Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Pauldg
Vandaag om 11:14:03
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald Halma
Vandaag om 11:09:17
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 10:39:43
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 10:29:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Falkenberg
Vandaag om 10:23:13
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:22:10
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Quinzeedied
Vandaag om 10:12:26
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
Vandaag om 09:57:56
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:53:33
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 09:50:25
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door spoorijzer
Vandaag om 09:48:39
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 09:40:15
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 09:40:07
De Projecten van RetroJack door Hans GJ
Vandaag om 09:33:39
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:23:10
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 09:20:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 09:19:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door V200-G2000
Vandaag om 09:18:19
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 08:51:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:00
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:39:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 07:14:55
Pfarrerwinkel bahn door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 00:23:24
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
30 October 2025, 22:58:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
30 October 2025, 21:41:33
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
30 October 2025, 21:35:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
30 October 2025, 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
30 October 2025, 20:22:16
PPM kranen van Strukton door Eric B
30 October 2025, 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
30 October 2025, 18:43:56
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 912594 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8917
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5265 Gepost op: 09 January 2024, 18:21:41 »
Leuk!

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2655
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5266 Gepost op: 09 January 2024, 18:33:18 »
Dit kan ik ook alleen maar beamen.
Laat men in elk geval niet meer zeggen dat ze in Rotterdam niet "sporen"

Genoemde staalindustrie - maar dan eind jaren 50.


Keilehaven-bokken-Simson-en-Arend-met-sluisdeur-27-08-1959-NL-RtSA-4121-3512-1-01

In de nabijgelegen gasfabriek bleef men met stoomlocs rijden.


Keilehaven-gasfabriek-stoomloc-B29-09-08-1966


Keilehaven-gasfabriek-stoomloc-B29-met-platte-wagen-09-08-1966


Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3344
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5267 Gepost op: 09 January 2024, 19:08:14 »
Langs de Keilehaven bevond zich een staalindustrie met een fraaie railconfiguratie.


Keilehaven-Staalindustrie-Keileweg-1920-1930-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-2008-5190-02-01




Nog even terugkoppelend op deze foto, rond de montagehal ziet het er wel heel interessant uit, de breedspoor kraanbaan met hijskraan, het stukje normaalspoor naar het talud (loopt de loods in?) en de stoomkraan op normaalspoor links vanwaar het spoor via een bijna haakse boog aansluit op het wissel. De kraan kon dus over het hele complex rijden. Maar het stukje spoor waar de kraan op staat kan waarschijnlijk alleen maar door de stoomkraan zelf bereden worden.

Ik vraag me ook af waar die sporen op de foto daaronder (in het oorspronkelijke bericht) naartoe leiden, gaat dat verder naar de kolenhaven en staat in verbinding met de gasfabriek en de energiecentrale? In dat gebiedje lag ook nog een spoor van de zg. kolentram, een ex RET motorwagen die verbouwd als een soort zelflosser tussen de kolenhaven en centrale pendelde. Maar dat moet iets noordelijker geweest zijn.


Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2655
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5268 Gepost op: 09 January 2024, 19:34:27 »
Dan is een kaartje wel handig :)




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5269 Gepost op: 09 January 2024, 19:38:11 »
Mooi Alewijn! Al die oude foto's! Vooral die van rond de jaren 50 spreken mij erg aan :D ;). En kom vlakbij Rotterdam vandaan en kom er nog regelmatig, dus erg leuk om te volgen.

Mvg Koen

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3344
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5270 Gepost op: 09 January 2024, 19:41:33 »
Het kaartje is zeker handig. Alleen is de spoorsituatie weer net even anders dan op de foto, het spoortje van de stoomkraan staat er oa. niet op.
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2655
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5271 Gepost op: 10 January 2024, 11:48:35 »
@Koen
Dank voor je reactie. Zo vind ik het heel erg leuk hoe jij de jaren 50 tot leven brengt!
Zo vindingrijk en met zoveel enthousiasme.

@Richard
Er zullen best wel eens sporen verlegd, verwijderd of toegevoegd zijn. En op de NS sporenkaartje staat misschien ook niet alles.

