Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Sikko
Vandaag om 23:14:59
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door OpAart
Vandaag om 23:09:28
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:05:43
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 23:02:37
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Schachbrett
Vandaag om 23:02:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
Vandaag om 22:33:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:24:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 22:23:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 22:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:04:15
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:01:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 21:51:49
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door De eerste Ivo
Vandaag om 21:40:13
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:06:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 21:06:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:41:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:38:11
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
Vandaag om 19:56:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
Vandaag om 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
Vandaag om 18:58:29
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 944487 keer)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3139
  • DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3465 Gepost op: 29 September 2022, 19:32:50 »
De vraag is: in welk jaar is het dubbelspoor in de Hillestraat teruggebracht tot enkelspoor?
Wat was eigenlijk de reden dat het straatspoor verdwenen is? Is dat veiligheid? Of waren het de kosten (vervoer over de weg werd goedkoper)? Of een combinatie?
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3466 Gepost op: 29 September 2022, 19:45:24 »
Bas,
Het straatspoor verdween geleidelijk door de vermindering van het goederenvervoer per spoor, wegverkeer is flexibeler.
Anderzijds verdwenen veel bedrijven aan deze havens, door fusies, sluiting of verplaatsing richting Europoort, waar ook containerterminals kwamen.
Veel van de haven gerelateerde activiteiten zijn verdwenen.
Vandaar dat 30 jaar geleden plannen werden ontwikkeld die resulteerden in de Kop van Zuid met ondere andere veel woningbouw en de Erasmusbrug.

Ik zie dat je uit Den Haag komt...
Je kent van voor jouw tijd het verschijnsel vab het goederenvervoer via lijn 11 met electrische locomotieven van de HTM, zg strijkijzers, naar Scheveningen?

Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 29 September 2022, 20:28:34 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3467 Gepost op: 29 September 2022, 19:52:12 »
En, Bas, ik zou zeggen: lees de verhalen van de Feijenoordse meesters, zie de link van Arjen. Alleen al de geparkeerde auto's...
En dan, naast de economische factoren speelde zeker ook mee dat het oversteken van de Hillelaan steeds gevaarlijker werd. Met de opening van de Erasmusbrug in 1996 is het op die route vast niet rustiger geworden.

Vergelijk alleen al dit:


Brede-Hilledijk-Hillelaan-NS-8855-1951

met dit:


Hillelaan-Korte-Hillestraat-17-01-1977-NL-RtSA-4202-1977-69-01

En dit was dan nog 25 jaar voor de laatste trein...






Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2535
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3468 Gepost op: 29 September 2022, 20:03:01 »
@Basjuh,

https://www.feijenoordsemeesters.nl/IJsm%20en%20Fo.htm

Hier kun je lezen over het einde van rangeerterrein zuid, waarvan de sporen naar de kades van af takten. Dus met het verdwijnen van zuid verdwenen ook de sporen langs de Brede Hilledijk en door de Hillestraat.

Op deze site vind je nog veel meer informatie en foto's uit de tijd dat de sporen op zuid nog vol in bedrijf waren.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2022, 20:23:03 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3469 Gepost op: 29 September 2022, 20:31:58 »
Nog wat foto's van de Hillelaan die door heel wat sporen gekruist werd:


Hillelaan-Maashaven-OZ-1963-NL-RtSA-4204-22347 - correctie: Hillelaan in de richting van de Maashaven Oostzijde, met links de Hillestraat


Hillelaan-kruising-Brede-Hilledijk-1964-NL-RtSA-4204-23665


Hillelaan-1966-NL-RtSA-4204-32986


« Laatst bewerkt op: 29 September 2022, 21:22:21 door Alewijn »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3470 Gepost op: 29 September 2022, 20:58:08 »
...
Op de foto's daar, vanaf de jaren 80 tot 2002, zie ik alleen enkelspoor.
De site sporenplan.nl geeft oa de situatie van 1965. Toen ook al enkelspoor.
...
In het Rotterdamse Stadsarchief vond ik deze foto uit 1963:


Bron: NL-RtSA_4204_22347.jpg
Beschrijving:
"De Hillelaan in de richting van de Maashaven Oostzijde, met links de Hillestraat. De kerktoren in het midden is de Putsepleinkerk aan het Putseplein. Opname richting het zuiden."

