Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 July 2025, 14:23:39
  

Auteur Topic: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht  (gelezen 17200 keer)

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #30 Gepost op: 08 August 2015, 09:04:42 »
Die 35 jaar sloeg op een opmerking van Henk.

Zelf zou ik denk ik kiezen voor sub-D chassis delen en dat dan goed uitlijnen. Kost nog minder maar is mogelijk iets meer werk
om het netjes uitgelijnd te krijgen.
Of lijn om mijn part banaan stekkers en bussen uit. Met wat creatief denken is zelfs dat wel te doen.

@ René H:
Bekijk de plaatjes eens en stel je dan eens voor dat het net niet 100% uitgelijnd wordt. Dan is 1 en 1 optellen niet
zo heel lastig meer.
Groet, Ronald.

ReneH0

  • Gast
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #31 Gepost op: 08 August 2015, 09:10:20 »
Ik had het meer over de Ptt stekker,de waarom vraag.
Maar daar gaf Henk al duidelijk voorbeeld van.

Stekkers zijn prima te gebruiken, in 'normaal' gebruik.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2015, 09:14:22 door René H »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #32 Gepost op: 08 August 2015, 09:16:45 »
Elektrisch wel, maar mechanisch zijn ze helemaal niet zo stevig als ze eruit zien. Zoals iedereen weet die vroeger weleens een stofzuigerzuigmond tegen zo'n ding heeft geschoven.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #33 Gepost op: 08 August 2015, 10:02:16 »
Goedemorgen! Wat een temperament! De spanning stijgt. (y)
De boodschap is helder: bezint eer ge begint.
Nu kan ik wel een (stroom)stootje hebben hoor, maar als je zegt dat het een waanidee is, dan voel ik me wel uitgedaagd en denk: dat zullen we nog wel eens zien.

Ik heb er nog een paar in huis, de tel stekkers, en ze zijn best robuust. De stekkerpennen en gaten zitten ver uiteen, dus de vonken zullen niet gauw overspringen.
Ze komen niet in hout, maar in XPS.

Kroonstenen en pinnen lijkt mij juist wat minder zeker qua doorverbinding, de draden behoren eigenlijk vast geschroefd te worden.

Ronald zegt:
Citaat
Is het niet een idee om contactstrips en pinnen te gaan gebruiken. Dus zelf maken van de deurcontacten? Zo moeilijk is dat niet.
Dit idee vind ik het beste idee, maar hóé denk je dat ze eenvoudig zelf te maken zijn? Dat lijkt me juist moeilijk. Graag zou ik dáár meer over lezen.

Dan wilde ik de discussie over de reeds besproken stekkers laten voor wat die is, genoeg is genoeg.
Ik heb al een trein

ReneH0

  • Gast
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #34 Gepost op: 08 August 2015, 10:04:23 »
Elektrisch wel, maar mechanisch zijn ze helemaal niet zo stevig als ze eruit zien. Zoals iedereen weet die vroeger weleens een stofzuigerzuigmond tegen zo'n ding heeft geschoven.  ;D

Sorry,  ;D moest even 2x lezen.
Met die stofzuigermond en zo'n..... Als je even zijn leest.  ;D

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #35 Gepost op: 08 August 2015, 10:08:47 »
Ha ha, ik las dat ook bijna.  :)
Maar sla mijn vraag nu niet over en ga hier alsjeblieft niet op door!
Ik heb al een trein

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22490
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #36 Gepost op: 08 August 2015, 10:12:34 »
A dirty mind is a joy for life.

Kroonstenen en pinnen lijkt mij juist wat minder zeker qua doorverbinding, de draden behoren eigenlijk vast geschroefd te worden.


Dan moet je ze toch even bekijken Huub. De draden worden ook geschroefd. De feitelijke stekkerverbinding bestaat uit stekkerpinnen die vergelijkbaar zijn met een gewone stekker. Het zijn enigszins aangepaste kroonsteenstrips die verder net zo stevig zijn te monteren en gemakkelijk zijn te delen als gewone kroonsteenstrips. De elektrische verbinding is prima en mechanisch zijn ze een stuk robuuster dan die telefoonstekkers.

« Laatst bewerkt op: 08 August 2015, 10:19:56 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6484
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #37 Gepost op: 08 August 2015, 10:14:24 »
Ik had eerder deze week een soortgelijke vraag over stevige en makkelijke verbindingen. Hebben jullie al eens naar connectoren gekeken die in de automotive sector gebruikt worden?

