Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025
door
VAM65
Vandaag
om 15:12:12
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:35:07
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:26:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:22:42
DCM motor van Märklin demonteren.
door
saskia
Vandaag
om 14:16:15
Sikje 225
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:05:04
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
Vandaag
om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 12:57:55
Railpro 607
door
Bob11
Vandaag
om 12:53:23
Piko 2025
door
Pukkie
Vandaag
om 12:48:57
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:39:09
LS Models / Models World 2021
door
Benelux795
Vandaag
om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:53:55
Lima IRM pimpen
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
laurent
Vandaag
om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm
door
Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes
door
klusser
16 July 2025, 18:02:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Wateringbury Railway Station in OO
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
Vorige
-
Volgende
-
1
...
37
38
[
39
]
40
41
...
61
Omlaag
Auteur
Topic: Wateringbury Railway Station in OO (gelezen 205671 keer)
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6485
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #570 Gepost op:
30 July 2015, 12:42:03 »
De stofzuigerfilters bestaan uit korte microvezels ofwel polyfiber. Het is een polystervezel die op gekaarde wol lijkt.
De zelfde vezels worden ook gebruikt in vijverfilters. En ik denk dat de door Martin genoemde "wooly" ook uit deze vezels bestaan.
En het is inderdaad erg
goedkoop
.
Voor mijn bosje liet ik mij inspireren door het volgende filmpje:
https://youtu.be/cQq5ZlSGNyw
Jeff Reiten maakt in dit filmpje gebruik van Woodland Scenics FP178 Poly Fibre - Green.
(C) 2015 - eHattons - Met toestemming van Hatton's Model Railways geplaatst
Zoals ik gisteren al zei, voor het gebruik in een boomskelet was ik niet zo enthousiast.
Maar misschien moet ik er wat minder van gebruiken.
Bron: Tom Patterson - Chesapeake, Wheeling and Erie Railroad
Hoewel je op deze manier vrij snel een compleet bos kunt maken, vind ik het toch te veel op bolletjes wol lijken.
Bron: The Token Three Railer
Op deze manier gebruikt, dus in laagjes, spreekt het me echter wel aan.
Grzz, Hans
«
Laatst bewerkt op: 30 July 2015, 16:56:35 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6485
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #571 Gepost op:
31 July 2015, 18:27:52 »
Vandaag ben ik begonnen met de bedrading van de modelbaan.
Een dikke oude kabel uit een Philipsfabriek ergens in Eindhoven heb ik gestript.
Werner heeft deze voor mij gevonden in een doos met oude rommel.
De kabel bestaat uit 6 zwarte genummerde draden, en een groen-gele draad.
Elke draad is ongeveer 9m lang.
Met deze zeven draden als basis ga een een centrale voedingsleiding maken, zoals beschreven in de encyclopedie.
2 draden voor de railspanning;
1 draad voor ongedetecteerde secties;
2 draden voor voeding decoders;
2 draden voor verlichting gebouwen en straatverlichting;
Dus zeven draden in totaal.
Hoewel ik (voorlopig) geen gebruik ga maken van een bezet-melding, wordt de voedingslijn toch zo aangelegd, dat dit later alsnog kan worden ingevoegd.
Voor de koppeling van de uitneembare brug (tevens onderdeel van de BMB-module in aanbouw) aan de ringleiding, ga ik gebruik maken van de ST16 connector voor de twee draden van de baanspanning.
Voor de overige draden maak ik gebruik van een 6-polige combinatie connector. Een daarvan blijft dus ongebruikt.
WIELAND ELECTRIC 93.016.0053.0 ST16 PLUG
WIELAND ELECTRIC Distributor ST16/2 VT 5/1 P WS
En dit is het eerste resultaat:
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Ronaldk
Offline
Berichten: 8808
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #572 Gepost op:
31 July 2015, 19:12:30 »
Hoe dik zijn de draden zelf? Voor een centrale voedingsleiding is minimaal 1,00 mm2 wel handig. Met geen verschil in de kleuren zag je ontzettend goed moeten opletten waar je wat op aansluit. Dus behoorlijk documenteren....
Groeten Ronald
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6485
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #573 Gepost op:
31 July 2015, 19:38:53 »
@Ronald,
Helaas weet ik niet precies hoe dik de draad is, maar in ieder geval dikker dan 1,00 mm2.
