Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
Terschellinger Spoor door F Helm
Vandaag om 18:43:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:58:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 17:47:43
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 1001132 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2815
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5235 Gepost op: 04 January 2024, 23:16:02 »
Uit het Utrechts Archief:


Lekhaven-Black-Diamonds-Lines1963-HUA-X183219-NS-17856


Lekhaven-Black-Diamonds-Lines1963-HUA-X183222-NS-17859

Alweer een voorbeeld van interessante belading van een rongenwagen.
Vgl https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65536.msg3222439775#msg3222439775



« Laatst bewerkt op: 05 January 2024, 11:10:04 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2815
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5236 Gepost op: 05 January 2024, 11:18:56 »
Laatste plaatjes - vooralsnog - van de Lekhaven.


Lekhaven-Thomsen-1950-1952-foto-Cas-Oorthuys-CC-0-coll-Ned-Fotomuseum


Lekhaven-1961-NL-RtSA-4202-VII-233-14-01

En volgens mij toch wel bijzonder - in 1958 nog een zeilschip in het vrachtvervoer:


Lekhaven-Zweedse-viermaster-Albatross-01-04-1958-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-1360-01



basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3157
  • DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5237 Gepost op: 05 January 2024, 13:06:12 »
Nog wat bewegend beeld van de haven:

9 juli 1965.

Prinses Beatrix en Claus brengen na hun verloving een bezoek aan Rotterdam.

Koningin Juliana en boefje Bernard zijn ook van de partij, de stad loopt uit.

#Rotterdam #beatrix #Claus
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2815
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5238 Gepost op: 05 January 2024, 14:25:15 »
Mooi filmpje!
Dank voor het delen, Bas.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2815
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5239 Gepost op: 05 January 2024, 16:51:53 »
Na de Lekhaven komen we bij de Keilehaven. Genoemd naar de vml Keilepolder. Ook de Koushaven en de St Job haven zijn vernoemd naar de plek zelf. Veel andere havens zijn genoemd naar Nederlandse rivieren. Meer over de Keilehaven: https://nl.wikipedia.org/wiki/Keilehaven

Eerst nog maar een panoramafoto van de vier havens.
Er vliegt toevallig nog iets langs - als dat geen fotobewerking is... Dat laatste zal het wel zijn:)


Vierhavensstraat-emplacement-Koushaven-IJsselhaven-Lekhaven-Keilehaven-1925-NL-RtSA-4029-PBK-2005-123-01


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2815
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5240 Gepost op: 05 January 2024, 20:30:00 »
Aan de Keilestraat, aan de kant van de Keilehaven bouwden verschillende havenondernemingen samen het Katoenveem. Het gebouw staat er nog. Meer hierover lees je hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Katoenveem
De bijbehorende watertoren is helaas wel verdwenen.


Keilestraat-Katoenveem-14-04-1919-NL-RtSA-4202-XIV-324-01


Keilestraat-fa-WH-Koning-Co-1930-1934-NL-RtSA-4100-1990-1307-01

 

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2815
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5241 Gepost op: 05 January 2024, 23:12:43 »
Katoenveem met vervoer per schip ...


Keilehaven-katoenveem-sep-1936-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-4597-01

... en per spoor


Keilestraat-Katoenveem-jul-1947-NL-RtSA-4204-339


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2815
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5242 Gepost op: 06 January 2024, 13:41:16 »
Brandveiligheid was wel een ding!

Op 20 april 1916 werd nv Katoenveem opgericht door Blaauwhoedenveem, Handelsveem, Hollandsveem, Leydsche Veem, het Nederlandsche Veem, Vriesseveem en Pakhuismeesteren. Doel was om te komen tot een gemeenschappelijke opslag voor de grootschalige aanvoer van katoen in de Rotterdamse haven. De opslag van katoenbalen betekende een verhoogd brandgevaar en de opslag in de bestaande pakhuizen was door de hoge verzekeringspremies zo’n dure aangelegenheid geworden, dat de vemen geen andere weg zagen dan de krachten te bundelen. Architect J.J. (Jan) Kanters kreeg de opdracht een gemeenschappelijk en brandveilig pakhuis te ontwerpen.

