Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
Vandaag om 22:46:27
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 22:40:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:27:52
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
Vandaag om 22:14:38
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 908292 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2647
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4635 Gepost op: 30 October 2023, 10:26:04 »
Heel specifiek vraag ik me af of deze Krupp-Ardelt kraan zichzelf ook verplaatste.
Natuurlijk vanwege het model dat ik ervan heb.

Krupp Ardelt maakte meer spoorkranen, dit is type BA 103. Rond 1955 werden ze gebouwd, Märklin was er dus snel bij toen ze het model in 1956 uitbrachten.



Overigens is op http://www.industriespoor.nl/Stoomrailkranen.htm
nog veel meer info over spoorkranen te vinden. Daar las ik dat veel kranen zich inderdaad zelf kunnen verplaatsen.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2023, 11:03:47 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2647
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4636 Gepost op: 30 October 2023, 11:31:52 »
In de regio Rotterdam had behalve de RDM en Braat in elk geval ook scheepswerf Boele Bolnes meerdere stoomkranen.
De nummers 7-10 zijn in de jaren 40 gebouwd als vervanging van de door oorlogsvernielingen verloren gegane exemplaren.


Stoomkranen-bij-scheepswerf-Boele-Bolnes


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12518
    • sleutelspoor
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4637 Gepost op: 30 October 2023, 11:38:59 »
Altijd leuk: zware transporten op het spoor. Zelf heb ik geen 'mengers' of zelfs maar kuilwagens, al zou me zo'n zes-asser zoals hieronder me nog wel wat lijken.



Nog niet zo gek lang geleden is deze bij jou langs geweest. (Vondelingenweg, Pernis)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2647
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4638 Gepost op: 30 October 2023, 11:56:15 »
Een acht-asser! Die heeft de NS ook (gehad), in de eigen typeaanduiding 'Saad'.
Zo kwam ik in het stadsarchief ook nog deze tien-asser tegen:


Rijnhaven NZ-12-1958-foto-FH-van-Dijk-NL-RtSA-4117-1976-7256-01

Dezelfde wagen, maar dan van de andere kant genomen, was op p.58 al geplaatst:


Rijnhaven NZ feb 1958 Foto FH van Dijk  NL-RtSA-4117-1976-7254-01

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2647
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4639 Gepost op: 30 October 2023, 15:21:17 »
Hier krijgen we zicht op de verschillende spooraansluitingen langs de Brielse- / Putselaan


Sporen kaart NS 1958

Op deze kaart zien we bij Braat maar liefst drie spoorpoorten.
Op het terrein zelf zullen ook nog wel de nodige sporen hebben gelegen.

« Laatst bewerkt op: 30 October 2023, 15:42:58 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2647
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4640 Gepost op: 30 October 2023, 16:16:09 »
Volgens het kaartje van sporenkaartonline dat Arjen plaatste (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65536.msg3222426142#msg3222426142) was er (in 1965) ook nog een aansluiting van de Roteb.

Daar nog geen foto van gezien.
Wel van het spoor vanaf de Brielselaan naar de kadesporen voor Meneba, achterlangs het benzinestation dat we pas op de kleurenfoto zagen. Dat station is zo te zien in 1939 gebouwd.


Brielselaan-machinefabriek-B-Bosman-1939-NL-RtSA-4232-XV-23-00-03


Brielselaan-Meneba-12-05-1950-NL-RtSA-4232-XV-23-00-01

Meer hierover op p.61 https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65536.900


« Laatst bewerkt op: 30 October 2023, 22:49:40 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2647
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4641 Gepost op: 30 October 2023, 23:04:46 »
De graansilo had een spooraansluing aan de kant van de Brielselaan, waar over één of beide sporen wagens naar binnen worden gereden, althans na de uitbreiding van de silo in 1951. Na enkele jaren is een van beide sporen verdwenen. Met de komst van de metro ook het andere spoor.
En er waren twee sporen aan de kant van de Maashaven, één langs het smalle laadperron tegen de silo, een langs de waterkant. Zie deze foto van p.127.



Verderop langs de Putselaan was nog een spooraansluiting. Niet ver van de aftakking van de Pretorialaan.
Dar was een spoor naar het GEB gebouw langs de Putselaan. Daar werd van tijd tot tijd een rongenwagen geplaatst met haspels.

