Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door nederbelg
Vandaag om 13:13:47
Dat overkomt mij niet. door Syb030
Vandaag om 13:07:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:54:48
Tunnelportaal met een 13cm ingang door MOVisser
Vandaag om 12:53:34
Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen? door Ronald Halma
Vandaag om 12:41:01
Ervaringen met Piko A-gleis, wissels gevraagd door Harold34
Vandaag om 12:28:19
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Rob E.
Vandaag om 12:21:13
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door 4020 281-4
Vandaag om 12:19:25
Toekomst van modeltreinbeurzen? door kawaaad
Vandaag om 12:15:05
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 12:04:23
Frans loodsje et cetera door Piet Groot
Vandaag om 11:55:57
Onderzijde goederenwagons... door Erwin L.
Vandaag om 11:35:25
NS Stoomverwarmingswagen door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:05:48
NS 2100 spoor 0 door Peter Kleton
Vandaag om 10:47:50
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 10:43:15
Modeltrein Express eigen productie (inmiddels bekend) door Chris
Vandaag om 10:34:18
3D/RM-IG: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven) door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:25:43
LS-Models 2020, nieuws van de fabrikant. door Rondje_HO
Vandaag om 10:07:35
ARTITEC TANK TRANSPORT NS/NMBS. door Rondje_HO
Vandaag om 09:50:35
Rollenbank zelf bouwen met 3D-geprinte materialen door 008200
Vandaag om 09:24:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndréDev
Vandaag om 08:45:47
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 08:22:41
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Marij Stoffels
Vandaag om 07:43:54
Gebruik natuurlijk/organisch strooimateriaal door RikM
Vandaag om 07:30:46
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door Leolin
Vandaag om 07:28:31
Onze Deutsche Reichsbahn 1920-1945 (ook 2e wereldoorlog) door Bjor
Vandaag om 07:28:24
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door AndréDev
Vandaag om 02:27:44
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 02:26:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door 4020 281-4
Vandaag om 00:51:38
trein ongeluk tsjechie door dennie
Vandaag om 00:29:56
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 81609 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Rondom Charlois
« Gepost op: 27 juli 2015, 23:53:23 »
Laat ik ook eens iets vertellen over mijn modelbaan. Mijn baan is echt een veeljarenproject. In ons vorige huis had ik een kleinere baan langs de muren van een kamer van 3x3 meter. Inmiddels woon ik zeven jaar met vrouw en drie kinderen in dit huis. Een behoorlijk deel van de vorige baan kon ik opnieuw gebruiken en verder uitbreiden tot een L-vormige baan met lange zijden van 4 resp 4,5 meter.

Het is zomer 1955. In en rondom Rotterdam-Zuid is er volop treinverkeer.Dat is de situatie waarop ik mijn modelbaan heb gebaseerd. Niet een exacte nabootsing, zelfs geen vrije vertaling. De Rotterdamse situatie -ik ben een geboren Rotterdammer - is alleen maar inspirerend vertrekpunt

Er is op de baan een station Charlois (8 sporen) en een station Maashaven (3 sporen). Ik beeld de fictieve situatie uit dat er niet alleen goederentreinen maar ook personentreinen rijden. En dat daarvoor dus op de plek van emplacement Waalhaven-Oost al in een vroeg stadium een station is aangelegd. Dat heb ik Charlois genoemd, want het oude dorpscentrum van Charlois ligt daar vlak bij.
Het tweede station ligt op direct aan het water van de Maashaven, zodat er een overstap mogelijk is op een veerdienst (ik zou niet weten waarnaartoe...).

In werkelijkheid is het mogelijk geweest letterlijk rond te rijden rondom Charlois zoals onderstaand kaartje laat zien.



Rondrijden kan bij mij ook. Er is een dubbelsporige rondlopende baan langs Charlois en het zichtbare schaduwstation IJsselmonde. Vanaf Ijsselmonde is er een aftakking naar Maashaven. Ik kan nog wel een keer een sporenplan laten zien.

De keuze voor 1955 heeft te maken met de diesellocomotieven 2200 en 2400 waarmee ik wil rijden, met rijtuigen is groen, turquois en blauw, met een voorkeur voor de periode voor de declassering (dus toen er nog 3e klas bestond).
Mijn voorliefde is ontstaan door de modellen die Roco uitbracht van de bruine 2200 en de plan D-rijtuigen.



