Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 01:56:25
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Marcel112
Vandaag om 01:05:47
Baanplan fabriek met spooraansluiting en kade H0 door Reeks77
Vandaag om 00:44:29
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door mdjr78
Vandaag om 00:00:25
BNLS-Werkspoor - Bouw 3900 van DJH/Modelloco met tips voor beginners door Gerke
31 mei 2020, 23:52:27
Projekt 083-338 door 44
31 mei 2020, 23:52:17
NS Modelbaan Amersveld 1999 - heden door Ruben90
31 mei 2020, 23:35:50
FCS, bestaat een Automatisch stop systeem? door GeKatreinen
31 mei 2020, 23:27:35
Separate centrales voor rijden en wissels: hoe terugmelding te regelen? door FHJ Seller
31 mei 2020, 23:03:01
WeKra bouwt The Kraken. Een H0 attractie! door moonlicht
31 mei 2020, 23:00:43
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door Peter Kleton
31 mei 2020, 22:57:25
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
31 mei 2020, 22:41:17
DR5000 Problemen met Hoge locomotiefadressen door John18
31 mei 2020, 22:35:12
Mislukte DJH/ModelLoco projecten gezocht door NS8714
31 mei 2020, 22:21:56
LS Models World MW1802, Parijs - Amsterdam, enkele vragen door mDDM
31 mei 2020, 21:56:57
VERPLAATST: ESU 194, rijdt deze door Fleischmann Profi 6120 bochten? door Bert van Gelder
31 mei 2020, 21:53:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
31 mei 2020, 21:50:45
Even voorstellen: nieuwe baan: Ernum, Marklin H0 analoog 2.70x2.90 U vorm x 2 door MOVisser
31 mei 2020, 21:42:07
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door MOVisser
31 mei 2020, 21:38:38
Rijtuigen op De Meer door mDDM
31 mei 2020, 21:38:12
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
31 mei 2020, 21:38:06
Autotransporter autoslaaptrein D141 begin jaren ‘60... door mDDM
31 mei 2020, 21:03:47
Fleischmann Profi-rails, productie wordt gestaakt! door 44
31 mei 2020, 20:44:45
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door NS264
31 mei 2020, 20:36:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bigboynl
31 mei 2020, 20:27:18
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
31 mei 2020, 20:15:27
Trafo na laten kijken? door Patrick Smout
31 mei 2020, 19:55:36
Doornvliet door cor_b
31 mei 2020, 19:20:15
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
31 mei 2020, 19:09:35
Wasbenzine/residu door Overet
31 mei 2020, 19:07:54
  

Auteur Topic: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht  (gelezen 12265 keer)

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #30 Gepost op: 08 augustus 2015, 09:04:42 »
Die 35 jaar sloeg op een opmerking van Henk.

Zelf zou ik denk ik kiezen voor sub-D chassis delen en dat dan goed uitlijnen. Kost nog minder maar is mogelijk iets meer werk
om het netjes uitgelijnd te krijgen.
Of lijn om mijn part banaan stekkers en bussen uit. Met wat creatief denken is zelfs dat wel te doen.

@ René H:
Bekijk de plaatjes eens en stel je dan eens voor dat het net niet 100% uitgelijnd wordt. Dan is 1 en 1 optellen niet
zo heel lastig meer.
Groet, Ronald.

René H

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #31 Gepost op: 08 augustus 2015, 09:10:20 »
Ik had het meer over de Ptt stekker,de waarom vraag.
Maar daar gaf Henk al duidelijk voorbeeld van.

Stekkers zijn prima te gebruiken, in 'normaal' gebruik.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 09:14:22 door René H »
Gr, René.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18906
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #32 Gepost op: 08 augustus 2015, 09:16:45 »
Elektrisch wel, maar mechanisch zijn ze helemaal niet zo stevig als ze eruit zien. Zoals iedereen weet die vroeger weleens een stofzuigerzuigmond tegen zo'n ding heeft geschoven.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #33 Gepost op: 08 augustus 2015, 10:02:16 »
Goedemorgen! Wat een temperament! De spanning stijgt. (y)
De boodschap is helder: bezint eer ge begint.
Nu kan ik wel een (stroom)stootje hebben hoor, maar als je zegt dat het een waanidee is, dan voel ik me wel uitgedaagd en denk: dat zullen we nog wel eens zien.