Het uit elkaar houden van de draden is geen probleem.
De draden zijn over de totale lengte genummerd, 1 t/M 6 en geel/groen.
De combinatie connector blijkt wel een probleem. Werner dacht dat het een combinatie connector was, met 3x de functionaliteit van een ST-16.
Dat blijkt helaas niet het geval; dus moet ik op zoek naar een alternatief.
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #574 Gepost op:
31 July 2015, 19:45:32 »
Dat van die stekker viel me al op bij het plaatje.
Is bedoeld om 3x ST-16 door te kunnen koppelen aan even zovele.
Succes Hans.
Michel
(via mobiel)
Gelogd
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6485
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #575 Gepost op:
31 July 2015, 20:32:38 »
@Michel,
Was het maar waar. De combi blijkt een verdeler, niet 3x ST-16.
Zoek maar mee naar een bruikbaar en even makkelijk alternatief.
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Huup
Offline
Berichten: 8503
May your coffee kick in before reality does.
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #576 Gepost op:
01 August 2015, 11:23:55 »
Dezelfde kleur draad.... Man, ik krijg het er benauwd van..... Hele slechte ervaringen mee. Nummers of niet, kleur is zoooo easy. Kost weinig meer en levert errug veel gemak op.
Stofzuigerfiltergedoe is daarentegen top. Simpel en goedkoop met een prima resultaat
Gelogd
Zee. Land.
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6485
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #577 Gepost op:
01 August 2015, 22:00:46 »
Ik heb de draden even nagemeten: 1,77mm2
Lijkt me meer dan voldoende. Werken met genummerde draden vergt wat meer discipline.
En zoals Ronald al zei, goed documenteren.
Maar dat ben ik eerlijk gezegd wel gewend.
Ik heb trouwens nog geen geschikte verzamel connectoren gevonden.
Al lijkt deze connector uit de automotive-sector wel een optie:
2510 2.54 mm 6-pin
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #578 Gepost op:
02 August 2015, 00:45:33 »
Radio ISO stekkers? Hebben 8 pinnen en zijn er in 2 versies, met nokjes in iets andere posities. Zo kun je ze niet per ongeluk verwisselen. In de deuren van mijn Mégane ziet ook iets vergelijkbaars als de ISO stekkers, dus er moet zat bestaan. Kijk eens bij Technische Unie (of hoe ze tegenwoordig ook mogen heten) of Conrad.
Michel
(via mobiel)
Gelogd
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6485
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #579 Gepost op:
02 November 2015, 20:43:34 »
Zo, ik heb al een lange tijd hier niets meer geplaatst. Nu de avonden langer worden, gaan we maar eens weer wat doen.
Eerder heb ik hier gemeld dat ik de tracks en wissels op WB wil proberen zelf te maken.
Op het web ik ik eens gekeken wat de eventuele mogelijkheden zijn.
De keuze is gevallen op een combinatie van houten en copper clad bielzen, met Bull Head railstaven van C&L code 75.
Daarbij wil ik gebruik maken van de methode die ik vond bij
Fast Tracks
Het materiaal van Fast Tracks is echter erg prijzig. Zeker als je ook nog eens de tamelijk hoge verzendkosten moet betalen.
De houten bielsmatten heb ik zelf getekend met AutoCad.
Vervolgens heb ik met de laser 10 wissels gesneden uit een plaat MDF van 3mm voor 0,80 euro per stuk.
Zie
filmpje
De wissels zijn zo gesneden dat ze eventueel wat gebogen kunnen worden.
De bielzen kunnen eventueel van kleine gaatjes voorzien worden, zodat je gemakkelijk gebruik kunt maken van railspijkertjes.
De bedoeling is dat de C&L railstaven m.b.v. enkele copper clad bielzen verwerkt worden tot een wissel.
https://www.youtube.com/v/DYCgYE9888U
Er wordt gebruik gemaakt van Pliobond als lijm. het schijnt dat Bison Fix dezelfde eigenschappen heeft.
Wel, dat gaan we eens uit proberen.
Wordt vervolgd...
Grzz, Hans
«
Laatst bewerkt op: 02 November 2015, 21:42:19 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9401
OO. Organisatie OntraXS!
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #580 Gepost op:
02 November 2015, 21:28:59 »
Hans,upload je filmpjes 's naar de jijbuis...hoef ze niet opm'n eigen harde schijf..
