Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 00:12:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 849529 keer)

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4620 Gepost op: 29 October 2023, 11:06:32 »
Nog een luchtfoto (uit 1922) van Braat, waarop de spooraansluiting met enige moeite te herkennen is.


Bron: NL-RtSA_4232_XV-41-01
Luchtopname van de machinefabriek Braat & Co aan de Doklaan, bij Oud-Charlois, en op de achtergrond de Nieuwe Maas.

Geheel links zie je ook de tweede spooraansluiting.

@hrp: Volgens mij was het dubbelspoor op de Doklaan een omloopspoor.
« Laatst bewerkt op: 29 October 2023, 17:24:03 door Arjen52 »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4621 Gepost op: 29 October 2023, 11:46:35 »
Groet,
      Ronald

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4622 Gepost op: 29 October 2023, 11:49:53 »
Nog een luchtfoto (uit 1922) van Braat, waarop de spooraansluiting met enige moeite te herkennen is.


Bron: NL-RtSA_4232_XV-41-01
@hrp: Volgens mij was het dubbelspoor op de Doklaan een omloopspoor.
Geheel links zie ik twee aansluitingen, een onder hek (haaks) en iets verder een schuin het terrein van Braat op/af en nog verder rechts een derde.
Omloopspoor... de afstand tussen Waalhaven en Hillesluis is groot, er waren meer stukken dubbel, bv bij Meneba en Putselaan.
Handig om treinen vise versa te kunnen laten passeren.
« Laatst bewerkt op: 29 October 2023, 11:53:49 door hrp »
Groet,
      Ronald

Ruunerhans

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4623 Gepost op: 29 October 2023, 12:01:00 »
op « Reactie #1481

Ruunerhans

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4624 Gepost op: 29 October 2023, 12:01:24 »
Welke zelfde brug.
Op welke post reageer je?
« Reactie #1481

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4625 Gepost op: 29 October 2023, 12:07:28 »
Geheel links zie ik twee aansluitingen, een onder hek (haaks) en iets verder een schuin het terrein van Braat op/af en nog verder rechts een derde.
Omloopspoor... de afstand tussen Waalhaven en Hillesluis is groot, er waren meer stukken dubbel, bv bij Meneba en Putselaan.
Handig om treinen vise versa te kunnen laten passeren.
Inderdaad Ronald, ik zie nu ook die derde aansluiting.
En wat het 'omloopspoor' betreft, daarin geef ik je gelijk.  (y)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4626 Gepost op: 29 October 2023, 13:16:02 »
@Arjan en Ronald.
Bedankt voor de aanvullingen. Wat gaaf dat er zo nog meer foto's opduiken.
Met de aanleg van de Maastunnel is het gebied er heel anders gaan uitzien.
Wat goed om de sporenkaart er nog eens bij te pakken!

En dan nog maar even de bewuste foto van de havenspoorlijn.


Tijdelijke voetgangersbrug/werkbrug over havenspoor bij Dorpslaan (Oude Dorpsweg) 21 jun 1963 NL-RtSA-4121-20013-40-35-01

Dit lijkt er wel erg op, Ruunerhans,
Als jij die brug in 1971 op de foto hebt gezet was die brug toch ook niet zo tijdelijk.
In elk geval een erg mooie foto. Bedankt!

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5562
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4627 Gepost op: 29 October 2023, 13:23:43 »
Maar de raccordementen van Roteb en Braat aan de Doklaan zijn niet te zien op de luchtfoto's dd 1964 van Bart Hofmeester in zijn boeken.
Die bij het Ponserpad valt er net buiten beeld, tot daar liep het Braat terrein, zeg maar tot de ingang van de Maas-fietstunnel ingang..

Het zal allemaal wel in het te verschijnenboekje staan over de havensporen.
Lazen we niet ergens dat het binnnenkort verschijnt en waarin (bijna) alles in staat?
Klopt, 19 november. Er staat inderdaad het nodige in over Braat.
Groet, Frank

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4628 Gepost op: 29 October 2023, 14:05:26 »
@Arjan en Ronald.
Bedankt voor de aanvullingen. Wat gaaf dat er zo nog meer foto's opduiken.
Met de aanleg van de Maastunnel is het gebied er heel anders gaan uitzien.
Bij deze dan. Ook uit het Stadsarchief:


Bron: NL-RtSA_4232_1970-610
Luchtopname van de omgeving van Charloisse Hoofd tijdens de bouw van de Maastunnel. Op de voorgrond de Doklaan, rechts een gedeelte van de Maashaven met het 3e Katendrechtsehoofd op Katendrecht, en in het midden de Nieuwe Maas, waar de ijsschotsen drijven. Op de achtergrond links de Sint-Jobshaven en de Parkhaven, en rechts Het Park met vooraan de Parkkade. Uit het zuiden. (03-01-1939)

De meest linkse spooraansluiting van Braat & Co (die door Ronald opgemerkt is), kan je hier ook goed zien.
« Laatst bewerkt op: 29 October 2023, 14:10:21 door Arjen52 »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4629 Gepost op: 29 October 2023, 15:20:42 »
vervolg ijsfoto van 3 januari 1939...
Bij het Charloise Hoofd ligt een Wagenveer dat de verbinding onderhoudt met de Parkkade aan de overzij. Daar zien we eveneens een wagenveer aan het steiger liggen. Meer wagenveren liggen in de Dokhaven, links onder op de foto.
De weg langs Braat eindigt ook bij een steiger, voor het Heen en Weer naar Katendrecht, Noordereinland en Willemsplein.

