Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waarom bij Lenz geen diodes bij ongedetecteerde railstukken? door VvKan
Vandaag om 18:15:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
Vandaag om 17:54:51
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 17:41:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:38:13
Station Apeldoorn, op foto's en ansichtkaarten door ApeldoRom
Vandaag om 17:35:06
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 17:28:37
DR4088 aansluiting en diodeschakeling door VvKan
Vandaag om 17:26:51
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 17:23:51
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Marcel112
Vandaag om 17:15:39
Een Inglenook rangeerpuzzel in h0 door Andre64
Vandaag om 17:14:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jelle Jan
Vandaag om 17:12:15
Stuurstandrijtuig voor plan E door Martijn de Kuiper
Vandaag om 17:07:56
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:02:33
BR 81 met rookgenerator in O voor belachelijk lage prijs door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:55:49
NS modelbaan Hoekdam H0 door barry1972
Vandaag om 16:48:31
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:45:05
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Carel Ruysink
Vandaag om 16:43:10
Ledlampjes in serieschakeling door Broca
Vandaag om 16:25:33
Fleischmann Piepsnijder door Noordernet
Vandaag om 16:17:14
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Scratchbuilt
Vandaag om 16:11:50
Tortoise en DR4018 maakt een halve beweging door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:58:45
Afstand hart spoor tot hart sein door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:45:03
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door PeterC
Vandaag om 15:25:02
B-Models containerdraagwagens - Hoe zijn de ervaringen? door Arjan6511
Vandaag om 15:24:10
Ontwerp Märklin C-rails spoorbaan, hulp gevraagd bij aantal railstukken door Vaper76
Vandaag om 15:15:52
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 15:15:19
Relaisbesturing of toch Arduino? door Te 2/2
Vandaag om 15:03:49
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Wim Vink
Vandaag om 13:45:55
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 13:44:00
Ronald bouwt een echte Micro Layout! door Wim Vink
Vandaag om 13:37:26
  

Auteur Topic: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht  (gelezen 12625 keer)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Meet (kijk, voel) & dan weet je het.
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #15 Gepost op: 07 augustus 2015, 22:21:19 »
Hi Huub,

De Bouwmarkt in Hogezand heeft ze vast nog wel  anders heb ik nog wel ergens enkele liggen.
Stuur maar een pb tje. (We zijn dit Weekend wel weg)

groet
Harald


Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #17 Gepost op: 07 augustus 2015, 22:32:25 »
Kun je niet beter deurcontacten gebruiken als je geen losse stekerverbindingen wilt?
Zoiets als dit:
http://webshop.santensmetaalwaren.be/article/deurcontacten/deurcontact.html

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #18 Gepost op: 07 augustus 2015, 22:39:56 »
inderdaad Ben, zoiets is een optie :)  (y)

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 08:06:29 door Ronald Koerts. Reden: naamwijziging :-) »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3940
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #19 Gepost op: 07 augustus 2015, 22:54:36 »
Die zijn er ook 5-polig.

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

tuurtje

  • Online Online
  • Berichten: 3497
    • Lacus Flevo
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #20 Gepost op: 07 augustus 2015, 23:08:37 »
Hi Huub,

Mijn modules zullen voorlopig de zolder niet verlaten, maar om er toch aan te kunnen werken ( op een luie manier  ;D) zijn ze verrijdbaar.
Tussen de modules maak ik gebruik van deze verbindingen

connect

De tweede foto

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2102
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #21 Gepost op: 08 augustus 2015, 00:32:33 »
Leen, zo ver was ik nog niet gekomen met zoeken naar de telefoonstekkers, bedankt.

Maar nu krijgt het topic nóg een aangenamere wending, Ben, goed idee!  (y)

Eric doet er nog een schepje bovenop, zoiets zou ideaal zijn voor mijn plan.  (y)

Nummers 60670 en 60671, ik heb er belang bij, hoe heten ze en waar zijn ze te koop? (zie edit)

Arthur, gezien, zoiets ja, hetzelfde idee.

Edit : de deurcontacten 60570 en 60671 zijn als set duurder dan 50 euro om 5 draden door te verbinden. >:( Ik heb er nogal wat nodig.

 Wat nu? Dan kan ik beter 2 PTTers nemen, dat is acht draden doorverbinden voor nog geen tientje.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 00:55:53 door HuubvG. Reden: toevoegsels »
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #22 Gepost op: 08 augustus 2015, 05:21:36 »
Gewoon de brandverzekering wat omhoog, een brandblusser ophangen en gaan met die PTT banaan !! En vooral niet gaan
staan janken als het wel fout gaat.

Er zijn totaal geen specificaties over de max. stroom van zo'n PTT stekker te vinden en dan wil je ze nog opsluiten in een
(ik neem aan) houten paal ook.
Een XLR kan vaak een 5A nog wel aan, de betere mogelijk zelfs nog meer.

Wat ik verder nog wel weet is dat de PTT vroeger met een 60V werkte. M.a.w. de stroom lag laag zodat er niet al te veel
verlies optrad in de kabels. Ook is een paar volt verlies in een stekker geen probleem bij 60V.
Per paal 2x zo'n krakkemikkerige aansluiting per paal gaat je opbreken. Om nog maar te zwijgen over later digitaal te gaan
via diezelfde bagger stekkers.
Groet, Ronald.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19323
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #23 Gepost op: 08 augustus 2015, 06:11:27 »
Meedenken is goed, voorzichtigheid ook, maar waarom altijd van die grote woorden Ronald? Die vierpolige telefoonstekkers zijn opgenomen in de normen van sommige modulesystemen, in ieder geval al 35 jaar bij M-Track. Op bijeenkomsten overbruggen ze soms tientallen modules en voeren de stekkers fikse stromen. Als dat kennelijk kan, dan zal het op zolder ook wel kunnen.

