Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€548.00
Per saldo:
€298.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-11-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko icr rijtuigen lopen uit de rails
door
Seinhuis
Vandaag
om 14:31:52
Rondom Charlois
door
basjuh1981
Vandaag
om 14:28:00
Welke Marklin locomotief nummers hebben wisselstroommotoren (allstroom)
door
basjuh1981
Vandaag
om 14:26:56
Raadplaatje
door
Martijn HITV
Vandaag
om 14:19:11
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Rick
Vandaag
om 14:17:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 14:01:45
Sggmrss 90 Gigawood inzet
door
ceuleer
Vandaag
om 13:59:07
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Robkop
Vandaag
om 13:55:31
Roco NS plan V
door
KNed
Vandaag
om 13:40:17
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:36:02
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
basjuh1981
Vandaag
om 13:24:15
Haandrecht zolderdam H0
door
bask185
Vandaag
om 13:16:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:13:19
Modeltrein foto's uit je oude familiealbum
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:11:47
US diorama in H0
door
defender
Vandaag
om 13:00:12
Schwarzburg
door
tuurtje
Vandaag
om 12:51:16
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net
door
Bob R.
Vandaag
om 12:40:55
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 12:08:11
Nieuw in de winkel!
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 12:05:56
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
hrp
Vandaag
om 12:01:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:52:07
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk)
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 11:48:51
ESU 54640 LokPilot XL V4.0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:44:33
Containerdraagwagens
door
Rick
Vandaag
om 11:43:02
Piko Br 78
door
rhberk
Vandaag
om 11:28:09
Welke seinen in station
door
rhberk
Vandaag
om 11:25:13
Begleitwagen Pwg van RCT
door
martijnhaman
Vandaag
om 10:19:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 10:12:59
Line-up foto's van modellen
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:07:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjen B.
Vandaag
om 09:42:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Rondom Charlois
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
Volgende
- [
1
]
2
3
...
333
Omlaag
Auteur
Topic: Rondom Charlois (gelezen 586531 keer)
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2129
Rondom Charlois
«
Gepost op:
27 juli 2015, 23:53:23 »
Laat ik ook eens iets vertellen over mijn modelbaan. Mijn baan is echt een veeljarenproject. In ons vorige huis had ik een kleinere baan langs de muren van een kamer van 3x3 meter. Inmiddels woon ik zeven jaar met vrouw en drie kinderen in dit huis. Een behoorlijk deel van de vorige baan kon ik opnieuw gebruiken en verder uitbreiden tot een L-vormige baan met lange zijden van 4 resp 4,5 meter.
Het is zomer 1955. In en rondom Rotterdam-Zuid is er volop treinverkeer.Dat is de situatie waarop ik mijn modelbaan heb gebaseerd. Niet een exacte nabootsing, zelfs geen vrije vertaling. De Rotterdamse situatie -ik ben een geboren Rotterdammer - is alleen maar inspirerend vertrekpunt
Er is op de baan een station Charlois (8 sporen) en een station Maashaven (3 sporen). Ik beeld de fictieve situatie uit dat er niet alleen goederentreinen maar ook personentreinen rijden. En dat daarvoor dus op de plek van emplacement Waalhaven-Oost al in een vroeg stadium een station is aangelegd. Dat heb ik Charlois genoemd, want het oude dorpscentrum van Charlois ligt daar vlak bij.
Het tweede station ligt op direct aan het water van de Maashaven, zodat er een overstap mogelijk is op een veerdienst (ik zou niet weten waarnaartoe...).
In werkelijkheid is het mogelijk geweest letterlijk rond te rijden rondom Charlois zoals onderstaand kaartje laat zien.
Rondrijden kan bij mij ook. Er is een dubbelsporige rondlopende baan langs Charlois en het zichtbare schaduwstation IJsselmonde. Vanaf Ijsselmonde is er een aftakking naar Maashaven. Ik kan nog wel een keer een sporenplan laten zien.
De keuze voor 1955 heeft te maken met de diesellocomotieven 2200 en 2400 waarmee ik wil rijden, met rijtuigen is groen, turquois en blauw, met een voorkeur voor de periode voor de declassering (dus toen er nog 3e klas bestond).
Mijn voorliefde is ontstaan door de modellen die Roco uitbracht van de bruine 2200 en de plan D-rijtuigen.
Inmiddels heb ik ook een paar stoomlocomotieven. Aan de Artitec locomotieven ben ik nog niet toe - als dat ooit al gebeurt. Ik doe het met een simpele loc uit een startset en de 3500 die ik beide een standgroene kleur heb gegeven. Bij de 3505 heb ik dat juist vanmiddag gedaan. Hierbij twee plaatjes van ervoor en erna.