Wat een modderpoel daar de bouwplaats. Petje af dat men zo'n karwei toen klaarde. Zo te zien ligt de riviertunnel er al vanaf ver op de noordoever tot juist op Zuid. De ventilatiegebouwen en de gebouwen voor de voetgangers/fietstunnel zijn nog in een prematuur stadium...

Zo te zien ging toen het spoor naar Braat via een brug over de bouwsleuf van de tunnel.
« Laatst bewerkt op: 29 October 2023, 15:22:37 door hrp »
Groet,
      Ronald

Ruunerhans

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4630 Gepost op: 29 October 2023, 17:25:55 »
Mooi dit historisch onderzoek!
Ik dacht zelf aan een hondekop tussenrijtuig 2e klas met restauratie. Een mat 46 tussenrijtuig heeft een stroomafnemer op het dak en die zie is niet te zien.


Nog een paar foto's uit tijdperk 4. Het is een beetje tegen m'n principe, maar in z/w zie je dat geel tenminste niet zo...
Post T is van de oude seinhuizen het langst blijven staan, ik kan het me nog wel herinneren,

Modbreak: Deze foto is verwijderd op verzoek van de rechthebbende! let er svp op alleen te plaatsen met toestemming van de rechthebbende


Rtd Noord Goederenstation Post T met NS 2478 17 maart 1979 foto W Vos klassiekebeveiliging.com

Wel leuk dat ik mijn eigen foto hier terugzie, maar dan in zwart-wit en zonder bronvermelding.
zie: https://www.flickr.com/photos/67492399@N00/51628149924/in/album-72157624167994096/
« Laatst bewerkt op: 30 October 2023, 18:17:52 door Duikeend. Reden: citaat aangepast omdat ook het origineel aangepast is. »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4631 Gepost op: 29 October 2023, 17:56:27 »
@R
Inderdaad leuk. :D
En vorig jaar was je toch ook al "lid" van het forum?
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4632 Gepost op: 29 October 2023, 21:10:08 »
Bij deze dan. Ook uit het Stadsarchief:


Bron: NL-RtSA_4232_1970-610
Luchtopname van de omgeving van Charloisse Hoofd tijdens de bouw van de Maastunnel. Op de voorgrond de Doklaan, rechts een gedeelte van de Maashaven met het 3e Katendrechtsehoofd op Katendrecht, en in het midden de Nieuwe Maas, waar de ijsschotsen drijven. Op de achtergrond links de Sint-Jobshaven en de Parkhaven, en rechts Het Park met vooraan de Parkkade. Uit het zuiden. (03-01-1939)

De meest linkse spooraansluiting van Braat & Co (die door Ronald opgemerkt is), kan je hier ook goed zien.

Deze foto had ik in het archief wel zien staan, alleen dacht ik toen: daar is op spoorgebied niets van af te leiden.
Wel dus. Geweldig dat we die spooraansluitingen van Braat stukje bij beetje toch terug kunnen vinden.


Ik kreeg nog van iemand een link naar http://www.industriespoor.nl/Stoomrailkranen.htm
Daar staat een interessante foto van de bewuste spooraansluiting, die ik hier graag overneem met beschrijving.


Twee bijzondere railvoertuigen op één foto: op 17 maart 1959 zette de stoomrailkraan van de Constructiewerkplaatsen en Machinefabriek Braat N.V. aan de Maashaven in Rotterdam een rijdende menger op vier drieassige draaistellen buiten de poort, volgens het bord “Vervaardigd door Braat Rotterdam, bestemd voor Hoogovens IJmuiden”. Foto: Hans de Herder

De Gute Hoffnungshütte in Oberhausen leverde van 1952 t/m 1957 zes van deze 200 tons mengers. Daarna leverde Braat er van 1958 t/m 1964 twaalf. De railkraan van Braat heeft dus een dozijn keer de 175 ton eigen gewicht van de mengers moeten trekken.  Een NS 500 of 600 staat links al gereed voor het verdere transport via het NS net.



« Laatst bewerkt op: 30 October 2023, 10:02:03 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4633 Gepost op: 30 October 2023, 09:47:56 »
Altijd leuk: zware transporten op het spoor. Zelf heb ik geen 'mengers' of zelfs maar kuilwagens, al zou me zo'n zes-asser zoals hieronder me nog wel wat lijken. Roco heeft daar een mooi model van.


NS kuilwagen met krukas en kraanwagen RDM 03 07 1959 HUA-X134368-NS-14704


NS kuilwagen met krukas en kraanwagen RDM 03 07 1959 HUA-X134370-NS-14706


NS kuilwagen met krukas en rangeerloc RDM 03 07 1959 HUA-X134369-NS-14705

Konden die spoorkranen trouwens allemaal als trekkracht functioneren of was dat alleen bij bepaalde types?
Hierboven zien we een stoomkraan een redelijk zware kuilwagen verplaatsen. En de menger in de vorige post was ook leeg al een behoorlijk zwaargewicht.


« Laatst bewerkt op: 30 October 2023, 10:02:41 door Alewijn »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5562
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4634 Gepost op: 30 October 2023, 10:14:45 »
De hamvraag is of een dergelijke spoorkraan zichzelf kan verplaatsen. Dat konden ze niet per definitie, al lijkt het bij de meeste wel het geval. Konden ze dat wel, dan waren ze ook in staat goederenwagens te verplaatsen. Daar was dan rekening mee gehouden door buffers en trekhaak te monteren. Hoeveel wagens hing natuurlijk van de kracht van de stoommachine af.
Groet, Frank