de foto een gele rangeerlok staat, of rechtsaf richting de verhoogde zijlading en bokkraan. Will je naar het spoortje waar de groene houttrailer en Unimog staat dan steek je terug vanaf het spoor dat rechtsafbuigt. En rangeer beweging van het kopspoortje naar het spoor van die houttrailer is niet nodig en onlogisch. Zie onderstande plaatje


NL baan in Canada

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 953
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #287 Gepost op: 16 oktober 2019, 13:46:18 »
En rangeer beweging van het kopspoortje naar het spoor van die houttrailer is niet nodig en onlogisch.
Daar is over nagedacht.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #288 Gepost op: 16 oktober 2019, 16:26:10 »
Hoest met tremmetje??

hahahah,
ANDREUS


Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3115
  • NS tijdperk III b/c
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #289 Gepost op: 16 oktober 2019, 18:19:29 »
Even goed naar de wisselsteller kijken Arjan ;)
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 953
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #290 Gepost op: 16 oktober 2019, 23:18:33 »
Die staat op scherp. Dat wil zeggen, dat het wissel bijna uit zichzelf zal omgaan.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32; eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32; controleprogramma's voor iTrain en OC32.

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #291 Gepost op: 17 oktober 2019, 03:52:23 »
Hoest met tremmetje??


Work in progress.......

Even goed naar de wisselsteller kijken Arjan ;)

Sorry maar het kwartje valt niet. Moet dat ding aan de andere (buiten) kant staan
NL baan in Canada

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3115
  • NS tijdperk III b/c
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #292 Gepost op: 17 oktober 2019, 07:51:06 »
Handel en gewicht moeten aan de zelfde kant staan/ liggen.
Op deze manier ligt het wissel in spoortermen dus "op zijn kop".
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2019, 08:05:13 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3032
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #293 Gepost op: 17 oktober 2019, 10:01:22 »
Bovendien heeft een Engels wissel in 1:1 altijd twee motoren of wisselstellers. Dat geldt volgens mij voor een half Engels wissel ook. Zie onderstaande foto voor de hele versie. Hier liggen de motoren aan weerszijden van het wissel, maar dat kan ook aan dezelfde kant zijn. Foto gemaakt in Amersfoort op 260580.

Groet, Frank

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3115
  • NS tijdperk III b/c
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #294 Gepost op: 17 oktober 2019, 10:39:17 »
Klopt, aan beide zijden van het wissel liggen onder de tongspitsen langere wisselhouten (biels) waarop de wisselsteller staat.

Wil je het nog gedetailleerder maken dat kan je het gewicht/de gewichten ook nog zwart/wit schilderen om de voorkeursstand van het wissel aan te geven, wat in geval van dit wissel zeker ter zake doet.

Zie hier helemaal onderaan de pagina.

Geen kritiek hoor, slechts tips om het nog mooier te maken dan het al is :)
Of je er wat mee doet is aan jou, het is jouw baan uiteindelijk!
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3032
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #295 Gepost op: 17 oktober 2019, 10:56:57 »
Zo bedoelde ik het uiteraard ook, Arjan
Groet, Frank

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1252
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #296 Gepost op: 17 oktober 2019, 13:39:48 »
In Antwerpen wel 'ns Engelsman tegen gekomen die één gemoteriseerde kant, lees in de beveiliging, en een handmatige wisselsteller had...  Maar in Nederland zijn ze of motorisch of handmatige wisselstellers.
Overigens is de zwart/witte met voorkeurstand (gelukkig) erg zeldzaam want die moet altijd ook weer teruggegooid worden eigenlijk na passage.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3032
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #297 Gepost op: 17 oktober 2019, 16:25:14 »
Nee hoor Chris. In Weert bijvoorbeeld is Engelsman 107B-109 ook deels elektrisch en centraal bediend (107B) en deels ter plaatse bediend, dus hand (109). Daarbij is 109 voorzien van een grendel en natuurlijk is inmiddels de traditionele wisselsteller vanwege de ARBO vervangen door een motor ("bromwissel").
Groet, Frank

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #298 Gepost op: 18 oktober 2019, 03:28:43 »
Interessant allemaal. Wat een plaatje en een opmerking aan info oplevert.

Ik zal nog een kritisch naar de wisselstellers kijken.....over voorkeurs standen gesproken bij de wissel waarmee het allemaal begon heeft dan wel als voorkeur dat het “naar rechts” afbuigt zodat we niet richting kopspoor gaan.

Arjan
NL baan in Canada

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3115
  • NS tijdperk III b/c
Re: NL-baan in Canada
« Reactie #299 Gepost op: 18 oktober 2019, 10:57:57 »
Arjan, ik was in de veronderstelling dat dit wissel aansloot aan de doorgaande baan, even teruggebladerd in je topic zag ik dat dat niet het geval was, dus bij dit wissel kan je mijn opmerking over voorkeursstand negeren :)

Als het wissel wel op de doorgaande baan aan zou sluiten dan zou de voorkeursstand zo zijn dat het wissel in rust niet naar de doorgaande baan zou leiden.
Het aansluitende wissel in de doorgaande baan zou dan centraal bediend zijn (vanuit het seinhuis) of handbediend en voorzien zijn van een grendel (centraal bediend of met een sleutel) zodat dit wissel opgenomen kan worden in de beveiliging.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.