Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 60760 Loc-Decoder door Bahn-AG
Vandaag om 20:43:18
Baanbouw Bosje77 door Wim Vink
Vandaag om 20:43:12
Maïsveld n spoor maken, tips? door RemcoStarter
Vandaag om 20:34:21
Projekt 083-338 door Sander Fondse
Vandaag om 20:24:40
Rottershausen TP IIIb(1956 - 1968) H0 door Ronald69
Vandaag om 20:22:46
Aankomst grootste containerschip ter wereld door FritsT
Vandaag om 20:20:38
Cubana door Valentijn
Vandaag om 20:18:26
Initiatief TS voor behoud SUN-tramstel scoort eerste succes door RobK
Vandaag om 20:15:42
Even voorstellen: nieuwe baan: Ernum, Marklin H0 analoog 2.70x2.90 U vorm x 2 door Klarentrein
Vandaag om 20:13:40
Soldeerapparaat kopen, aanbevelingen? door peterha
Vandaag om 20:11:34
Waar koop je tegenwoordig 'betaalbare' sounddecoders? door iarnrod
Vandaag om 20:08:47
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 19:58:44
ombouwen van een marklin 3071 door thalys
Vandaag om 19:40:14
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Wim Hesselink
Vandaag om 19:37:18
De terugkeer van het Eiland Waan door RobK
Vandaag om 19:25:12
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Karben
Vandaag om 19:05:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 18:54:58
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Hans Mol
Vandaag om 18:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:49:12
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 18:39:40
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 18:10:30
Intermodellbau 2020 Dortmund 13-16 augustus door Olav
Vandaag om 18:01:58
De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models door Maarten.T
Vandaag om 17:53:56
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 17:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 16:39:45
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door Erik_omBC
Vandaag om 16:16:50
Modelspoorbaan Fleischmann door spoorzeven
Vandaag om 16:03:44
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 15:55:27
Märklin/Trix TGV Thalys openen door Dave.......
Vandaag om 15:20:47
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:14:21
  

Auteur Topic: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht  (gelezen 12275 keer)

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #60 Gepost op: 08 augustus 2015, 15:23:26 »
Google eens op riser card en ga plaatjes kijken. Dan zul je ook opties tegen komen zonder elektronica er op.
Als er nog aan te komen is dan is de ISA versie denk ik het best werkbaar maar ISA wordt al jaaaaren niet meer toegepast.
ennehhhhh .... Schrik niet van de prijzen  :-\
Groet, Ronald.

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #61 Gepost op: 08 augustus 2015, 15:36:49 »
Om niet te schrikken zal ik bij voorbaat maar niet kijken. Jawel hoor, ik straks even koekeloeren.

Maar nu zit ik door te mijmeren over de kroonsteen - stekker - contra-stekker van Henk:

Dan moet je ze toch even bekijken Huub. De draden worden ook geschroefd. De feitelijke stekkerverbinding bestaat uit stekkerpinnen die vergelijkbaar zijn met een gewone stekker. Het zijn enigszins aangepaste kroonsteenstrips die verder net zo stevig zijn te monteren en gemakkelijk zijn te delen als gewone kroonsteenstrips. De elektrische verbinding is prima en mechanisch zijn ze een stuk robuuster dan die telefoonstekkers.



Twaalf draden doorverbinden, 2 sets per pilaar tussen 2 segmenten, a 4,50 per set is nog geen 10tje. Dat is goed te doen.

Vraag: wie heeft er zo een in huis en wil de contrastekker eens op de weegschaal leggen, en dan de stekker erop drukken (of andersom natuurlijk) en kijken hoeveel gram/kilo er voor nodig is? Het moet met niet al te grote druk vast en los gemaakt worden.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 15:43:51 door HuubvG »
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7133
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #62 Gepost op: 08 augustus 2015, 15:38:12 »
Ja, zoiets zocht ik ook al op. Vond bijvoorbeeld los verkrijgbare ide connectoren. Maar geen idee hoe stevig dit is. En niet zo geschikt voor hoge spanningen/stromen.
Klik