Of ze nu zo handig zijn voor wat Huub wil, is wat anders. Juist enige mechanische functie zou ik ze niet geven. Zelf weleens van die kroonsteenstekkers gebruikt. Bij het tegen elkaar schuiven van de modules, maakten die contact. Zoiets.
https://www.conrad.nl/nl/kroonsteen-flexibel-15-25-mm-massief-15-25-mm-aantal-polen-12-inhoud-1-stuks-wit-610836.html

Strikt noodzakelijk is het natuurlijk allemaal niet. Eerst modules mechanisch koppelen en daarna een stekker inpluggen, is nu ook weer niet vreselijk omslachtig.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 08:12:22 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #24 Gepost op: 08 augustus 2015, 08:13:57 »
Gewoon de brandverzekering wat omhoog, een brandblusser ophangen en gaan met die PTT banaan !! En vooral niet gaan
staan janken als het wel fout gaat.

Tja, overdrijven is ook een vak.... En blijkbaar ben je daar zeer goed in. Wat rustiger reageren is fijner. En dan ben ik ook altijd benieuwd hoe het bij iemand zelf onder de baan uitziet.... Wat hij gebruikt en hoe hij het heeft meestal is het net zo'n allergaartje als bij bijna iedere andere modelspoorder.

Het is wat Henk al aangaf: Er zijn hele volksstammen modelspoorders die deze stekkers gebruiken c.q. gebruikt hebben. Ook bij grote banen. Ik ben het eens of het verstandig is om een mechanische functie mee te geven. Is het niet een idee om contactstrips en pinnen te gaan gebruiken. Dus zelf maken van de deurcontacten? Zo moeilijk is dat niet.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 08:15:53 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #25 Gepost op: 08 augustus 2015, 08:15:36 »
waarom altijd van die grote woorden Ronald?

Niet altijd, en ook hier ben ik voorzichtig begonnen. Maar als daar dan totaal overheen geluld wordt en men toch gewoon
bij een (waan)idee blijft dan gaat er een schep boven op.

En ik zou de PTT stekkers van 35 jaar terug 200x meer vertrouwen dan de goedkope aftreksels die nu nog voor veel teveel
geld verkocht wordt.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 08:19:33 door Calimero »
Groet, Ronald.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19323
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #26 Gepost op: 08 augustus 2015, 08:26:10 »
Dus als je mensen inhoudelijk niet kan overtuigen, probeer je het met krachttermen.  ???
Het komt voor dat andere mensen ook goede argumenten hebben hoor, echt waar. En praktische ervaringen met die stekkers lijken me best een bruikbaar argument. Mensen bouwen nog steeds M-track modules met die stekkers. De organisatie van een dergelijk evenement sluit daar gerust Edits boosters op aan. Staan ze bijvoorbeeld drie dagen op Eurospoor. Dat zijn best stevige praktijktesten. Desondanks noem je het nog steeds een flutoplossing. Volgens jouw logica mag ik nu steviger taal gaan gebruiken. Dat doe ik maar niet. Zo'n draadje wordt daar zo onaangenaam van, snap je?
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 08:41:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #27 Gepost op: 08 augustus 2015, 08:32:44 »
Niet altijd, en ook hier ben ik voorzichtig begonnen. Maar als daar dan totaal overheen geluld wordt en men toch gewoon
bij een (waan)idee blijft dan gaat er een schep boven op.

Je zal nooit mensen overtuigen van je gelijk als je aan het schreeuwen of overdrijven gaat. Daarnaast zal je een bepaald respect en reputatie opgebouwd moeten hebben waarbij mensen zeggen: "als die persoon het zegt zou ik er goed over nadenken of je het moet doen". In die categorie zitten maar een paar personen hier op het forum. Is iemand niet te overtuigen van je idee: Helaas, laat het zitten het leven gaat verder en mogelijk zal die beste persoon later je idee wel oppakken.


En ik zou de PTT stekkers van 35 jaar terug 200x meer vertrouwen dan de goedkope aftreksels die nu nog voor veel teveel
geld verkocht wordt.

Tja, dat is een persoonlijke mening. Of het vroeger allemaal zo veilig was is, is maar de vraag :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

René H

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #28 Gepost op: 08 augustus 2015, 08:49:03 »
Maar dan komt natuurlijk de vraag.
Is er zo'n stekkerverbinding doorgebrand?
En waarop is die mening nu gebaseerd.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 09:04:06 door René H »
Gr, René.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19323
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #29 Gepost op: 08 augustus 2015, 09:02:12 »
Nou, ik weet heel zeker dat er bij de introductie van digitaal onoordeelkundig 10A boosters op de systemen zijn aangesloten. Op rijdagen bleek dan dat de normen daarvoor niet waren bedoeld en de kortsluitstromen niet konden worden verwerkt. Stond er opeens een locje weg te fikken, want dat is dan de zwakste schakel in de keten, niet eens die stekkers. Ook met andere stekkers of zelfs zonder stekkerverbindingen gaat dat vroeg of laat mis.

Bij normale boosterstromen of analoge stromen werkt het allemaal prima.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 09:13:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.