Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update Roco Multimaus, gegevens kwijt? En versterkers mee voor update? door Sven
Vandaag om 14:49:01
Kans op kortsluiting? door gvandersel
Vandaag om 14:47:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:45:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door dh3201
Vandaag om 14:40:56
1/32 schaal, 'Papier Berken", andere bomen , grassen en meer. door Floris Dilz
Vandaag om 14:21:03
Station Waldbrunn wordt brouwerij door hansb58
Vandaag om 14:13:43
Piko NS1100, materieelbespreking door Vislijn
Vandaag om 14:08:11
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 14:06:48
Backer & Rueb in LGB door Daniel Caso
Vandaag om 13:57:39
Ronald bouwt een demo-pizza layout (je) door Daniel Caso
Vandaag om 13:51:24
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
Vandaag om 13:32:39
Piko, digitaal rijden, bovenleiding en rails door Martin Hornis
Vandaag om 13:24:25
7 december 2019 modelspoorbeurs Houten voor/nabeschouwing door Ad Cleijsen
Vandaag om 13:17:07
Gezocht, boek over Blokkendozen groen/blauw door Martin Hornis
Vandaag om 13:15:01
2019 Rivarossi, Jouef, Lima, Electrotren en Arnold door Chris
Vandaag om 13:12:35
Wensendraadje Nederlands 2020 door Martin Hornis
Vandaag om 13:08:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:03:03
BR 94 Trix rijdt niet meer door Hirschsprung
Vandaag om 12:52:06
Bouw Loc NS serie 2100/HSM 500 in H0 (Philotrain kit 870/37) door Gerrit F
Vandaag om 12:45:21
EifelBurgenBahn door Krokodil68
Vandaag om 12:40:27
Nieuw in de winkel! door VAM65
Vandaag om 12:35:00
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 12:07:27
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 11:58:52
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 11:47:19
Haardvuurtje in de hut door NL-modelspoor
Vandaag om 11:13:00
Bouw Bührtal III door Ruud K
Vandaag om 11:00:24
CD-motortjes als aandrijfvervanging, bruikbaar bij analoog/PWM? door meino
Vandaag om 10:35:51
Proznitz - DDR [H0] door Daniel Caso
Vandaag om 10:17:35
Digitale analfabeet, instellen van servo(decoder) DR4024 door Remunj
Vandaag om 10:17:08
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Daniel Caso
Vandaag om 09:50:42
  

Auteur Topic: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls  (gelezen 19332 keer)

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #75 Gepost op: 12 februari 2019, 21:49:50 »
Hallo,

Respect zeer mooie kunst werkje .

`met spoorse groeten,

bernhard

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #76 Gepost op: 12 februari 2019, 23:00:51 »
RSI-klus.

Respect!
Hendrik Jan

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #77 Gepost op: 20 mei 2019, 11:55:09 »
Allereerst dank voor het medeleven bij mijn kras en smeeractiviteiten: alle 8000+ stenen zijn inmiddels aangebracht. Ik heb inmiddels een grote bewondering gekregen voor al die losse stenenleggers in dit forum zoals Tulpendaal en anderen in dit forum. Overigens heb ik een eenvoudige manier om problemen met je vingers tijdens het krassen zoveel mogelijk te voorkomen: twee trimduimrubbertjes (iedere hondenbezitter met een harige hond weet wat ik bedoel) in een werkhandschoen doen wonderen dan.

De volgende stap waren de dekplaten van het viaduct: deze granieten platen zijn in werkelijkheid 60 bij 100 cm. Was het viaduct recht geweest, dan was de oplossing simpel geweest: gewoon een rechte strook met inkepingen. Maar vanwege de radius was dit niet mogelijk. Het meest praktische was om de stenen als paar te snijden. Ik had het advies gehad om hiervoor eens balsahout te gebruiken maar dat bleek in mijn handen niet erg geslaagd: te zacht en te snel beschadigd/kapot. Dus weer gewoon terug naar het oude vertrouwde vliegtuigtriplex. Voor de steunbalken, die de granieten dekplaten op hun plaats houden, heb ik gekozen voor Evergreen vierkantprofielen, die ik met een mesje op de juiste lengte gesneden heb. Achteraf zou ik het nu anders gedaan hebben: voor een ander projectje ben ik inmiddels in de weer met Forexplaat: dat is echt ideaal spul en dat zou terugkijkend ook uitermate geschikt geweest zijn voor de dekplaten en de balken.