(Reactie op Ronald (Calimero).
Jeroen

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #63 Gepost op: 08 augustus 2015, 15:46:38 »
Hm ja, meer voor elektronica, het is ook veel te duur, onnodig.
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #64 Gepost op: 08 augustus 2015, 15:49:12 »
Huub,

Bij Mecktronics hebben ze deze kroonsteenstrips met 12 contacten.
Zie https://www.mecktronics.nl/index.php?item=kroonsteenstrip-duo&action=article&group_id=10000038&aid=134&lang=NL

Je hebt niet veel druk nodig om de verbinding te maken. Toch ben ik niet erg enthousiast over die dingen. Na een paar keer insteken en loshalen wordt de kwaliteit van de kontakten snel minder. Je kunt de pootjes een beetje openbuigen, dan gaat het weer een paar keer goed. Maar echt betrouwbaar om regelmatig te monteren zijn die dingen niet.

Sander

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #65 Gepost op: 08 augustus 2015, 15:54:47 »
Sander, die zijn al € 1,20 goedkoper dan deze.

Het verontrust me wel dat de verbinding onbetrouwbaar zou zijn.

Misschien dat de duurdere uit mijn link wat sterker en betrouwbaarder zijn?
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18920
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #66 Gepost op: 08 augustus 2015, 16:17:22 »
Er zijn in ieder geval materiaalverschillen. Ik heb ze 20 jaar geleden gebruikt bij een tweedelig n-baantje, twee keer twaalfpolig. Als de twee delen van het baantje in elkaar schoven, werd gelijk de elektrische verbinding gemaakt. Dat heeft een paar jaar goed gewerkt, totdat ik het baantje wegdeed. De kroonstenen heb ik eraf gehaald en zitten nu onder mijn baan als min of meer permanente stekkerverbinding.

De stekkers zijn van die gespleten pootjes. Het materiaal moet daarom denk ik niet te zacht zijn, want dan gaat de veerkracht er snel uit. Ik lees dat de exemplaren van Mecktronics messing pootjes hebben. Mijn exemplaren zijn van harder materiaal. Misschien dat dat het verschil maakt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #67 Gepost op: 08 augustus 2015, 17:26:35 »
Huub,

De keuze voor een type verbinding hangt ook af van de contactzekerheid. Hoe vaak per week/maand/jaar haal de modules naar verwachting eigenlijk los en koppel ze je weer aan? Is het voor een stationaire modulebaan, of ga je er beurzen en bijeenkomsten mee af?

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #68 Gepost op: 08 augustus 2015, 17:49:08 »
Ben, goed om daar bij stil te staan. Het wordt een vaste baan, maar opgedeeld in segmenten, die per stuk tussen de baan uitgetild moeten kunnen worden. Dat is dan om eraan te werken, én vooral ook om overal bij te gaan kunnen. Het wordt geen tentoonstellingsbaan. In de rustige ruimte hier kan het aan- en afkoppelen zoals je zegt, met alle voorzichtigheid gebeuren. Daar slijten die contacten niet zo van lijkt me, want zo vaak zal dat niet gaan gebeuren.
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Bjor

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #69 Gepost op: 08 augustus 2015, 19:34:21 »
Huub,

Dat maakt het gebruik van die specials kroonsteenstrips al beter toepasbaar. De PTT stekers is dan ook een mogelijkheid, hoewel; het goed bevestigen van de steker aan pilaar of plaat lijkt me nog een aardige klus. Heb je al nagedacht over de manier waarop je steker en contrasteker zodanig op pilaar, resp module bevestigt dat ze precies recht tegenover elkaar staan?
Een ander alternatief is misschien om het principe van het meervoudige deurcontact na te maken door bovenin in de pilaar een fosforbrons plaatje met daaronder een veer die het plaatje naar boven drukt en onder de module een enigzins bol gebogen stuk fosforbrons dat gefixeerd wordt aangebracht en druk uitoefent op het plaatje in de pilaar.
Hoe groot en dik de plaatjes moeten zijn voor de door te voeren stroom zou met je een proefkoppeling moeten meten.

