Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:07:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Niekleair
Vandaag om 06:09:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium
Vandaag om 03:59:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
Vandaag om 01:35:43
Piko BR 78 tenderloc door Harold34
Vandaag om 01:27:25
Initiatief Tramweg Stichting voor behoud SUN-tramstel (Ut) scoort eerste succes door Ascona
05 juni 2020, 23:49:25
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Harm Boer
05 juni 2020, 23:38:19
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Harold34
05 juni 2020, 23:25:39
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
05 juni 2020, 23:24:40
Raadplaatje door GerardvV
05 juni 2020, 23:22:34
Wat voor decoder is dit door 008200
05 juni 2020, 23:14:37
Steiner BR 81 in spoor 1, geweathered door VictorPM
05 juni 2020, 22:52:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 juni 2020, 22:39:13
Maïsveld n spoor maken, tips? door MOVisser
05 juni 2020, 22:21:47
Verschil in aansluitrail Roco Line met bedding door Klaas Zondervan
05 juni 2020, 22:04:38
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door 5166
05 juni 2020, 21:41:57
Projekt 083-338 door 44
05 juni 2020, 21:21:18
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
05 juni 2020, 21:07:43
Holland Rail NS DE-II verbeteren door Blausee-Mitholz
05 juni 2020, 20:48:48
Baanbouw Bosje77 door bosje77
05 juni 2020, 20:39:24
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
05 juni 2020, 20:35:14
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
05 juni 2020, 20:22:27
Marklin H0 trein rijdt alleen maar achteruit door Te 2/2
05 juni 2020, 20:13:23
De terugkeer van het Eiland Waan door Tulpendaal
05 juni 2020, 20:11:49
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door bask185
05 juni 2020, 19:57:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 juni 2020, 19:50:32
Problemen met Cobalt IP Wisselaandrijving. door BrightonBelle
05 juni 2020, 19:49:32
Smalspoor trammetje (H0e 9mm) door JurS
05 juni 2020, 18:48:20
NL baan: Frotterdam in h0 door mardig23
05 juni 2020, 18:12:41
DR5000, problemen met hoge locomotiefadressen door Bert_Apd
05 juni 2020, 17:29:00
  

Auteur Topic: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht  (gelezen 12279 keer)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 764
  • Meet (kijk, voel) & dan weet je het.
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #15 Gepost op: 07 augustus 2015, 22:21:19 »
Hi Huub,

De Bouwmarkt in Hogezand heeft ze vast nog wel  anders heb ik nog wel ergens enkele liggen.
Stuur maar een pb tje. (We zijn dit Weekend wel weg)

groet
Harald


Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #17 Gepost op: 07 augustus 2015, 22:32:25 »
Kun je niet beter deurcontacten gebruiken als je geen losse stekerverbindingen wilt?
Zoiets als dit:
http://webshop.santensmetaalwaren.be/article/deurcontacten/deurcontact.html

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7824
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #18 Gepost op: 07 augustus 2015, 22:39:56 »
inderdaad Ben, zoiets is een optie :)  (y)

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 08:06:29 door Ronald Koerts. Reden: naamwijziging :-) »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3754
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #19 Gepost op: 07 augustus 2015, 22:54:36 »
Die zijn er ook 5-polig.

Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • Lacus Flevo
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #20 Gepost op: 07 augustus 2015, 23:08:37 »
Hi Huub,

Mijn modules zullen voorlopig de zolder niet verlaten, maar om er toch aan te kunnen werken ( op een luie manier  ;D) zijn ze verrijdbaar.
Tussen de modules maak ik gebruik van deze verbindingen

connect

De tweede foto

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2074
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #21 Gepost op: 08 augustus 2015, 00:32:33 »
Leen, zo ver was ik nog niet gekomen met zoeken naar de telefoonstekkers, bedankt.

Maar nu krijgt het topic nóg een aangenamere wending, Ben, goed idee!  (y)

Eric doet er nog een schepje bovenop, zoiets zou ideaal zijn voor mijn plan.  (y)

Nummers 60670 en 60671, ik heb er belang bij, hoe heten ze en waar zijn ze te koop? (zie edit)

Arthur, gezien, zoiets ja, hetzelfde idee.

Edit : de deurcontacten 60570 en 60671 zijn als set duurder dan 50 euro om 5 draden door te verbinden. >:( Ik heb er nogal wat nodig.

 Wat nu? Dan kan ik beter 2 PTTers nemen, dat is acht draden doorverbinden voor nog geen tientje.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 00:55:53 door HuubvG. Reden: toevoegsels »
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #22 Gepost op: 08 augustus 2015, 05:21:36 »
Gewoon de brandverzekering wat omhoog, een brandblusser ophangen en gaan met die PTT banaan !! En vooral niet gaan
staan janken als het wel fout gaat.

Er zijn totaal geen specificaties over de max. stroom van zo'n PTT stekker te vinden en dan wil je ze nog opsluiten in een
(ik neem aan) houten paal ook.
Een XLR kan vaak een 5A nog wel aan, de betere mogelijk zelfs nog meer.

Wat ik verder nog wel weet is dat de PTT vroeger met een 60V werkte. M.a.w. de stroom lag laag zodat er niet al te veel
verlies optrad in de kabels. Ook is een paar volt verlies in een stekker geen probleem bij 60V.
Per paal 2x zo'n krakkemikkerige aansluiting per paal gaat je opbreken. Om nog maar te zwijgen over later digitaal te gaan
via diezelfde bagger stekkers.
Groet, Ronald.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18920
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #23 Gepost op: 08 augustus 2015, 06:11:27 »
Meedenken is goed, voorzichtigheid ook, maar waarom altijd van die grote woorden Ronald? Die vierpolige telefoonstekkers zijn opgenomen in de normen van sommige modulesystemen, in ieder geval al 35 jaar bij M-Track. Op bijeenkomsten overbruggen ze soms tientallen modules en voeren de stekkers fikse stromen. Als dat kennelijk kan, dan zal het op zolder ook wel kunnen.