 
Nadat alle platen en balken op hun plaats gelijmd waren, moesten de twee bovenleidingmasten bevestigd worden: geen Rhätische Bahn zonder bovenleiding tenslotte, ook in 0m! Het blijft altijd even pielen om de uitleggers op zo'n viaduct op de juiste plaats en vooral hoogte te krijgen, maar dankzij een goede mal is het toch redelijk te doen.



De volgende stap was het inkleuren van het witte Alabastine: ik heb voor een wat vaalbruine kleur gekozen als basislaag, die nu langzaam 'vergrijsd' moet gaan worden. De foto van het origineel, die ik een aantal posts terug geplaatst heb, is van het zojuist gereviseerde viaduct en daarom nog veel te lichtgrijs. Rond de eeuwwisseling was de kleurstelling aanzienlijk meer verweerd en bruinzwart. Wat dat betreft heeft Michiel de kleuren bij zijn station Filisur (Albulabahn in H0m) prachtig getroffen.



Nog even een klein probleempje leek het hekwerk te gaan worden. Het mooiste hekwerk voor de viaducten wordt geproduceerd door Pirovino in Zwitserland. Helaas was zijn  toeleverancier van het messing gietwerk een tijdje terug failliet gegaan. De hekken waren dus een hele tijd niet meer leverbaar. Sinds kort echter is het probleem gelukkig opgelost, dus ik moet binnenkort maar weer eens die kant op om e.e.a. op te halen en het viaduct verder af te werken.

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1061
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #78 Gepost op: 20 mei 2019, 12:03:19 »
levensecht !!
groet kees

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #79 Gepost op: 18 september 2019, 15:47:59 »
Het is alweer een tijdje terug dat ik hier wat schreef. Inmiddels is de oorspronkelijke bak waarop het viaduct moet komen aangepast. Hij was namelijk aanvankelijk helemaal vlak omdat er een camping gedacht was, maar dit viaduct is een veel reëlere en daarom logischere afsluiting van het stukje van Filisur naar Stuls. De komende tijd moet ook dit deel (net als de rest van de baan) verder afgebouwd gaan worden.



Dat er niet heel veel op 0 gebied gebeurd is, komt omdat ik eigenlijk even een beetje vreemd gegaan ben, naar mijn oude jeugdliefde:

Om dat uit te leggen ga ik even off-topic dus, maar in een eigen draadje mag dat wel, toch?
Ik heb al heel lang met de gedachte gespeeld om een (fantasie) Zement/Kieswerk bij de Rhätische bahn te bouwen. Al heel snel had ik spoor 0 afgeschreven voor zo'n project, maar voor een modulebaan was dit een leuk onderwerp. En omdat het bleef kriebelen, ben ik toch maar aan de slag gegaan:
het eerste voorzichtige overzicht staat in onderstaande foto:



De afgelopen weken heb ik e.e.a. verder (af?)gebouwd:









Er valt nog wel het een en ander aan op te merken, misschien dat ik de detaillering nog wat verder doorzet. De aansturing van de wissels vindt overigens net als Filisur plaats met Railware, zoals al eerder in dit draadje beschreven.
De bedoeling is dat deze module op de Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen in Katwijk/Valkenburg te zien zal zijn in de wagonhal, het blijft tenslotte smalspoor.

En zo durf ik met een gerust hart verzekeren, dat de volgende bijdrage weer geheel on topic zal zijn.

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #80 Gepost op: 18 september 2019, 17:56:20 »
Damn, gaaf weer.... indrukwekkend in meer opzichten. Hoe groot is deze baan, en natuurlijk makkelijk verplaatsbaar neem ik aan (y) ;D
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
Ligne de Haute Loire anno 1968
Hopen lol

Martino

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
  • RHB fan 1/87 12 mm smalspoor
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #81 Gepost op: 18 september 2019, 18:01:43 »
Heel gaaf! Imposante gebouwen hoor...
Met vriendelijke groet,
Martijn

Rhb modelbaan schaal HO m.
Bemo treinen en rails.
Busch feldbahn HOf treinen en rails.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57908.0.html

Haradigi

  • Online Online
  • Berichten: 721
  • Meet (kijk, voel) & dan weet je het.
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #82 Gepost op: 18 september 2019, 18:55:54 »
Heel netjes,

groet
Harald

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #83 Gepost op: 19 september 2019, 14:19:49 »
Heren, dank voor jullie reacties.
De (h0) module bestaat uit 3 delen van elk 85 bij 50 cm. Dus niet echt groot, zeker niet als je inmiddels aan spoor 0 gewend bent. Voordeel van dit tussenprojectje was dat ik meteen ervaring opgedaan heb met Sculptamold (voor de heuvels) en Forex platen (tussen en naast de 'ingebouwde' rails): dat gaat nu zeker ook 'in het groot' toegepast worden....