In je tekening aan het begin van dit draadje heb je ook al nokken en inkepingen getekend die de module steeds op dezelfde plaats op de pilaar laat aansluiten. Daardoor hoeven de elektrische contacten dus geen grote krachten te weerstaan of de module en pilaar t.o.v. elkaar gefixeerd te houden. Dat geeft je in ieder geval meer vrijheid in de keuze voor een goede elektrische koppeling.
Ik adviseer je wel om een kleine testopstelling te maken om zeker te weten dat wat je wilt, ook in de praktijk goed werkt.

Overigens heb je mij met je vraag ook geholpen. Ik heb een neerklapbare brug in mijn baan in aanbouw (een segmentenbaan) en ik vroeg me af hoe ik de hele baan stroomloos zou kunnen zetten, zodra de brug wordt neergeklapt. Daar ben ik nu uit: een deurcontact :D

Succes,

Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 9370
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #70 Gepost op: 09 augustus 2015, 10:19:04 »

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #71 Gepost op: 09 augustus 2015, 11:10:07 »
Wat een verschil in kwaliteit en prijs. Van jouw voorbeelden kan ik alleen maar kwijlen en dromen, dat gaat bruintje niet trekken Karst! Maar wel heel geschikte connectoren zouden het zijn. Echter meer dan 50 dollar per doorverbinding, aan elke kant van de zuil één set, dat wordt een kostbare onderbouw, dan moet de baanbouw nog beginnen. Maar toch bedankt voor het lekker maken.  :)

Ben, zelf maken van (deur)contacten gaat hem echt niet worden, al zou ik het wel willen om te besparen.
Goed dat je jouw brug op een deurcontact kunt laten vallen, succes!

Ik ga vandaag of morgen even een goedkope kroonsteen stekker en contrastekker bemachtigen en kijken hoe het gaat met insteken en loshalen. Zoals Ben zegt: een kleine proefopstelling maken.

Ik laat t.z.t. weten hoe het afloopt. Eerst op vakantie naar Villefranche, eindelijk. Overmorgen vertrekken is het plan, maar dochter gaat mee en het is al een paar weekjes uitgesteld, afwachten of er nog meer uitstel komt.  :) Eindelijk het grote voorbeeld in het echt aanschouwen, althans, wat er nog van over is.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2015, 11:12:05 door HuubvG »
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 762
  • Meet (kijk, voel) & dan weet je het.
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #72 Gepost op: 09 augustus 2015, 11:17:11 »
Hi Huub,

Zelf was ik even uit de running maar met nalezen van alle reacties vraag ik mij af af het leuk is en of je geholpen bent.
Ik wens je een goede (hopelijk spoorse), mooie vakantie.

groet
Harald
Tig jaren M-Trak en PTT steker gebruiker.  :)



HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #73 Gepost op: 09 augustus 2015, 11:46:35 »
Dag Harald,

Bedankt en ja, zeker vind ik het leuk. Leuk, al die aandacht  :) , maar vooral nuttig. Dus dat hoef je je niet langer meer af te vragen.

Zoals gezegd, eerst de kroonsteenstekkers proberen, de moeilijkheid zal wel worden hoe ze stevig gefixeerd kunnen worden en hoe lang het aan en afkoppelen goed blijft gaan. Lukt dat niet goed genoeg, dan is optie twee: de PTT stekkers.

Ik verheug me op de trip, heb wat extra camera's kunnen lenen, ga verschrikkelijk veel foto's maken. En dan vooral van de plekken waar de meeste toeristen niet komen. Tekengerei mee om notities en schetsen te maken, vooral om de afmetingen van los en vast materieel, roerend en onroerend goed, vast te leggen.
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7133
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #74 Gepost op: 09 augustus 2015, 14:47:40 »
Lees wel , Huub, dat het niet veel mag kosten, maar ik denk dat je wat meer neerlegt voor wat solideres je er ook meer aan hebt.

Kijk eens of je wat kunt vinden in de categorie mescontactlijst.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2015, 15:09:17 door Jeronimos »
Jeroen