Ik heb er nog een paar in huis, de tel stekkers, en ze zijn best robuust. De stekkerpennen en gaten zitten ver uiteen, dus de vonken zullen niet gauw overspringen.
Ze komen niet in hout, maar in XPS.

Kroonstenen en pinnen lijkt mij juist wat minder zeker qua doorverbinding, de draden behoren eigenlijk vast geschroefd te worden.

Ronald zegt:
Citaat
Is het niet een idee om contactstrips en pinnen te gaan gebruiken. Dus zelf maken van de deurcontacten? Zo moeilijk is dat niet.
Dit idee vind ik het beste idee, maar hóé denk je dat ze eenvoudig zelf te maken zijn? Dat lijkt me juist moeilijk. Graag zou ik dáár meer over lezen.

Dan wilde ik de discussie over de reeds besproken stekkers laten voor wat die is, genoeg is genoeg.
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

René H

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #34 Gepost op: 08 augustus 2015, 10:04:23 »
Elektrisch wel, maar mechanisch zijn ze helemaal niet zo stevig als ze eruit zien. Zoals iedereen weet die vroeger weleens een stofzuigerzuigmond tegen zo'n ding heeft geschoven.  ;D

Sorry,  ;D moest even 2x lezen.
Met die stofzuigermond en zo'n..... Als je even zijn leest.  ;D
Gr, René.

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #35 Gepost op: 08 augustus 2015, 10:08:47 »
Ha ha, ik las dat ook bijna.  :)
Maar sla mijn vraag nu niet over en ga hier alsjeblieft niet op door!
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18906
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #36 Gepost op: 08 augustus 2015, 10:12:34 »
A dirty mind is a joy for life.

Kroonstenen en pinnen lijkt mij juist wat minder zeker qua doorverbinding, de draden behoren eigenlijk vast geschroefd te worden.


Dan moet je ze toch even bekijken Huub. De draden worden ook geschroefd. De feitelijke stekkerverbinding bestaat uit stekkerpinnen die vergelijkbaar zijn met een gewone stekker. Het zijn enigszins aangepaste kroonsteenstrips die verder net zo stevig zijn te monteren en gemakkelijk zijn te delen als gewone kroonsteenstrips. De elektrische verbinding is prima en mechanisch zijn ze een stuk robuuster dan die telefoonstekkers.

« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2015, 10:19:56 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4347
    • Medway Valley Line
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #37 Gepost op: 08 augustus 2015, 10:14:24 »
Ik had eerder deze week een soortgelijke vraag over stevige en makkelijke verbindingen. Hebben jullie al eens naar connectoren gekeken die in de automotive sector gebruikt worden?

Zie: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60089.msg3221587442.html#msg3221587442

Grz, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 8575
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #38 Gepost op: 08 augustus 2015, 10:25:07 »
telefoon stekkers kan je gewoon kopen hoor,zie hier:
http://www.beslist.nl/products/accessoires/r/telefoonstekker/
koste me 2 minuten zoeken op internet,of het slim is om te gebruiken dat laat ik in t midden  :)

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #39 Gepost op: 08 augustus 2015, 10:26:08 »
Henk, ik zie het! Ik dacht dat die pinnen ook vastgeschroefd moesten worden. Goed idee, kan ik wat mee.

Hans, iok heb de berichten gelezen over jouw doorverbinding, Echter hoe kleiner de stekkers, hoe lastiger het uitlijnen wordt. Bovendien klikken zulke contacten vast en ik kan er dan niet bij om ze te weer los te krijgen. Dat is dus al helemaal niet de bedoeling.

