Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht  (gelezen 16264 keer)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #15 Gepost op: 07 augustus 2015, 22:21:19 »
Hi Huub,

De Bouwmarkt in Hogezand heeft ze vast nog wel  anders heb ik nog wel ergens enkele liggen.
Stuur maar een pb tje. (We zijn dit Weekend wel weg)

groet
Harald

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #16 Gepost op: 07 augustus 2015, 22:25:41 »

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #17 Gepost op: 07 augustus 2015, 22:32:25 »
Kun je niet beter deurcontacten gebruiken als je geen losse stekerverbindingen wilt?
Zoiets als dit:
http://webshop.santensmetaalwaren.be/article/deurcontacten/deurcontact.html

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #18 Gepost op: 07 augustus 2015, 22:39:56 »
inderdaad Ben, zoiets is een optie :)  (y)

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 08:06:29 door Ronald Koerts. Reden: naamwijziging :-) »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #19 Gepost op: 07 augustus 2015, 22:54:36 »
Die zijn er ook 5-polig.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #20 Gepost op: 07 augustus 2015, 23:08:37 »
Hi Huub,

Mijn modules zullen voorlopig de zolder niet verlaten, maar om er toch aan te kunnen werken ( op een luie manier  ;D) zijn ze verrijdbaar.
Tussen de modules maak ik gebruik van deze verbindingen

connect

De tweede foto

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #21 Gepost op: 08 augustus 2015, 00:32:33 »
Leen, zo ver was ik nog niet gekomen met zoeken naar de telefoonstekkers, bedankt.

Maar nu krijgt het topic nóg een aangenamere wending, Ben, goed idee!  (y)

Eric doet er nog een schepje bovenop, zoiets zou ideaal zijn voor mijn plan.  (y)

Nummers 60670 en 60671, ik heb er belang bij, hoe heten ze en waar zijn ze te koop? (zie edit)

Arthur, gezien, zoiets ja, hetzelfde idee.

Edit : de deurcontacten 60570 en 60671 zijn als set duurder dan 50 euro om 5 draden door te verbinden. >:( Ik heb er nogal wat nodig.

 Wat nu? Dan kan ik beter 2 PTTers nemen, dat is acht draden doorverbinden voor nog geen tientje.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 00:55:53 door HuubvG. Reden: toevoegsels »

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #22 Gepost op: 08 augustus 2015, 05:21:36 »
Gewoon de brandverzekering wat omhoog, een brandblusser ophangen en gaan met die PTT banaan !! En vooral niet gaan
staan janken als het wel fout gaat.

Er zijn totaal geen specificaties over de max. stroom van zo'n PTT stekker te vinden en dan wil je ze nog opsluiten in een
(ik neem aan) houten paal ook.
Een XLR kan vaak een 5A nog wel aan, de betere mogelijk zelfs nog meer.

Wat ik verder nog wel weet is dat de PTT vroeger met een 60V werkte. M.a.w. de stroom lag laag zodat er niet al te veel
verlies optrad in de kabels. Ook is een paar volt verlies in een stekker geen probleem bij 60V.
Per paal 2x zo'n krakkemikkerige aansluiting per paal gaat je opbreken. Om nog maar te zwijgen over later digitaal te gaan
via diezelfde bagger stekkers.
Groet, Ronald.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #23 Gepost op: 08 augustus 2015, 06:11:27 »
Meedenken is goed, voorzichtigheid ook, maar waarom altijd van die grote woorden Ronald? Die vierpolige telefoonstekkers zijn opgenomen in de normen van sommige modulesystemen, in ieder geval al 35 jaar bij M-Track. Op bijeenkomsten overbruggen ze soms tientallen modules en voeren de stekkers fikse stromen. Als dat kennelijk kan, dan zal het op zolder ook wel kunnen.

Of ze nu zo handig zijn voor wat Huub wil, is wat anders. Juist enige mechanische functie zou ik ze niet geven. Zelf weleens van die kroonsteenstekkers gebruikt. Bij het tegen elkaar schuiven van de modules, maakten die contact. Zoiets.
https://www.conrad.nl/nl/kroonsteen-flexibel-15-25-mm-massief-15-25-mm-aantal-polen-12-inhoud-1-stuks-wit-610836.html

Strikt noodzakelijk is het natuurlijk allemaal niet. Eerst modules mechanisch koppelen en daarna een stekker inpluggen, is nu ook weer niet vreselijk omslachtig.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 08:12:22 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #24 Gepost op: 08 augustus 2015, 08:13:57 »
Gewoon de brandverzekering wat omhoog, een brandblusser ophangen en gaan met die PTT banaan !! En vooral niet gaan
staan janken als het wel fout gaat.