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #84 Gepost op: 17 november 2019, 22:20:28 »
Terug on topic: 0m....

Een van de problemen waar ik al heel lang tegenaan hik is het weatheren van het Val Nava viaduct, dat ik hierboven beschreven heb.
In het echt is het viaduct vrij recent helemaal gerenoveerd en schoongemaakt: het heeft nu een lichtgrijze kleur.



Maar aangezien ik Filisur van voor de verbouwing in 2003 nabouw, zal ook de omgeving van voor die tijd moeten zijn en dus ook het viaduct. In die tijd was al het steenwerk al vele tientallen jaren niet meer schoongemaakt en inmiddels zwaar verweerd. De hoofdkleur was een van bruine tinten doortrokken donkergrijs tot zwart aan toe. In het verleden had ik al eens geprobeerd om een klein viaductje zo'n kleur te geven maar het eindeffect was dat er een soort donkere vlek volledig misplaatst in het modellandschap stond waar je met enig afgrijzen naar keek...
Inmiddels is me duidelijk waarom dat gebeurde: in de werkelijke 1:1 omgeving is er sprake van een geweldig groot landschap, met daarin ergens een steunmuur of viaduct. Dat is een hele andere situatie dan in model: daar wordt een steunmuur of viaduct gebouwd met een klein beetje landschap er omheen. Je zult je kleurstelling dus onvermijdelijk moeten aanpassen. Het blijft experimenteren in de hoop dat het eindresultaat enigszins harmonisch past in de baan en tegelijk een realistische indruk maakt.
Ik ben daarom maar eens begonnen om het viaduct een uniforme okerbruine kleur te geven..



De achterliggende gedachte was om deze kleur langzaam te gaan vergrijzen en het geheel een donkerdere kleur te geven, waarbij het bruin nog net sporadisch zichtbaar zou zijn. Het resultaat staat in de twee foto's hieronder.





Het resultaat is een lichtere kleur dan in werkelijkheid, maar de illusie van verwering is in mijn ogen toch voldoende aanwezig. De kalksporen onder de bogen mogen misschien nog wat versterkt worden, maar het lijkt er op dat ik deze techniek en de daardoor verkregen kleurstelling ook bij de verdere bouw van de (vele) muren kan gaan gebruiken.

We bouwen vrolijk voort, groet!   Frans   

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 290
    • Albula-modell forum
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #85 Gepost op: 17 november 2019, 22:42:45 »
Halo Frans,

Ik vind het heel mooi geworden en mijns inziens heb je de juiste keuze qua kleuren gemaakt.
Zoals meestal, is het zinvol om in model en met name binnenshuis, de kleur wat lichter (helderder) te houden dan dat je in werkelijkheid ervaart.
Het viaduct is heel realistisch geworden, ik ken het goed want ik heb het zelf in schaal H0 nagebouwd met nagenoeg dezelfde techniek. Ik herken dat kleurdilemma dus maar al te goed!

Groet, Michiel.
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Shinohara/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1322
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #86 Gepost op: 18 november 2019, 18:04:54 »
 (y) prima kleur als de foto's kleurecht zijn, precies goed zo (y)
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
Ligne de Haute Loire anno 1968
Hopen lol

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 1639
    • Ons plan, Bramsburg-Otisdorf
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #87 Gepost op: 18 november 2019, 19:02:25 »
Wat gaaf (y) Ik zou ook niks meer aan de kleur doen.
Kijk uit naar de vorderingen.
Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • Bouwt Rhätische Bahn in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #88 Gepost op: 26 november 2019, 15:48:23 »
Dank voor jullie reacties: mijn laatste twijfel over de kleurstelling is wel weg nu.

Vanuit een andere hoek kreeg ik een vraag over het (ontbreken van het) voegwerk: eerlijk gezegd heb ik daar helemaal niet aan gedacht. (Bij mijn vergelijkbare HOm bouwsels vroeger viel het ook nooit op.) Pogingen om achteraf nog wat aan het voegwerk te doen verliepen desastreus, dus dat kan ik bij dit viaduct maar beter vergeten. Bij de volgende muren ga ik dit wel meenemen in de eerste fase van het inkleuren.

Groet! Frans