Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Petertje
Vandaag om 18:53:37
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:46:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:38:21
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 18:35:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
Antennes op Roco 1753 door kees5
Vandaag om 16:32:42
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:24:16
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 844734 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3435 Gepost op: 19 September 2022, 14:51:13 »
Op basis van de foto's van terminus Wilhelminakade denk ik ook: dit is te leuk om het niet te doen.
Maar misschien past het ergens links , bij het stukje straatspoor door de stad wel beter.

Langzamerhand neig ik trouwens naar een enkelsporige rondgaande baan, ipv een dubbelsporige. Dat geeft ook bij dat straatspoor links wat meer ruimte.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3436 Gepost op: 19 September 2022, 15:53:05 »
En een bijgewerkt plan - met in rood drie opties voor een kopeindpunt voor de tram.





Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8436
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3437 Gepost op: 19 September 2022, 16:42:30 »
Grappig, die tram zo laten kiekeboeien :)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3438 Gepost op: 19 September 2022, 22:20:11 »
Dat trammetje hoeft toch niet te rijden… Dan hoeft het ook niet veel ruimte in te nemen. Aan de andere kant zoek  je voor zo”n tramspoor wel een “natuurlijke’ plek.
Welke plek zouden jullie kiezen?

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3439 Gepost op: 20 September 2022, 08:00:09 »
Hoi Alewijn,  mijn voorkeur gaat uit naar de optie linksboven, waarbij de tramsporen de treinbaan kruisen.  Ik weet alleen niet of dat goed te realiseren valt v.w.b. de bovenleiding.
Alternatief; rechtsboven, maar dan de twee tramsporen iets naar rechts laten "verdwijnen" richting muur rechts.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3440 Gepost op: 20 September 2022, 08:27:59 »
Arjen,
Wat zie je als mogelijk probleem bij bovenleiding?
Op de havensporen rijden stoom- en dieselloks.
Gr.
Ronald
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8436
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3441 Gepost op: 20 September 2022, 08:39:53 »
Hoeft niet nee, dat rijden, nee. Maar ja..... Daar zijn heel leuke pendelsystemen voor. Zeker bij een rondbaan is het dan altijd een verrassing of t malle ding er staat of niet. En je hebt er verder geen omkijken naar.
Jm2c's 😇

Links boven inderdaad.
Nog even aanvullend: de kruising met de sporen kun je vermijden door t een niveau lager aan te leggen.
« Laatst bewerkt op: 20 September 2022, 08:42:58 door Huup »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5552
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3442 Gepost op: 20 September 2022, 10:04:21 »
Dat is een goede suggestie van Huup. Het spoor is toch een soort hoofdspoor en dan lijkt een gelijkvloerse kruising met die tram niet zo logisch, met het eindpunt er net na.
Ook valt een en ander beter te camoufleren, kun je direct na / onder het viaduct er weer enkelspoor van maken en dan automatisch pendelen met een motorwagen.
Groet, Frank

Arjen52

  • Offline Offline
  • Berichten: 2309
  • Oude meuk in h0
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3443 Gepost op: 20 September 2022, 12:53:32 »
Arjen,
Wat zie je als mogelijk probleem bij bovenleiding?
Op de havensporen rijden stoom- en dieselloks.
Gr.
Ronald
Ik ging ervan uit dat de rondgaande baan onder de draad is en de rangeer-/havensporen niet-geëlektrificeerd.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3444 Gepost op: 20 September 2022, 18:07:18 »
Dank voor de reacties.

Linksboven lijkt mij ook de mooiste plek voor een stukje tramspoor.

De treinen rijden zonder bovenleiding, dat is het punt niet.
Wel lijkt het wat onlogisch dat de tram vlak voor het eindpunt nog het treinspoor kruist.
Ik zie het als een serieuze optie om het straatniveau daar te verlagen. De trein komt dan op een viaduct te rijden en de tram kan daar zonder problemen onderdoor.

Aan de andere kant, straatspoor spreekt me ook wel aan. Ik had niet echt een hoofdspoor in gedachten, meer een stukje havenspoorlijn zoals dat - NB tot in de jaren 90 - in de Afrikaanderwijk te vinden was.

Het kan ook allebei: een treinviaduct en daaronder straatspoor.
Er is nog heel veel mogelijk. Dat is het leuke van deze fase van plannen maken:)



Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8436
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3445 Gepost op: 20 September 2022, 18:31:57 »
Het is ook totaal geen probleem om zowel het treinspoor als het tramspoor in de straat te leggen. Kan gewoon.
« Laatst bewerkt op: 21 September 2022, 08:53:23 door Huup »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3446 Gepost op: 20 September 2022, 22:42:20 »
Dat kan zeker, denk alleen al aan de plaatjes van Putselaan/Brielselaan.

Het punt was meer dat de tram het spoor vlak voor het eindpunt zou kruisen.
Daar is wel wat op te bedenken.

Bijvoorbeeld:
[1] het treinspoor iets naar voren halen en de tram er net achter.
of
[2] de tram niet aan de achterkant laten verdwijnen maar aan de voorkant:  bij de rand van de baan (vind ik persoonlijk nooit zo mooi) of achter een huizenblok

In beide gevallen vervalt de gelijkvloerse spoorkruising.
Huup, op jouw baan heb jij toch ook geen kruising van trein en tram? Of toch wel?


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8436
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3447 Gepost op: 21 September 2022, 09:12:35 »
Nee, geen kruising. Het verschil met jouw baan is enerzijds dat de baan het karakter en de ruimte niet heeft voor een hoogteverschil en dat de tram op mijn baan een actieve rol speelt: ze brengt personeel van het dorp Heen naar het rangeerterrein van Weer. Bij jou speelt alles in een deel van een grote stad. Je geeft de tram een figuratieve rol met een trameindpunt en hebt wel ruimte voor hoogteverschillen, beide zaken die ook nog s heel goed passen binnen het karakter van je baan.

Ten aanzien van je oplossingen:
1/  De tram valt niet meer op.
2/ de tram moet, ook wanneer ze verdwijnt achter huizen, voor het idee ergens naar toe gaan. Dat vereist bijna een spoorovergang. Als, dan kun je die beter in het zicht leggen als attraktief punt.  En dan is je oude probleem weer terug. Zeker als het trammetje op automatisch pendelen staat. Cirkel rond 😇

Je eerste oplossing, statisch kan natuurlijk ook nog. Ook dan heb je een overweg nodig, trouwens. Werkend.
Keuzes, keuzes.....

Groet
Huup

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2591
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3448 Gepost op: 21 September 2022, 13:13:03 »
En een typisch Rotterdams luchtspoor waar de tram onderdoor gaat? Evt kan je nog een aftakking maken met normaalspoor wat afdaalt tot het niveau van de tram?

Groeten,
Rogier

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3449 Gepost op: 21 September 2022, 15:13:19 »
Hoe passeert het spoor de kamerdeur eigenlijk, je hebt ooktwee ramen achter de spoorbaan?

De bochten rechts boven lijken mij zelfs voor een tram te scherp overigens.

Wanneer komen de plaatjes?

Ronald
« Laatst bewerkt op: 21 September 2022, 15:15:12 door hrp »
Groet,
      Ronald