Inmiddels heb ik ook een paar stoomlocomotieven. Aan de Artitec locomotieven ben ik nog niet toe - als dat ooit al gebeurt. Ik doe het met een simpele  loc uit een startset en de 3500 die ik beide een standgroene kleur heb gegeven. Bij de 3505 heb ik dat juist vanmiddag gedaan. Hierbij twee plaatjes van ervoor en erna.





Er is nog veel te verbeteren aan de baan. Ook aan de scherptediepte van de foto's uiteraard. Ze geven in elk geval een beetje een indruk van de sfeer op mijn baan.
« Laatst bewerkt op: 03 november 2019, 11:55:34 door Bert van Gelder »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 6897
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #1 Gepost op: 28 juli 2015, 08:16:29 »
Leuk hoor! Goed bezig. Erg divers zo te zien. Ik ben wel benieuwd naar meer foto's :)

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 6612
  • Team Mitropa - GDMB
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2015, 09:43:24 »
Gewoon lekker zo doorgaan
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 9122
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2015, 10:16:14 »
Charlois, mijn geboortegrond!
Interessant spoorthema inderdaad waarbij je ook nog iets met trams in de vorm van RET en RTM zou kunnen doen, op de Putse- en Brielselaan lagen ze naast elkaar. Personentreinen zijn overigens niet onrealistisch, door de hiervoor genoemde straten reden ook werkliedentreinen, en naar de havensporen incidenteel ook treinen voor passagiersschepen.
Opmerkelijk; je gebruikt een Duitse kaart!  8)
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2015, 11:24:13 »
Ziet er goed uit!!  (y)
Meer foto's zijn welkom ;)
groet,

Ivo vS

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2015, 12:17:32 »
Inderdaad een Duitse kaart, uit de jaren 40 neem ik aan. Die geeft de situatie weer voordat emplacement Waalhaven-Zuid werd aangelegd. Dat was in 1959, volgens Wikipedia over de Havenspoorlijn Rotterdam:

In 1891 werd de Sluisjesdijk via de Breede Hilledijk op Katendrecht verbonden met het in 1878 in dienst gekomen station Fijenoord. Wegens de aanleg van de Maashaven werd de spoorlijn in 1901 omgelegd naar de Putschelaan-Brielselaan-Doklaan. In 1910 werd een verbinding gemaakt met rangeerterrein IJselmonde. Twee jaar later werd de spoorlijn via de Waalhaven (ten noorden van de luchthaven) doorgetrokken naar Heijplaat (Waalhaven West). In 1922 werd het lijngedeelte Waalhaven Oost-Heijplaat verlegd voor vergroting van de Waalhaven.

In 1928 werd het lijngedeelte IJsselmonde-Waalhaven aangelegd omdat de verbinding via de Brielselaan overbelast was geraakt. In 1959 werd station Waalhaven Zuid op de huidige plaats aangelegd en in 1963 het oude station (direct ten zuiden van de Waalhaven) gesloten. In 1974 werd de verbinding Waalhaven Oost-Brielselaan-IJsselmonde opgeheven.


Aan de trams op de Brielselaan heb ik ook al gedacht. Prachtig natuurlijk zoals daar treinen en twee soorten trams naast elkaar reden. Voorlopig heb ik genoeg aan het treingebeuren, maar wie weet in een later stadium...

Dat van die werkliedentreinen weet ik. Maar reden die ook nog in de jaren 50?
En inderdaad, die treinen met bootpassagiers zijn ook heel leuk, zoals deze op de Wilhelminapier.



« Laatst bewerkt op: 03 november 2019, 11:55:52 door Bert van Gelder »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 6897
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2015, 12:20:18 »
Waar blijft Eelco nou toch?  ;D

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Rondom Charlois
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2015, 15:01:06 »
De laatste foto is 22 mei 2009 in het draadje 19toen geplaatst  door Maasdam.
Er stond bij: 1949 Wilhelminakade Rotterdam speciale boottrein uit Rome. En ook dat zulke treinen echt een zeldzaamheid waren. Maar wel een leuk thema, bijv voor een diorama.

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 9122
Re: Rondom Charlois
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2015, 17:50:33 »
Volgens een artikel in 'Op de rails' uit 1986 reden de werkliedentreinen tot november 1952, naar de RDM en de BPM.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Rondom Charlois
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2015, 20:59:42 »
Bedankt voor de informatie, Marc, en allen voor de leuke reacties.

Meer foto's komen later, na de vakantie.

Op dit moment heb ik nog wel het sporenplan. Dat heb ik zojuist getekend. Ik had nog wel een hele stapel ontwerpen liggen. Baanplannen tekenen is voor mij een soort hobby in de hobby. Ik doe dat gewoon met pen en papier, uit de losse pols.