Op het kaartje van 1958 takt dat spoor af van het spoor in de Pretorialaan. Toen dat ca 1965 verwijderd werd kwam er een aftakking vanaf de Putselaan, zie onlinesporenkaart 1965. Ik heb tot nu toen geen foto's gevonden van dat spoor naar het GEB gebouw.
« Laatst bewerkt op: 30 October 2023, 23:59:12 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2647
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4642 Gepost op: 31 October 2023, 08:51:43 »
Wat ik wel vond: drie foto's van het spoor in de Pretorialaan. Oorspronkelijk aangelegd als dubbelspoor, in 1953 (of eerder?) teruggebracht tot enkelspoor en rond 1965 verdwenen. Als alternatieve route naar Katendrecht is het volgens mij weinig gebruikt. In elk geval in de periode na de oorlog. Als mensen er herinneringen of foto's van hebben hoor ik dat heel graag.


Pretorialaan-kruispunt-Paul-Krugerstraat-24-10-1956-NL-RtSA-4273-L-2401


Pretorialaan-ri-Maashaven-OZ-Wigblok-24-10-1956-NL-RtSA-4273-L-2400


Pretorialaan-ri-Maashaven-OZ-24-10-1956-NL-RtSA-4273-L-2402

Dit ook weer als aanvulling op wat eerder te zien was op p.235: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65536.3510
« Laatst bewerkt op: 31 October 2023, 08:57:57 door Alewijn »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8898
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4643 Gepost op: 31 October 2023, 09:48:14 »



Pretorialaan-ri-Maashaven-OZ-Wigblok-24-10-1956-NL-RtSA-4273-L-2400


Die driewieler, wasdah??

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8898
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4644 Gepost op: 31 October 2023, 09:52:43 »
Bambino 200. Nooit van gehoord zelfs.....

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2647
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4645 Gepost op: 31 October 2023, 10:15:39 »
... met een ééncilinder tweetaktmotor van 200 cc - een min of meer Nederlands product
Less is more :)

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1574
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4646 Gepost op: 31 October 2023, 10:40:30 »
Goeievoormiddag,
 
Dacht in eerste instantie spontaan aan een  "Fulda Mobil".                                                     (            3.400 Gulden in 1955 )
Erachter staat iets gans anders geparkeerd:   een fraaie Rover (type 60, 75, 90, 105)              ( vanaf 11.000 Gulden in 1958 )

(toegevoegd,  want ondertussen, nieuwsgierig zijnde, opgezocht:  Bambino (sorry, ook nog nooit van gehoord) was een Nederlandse
 licentie- versie)
« Laatst bewerkt op: 31 October 2023, 11:10:11 door hervé »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2647
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4647 Gepost op: 31 October 2023, 12:56:07 »
Dat waren toen behoorlijke bedragen! Nu koop je voor zo'n bedrag een behoorlijke occasion waar je, met alle kwaliteitsverbeteringen, heel wat langer mee vooruit kunt dan met een nieuwe auto toen. Maar goed, terug naar den ijzeren spoorweg:)

Bij de graansilo was ik nog twee foto's vergeten die ik pas tegenkwam:


Brielselaan-graansilo-1952-NL-RtSA-4232-XV-23-02-01 (met 2 sporen naar de silo)


Putselaan-Brielselaan-31-03-1958-NL-RtSA-4273-L-3286 (met 1 spoor)




Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2330
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4648 Gepost op: 31 October 2023, 13:13:54 »
Op het kaartje van 1958 takt dat spoor af van het spoor in de Pretorialaan. Toen dat ca 1965 verwijderd werd kwam er een aftakking vanaf de Putselaan, zie onlinesporenkaart 1965. Ik heb tot nu toen geen foto's gevonden van dat spoor naar het GEB gebouw.
Ook ik heb nog gezocht naar bewijzen van een ROTEB-aansluiting, maar nergens een bewijs gevonden.
Ik heb zo'n idee dat de aansluiting naar de ROTEB eigenlijk de meest rechtse aansluiting van Braat is. Het perceel waar de spooraansluiting naar loopt lijkt in tweeën gesplitst door een muur: aan de straatzijde (Doklaan) van Braat, aan de waterzijde staat een loods met lopende banden naar twee laad- of losinrichtingen en een donkere lijn (pad?) naar een poort in de afscheiding. Wellicht is die loods ook van de ROTEB.
Ik zoek nog even verder.

NB: Het kaartje van Sporenplan.nl is schematisch,  dus de werkelijke sporen liggen anders.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2647
Re: Rondom Charlois
« Reactie #4649 Gepost op: 31 October 2023, 14:42:01 »
Ik heb zo'n idee dat de aansluiting naar de ROTEB eigenlijk de meest rechtse aansluiting van Braat is.

In die richting zat ik ook te denken.
De sporenkaart van 1958 is ook niet helemaal op schaal, alleen is die wel van de hand van NS'ers.
Op dit punt een betrouwbaarder bron, denk ik, dan sporenplan.nl.