Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 15:13:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesiƫ door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 14:03:24
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:57:28
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:19
BR290 tandwielkast openen door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:17:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:26:30
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 07:42:19
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 911242 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8907
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5265 Gepost op: 09 January 2024, 18:21:41 »
Leuk!

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2650
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5266 Gepost op: 09 January 2024, 18:33:18 »
Dit kan ik ook alleen maar beamen.
Laat men in elk geval niet meer zeggen dat ze in Rotterdam niet "sporen"

Genoemde staalindustrie - maar dan eind jaren 50.


Keilehaven-bokken-Simson-en-Arend-met-sluisdeur-27-08-1959-NL-RtSA-4121-3512-1-01

In de nabijgelegen gasfabriek bleef men met stoomlocs rijden.


Keilehaven-gasfabriek-stoomloc-B29-09-08-1966


Keilehaven-gasfabriek-stoomloc-B29-met-platte-wagen-09-08-1966


Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5267 Gepost op: 09 January 2024, 19:08:14 »
Langs de Keilehaven bevond zich een staalindustrie met een fraaie railconfiguratie.


Keilehaven-Staalindustrie-Keileweg-1920-1930-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-2008-5190-02-01




Nog even terugkoppelend op deze foto, rond de montagehal ziet het er wel heel interessant uit, de breedspoor kraanbaan met hijskraan, het stukje normaalspoor naar het talud (loopt de loods in?) en de stoomkraan op normaalspoor links vanwaar het spoor via een bijna haakse boog aansluit op het wissel. De kraan kon dus over het hele complex rijden. Maar het stukje spoor waar de kraan op staat kan waarschijnlijk alleen maar door de stoomkraan zelf bereden worden.

Ik vraag me ook af waar die sporen op de foto daaronder (in het oorspronkelijke bericht) naartoe leiden, gaat dat verder naar de kolenhaven en staat in verbinding met de gasfabriek en de energiecentrale? In dat gebiedje lag ook nog een spoor van de zg. kolentram, een ex RET motorwagen die verbouwd als een soort zelflosser tussen de kolenhaven en centrale pendelde. Maar dat moet iets noordelijker geweest zijn.


Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2650
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5268 Gepost op: 09 January 2024, 19:34:27 »
Dan is een kaartje wel handig :)




defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5269 Gepost op: 09 January 2024, 19:38:11 »
Mooi Alewijn! Al die oude foto's! Vooral die van rond de jaren 50 spreken mij erg aan :D ;). En kom vlakbij Rotterdam vandaan en kom er nog regelmatig, dus erg leuk om te volgen.

Mvg Koen

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5270 Gepost op: 09 January 2024, 19:41:33 »
Het kaartje is zeker handig. Alleen is de spoorsituatie weer net even anders dan op de foto, het spoortje van de stoomkraan staat er oa. niet op.
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2650
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5271 Gepost op: 10 January 2024, 11:48:35 »
@Koen
Dank voor je reactie. Zo vind ik het heel erg leuk hoe jij de jaren 50 tot leven brengt!
Zo vindingrijk en met zoveel enthousiasme.

@Richard
Er zullen best wel eens sporen verlegd, verwijderd of toegevoegd zijn. En op de NS sporenkaartje staat misschien ook niet alles.

Deze foto is trouwens genomen vanaf het terrein van de GEB gasfabriek.

Keilehaven-Staalindustrie-Keileweg-1920-1930-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-2008-5197-01-01

Op het sporenkaartje is goed te zien dat er van drie kanten sporen lagen naar het terrein van het GEB, via de Galileistraat, de Galvanistraat en de Keileweg.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5272 Gepost op: 10 January 2024, 13:22:32 »
Als ik de laatste foto goed interpreteer had de Staalindustrie langs de kade geen directe aansluiting op het spoor. Wel was er een aansluiting aan de zijde van de Keileweg.
De twee sporen (na de handwissel) houden op voor de (houten?) erfafscheiding met daarachter een loods.
Achter de grote GEB-kraan met de kolenhoop op de voorgrond zie je vaag de stoomkraan van de Staalindustrie. De rails op het terrein zal dus wel bestemd zijn geweest voor die kraan.
De plattegrond klopt dan wel, want het NS-spoor stopt voor de afscheiding en de sporen op het terrein van de Staalindustrie zijn niet bestemd voor NS-goederenvervoer.

Aanvulling: Braat had ook een stoomkraan op rails,  die zelfs wagons versleepte. Die kraan had dus een spoorwijdte van normaalspoor. Wellicht is de stoomkraan van de Staalindustrie van een soortgelijk type en dan is normaalspoor op het terrein logisch.
« Laatst bewerkt op: 10 January 2024, 15:59:59 door Arjen52. Reden: Aanvulling toegevoegd »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2650
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5273 Gepost op: 10 January 2024, 18:15:11 »
Aanvullend nog een paar foto's van de Staalindustrie.


Keileweg-Staalindustrie-ophaalbrug-1920-1930-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-2008-5197-02-01


Keileweg-Staalindustrie-montagehal-1920-1930-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-2008-5197-08-01


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2650
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5274 Gepost op: 11 January 2024, 10:00:21 »
Nog weer twee foto's van de Keilehaven uit de jaren 20.


Keilehaven-betonsteiger-07-1928-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-11075-01

De haven is niet breed...


Keilehaven-ca-1928-NIMH-2011-3647


Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5275 Gepost op: 11 January 2024, 12:20:04 »
Aanvullend nog een paar foto's van de Staalindustrie.


Keileweg-Staalindustrie-ophaalbrug-1920-1930-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-2008-5197-02-01

Gezien de constructie zou het mij niet verbazen als dit een spoorbrug is.
Zie ook: BNLS-encyclopedie

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2650
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5276 Gepost op: 11 January 2024, 23:30:47 »
Het zou goed kunnen, Arjen.
Verder enkele foto's van het energiebedrijf.


Keilehaven-Galileistraat-bouw-gashouder-1951-NL-RtSA-4100-XV-101-06-1-01


Keilehaven-Galileistraat-bouw-gashouder-1951-NL-RtSA-4100-XV-101-06-2-01


Galileistraat-uitbreiding-GEB-centrale-jun-1949-NL-RtSA-4204-2158

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2650
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5277 Gepost op: 12 January 2024, 14:05:14 »
Aan het begin van de Keileweg:


Keileweg-Vierhavensstraat-Van-Berkel-s-Patent-1928-NL-RtSA-4232-XV-104-00-01-2


Keileweg-va-Vierhavensstraat-links-Inverpak-rechts-Van-Berkel-s-Patent-30-01-1977-NL-RtSA-4202-1977-297-01



Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2650
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5278 Gepost op: 12 January 2024, 17:56:17 »
Iets verderop:


Keileweg-Hollandsche-Kleefmachinefabriek-1924-1928-NL-RtSA-4202-1982-2126-01


defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5279 Gepost op: 12 January 2024, 19:50:32 »



Galileistraat-uitbreiding-GEB-centrale-jun-1949-NL-RtSA-4204-2158
[/quote]

Prachtige foto, zo met meerdere spoorbreedtes! Het gebouw lijkt heel erg op dat rode gebouw wat net voor de kerst gesloopt vlakbij spijkenisse, is dat toevallig hetzelfde?