Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:35:16
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 18:28:35
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:31:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 17:02:50
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 846388 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8453
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5265 Gepost op: 09 January 2024, 18:21:41 »
Leuk!

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5266 Gepost op: 09 January 2024, 18:33:18 »
Dit kan ik ook alleen maar beamen.
Laat men in elk geval niet meer zeggen dat ze in Rotterdam niet "sporen"

Genoemde staalindustrie - maar dan eind jaren 50.


Keilehaven-bokken-Simson-en-Arend-met-sluisdeur-27-08-1959-NL-RtSA-4121-3512-1-01

In de nabijgelegen gasfabriek bleef men met stoomlocs rijden.


Keilehaven-gasfabriek-stoomloc-B29-09-08-1966


Keilehaven-gasfabriek-stoomloc-B29-met-platte-wagen-09-08-1966


Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3250
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5267 Gepost op: 09 January 2024, 19:08:14 »
Langs de Keilehaven bevond zich een staalindustrie met een fraaie railconfiguratie.


Keilehaven-Staalindustrie-Keileweg-1920-1930-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-2008-5190-02-01




Nog even terugkoppelend op deze foto, rond de montagehal ziet het er wel heel interessant uit, de breedspoor kraanbaan met hijskraan, het stukje normaalspoor naar het talud (loopt de loods in?) en de stoomkraan op normaalspoor links vanwaar het spoor via een bijna haakse boog aansluit op het wissel. De kraan kon dus over het hele complex rijden. Maar het stukje spoor waar de kraan op staat kan waarschijnlijk alleen maar door de stoomkraan zelf bereden worden.

Ik vraag me ook af waar die sporen op de foto daaronder (in het oorspronkelijke bericht) naartoe leiden, gaat dat verder naar de kolenhaven en staat in verbinding met de gasfabriek en de energiecentrale? In dat gebiedje lag ook nog een spoor van de zg. kolentram, een ex RET motorwagen die verbouwd als een soort zelflosser tussen de kolenhaven en centrale pendelde. Maar dat moet iets noordelijker geweest zijn.


Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5268 Gepost op: 09 January 2024, 19:34:27 »
Dan is een kaartje wel handig :)




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5269 Gepost op: 09 January 2024, 19:38:11 »
Mooi Alewijn! Al die oude foto's! Vooral die van rond de jaren 50 spreken mij erg aan :D ;). En kom vlakbij Rotterdam vandaan en kom er nog regelmatig, dus erg leuk om te volgen.

Mvg Koen

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3250
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5270 Gepost op: 09 January 2024, 19:41:33 »
Het kaartje is zeker handig. Alleen is de spoorsituatie weer net even anders dan op de foto, het spoortje van de stoomkraan staat er oa. niet op.
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5271 Gepost op: 10 January 2024, 11:48:35 »
@Koen
Dank voor je reactie. Zo vind ik het heel erg leuk hoe jij de jaren 50 tot leven brengt!
Zo vindingrijk en met zoveel enthousiasme.

@Richard
Er zullen best wel eens sporen verlegd, verwijderd of toegevoegd zijn. En op de NS sporenkaartje staat misschien ook niet alles.

Deze foto is trouwens genomen vanaf het terrein van de GEB gasfabriek.

Keilehaven-Staalindustrie-Keileweg-1920-1930-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-2008-5197-01-01

Op het sporenkaartje is goed te zien dat er van drie kanten sporen lagen naar het terrein van het GEB, via de Galileistraat, de Galvanistraat en de Keileweg.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5272 Gepost op: 10 January 2024, 13:22:32 »
Als ik de laatste foto goed interpreteer had de Staalindustrie langs de kade geen directe aansluiting op het spoor. Wel was er een aansluiting aan de zijde van de Keileweg.
De twee sporen (na de handwissel) houden op voor de (houten?) erfafscheiding met daarachter een loods.
Achter de grote GEB-kraan met de kolenhoop op de voorgrond zie je vaag de stoomkraan van de Staalindustrie. De rails op het terrein zal dus wel bestemd zijn geweest voor die kraan.
De plattegrond klopt dan wel, want het NS-spoor stopt voor de afscheiding en de sporen op het terrein van de Staalindustrie zijn niet bestemd voor NS-goederenvervoer.

Aanvulling: Braat had ook een stoomkraan op rails,  die zelfs wagons versleepte. Die kraan had dus een spoorwijdte van normaalspoor. Wellicht is de stoomkraan van de Staalindustrie van een soortgelijk type en dan is normaalspoor op het terrein logisch.
« Laatst bewerkt op: 10 January 2024, 15:59:59 door Arjen52. Reden: Aanvulling toegevoegd »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5273 Gepost op: 10 January 2024, 18:15:11 »
Aanvullend nog een paar foto's van de Staalindustrie.


Keileweg-Staalindustrie-ophaalbrug-1920-1930-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-2008-5197-02-01


Keileweg-Staalindustrie-montagehal-1920-1930-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-2008-5197-08-01


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5274 Gepost op: 11 January 2024, 10:00:21 »
Nog weer twee foto's van de Keilehaven uit de jaren 20.


Keilehaven-betonsteiger-07-1928-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-11075-01

De haven is niet breed...


Keilehaven-ca-1928-NIMH-2011-3647


Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5275 Gepost op: 11 January 2024, 12:20:04 »
Aanvullend nog een paar foto's van de Staalindustrie.


Keileweg-Staalindustrie-ophaalbrug-1920-1930-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-2008-5197-02-01

Gezien de constructie zou het mij niet verbazen als dit een spoorbrug is.
Zie ook: BNLS-encyclopedie

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5276 Gepost op: 11 January 2024, 23:30:47 »
Het zou goed kunnen, Arjen.
Verder enkele foto's van het energiebedrijf.


Keilehaven-Galileistraat-bouw-gashouder-1951-NL-RtSA-4100-XV-101-06-1-01


Keilehaven-Galileistraat-bouw-gashouder-1951-NL-RtSA-4100-XV-101-06-2-01


Galileistraat-uitbreiding-GEB-centrale-jun-1949-NL-RtSA-4204-2158

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5277 Gepost op: 12 January 2024, 14:05:14 »
Aan het begin van de Keileweg:


Keileweg-Vierhavensstraat-Van-Berkel-s-Patent-1928-NL-RtSA-4232-XV-104-00-01-2


Keileweg-va-Vierhavensstraat-links-Inverpak-rechts-Van-Berkel-s-Patent-30-01-1977-NL-RtSA-4202-1977-297-01



Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5278 Gepost op: 12 January 2024, 17:56:17 »
Iets verderop:


Keileweg-Hollandsche-Kleefmachinefabriek-1924-1928-NL-RtSA-4202-1982-2126-01


defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1210
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5279 Gepost op: 12 January 2024, 19:50:32 »



Galileistraat-uitbreiding-GEB-centrale-jun-1949-NL-RtSA-4204-2158
[/quote]

Prachtige foto, zo met meerdere spoorbreedtes! Het gebouw lijkt heel erg op dat rode gebouw wat net voor de kerst gesloopt vlakbij spijkenisse, is dat toevallig hetzelfde?