Er is nog veel te verbeteren aan de baan. Ook aan de scherptediepte van de foto's uiteraard. Ze geven in elk geval een beetje een indruk van de sfeer op mijn baan.
«
Laatst bewerkt op: 03 november 2019, 11:55:34 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Edsko Hekman
Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
BNLS trambaan-deelnemer
Offline
Berichten: 8321
Nooit uitgeklust....
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #1 Gepost op:
28 juli 2015, 08:16:29 »
Leuk hoor! Goed bezig. Erg divers zo te zien. Ik ben wel benieuwd naar meer foto's
Gelogd
Grasland
Simplex
Offline
Berichten: 7136
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #2 Gepost op:
28 juli 2015, 09:43:24 »
Gewoon lekker zo doorgaan
Gelogd
Mvh Steef
Marc tramt
Offline
Berichten: 10448
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #3 Gepost op:
28 juli 2015, 10:16:14 »
Charlois, mijn geboortegrond!
Interessant spoorthema inderdaad waarbij je ook nog iets met trams in de vorm van RET en RTM zou kunnen doen, op de Putse- en Brielselaan lagen ze naast elkaar. Personentreinen zijn overigens niet onrealistisch, door de hiervoor genoemde straten reden ook werkliedentreinen, en naar de havensporen incidenteel ook treinen voor passagiersschepen.
Opmerkelijk; je gebruikt een Duitse kaart!
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Ivo vS
H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
Offline
Berichten: 702
More is less....ik doe graag van veel een beetje.
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #4 Gepost op:
28 juli 2015, 11:24:13 »
Ziet er goed uit!!
Meer foto's zijn welkom
Gelogd
groet,
Ivo vS
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2129
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #5 Gepost op:
28 juli 2015, 12:17:32 »
Inderdaad een Duitse kaart, uit de jaren 40 neem ik aan. Die geeft de situatie weer voordat emplacement Waalhaven-Zuid werd aangelegd. Dat was in 1959, volgens Wikipedia over de Havenspoorlijn Rotterdam:
In 1891 werd de Sluisjesdijk via de Breede Hilledijk op Katendrecht verbonden met het in 1878 in dienst gekomen station Fijenoord. Wegens de aanleg van de Maashaven werd de spoorlijn in 1901 omgelegd naar de Putschelaan-Brielselaan-Doklaan. In 1910 werd een verbinding gemaakt met rangeerterrein IJselmonde. Twee jaar later werd de spoorlijn via de Waalhaven (ten noorden van de luchthaven) doorgetrokken naar Heijplaat (Waalhaven West). In 1922 werd het lijngedeelte Waalhaven Oost-Heijplaat verlegd voor vergroting van de Waalhaven.
In 1928 werd het lijngedeelte IJsselmonde-Waalhaven aangelegd omdat de verbinding via de Brielselaan overbelast was geraakt. In 1959 werd station Waalhaven Zuid op de huidige plaats aangelegd en in 1963 het oude station (direct ten zuiden van de Waalhaven) gesloten. In 1974 werd de verbinding Waalhaven Oost-Brielselaan-IJsselmonde opgeheven.
Aan de trams op de Brielselaan heb ik ook al gedacht. Prachtig natuurlijk zoals daar treinen en twee soorten trams naast elkaar reden. Voorlopig heb ik genoeg aan het treingebeuren, maar wie weet in een later stadium...
Dat van die werkliedentreinen weet ik. Maar reden die ook nog in de jaren 50?
En inderdaad, die treinen met bootpassagiers zijn ook heel leuk, zoals deze op de Wilhelminapier.
«
Laatst bewerkt op: 03 november 2019, 11:55:52 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Edsko Hekman
Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
BNLS trambaan-deelnemer
Offline
Berichten: 8321
Nooit uitgeklust....
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #6 Gepost op:
28 juli 2015, 12:20:18 »
Waar blijft Eelco nou toch?
Gelogd
Grasland
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2129
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #7 Gepost op:
28 juli 2015, 15:01:06 »
De laatste foto is 22 mei 2009 in het draadje 19toen geplaatst door Maasdam.
Er stond bij: 1949 Wilhelminakade Rotterdam speciale boottrein uit Rome. En ook dat zulke treinen echt een zeldzaamheid waren. Maar wel een leuk thema, bijv voor een diorama.
Gelogd
Marc tramt
Offline
Berichten: 10448
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #8 Gepost op:
28 juli 2015, 17:50:33 »
Volgens een artikel in 'Op de rails' uit 1986 reden de werkliedentreinen tot november 1952, naar de RDM en de BPM.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2129
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #9 Gepost op:
28 juli 2015, 20:59:42 »
Bedankt voor de informatie, Marc, en allen voor de leuke reacties.
Meer foto's komen later, na de vakantie.
