Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht  (gelezen 16265 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #45 Gepost op: 08 augustus 2015, 11:30:53 »
Huub, de reden dat ik het een onzalig plan vind is dat het te ingewikkeld is om het allemaal netjes uit te lijnen.
Het is veel simpeler om de mechanische fixatie en de elektrisch doorverbinding van elkaar te scheiden. Dus gewoon een apart kabeltje of draadbundel met een stekker om de boel door te verbinden. Maar aangezien je een paar keer hebt aangegeven dat je dat beslist niet wil, wilde ik er niet verder op ingaan.
Het is dus heel simpel: aangezien ik jouw plan voor een geïntegreerde oplossing niet zie zitten, ga ik daar ook geen ideeën voor aandragen.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #46 Gepost op: 08 augustus 2015, 11:49:10 »
Duidelijk Klaas, ik zal er nog eens goed over nadenken.

Het is dat ik liever geen draden/kabels in het zicht wilde, maar als het idee niet haalbaar is dan moet ik dat ook accepteren. Daarom zal ik nadenken over een compromis.

In mijn hoofd kan het allemaal, Zou jammer zijn als na alle moeite het toch niet blijkt te werken.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #47 Gepost op: 08 augustus 2015, 11:59:11 »
Als ik nog even reclame mag maken voor die kroonsteenstekkers.  ;D
Die zijn heel vaak gemakkelijk bij een bestaande situatie te monteren. Al wat je nodig hebt is een vlakke of een haakse overgang. Er bestaan ook haakse varianten van.
Bedenk dus eerst een goede mechanische bakverbinding en kijk of je van die kroonsteenstekkers kwijt kan. In die volgorde. Zo niet, dan kan je altijd nog losse stekkers kiezen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #48 Gepost op: 08 augustus 2015, 12:13:19 »
Het is dat ik liever geen draden/kabels in het zicht wilde, ....
Die kabels hoeven helemaal niet in het zicht te komen. Op bijgaand plaatje heb ik getekend hoe ik het op mijn spoorbaan tegenwoordig doe. In het midden van de kopplaat van de modules maak ik een rechthoekige opening. Achter de ene opening zit een sub-D connector vast bevestigd. Aan de andere module zit de tegenstekker aan een kabeltje of een draadbundel met enige speelruimte. Door de openingen heen steek ik de stekkers in elkaar. Alles blijft dan binnen de ruimte van de module. Dan zie je er niks van.
Bij het loshalen vouw ik de bundel met de losse stekker terug en die zet ik dan vast in een wasknijper die in de module is gelijmd.


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #49 Gepost op: 08 augustus 2015, 13:22:38 »
@Huub,

Je zoekt eigenlijk iets zoals bij een elektrische waterkoker?



Geen idee hoe handig dit is eigenlijk.



Jeroen

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #50 Gepost op: 08 augustus 2015, 13:25:48 »
Mooie oplossing Klaas  (y)

Alleen zou ik persoonlijk voor een ringleiding, of andere stroomkringen waar wat meer stroom doorheen moet, niet voor sub-D (al dan niet met pinnen parallel) kiezen :)
XLR of Speakon zou dan eerder mijn keuze zijn.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 13:27:19 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #51 Gepost op: 08 augustus 2015, 13:45:39 »
Jeronimos (Jeroen?) Exact wat ik bedoel. Je laat de kan (het segment) vertikaal omlaag zakken op de plaat (zuil/pilaar), er is mechanische én elektrische verbinding. De kan blijft op zijn plaats, de kan kan geen kant op! Zet je twee platen naast elkaar vast op de ondergrond en maak je twee kannen aan elkaar vast terwijl ze op hun plek staan, til ze dan omhoog. Je kunt ze dan exact weer op hun plaats laten zakken. Dat is dus helemaal het principe. (y)

Klaas, doorgaans worden modulen doorverbonden op de manier die jij aangeeft Klaas.
Bij mij is er geen kopse verbinding tussen de segmenten, ook niet mechanisch.

De segmenten moeten als puzzelstukjes in elkaar vallen en de mechanische én elektrische verbinding geschieden louter op het horizontale vlak.

Ik noem het niet voor niets een alternatieve verbinding, want het is geen gebruikelijke. Moeilijk uit te leggen ondanks de 2 tekeningen die ik gemaakt heb. Misschien voor de lezer ook wel moeilijk voor te stellen, gezien de verschillende reacties.

Wel neem ik jouw waarschuwing serieus, en des te meer denk ik na over de (5 polige) (auto)deurcontacten, als die echt simpel zelf te maken zouden zijn:

Citaat van: Ronald
Volgens mij kan je het eenvoudig doen met het juist buigen van wat koperwerk :) JVoldoende breed en contactoppervlak voor een goede electrische verbinding.

Echt? Daar zou ik dan wel graag een voorbeeld van willen zien. Want koperdraad veert niet echt goed, en dan moet er op alle contacten genoeg druk komen. Bovendien gaat het oxideren dus moeten er koolstof staaf of fosforbrons en veertjes aan te pas komen. Ik heb geen idee hoe het zou moeten.

