Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 18:54:29
Esu Loksound - NS Wadloper? door Casmir
Vandaag om 18:50:13
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 18:42:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 859238 keer)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3465 Gepost op: 29 September 2022, 19:32:50 »
De vraag is: in welk jaar is het dubbelspoor in de Hillestraat teruggebracht tot enkelspoor?
Wat was eigenlijk de reden dat het straatspoor verdwenen is? Is dat veiligheid? Of waren het de kosten (vervoer over de weg werd goedkoper)? Of een combinatie?
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3466 Gepost op: 29 September 2022, 19:45:24 »
Bas,
Het straatspoor verdween geleidelijk door de vermindering van het goederenvervoer per spoor, wegverkeer is flexibeler.
Anderzijds verdwenen veel bedrijven aan deze havens, door fusies, sluiting of verplaatsing richting Europoort, waar ook containerterminals kwamen.
Veel van de haven gerelateerde activiteiten zijn verdwenen.
Vandaar dat 30 jaar geleden plannen werden ontwikkeld die resulteerden in de Kop van Zuid met ondere andere veel woningbouw en de Erasmusbrug.

Ik zie dat je uit Den Haag komt...
Je kent van voor jouw tijd het verschijnsel vab het goederenvervoer via lijn 11 met electrische locomotieven van de HTM, zg strijkijzers, naar Scheveningen?

Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 29 September 2022, 20:28:34 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3467 Gepost op: 29 September 2022, 19:52:12 »
En, Bas, ik zou zeggen: lees de verhalen van de Feijenoordse meesters, zie de link van Arjen. Alleen al de geparkeerde auto's...
En dan, naast de economische factoren speelde zeker ook mee dat het oversteken van de Hillelaan steeds gevaarlijker werd. Met de opening van de Erasmusbrug in 1996 is het op die route vast niet rustiger geworden.

Vergelijk alleen al dit:


Brede-Hilledijk-Hillelaan-NS-8855-1951

met dit:


Hillelaan-Korte-Hillestraat-17-01-1977-NL-RtSA-4202-1977-69-01

En dit was dan nog 25 jaar voor de laatste trein...






Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2486
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3468 Gepost op: 29 September 2022, 20:03:01 »
@Basjuh,

https://www.feijenoordsemeesters.nl/IJsm%20en%20Fo.htm

Hier kun je lezen over het einde van rangeerterrein zuid, waarvan de sporen naar de kades van af takten. Dus met het verdwijnen van zuid verdwenen ook de sporen langs de Brede Hilledijk en door de Hillestraat.

Op deze site vind je nog veel meer informatie en foto's uit de tijd dat de sporen op zuid nog vol in bedrijf waren.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2022, 20:23:03 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3469 Gepost op: 29 September 2022, 20:31:58 »
Nog wat foto's van de Hillelaan die door heel wat sporen gekruist werd:


Hillelaan-Maashaven-OZ-1963-NL-RtSA-4204-22347 - correctie: Hillelaan in de richting van de Maashaven Oostzijde, met links de Hillestraat


Hillelaan-kruising-Brede-Hilledijk-1964-NL-RtSA-4204-23665


Hillelaan-1966-NL-RtSA-4204-32986


« Laatst bewerkt op: 29 September 2022, 21:22:21 door Alewijn »

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3470 Gepost op: 29 September 2022, 20:58:08 »
...
Op de foto's daar, vanaf de jaren 80 tot 2002, zie ik alleen enkelspoor.
De site sporenplan.nl geeft oa de situatie van 1965. Toen ook al enkelspoor.
...
In het Rotterdamse Stadsarchief vond ik deze foto uit 1963:


Bron: NL-RtSA_4204_22347.jpg
Beschrijving:
"De Hillelaan in de richting van de Maashaven Oostzijde, met links de Hillestraat. De kerktoren in het midden is de Putsepleinkerk aan het Putseplein. Opname richting het zuiden."

Volgens mij komen twee sporen uit de Hillestraat, die rechtdoor resp. linksaf gaan.