Vandaar dat ik over de PTT stekkers nadacht, ik heb ook aan 230 V stekkers en stopcontacten gedacht, maar 2 draden per stekker is wat weinig, dat schiet niet op.

NB Tijgernootje, even terug is al een link gegeven naar de telefoonstekker verkoop, maar toch bedankt.
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.

Ronald Koerts

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #40 Gepost op: 08 augustus 2015, 10:28:49 »
Hallo Huub,

Ronald zegt: Dit idee vind ik het beste idee, maar hóé denk je dat ze eenvoudig zelf te maken zijn? Dat lijkt me juist moeilijk. Graag zou ik dáár meer over lezen.

Robbert-Jan heeft zoiets gebruikt bij zijn tentoonstellingsbaan voor een draaischijf in het schaduwstation. Ik zal eens dat draadje opzoeken. Dat is eigenlijk hetzelfde principe. Volgens mij kan je het eenvoudig doen met het juist buigen van wat koperwerk :) Voldoende breed en contactoppervlak voor een goede electrische verbinding.


Het plan om 230v stekkers te gebruiken voor laagspanning: Niet doen. :)
Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #41 Gepost op: 08 augustus 2015, 10:43:13 »
230V stekkers was al afgekeurd op het aantal contacten maar wat is verder het probleem als het zó specifiek ingebouwd
wordt ? Normaal zou ik zeggen om verwarring te voorkomen maar dat is hier eigenlijk niet aan de orde en een beetje
stopcontact en stekker is zeker goedgekeurd tot 10A en er kan makkelijk 2,5mm³ in.
Groet, Ronald.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1320
  • Britse ModuleBaan
    • Mijn Flickr pagina
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #42 Gepost op: 08 augustus 2015, 10:46:07 »
Mocht je voor de telefoonstekkers gaan, dan is het wellicht handig om eens bij de lokale kringloopwinkel langs te gaan. Daar zijn de stekkers en wandcontactdozen misschien voor een paar cent te koop. Ik heb een tijdje terug ook een klein voorraadje ingeslagen.

Groeten,
Werner

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18920
    • Pagina van klaas
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #43 Gepost op: 08 augustus 2015, 11:02:33 »
Nog even wat praktijkervaring met de 4-polige PTT stekkers: onze club is indertijd begonnen met de Hobbytrak norm uit Railhobby. Daarbij werden de elektrische verbindingen gemaakt met jackpluggen, de koptelefoonstekkers. Omdat we daar regelmatig contactproblemen mee hadden heb ik eens een proef gedaan. Een stroompad doorgelust door de 3 contacten, en er 5A doorheen gejaagd. Na enkele minuten was de stekkerverbinding zo heet dat je hem nauwelijks kon aanpakken.
Daarna dezelfde test gedaan met de PTT stekkers. Na een uur handwarm. Daarom hebben we toen besloten om de PTT stekkers te gebruiken voor onze modulebaan en dat doen we nu al 20 jaar zonder veel problemen.

Wat de originele vraag van Huub betreft, om de contacten te integreren in de plaatsing van de segmenten: een onzalig plan. Daarom zal ik daar ook verder niet op ingaan.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

HuubvG

  • Train Jaune de Cerdagne
  • Offline Offline
  • Berichten: 2073
  • Le Canari
Re: Alternatieve doorverbinding tussen segmenten gezocht
« Reactie #44 Gepost op: 08 augustus 2015, 11:17:44 »
KLaas, jammer dat je wel A zegt: integreren is een onzalig plan.
Maar niet B: waarom?
Nu laat je me in onzekerheid. Ik moet raden dat het om de warmte gaat, door het opsluiten is er geen afkoeling. Gesteld dat ik er zulke idioot hoge stromen doorheen zou jagen als hier gedacht wordt. Hetgeen niet zal gaan gebeuren.
Ik zal ook blijven tobben waarom het nog meer een onzalig plan zou zijn.
Je wordt bedankt! :)
Station Villefranche de Conflent: dubbel kopstation H0m><H0.