Tja, overdrijven is ook een vak.... En blijkbaar ben je daar zeer goed in. Wat rustiger reageren is fijner. En dan ben ik ook altijd benieuwd hoe het bij iemand zelf onder de baan uitziet.... Wat hij gebruikt en hoe hij het heeft meestal is het net zo'n allergaartje als bij bijna iedere andere modelspoorder.

Het is wat Henk al aangaf: Er zijn hele volksstammen modelspoorders die deze stekkers gebruiken c.q. gebruikt hebben. Ook bij grote banen. Ik ben het eens of het verstandig is om een mechanische functie mee te geven. Is het niet een idee om contactstrips en pinnen te gaan gebruiken. Dus zelf maken van de deurcontacten? Zo moeilijk is dat niet.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 08:15:53 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #25 Gepost op: 08 augustus 2015, 08:15:36 »
waarom altijd van die grote woorden Ronald?

Niet altijd, en ook hier ben ik voorzichtig begonnen. Maar als daar dan totaal overheen geluld wordt en men toch gewoon
bij een (waan)idee blijft dan gaat er een schep boven op.

En ik zou de PTT stekkers van 35 jaar terug 200x meer vertrouwen dan de goedkope aftreksels die nu nog voor veel teveel
geld verkocht wordt.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 08:19:33 door Calimero »
Groet, Ronald.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #26 Gepost op: 08 augustus 2015, 08:26:10 »
Dus als je mensen inhoudelijk niet kan overtuigen, probeer je het met krachttermen.  ???
Het komt voor dat andere mensen ook goede argumenten hebben hoor, echt waar. En praktische ervaringen met die stekkers lijken me best een bruikbaar argument. Mensen bouwen nog steeds M-track modules met die stekkers. De organisatie van een dergelijk evenement sluit daar gerust Edits boosters op aan. Staan ze bijvoorbeeld drie dagen op Eurospoor. Dat zijn best stevige praktijktesten. Desondanks noem je het nog steeds een flutoplossing. Volgens jouw logica mag ik nu steviger taal gaan gebruiken. Dat doe ik maar niet. Zo'n draadje wordt daar zo onaangenaam van, snap je?
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 08:41:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #27 Gepost op: 08 augustus 2015, 08:32:44 »
Niet altijd, en ook hier ben ik voorzichtig begonnen. Maar als daar dan totaal overheen geluld wordt en men toch gewoon
bij een (waan)idee blijft dan gaat er een schep boven op.

Je zal nooit mensen overtuigen van je gelijk als je aan het schreeuwen of overdrijven gaat. Daarnaast zal je een bepaald respect en reputatie opgebouwd moeten hebben waarbij mensen zeggen: "als die persoon het zegt zou ik er goed over nadenken of je het moet doen". In die categorie zitten maar een paar personen hier op het forum. Is iemand niet te overtuigen van je idee: Helaas, laat het zitten het leven gaat verder en mogelijk zal die beste persoon later je idee wel oppakken.


En ik zou de PTT stekkers van 35 jaar terug 200x meer vertrouwen dan de goedkope aftreksels die nu nog voor veel teveel
geld verkocht wordt.

Tja, dat is een persoonlijke mening. Of het vroeger allemaal zo veilig was is, is maar de vraag :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ReneH0

  • Gast
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #28 Gepost op: 08 augustus 2015, 08:49:03 »
Maar dan komt natuurlijk de vraag.
Is er zo'n stekkerverbinding doorgebrand?
En waarop is die mening nu gebaseerd.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 09:04:06 door René H »

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #29 Gepost op: 08 augustus 2015, 09:02:12 »
Nou, ik weet heel zeker dat er bij de introductie van digitaal onoordeelkundig 10A boosters op de systemen zijn aangesloten. Op rijdagen bleek dan dat de normen daarvoor niet waren bedoeld en de kortsluitstromen niet konden worden verwerkt. Stond er opeens een locje weg te fikken, want dat is dan de zwakste schakel in de keten, niet eens die stekkers. Ook met andere stekkers of zelfs zonder stekkerverbindingen gaat dat vroeg of laat mis.

Bij normale boosterstromen of analoge stromen werkt het allemaal prima.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 09:13:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.