Edit: Ik zie dat jij zojuist dezelfde foto geplaatst hebt.  ;)
« Laatst bewerkt op: 29 September 2022, 21:09:01 door Arjen52. Reden: Edit toegevoegd »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3471 Gepost op: 29 September 2022, 21:15:04 »
Deze foto is inderdaad heel interessant.

"Met links de Hillestraat": die woorden had ik over het hoofd gezien!
Ik was in de war gebracht door "Hillelaan richting Maashaven OZ". Dat laatste klopt wel, alleen ligt de Maashaven nog een heel stuk verderop. Het gedeelte van de Hillelaan dat we hier zien ligt langs de ZO kant van de Rijnhaven.

De sporen rechtsonder leiden naar de kade van Rijnhaven OZ - met de drie grote pakuizen. De foto zal vanaf 'De Eersteling' van Pakhuismeesteren gemaakt zijn.
De sporen linksonder buigen af naar de achterkant van deze pakhuizen.
Dat is helemaal interessant. In 1965 zijn die sporen verdwenen, in 1963 lagen ze er dus nog. In de tussentijd werd de metro aangelegd.

Op basis van deze foto lijkt het erg waarschijnlijk dat er in het noordelijk deel van de Hillestraat nog dubbelspoor lag.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2022, 21:17:17 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3472 Gepost op: 29 September 2022, 21:44:27 »
Twee jaar later ligt het metroviaduct er al in de middenberm van de Hillelaan


Hillelaan-bouw-metrostation-Rijnhaven-1965-NL-RtSA-4204-30879

De drie sporen liggen op de Brede Hilledijk.

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3473 Gepost op: 29 September 2022, 22:04:40 »
Het zou mij niet verbazen als op de foto uit bericht #3470 de eerste voorbereidingen voor de metrobouw (kabels verleggen e.d.) zichtbaar zijn.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3474 Gepost op: 29 September 2022, 23:27:39 »
Twee jaar later ligt het metroviaduct er al in de middenberm van de Hillelaan


Hillelaan-bouw-metrostation-Rijnhaven-1965-NL-RtSA-4204-30879

De drie sporen liggen op de Brede Hilledijk.

Fietsbanden in boom!
Destijds niet "ongebruikelijk".
Ronald.
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3475 Gepost op: 30 September 2022, 10:19:30 »
@Ronald
Mooi zo'n oog voor detail! Vandalisme in de sixties :) Ik herinner me het ook nog wel, uit de seventies dan.
Ook leuk voor in modelboompjes. Met een antislipbandje of zo...

@Arjen
De voorbereidingen voor de metrobouw waren toen ongetwijfeld al begonnen.
Op een foto hierboven uit 1964 (RtSA-4204-23665) zie je ook werkzaamheden in de middenberm.

Over de metro gesproken, deze plaat is ook wel mooi:


Hillelaan-testrit-metro-1966-NL-RtSA-4204-33793 - met een (ex) NS-loc op het metrospoor!

« Laatst bewerkt op: 30 September 2022, 10:28:47 door Alewijn »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3476 Gepost op: 30 September 2022, 10:23:18 »
Inderdaad geel ex-NS sikje van SBB. Spoorweg Bouw Bedrijf.

Ronald
Groet,
      Ronald

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3477 Gepost op: 30 September 2022, 11:40:53 »
Zeker een prachtige plaat!  :D   Volgens mij zelf een oer-sikje.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3478 Gepost op: 30 September 2022, 12:25:15 »
Inderdaad een oersik.
Zouden ze die nog hebben moeten aanpassen aan het smallere metroprofiel?

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3479 Gepost op: 30 September 2022, 12:58:53 »
@ Alewijn.

Ik denk niet dat "Klaartje"  zoals het lokje heette versmald is; de typerende treeplank voor de bestuurder was aanwezig en werd gebruikt.
Het is een sik van de serie 103/152 uit 1936.

In die tijd was de spanningsrail nog niet aangebracht. Primair was de lok er voor het transport van railmateriaal op het viaduct.
Zie: "Trammend naar de Metro".

Groet,
Ronald
« Laatst bewerkt op: 30 September 2022, 14:44:17 door hrp »
Groet,
      Ronald