Op dit moment heb ik nog wel het sporenplan. Dat heb ik zojuist getekend. Ik had nog wel een hele stapel ontwerpen liggen. Baanplannen tekenen is voor mij een soort hobby in de hobby. Ik doe dat gewoon met pen en papier, uit de losse pols.
Alleen de gedeelten rond Charlois en Maashaven zijn van scenery voorzien. Bij IJsselmonde liggen al wel twee perrons - later kan ook dat verder worden aangekleed, dan zal wel een aantal sporen worden overdekt.
Hoe dan ook, het is een baan met veel rails. Ik kijk graag naar treinen die rijden, het liefst meerdere tegelijk. Op deze baan kunnen drie treinen hun eigen route rijden en kan ik nog met een vierde wat rangeren en heen en weer pendelen tussen Maashaven en IJsselmonde.
Een andere mogelijkheid is om een langere route te rijden: vanuit Charlois rechtsom naar Maashaven en dan via de binnenlus bij IJsselmonde opnieuw door station Maashaven, maar dan in de omgekeerde richting om dan tenslotte weer op Charlois spoor 1 uit te komen. Intussen kan dan vanaf spoor 2 van Charlois nog een tweede trein z'n rondje maken.
Dit is dus een heel andere manier van rijden dan een stukje heen en weer rijden op een beperkt stukje spoorlijn. Dat heeft evengoed z'n charme. Ik doe dat zelf ook regelmatig. Dan laat ik een goederentrein vertrekken vanaf Charlois, bij Maashaven worden er wat wagens geplaatst en/of opgehaald om dan tenslotte bij het rangeergedeelte van IJsselmonde te eindigen. Van daaruit kan de terugweg worden ingezet. Intussen kan er evt een personentrein pendelen tussen de stations.
Gelogd
Tjerk Tigchelaar
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 6
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #10 Gepost op:
28 juli 2015, 21:01:51 »
Er reden ook wel passagierstreinen met verlofgangers van het BAR, British Army on the Rhine, richting Waalhaven. Daar gingen ze aan boord voor de oversteek naar Engeland. Kon ze voorbij zien komen vanuit het ouderlijk huis aan de Grondherendijk eind 50-er jaren vorige eeuw.
Gelogd
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2129
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #11 Gepost op:
28 juli 2015, 21:29:58 »
Dat is mooie informatie, Tjerk. Reden deze treinen dan langs de Maashaven of via de havenspoorlijn aan de zuidkant de stad? En met wat voor materieel?
Gelogd
Deetrein
Offline
Berichten: 1580
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #12 Gepost op:
29 juli 2015, 02:06:34 »
Hoi Alewijn.
Leuk onderwerp, maar.....
reken jezelf niet rijk met dat met de hand tekenen van je sporenplan.
Je tekent zo even een paar wissels achter elkaar en sporen naast elkaar,
maar leg dat eens echt uit op de grond.
Dan hou je vaak maar de helft over op die ruimte of nog minder.
Je nuttige opstellengte is op papier bijv. een meter, maar in de praktijk 20 cm.
Dit overkwam mij tenminste in mijn 'jeugdige' onschuld bij het baanplan tekenen.
Ik blijf je topic volgen en zie graag het eindresultaat tegemoet.
Mvg, Erich
Gelogd
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's:
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums
Simplex
Offline
Berichten: 7136
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #13 Gepost op:
29 juli 2015, 07:16:03 »
Citaat van: Deetrein op 29 juli 2015, 02:06:34
maar leg dat eens echt uit op de grond.
Het is al gebouwd..... Hij laat zijn sporenverloop zien
Gelogd
Mvh Steef
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2129
Re: Rondom Charlois
«
Reactie #14 Gepost op:
29 juli 2015, 11:30:10 »
Dit is inderdaad de baan zoals die echt is.
Erich, je hebt gelijk dat je je bij het tekenen behoorlijk kunt verkijken. Maar inmiddels heb ik wel een beetje ervaring met het tekenen en uitleggen van rails dat ik daar bij voorbaat al rekening mee houd. Zover als mogelijk, want in de praktijk valt het toch vaak weer iets anders uit.
Even voor de beeldvorming: de opstelsporen rechtsonder zijn tussen de 90 en 190 cm lang.
190 cm is tegelijk de lengte van het perron van IJsselmonde. De perrons van Maashaven zijn 205 cm lang en die van Charlois tot aan de spiegel 180 cm. Het leuke van zo'n spiegel is dat het lijkt alsof het station 2x zo lang is.
Ik probeer meestal de perrons zo lang mogelijk te maken, zodat treinen die langs het perron stoppen nog een beetje ruimte overhouden.
Dit vind ik voor een realistisch beeld belangrijker dan ruime boogstralen.
«
Laatst bewerkt op: 03 november 2019, 11:56:19 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
Volgende
- [
1
]
2
3
...
333
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Rondom Charlois