Deze foto is trouwens genomen vanaf het terrein van de GEB gasfabriek.

Keilehaven-Staalindustrie-Keileweg-1920-1930-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-2008-5197-01-01

Op het sporenkaartje is goed te zien dat er van drie kanten sporen lagen naar het terrein van het GEB, via de Galileistraat, de Galvanistraat en de Keileweg.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5272 Gepost op: 10 January 2024, 13:22:32 »
Als ik de laatste foto goed interpreteer had de Staalindustrie langs de kade geen directe aansluiting op het spoor. Wel was er een aansluiting aan de zijde van de Keileweg.
De twee sporen (na de handwissel) houden op voor de (houten?) erfafscheiding met daarachter een loods.
Achter de grote GEB-kraan met de kolenhoop op de voorgrond zie je vaag de stoomkraan van de Staalindustrie. De rails op het terrein zal dus wel bestemd zijn geweest voor die kraan.
De plattegrond klopt dan wel, want het NS-spoor stopt voor de afscheiding en de sporen op het terrein van de Staalindustrie zijn niet bestemd voor NS-goederenvervoer.

Aanvulling: Braat had ook een stoomkraan op rails,  die zelfs wagons versleepte. Die kraan had dus een spoorwijdte van normaalspoor. Wellicht is de stoomkraan van de Staalindustrie van een soortgelijk type en dan is normaalspoor op het terrein logisch.
« Laatst bewerkt op: 10 January 2024, 15:59:59 door Arjen52. Reden: Aanvulling toegevoegd »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2655
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5273 Gepost op: 10 January 2024, 18:15:11 »
Aanvullend nog een paar foto's van de Staalindustrie.


Keileweg-Staalindustrie-ophaalbrug-1920-1930-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-2008-5197-02-01


Keileweg-Staalindustrie-montagehal-1920-1930-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-2008-5197-08-01


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2655
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5274 Gepost op: 11 January 2024, 10:00:21 »
Nog weer twee foto's van de Keilehaven uit de jaren 20.


Keilehaven-betonsteiger-07-1928-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-11075-01

De haven is niet breed...


Keilehaven-ca-1928-NIMH-2011-3647


Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5275 Gepost op: 11 January 2024, 12:20:04 »
Aanvullend nog een paar foto's van de Staalindustrie.


Keileweg-Staalindustrie-ophaalbrug-1920-1930-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-2008-5197-02-01

Gezien de constructie zou het mij niet verbazen als dit een spoorbrug is.
Zie ook: BNLS-encyclopedie

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2655
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5276 Gepost op: 11 January 2024, 23:30:47 »
Het zou goed kunnen, Arjen.
Verder enkele foto's van het energiebedrijf.


Keilehaven-Galileistraat-bouw-gashouder-1951-NL-RtSA-4100-XV-101-06-1-01


Keilehaven-Galileistraat-bouw-gashouder-1951-NL-RtSA-4100-XV-101-06-2-01


Galileistraat-uitbreiding-GEB-centrale-jun-1949-NL-RtSA-4204-2158

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2655
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5277 Gepost op: 12 January 2024, 14:05:14 »
Aan het begin van de Keileweg:


Keileweg-Vierhavensstraat-Van-Berkel-s-Patent-1928-NL-RtSA-4232-XV-104-00-01-2


Keileweg-va-Vierhavensstraat-links-Inverpak-rechts-Van-Berkel-s-Patent-30-01-1977-NL-RtSA-4202-1977-297-01



Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2655
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5278 Gepost op: 12 January 2024, 17:56:17 »
Iets verderop:


Keileweg-Hollandsche-Kleefmachinefabriek-1924-1928-NL-RtSA-4202-1982-2126-01


defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5279 Gepost op: 12 January 2024, 19:50:32 »



Galileistraat-uitbreiding-GEB-centrale-jun-1949-NL-RtSA-4204-2158
[/quote]

Prachtige foto, zo met meerdere spoorbreedtes! Het gebouw lijkt heel erg op dat rode gebouw wat net voor de kerst gesloopt vlakbij spijkenisse, is dat toevallig hetzelfde?