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6485
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #581 Gepost op:
02 November 2015, 21:46:15 »
Zal ik voortaan doen...
Een van de filmpjes is nu rechtstreeks zichtbaar.
Grzz, Hans
«
Laatst bewerkt op: 03 November 2015, 14:42:14 door Peter Spruit. Reden: citaat verwijderd
»
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6485
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #582 Gepost op:
05 November 2015, 01:11:24 »
Vandaag samen met Jelle Polstra (zie zijn foto's hieronder) een geweldige workshop gehad, verzorgd door Frans van Mierden.
Frans is/was instrumentmaker van beroep. En gold en geldt nog steeds als een gedreven vakman.
Frans heeft een enorme ervaring in wisselbouw in diverse schalen. Jelle en Frans zijn beide lid van de Eindhovense Modelbouw Vereniging (EMV).
We zijn aan de slag gegaan met de laser gesneden bielzenmat, zoals eerder besproken.
De bedoeling is een wisselconstructie te maken van railstaven i.c.m. copperclad; aangevuld met houten bielzen.
Om een gevoel te krijgen waar we het over hebben, werd eerst een foto bestudeerd van echte RTR wissels.
Frans legde daarbij alle technische aspecten uit. Waar moet je op letten? Waar zitten de valkuilen?
Welke alternatieven kun je toepassen voor de wisseltongen enz.
Vervolgens werd gekeken welke houten bielzen vervangen moeten worden door copper clad bielzen. De railstaven, wisseltongen en puntstuk worden hier op gesoldeerd.
De bielzen worden zo weggesneden dat de bielzenmat ook kan dienen als mal.
Hier hebben we een eerste leerpunt. Waarom het overtollige met een mesje wegsnijden?
Volgende keer laten we dat door de laser al doen, voor we de wissel gaan bouwen.
Hier zie je dat de aangepaste bielzenmat met tweezijdige plakband (voor de helft) op een werkblad is geplakt.
Om geen last te hebben van de lijmlaag, is deze waar nodig afgeschermd. De weggesneden houten bielzen, zijn hier vervangen door copper clad.
Deze moeten nog op lengte gemaakt worden.
Tweede leerpuntje: De copper clad bielzen zijn dunner dan de houten bielzenmat.
Ik heb 3mm gebruikt, terwijl 2mm dichter in de buurt komt van de dikte van de copper clad.
We hebben dit opgelost door twee copper clad bielzen op elkaar te plakken.
Door in het vervolg een plaat van 2mm te gaan gebruiken, is dat niet meer nodig.
Voor de bediening van de wissel gaan we een plaatje gebruiken dat precies past tussen twee bielzen.
Dit plaatje is voorzien van een minuscuul gaatje t.b.v. de wisselomzetter.
Vervolgens zijn wat railstaven op lengte geknipt. We hebben wel bediscussieerd welk type railstaaf voor dit eerste prototype gebruikt zou gaan worden.
Ik gebruik thuis Piko A code 100 op een deel van de baan. De EMV gebruikt Peco code 75. Om mooi Brits te rijden zouden we echter ook kunnen kiezen voor C&L Bull Head code 75.
Na overleg viel de keuze op Piko A. Voordeel is de platte onderzijde, en het iets hogere profiel.
Als indicatie voor de railafstand werd gebruik gemaakt van een stukje RTR bielzenmat.
Tot zover... Om de railstaven te kunnen positioneren, werd bedacht dat we hiervoor een mal gaan maken.
Ook deze kan weer eenvoudig met de laser gesneden worden. Wel jammer dat de laser van de EMV tijdelijk niet gebruikt kan worden.
Dus moeten we uitwijken.
Wordt vervolgd...
Grzz, Hans
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Huup
Offline
Berichten: 8503
May your coffee kick in before reality does.
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #583 Gepost op:
05 November 2015, 23:44:50 »
Code 100.... Dat is wel een forse stap terug in de tijd zo lijkt. Wat waren de overwegingen?
Gelogd
Zee. Land.
St00mboy
Offline
Berichten: 12019
Re: Wateringbury Railway Station in OO
«
Reactie #584 Gepost op:
05 November 2015, 23:48:58 »
Hans, Peco code 75 heeft toch ook een platte onderkant?
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
Vorige
-
Volgende
-
1
...
37
38
[
39
]
40
41
...
61
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Wateringbury Railway Station in OO