Dan denk ik toch weer: dan maar weer de stekkers, die vallen in hun stopcontacten als ik het segment op zijn plaats laat zakken.

Nou ja, ik prakkezeer er nog wel over door.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 13:56:33 door HuubvG »

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #52 Gepost op: 08 augustus 2015, 14:04:37 »
Als de hele insteek van het integreren van connectoren optisch is dan moet je ook "all the way" gaan en alle bedrading
weg werken tussen 2 lagen zodat je echt niks meer ziet.
Dat kan alleen als je op voorhand alles uit doktert, tot het laatste lampje toe. Ook dat lijkt mij niet te doen. Al gaande
weg iets afwijken van je plan is dan totaal niet te doen.
M.a.w. de draden netjes door gootjes kan prima zodat e.e.a. toch strak oogt en dat i.c.m. de tekening van Klaas is denk
ik veel handiger omdat je dan nog eens iets kunt veranderen en/of repareren.
Schroef dan desnoods een soort schort langs de buitenkant en je moet al echt op je knieën (of erger) om uberhaubt iets
van de kabels te zien. Zo hou je je opties open en als je strak werkt is er geen mens die zich daar verder aan stoort toch ?
Groet, Ronald.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #53 Gepost op: 08 augustus 2015, 14:04:50 »
Jeroen,

Je slaat de spijker op zijn kop, op mijn werk doen we dit al jaren. Sensoren zonder een metallische verbinding hun gegevens naar de versterker versturen en omgekeerd. In de sensoren zit nog veel meer gegevens zoals kalibratie, maximum temperatuur enz.
Deze Memosense technologie zoals het door mijn werkgever samen met mijn oud collega is ontwikkeld is gebaseerd op de elektrische tandenborstel.

Ik denk alleen dat deze techniek (nog) niet geschikt is voor het overdragen van veel energie. Dus zou je per deel een booster moeten hebben die de dat contactloos overkrijgt en dat omzet in de energie.

 

klik

Dus als er een fabrikant meeleest ?

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #54 Gepost op: 08 augustus 2015, 14:15:36 »
Niet optisch: praktisch.

De draden komen aan de onderzijde van de modulen, iedere draad is bereikbaar. Ik kan er onder bij door het segment eraf te lichten zonder dat ik eerst stekkers los moet trekken óf boutjes los moet draaien. Dan zet ik het op zijn kant en kan een draadje trekken voor een lampje.

Ik wil echter geen kabels uit de segmenten hebben bungelen.

De zuilen waarop de segmenten rusten, komen los te staan als er geen segmenten op rusten. ook daar geen kabel te zien. De zuilen dienen om de segmenten op hun plaats te houden, én om de elektrische verbinding door te geven van de ene bak naar de andere.

Dan maar een waanidee, maar ik blijf er wel bij.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #55 Gepost op: 08 augustus 2015, 14:26:59 »
Dat heet hobby geloof ik.  :)
Hoe gaan die bakverbindingen er dan ongeveer uitzien als er geen kopse verbinding is Huub?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #56 Gepost op: 08 augustus 2015, 14:31:50 »
Huub,

Niet zo erg lang geleden zag ik op dit forum een tip om bakken te positioneren. Dat was de combinatie van een rond messing plaatje met gat en een plaatje met een conische pen. In dat bericht stond ondermeer een foto en een link naar een leverancier.
Volgens mij kun je die dingen gebruiken om te positioneren en meteen gebruiken om een electrische verbinding te maken.

Jammer genoeg kan ik dat bericht niet zo snel terugvinden, maar wellicht weet iemand wat ik bedoel.

Sander

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #57 Gepost op: 08 augustus 2015, 14:37:32 »
Dank je Sander, dat is een goed idee. Geen probleem dat je zo gauw geen voorbeelden kunt vinden, ik denk er zelf ook over na.

Henk, wat een heerlijke hobby is het toch!  :)
Zie de kladmatige schetsjes in #1 en #9

Nog veel gekker: er komt geen hout aan te pas. Zowel de zuilen als de segmenten worden van XPS. Stijf van vorm en licht van gewicht.

Maar daarover lees je t.z.t. meer in het bouwdraadje.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #58 Gepost op: 08 augustus 2015, 14:56:13 »
Misschien kun je ook eens kijken naar hoe de verbinding tussen een laptop en dockingstation tot stand wordt gebracht. Of tussen een losse harde schijf in een schijfdockingstation (weet even niet de naam).
Voorbeelden
Jeroen

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3717
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #59 Gepost op: 08 augustus 2015, 15:03:09 »
Ja ik zie nu overal dat soort contacten, ik til mijn ouderwetse telefoon even op...  :) Kijk even op de werkbank en daar ligt de acculader voor de schroefboor, etc.

Het idee van computerkaart in een 'slot' steken, was mijn gedachte in de openingstopic, maar die kun je alleen krijgen met elektronica eraan, heb ik begrepen. Anders zou zoiets de oplossing zijn.