Volgens mij komen twee sporen uit de Hillestraat, die rechtdoor resp. linksaf gaan.

Edit: Ik zie dat jij zojuist dezelfde foto geplaatst hebt.  ;)
« Laatst bewerkt op: 29 September 2022, 21:09:01 door Arjen52. Reden: Edit toegevoegd »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3471 Gepost op: 29 September 2022, 21:15:04 »
Deze foto is inderdaad heel interessant.

"Met links de Hillestraat": die woorden had ik over het hoofd gezien!
Ik was in de war gebracht door "Hillelaan richting Maashaven OZ". Dat laatste klopt wel, alleen ligt de Maashaven nog een heel stuk verderop. Het gedeelte van de Hillelaan dat we hier zien ligt langs de ZO kant van de Rijnhaven.

De sporen rechtsonder leiden naar de kade van Rijnhaven OZ - met de drie grote pakuizen. De foto zal vanaf 'De Eersteling' van Pakhuismeesteren gemaakt zijn.
De sporen linksonder buigen af naar de achterkant van deze pakhuizen.
Dat is helemaal interessant. In 1965 zijn die sporen verdwenen, in 1963 lagen ze er dus nog. In de tussentijd werd de metro aangelegd.

Op basis van deze foto lijkt het erg waarschijnlijk dat er in het noordelijk deel van de Hillestraat nog dubbelspoor lag.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2022, 21:17:17 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3472 Gepost op: 29 September 2022, 21:44:27 »
Twee jaar later ligt het metroviaduct er al in de middenberm van de Hillelaan


Hillelaan-bouw-metrostation-Rijnhaven-1965-NL-RtSA-4204-30879

De drie sporen liggen op de Brede Hilledijk.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3473 Gepost op: 29 September 2022, 22:04:40 »
Het zou mij niet verbazen als op de foto uit bericht #3470 de eerste voorbereidingen voor de metrobouw (kabels verleggen e.d.) zichtbaar zijn.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3474 Gepost op: 29 September 2022, 23:27:39 »
Twee jaar later ligt het metroviaduct er al in de middenberm van de Hillelaan


Hillelaan-bouw-metrostation-Rijnhaven-1965-NL-RtSA-4204-30879

De drie sporen liggen op de Brede Hilledijk.

Fietsbanden in boom!
Destijds niet "ongebruikelijk".
Ronald.
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3475 Gepost op: 30 September 2022, 10:19:30 »
@Ronald
Mooi zo'n oog voor detail! Vandalisme in de sixties :) Ik herinner me het ook nog wel, uit de seventies dan.
Ook leuk voor in modelboompjes. Met een antislipbandje of zo...

@Arjen
De voorbereidingen voor de metrobouw waren toen ongetwijfeld al begonnen.
Op een foto hierboven uit 1964 (RtSA-4204-23665) zie je ook werkzaamheden in de middenberm.

Over de metro gesproken, deze plaat is ook wel mooi:


Hillelaan-testrit-metro-1966-NL-RtSA-4204-33793 - met een (ex) NS-loc op het metrospoor!

« Laatst bewerkt op: 30 September 2022, 10:28:47 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3476 Gepost op: 30 September 2022, 10:23:18 »
Inderdaad geel ex-NS sikje van SBB. Spoorweg Bouw Bedrijf.

Ronald
Groet,
      Ronald

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3477 Gepost op: 30 September 2022, 11:40:53 »
Zeker een prachtige plaat!  :D   Volgens mij zelf een oer-sikje.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2741
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3478 Gepost op: 30 September 2022, 12:25:15 »
Inderdaad een oersik.
Zouden ze die nog hebben moeten aanpassen aan het smallere metroprofiel?

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3479 Gepost op: 30 September 2022, 12:58:53 »
@ Alewijn.

Ik denk niet dat "Klaartje"  zoals het lokje heette versmald is; de typerende treeplank voor de bestuurder was aanwezig en werd gebruikt.
Het is een sik van de serie 103/152 uit 1936.

In die tijd was de spanningsrail nog niet aangebracht. Primair was de lok er voor het transport van railmateriaal op het viaduct.
Zie: "Trammend naar de Metro".

Groet,
Ronald
« Laatst bewerkt op: 30 September 2022, 14:44:17 door hrp »
Groet,
      Ronald