Alleen de gedeelten rond Charlois en Maashaven zijn van scenery voorzien. Bij IJsselmonde liggen al wel twee perrons - later kan ook dat verder worden aangekleed, dan zal  wel een aantal sporen worden overdekt.

Hoe dan ook, het is een baan met veel rails. Ik kijk graag naar treinen die rijden, het liefst meerdere tegelijk. Op deze baan kunnen drie treinen hun eigen route rijden en kan ik nog met een vierde wat rangeren en heen en weer pendelen tussen Maashaven en IJsselmonde.

Een andere mogelijkheid is om een langere route te rijden: vanuit Charlois rechtsom naar Maashaven en dan via de binnenlus bij IJsselmonde opnieuw door station Maashaven, maar dan in de omgekeerde richting om dan tenslotte weer op Charlois spoor 1 uit te komen. Intussen kan dan vanaf spoor 2 van Charlois nog een tweede trein z'n rondje maken.

Dit is dus een heel andere manier van rijden dan een stukje heen en weer rijden op een beperkt stukje spoorlijn. Dat heeft evengoed z'n charme. Ik doe dat zelf ook regelmatig. Dan laat ik een goederentrein vertrekken vanaf Charlois, bij Maashaven worden er  wat wagens geplaatst en/of opgehaald om dan tenslotte bij het rangeergedeelte van IJsselmonde te eindigen. Van daaruit kan de terugweg worden ingezet. Intussen kan er evt een personentrein pendelen tussen de stations.

Tjerk Tigchelaar

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: Rondom Charlois
« Reactie #10 Gepost op: 28 juli 2015, 21:01:51 »
Er reden ook wel passagierstreinen met verlofgangers van het BAR, British Army on the Rhine, richting Waalhaven. Daar gingen ze aan boord voor de oversteek naar Engeland. Kon ze voorbij zien komen vanuit het ouderlijk huis aan de Grondherendijk eind 50-er jaren vorige eeuw.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Rondom Charlois
« Reactie #11 Gepost op: 28 juli 2015, 21:29:58 »
Dat is mooie informatie, Tjerk. Reden deze treinen dan langs de Maashaven of via de havenspoorlijn aan de zuidkant de stad? En met wat voor materieel?

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1203
Re: Rondom Charlois
« Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2015, 02:06:34 »
Hoi Alewijn.

Leuk onderwerp, maar.....
reken jezelf niet rijk met dat met de hand tekenen van je sporenplan.

Je tekent zo even een paar wissels achter elkaar en sporen naast elkaar,
maar leg dat eens echt uit op de grond.
Dan hou je vaak maar de helft over op die ruimte of nog minder.
Je nuttige opstellengte is op papier bijv. een meter, maar in de praktijk 20 cm.

Dit overkwam mij tenminste in mijn 'jeugdige' onschuld bij het baanplan tekenen.

Ik blijf je topic volgen en zie graag het eindresultaat tegemoet.
Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 6612
  • Team Mitropa - GDMB
Re: Rondom Charlois
« Reactie #13 Gepost op: 29 juli 2015, 07:16:03 »
maar leg dat eens echt uit op de grond.

Het is al gebouwd..... Hij laat zijn sporenverloop zien
Mvh Steef

Sønder Omme.
Midsommar på Högskogen.
Et stykke af Odsherreds.
Na zdrowie!

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: Rondom Charlois
« Reactie #14 Gepost op: 29 juli 2015, 11:30:10 »
Dit is inderdaad de baan zoals die echt is.

Erich, je hebt gelijk dat je je bij het tekenen behoorlijk kunt verkijken. Maar inmiddels heb ik wel een beetje ervaring met het tekenen en uitleggen van rails dat ik daar bij voorbaat al rekening mee houd. Zover als mogelijk, want in de praktijk valt het toch vaak weer iets anders uit.

Even voor de beeldvorming: de opstelsporen rechtsonder zijn tussen de 90 en 190 cm lang.
190 cm is tegelijk de lengte van het perron van IJsselmonde. De perrons van Maashaven zijn 205 cm lang en die van Charlois tot aan de spiegel 180 cm. Het leuke van zo'n spiegel is dat het lijkt alsof het station 2x zo lang is.

Ik probeer meestal de perrons zo lang mogelijk te maken, zodat treinen die langs het perron stoppen nog een beetje ruimte overhouden.
Dit vind ik voor een realistisch beeld belangrijker dan ruime boogstralen.
« Laatst bewerkt op: 03 november 2019, 11:56:19 door Bert van Gelder »