Zie: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60089.msg3221587442.html#msg3221587442

Grz, Hans

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12215
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #38 Gepost op: 08 August 2015, 10:25:07 »
telefoon stekkers kan je gewoon kopen hoor,zie hier:
http://www.beslist.nl/products/accessoires/r/telefoonstekker/
koste me 2 minuten zoeken op internet,of het slim is om te gebruiken dat laat ik in t midden  :)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #39 Gepost op: 08 August 2015, 10:26:08 »
Henk, ik zie het! Ik dacht dat die pinnen ook vastgeschroefd moesten worden. Goed idee, kan ik wat mee.

Hans, iok heb de berichten gelezen over jouw doorverbinding, Echter hoe kleiner de stekkers, hoe lastiger het uitlijnen wordt. Bovendien klikken zulke contacten vast en ik kan er dan niet bij om ze te weer los te krijgen. Dat is dus al helemaal niet de bedoeling.

Vandaar dat ik over de PTT stekkers nadacht, ik heb ook aan 230 V stekkers en stopcontacten gedacht, maar 2 draden per stekker is wat weinig, dat schiet niet op.

NB Tijgernootje, even terug is al een link gegeven naar de telefoonstekker verkoop, maar toch bedankt.
Ik heb al een trein

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8805
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #40 Gepost op: 08 August 2015, 10:28:49 »
Hallo Huub,

Ronald zegt: Dit idee vind ik het beste idee, maar hóé denk je dat ze eenvoudig zelf te maken zijn? Dat lijkt me juist moeilijk. Graag zou ik dáár meer over lezen.

Robbert-Jan heeft zoiets gebruikt bij zijn tentoonstellingsbaan voor een draaischijf in het schaduwstation. Ik zal eens dat draadje opzoeken. Dat is eigenlijk hetzelfde principe. Volgens mij kan je het eenvoudig doen met het juist buigen van wat koperwerk :) Voldoende breed en contactoppervlak voor een goede electrische verbinding.


Het plan om 230v stekkers te gebruiken voor laagspanning: Niet doen. :)
Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #41 Gepost op: 08 August 2015, 10:43:13 »
230V stekkers was al afgekeurd op het aantal contacten maar wat is verder het probleem als het zó specifiek ingebouwd
wordt ? Normaal zou ik zeggen om verwarring te voorkomen maar dat is hier eigenlijk niet aan de orde en een beetje
stopcontact en stekker is zeker goedgekeurd tot 10A en er kan makkelijk 2,5mm³ in.
Groet, Ronald.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1529
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #42 Gepost op: 08 August 2015, 10:46:07 »
Mocht je voor de telefoonstekkers gaan, dan is het wellicht handig om eens bij de lokale kringloopwinkel langs te gaan. Daar zijn de stekkers en wandcontactdozen misschien voor een paar cent te koop. Ik heb een tijdje terug ook een klein voorraadje ingeslagen.

Groeten,
Werner

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26630
    • Pagina van klaas
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #43 Gepost op: 08 August 2015, 11:02:33 »
Nog even wat praktijkervaring met de 4-polige PTT stekkers: onze club is indertijd begonnen met de Hobbytrak norm uit Railhobby. Daarbij werden de elektrische verbindingen gemaakt met jackpluggen, de koptelefoonstekkers. Omdat we daar regelmatig contactproblemen mee hadden heb ik eens een proef gedaan. Een stroompad doorgelust door de 3 contacten, en er 5A doorheen gejaagd. Na enkele minuten was de stekkerverbinding zo heet dat je hem nauwelijks kon aanpakken.
Daarna dezelfde test gedaan met de PTT stekkers. Na een uur handwarm. Daarom hebben we toen besloten om de PTT stekkers te gebruiken voor onze modulebaan en dat doen we nu al 20 jaar zonder veel problemen.

Wat de originele vraag van Huub betreft, om de contacten te integreren in de plaatsing van de segmenten: een onzalig plan. Daarom zal ik daar ook verder niet op ingaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #44 Gepost op: 08 August 2015, 11:17:44 »
KLaas, jammer dat je wel A zegt: integreren is een onzalig plan.
Maar niet B: waarom?
Nu laat je me in onzekerheid. Ik moet raden dat het om de warmte gaat, door het opsluiten is er geen afkoeling. Gesteld dat ik er zulke idioot hoge stromen doorheen zou jagen als hier gedacht wordt. Hetgeen niet zal gaan gebeuren.
Ik zal ook blijven tobben waarom het nog meer een onzalig plan zou zijn.
Je wordt bedankt! :)
Ik heb al een trein