Of ze nu zo handig zijn voor wat Huub wil, is wat anders. Juist enige mechanische functie zou ik ze niet geven. Zelf weleens van die kroonsteenstekkers gebruikt. Bij het tegen elkaar schuiven van de modules, maakten die contact. Zoiets.
https://www.conrad.nl/nl/kroonsteen-flexibel-15-25-mm-massief-15-25-mm-aantal-polen-12-inhoud-1-stuks-wit-610836.html

Strikt noodzakelijk is het natuurlijk allemaal niet. Eerst modules mechanisch koppelen en daarna een stekker inpluggen, is nu ook weer niet vreselijk omslachtig.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 08:12:22 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7824
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #24 Gepost op: 08 augustus 2015, 08:13:57 »
Gewoon de brandverzekering wat omhoog, een brandblusser ophangen en gaan met die PTT banaan !! En vooral niet gaan
staan janken als het wel fout gaat.

Tja, overdrijven is ook een vak.... En blijkbaar ben je daar zeer goed in. Wat rustiger reageren is fijner. En dan ben ik ook altijd benieuwd hoe het bij iemand zelf onder de baan uitziet.... Wat hij gebruikt en hoe hij het heeft meestal is het net zo'n allergaartje als bij bijna iedere andere modelspoorder.

Het is wat Henk al aangaf: Er zijn hele volksstammen modelspoorders die deze stekkers gebruiken c.q. gebruikt hebben. Ook bij grote banen. Ik ben het eens of het verstandig is om een mechanische functie mee te geven. Is het niet een idee om contactstrips en pinnen te gaan gebruiken. Dus zelf maken van de deurcontacten? Zo moeilijk is dat niet.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 08:15:53 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #25 Gepost op: 08 augustus 2015, 08:15:36 »
waarom altijd van die grote woorden Ronald?

Niet altijd, en ook hier ben ik voorzichtig begonnen. Maar als daar dan totaal overheen geluld wordt en men toch gewoon
bij een (waan)idee blijft dan gaat er een schep boven op.

En ik zou de PTT stekkers van 35 jaar terug 200x meer vertrouwen dan de goedkope aftreksels die nu nog voor veel teveel
geld verkocht wordt.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 08:19:33 door Calimero »
Groet, Ronald.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18920
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #26 Gepost op: 08 augustus 2015, 08:26:10 »
Dus als je mensen inhoudelijk niet kan overtuigen, probeer je het met krachttermen.  ???
Het komt voor dat andere mensen ook goede argumenten hebben hoor, echt waar. En praktische ervaringen met die stekkers lijken me best een bruikbaar argument. Mensen bouwen nog steeds M-track modules met die stekkers. De organisatie van een dergelijk evenement sluit daar gerust Edits boosters op aan. Staan ze bijvoorbeeld drie dagen op Eurospoor. Dat zijn best stevige praktijktesten. Desondanks noem je het nog steeds een flutoplossing. Volgens jouw logica mag ik nu steviger taal gaan gebruiken. Dat doe ik maar niet. Zo'n draadje wordt daar zo onaangenaam van, snap je?
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 08:41:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7824
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #27 Gepost op: 08 augustus 2015, 08:32:44 »
Niet altijd, en ook hier ben ik voorzichtig begonnen. Maar als daar dan totaal overheen geluld wordt en men toch gewoon
bij een (waan)idee blijft dan gaat er een schep boven op.

Je zal nooit mensen overtuigen van je gelijk als je aan het schreeuwen of overdrijven gaat. Daarnaast zal je een bepaald respect en reputatie opgebouwd moeten hebben waarbij mensen zeggen: "als die persoon het zegt zou ik er goed over nadenken of je het moet doen". In die categorie zitten maar een paar personen hier op het forum. Is iemand niet te overtuigen van je idee: Helaas, laat het zitten het leven gaat verder en mogelijk zal die beste persoon later je idee wel oppakken.


En ik zou de PTT stekkers van 35 jaar terug 200x meer vertrouwen dan de goedkope aftreksels die nu nog voor veel teveel
geld verkocht wordt.

Tja, dat is een persoonlijke mening. Of het vroeger allemaal zo veilig was is, is maar de vraag :)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

René H

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #28 Gepost op: 08 augustus 2015, 08:49:03 »
Maar dan komt natuurlijk de vraag.
Is er zo'n stekkerverbinding doorgebrand?
En waarop is die mening nu gebaseerd.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 09:04:06 door René H »
Gr, René.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18920
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #29 Gepost op: 08 augustus 2015, 09:02:12 »
Nou, ik weet heel zeker dat er bij de introductie van digitaal onoordeelkundig 10A boosters op de systemen zijn aangesloten. Op rijdagen bleek dan dat de normen daarvoor niet waren bedoeld en de kortsluitstromen niet konden worden verwerkt. Stond er opeens een locje weg te fikken, want dat is dan de zwakste schakel in de keten, niet eens die stekkers. Ook met andere stekkers of zelfs zonder stekkerverbindingen gaat dat vroeg of laat mis.

Bij normale boosterstromen of analoge stromen werkt het allemaal prima.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 09:13:12 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.