Het Katoenveen Rotterdam werd in 1920 opgeleverd als een zeer functioneel gebouw van 138 meter lang en 43 meter breed. Het veemgebouw is geheel brandvrij gemaakt door de toepassing van gewapend beton en werd voorzien van een vooruitstrevende sprinklerinstallatie. Voor een constante waterdruk zorgde de naast het pand eveneens geheel in gewapend beton opgetrokken watertoren, die in twee fasen (1966 en 1988) werd gesloopt; alleen een betonklomp herinnert er nog aan
. https://nl.wikipedia.org/wiki/Katoenveem

Dat wil niet zeggen dat er nooit brand is uitgebroken.


Keilestraat-brand-bij-Katoenveem-1948-1960-NL-RtSA-1046-06


Keilestraat-brand-bij-Katoenveem-1960-1964-NL-RtSA-1046-03

Maar juist in deze situaties bleek hoe belangrijk het was dat het gebouw erop was berekend.



BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2253
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5243 Gepost op: 06 January 2024, 13:57:51 »
Katoenbranden waren ook berucht aan boord van schepen. Katoen broeit niet zoals bijvoorbeeld kolen, hooi, vodden (poetskatoen) en ook sloop metaal maar als het eenmaal brand is het zeer moeilijk te blussen. Zie artikel uit 1933 https://swzmaritime.nl/wp-content/uploads/2021/07/1933-03.pdf Hoofdstuk II.

Hier wordt verwezen naar roken (peuken) maar ook vonken van stoomlocomotieven.

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3157
  • DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5244 Gepost op: 06 January 2024, 21:18:30 »
Aan de Keilestraat, aan de kant van de Keilehaven bouwden verschillende havenondernemingen samen het Katoenveem. Het gebouw staat er nog. Meer hierover lees je hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Katoenveem
De bijbehorende watertoren is helaas wel verdwenen.

de naast het pand eveneens geheel in gewapend beton opgetrokken watertoren, die in twee fasen (1966 en 1988) werd gesloopt; alleen een betonklomp herinnert er nog aan[/i].

Die betonklomp zal dit zijn?
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2815
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5245 Gepost op: 07 January 2024, 17:31:15 »
Dat is denk ik een overblijfsel van een gebouw dat naast de watertoren stond.
In de jaren 50 stond de watertoren er nog.


Keilestraat-Katoenveem-apr-1952-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-6040-01

Dertig jaar later alleen het onderste deel.


Keilestraat-Katoenveem-20-10-1982-foto-A-de-Herder-NL-RtSA-4100-2005-10888-EN-10889-01


Keilestraat-Katoenveem-20-10-1982-foto-A-de-Herder-NL-RtSA-4100-2005-10881-TM-10886-04


Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5246 Gepost op: 07 January 2024, 19:52:12 »
In die jaren van 82 en 83 heb ik wel wat rondgezworven in dat havengebied met een vriend op zondagen. Dit gebouw kan ik mij goed herinneren, maar ook dat het opviel dat de sporen niet meer bediend werden. Er hing bij het gebouw een penetrante indringende geur maar niet de prikkende en scherpe kaneelachtige lucht elders in die straat...Het zijn weer prachtige foto's!
Groeten,
Richard

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2815
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5247 Gepost op: 07 January 2024, 23:37:42 »
Kennelijk zat aan dat katoen een luchtje :)


Keilestraat-Katoenveem-nov-1952-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-6176-01


Keilestraat-Katoenveem-nov-1952-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-6177-01


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9171
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5248 Gepost op: 08 January 2024, 11:06:45 »
Dit is in het gebouw? Laden lossen door het dak de schepen in?

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2253
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #5249 Gepost op: 08 January 2024, 11:34:51 »
Op eerdere foto's is duidelijk te zien dat het veem 2 gantry kranen had die de binnenvaart bedienden.



Laden (en soms ook lossen) van die schepen werd daarmee gedaan. De loopkat die je op de laatste foto ziet was verbonden met de gantry kraan (zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Katoenveem
« Laatst bewerkt op: 08 January 2024, 11:37:25 door BartvD »
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.