Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 17:44:03
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 17:43:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:30:04
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:07:25
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:43:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:38:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:33:50
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
Vandaag om 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 16:23:56
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:28
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 15:43:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
Vandaag om 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:26:22
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Rick
Vandaag om 14:24:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:18:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 12:50:21
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
Vandaag om 10:25:22
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 09:07:07
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 07:50:30
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 845133 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3390 Gepost op: 09 September 2022, 08:34:22 »
Nog twee foto's van de graanoverslag in die extreme winter van 1963.


Spoorweghaven-graanoverslag-winter-1963-NL-RtSA-4204-20684


Spoorweghaven-graanoverslag-winter-1963-NL-RtSA-4204-20683

Voor het graanvervoer werden inderdaad gesloten goederenwagens gebruikt die voor dat doel waren aangepast met laadroosters boven en lostrechters onder.
Van die Roco modellen heb ik wel eens wat laten zien:



Het origineel - gefotografeerd op 16 juli 1951


Dit als resultaat: de radstand is iets vergroot

Zie verder:  p.41 post 608vv

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3391 Gepost op: 09 September 2022, 09:51:03 »
Deze foto's zijn in dit verband ook wel interessant:


Graanwagen-laden-1951-foto-L-Hessels-NS-X38467-NS-8425-HUA


Tsjechische graanwagen-NS-Rtd-05-03-1963-HUA-X173392-NS-17249


spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2601
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3392 Gepost op: 09 September 2022, 13:54:31 »
Leuk, dank! Ik had die eerdere post niet gezien, of herinnerd  ;D. Dit is inmiddels ook echt een topic van formaat!

Qua modelbaan, heb je al enig idee hoe je dit in model wilt gaan weergeven? Je zal, vermoed ik, moeten verkleinen, maar wilt daarbij de " geest" behouden?

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3393 Gepost op: 09 September 2022, 21:44:17 »
Dank voor de reactie.

De modelbaan die ik in gedachten heb zal voor een deel op Lundia schappen liggen, die zijn 30 cm breed en tussen de staanders nog enkele centimeters smaller.
Er komt één gedeelte van 350 lang en zo'n 50 cm breed. Misschien maak ik het nog iets breder. Op dat stuk wil ik iets van de Spoorweghaven weergeven.
In post 3375 zie je welk deel ik in gedachten heb.

Helemaal op schaal zal niet lukken, maar 'in de geest van' moet toch mogelijk zijn.

Dit deel van het emplacement biedt een leuke combinatie van:
* kadesporen - bij de goederenloods 4 of 5 naast elkaar.
* rangeersporen - dat is het leuke van de Spoorweghaven, daar liggen de rangeersporen tot aan de kade.
* een goederenloods - die wel erg lang is
* een boog van 90 graden
* het Goederenkantoor van Sybold van Ravesteyn
* al met al op een relatief klein oppervlak heel veel sporen

Ik zie wel mogelijkheden om daar iets van in model weer  te geven.
* vooraan een smalle strook 'water' van de Spoorweghaven met een kademuur van zo'n 7 cm hoog
* links verdwijnen de sporen in een Lundiakast. De bogen en een deel van de wisselstraat zijn aan het zicht onttrokken
* linkerhelft: vooral rangeersporen met de nodige wisselverbindingen
* rechterhelft: 2-4 kadesporen bij de goederenloods, die wel veel kleiner zal worden, daarachter sporen bij een losweg en mogelijk enkele rangeersporen
* de boog richting Spoorweghavenbrug
* ruimte vrijhouden voor het Goederenkantoor

Ik wil nog wel een keer een schetsje maken, maar uiteindelijk zal ik ter plekke de rails gaan uitleggen om te zien hoe alles het beste past.
Rails genoeg - na afbraak van mijn vorige baan...




« Laatst bewerkt op: 10 September 2022, 10:38:49 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3394 Gepost op: 10 September 2022, 21:40:23 »
Inmiddels twee schetsjes gemaakt in Paint. Nog niet heel precies, het gaat om het idee.

Tegen de wand links komt een hoge Lundiakast, de modelbaan ligt er op ca 75 cm hoogte, ook de hoogte van de vensterbanken.
Rechtsboven komt ook een Lundiakast van 88 cm hoog. Bovenop de oranje/rode sporen, de blauwe sporen ook weer ca 75 cm.
Het oranje/rode spoor links vormt de oprit. Die verdwijnt achter een rij huizen. Daarvoor straatspoor.

Onderaan links een uitneembaar deel voor de deur.
Het schuine deel onderaan wordt ook uitneembaar vanwege twee ingebouwde kasten erachter.
Zonder die uitneembare delen kan er nog wel heen en weer gependeld worden en ook gerangeerd bij de Spoorweghaven.


Hier had ik het sporenverloop bij de Spoorweghaven nog niet echt in gedachten.


Het is wat grof getekend, vermoedelijk zal er rechts, in het Spoorweghavengebied, nog wat meer mogelijk zijn in de breedte.



Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3395 Gepost op: 11 September 2022, 23:14:02 »
Er zullen nog wel meer ontwerpen volgen.
En als de rails in een eerste proefopstelling liggen wordt er vast ook nog wel wat geschoven en gewijzigd.

Zo ging dat in het echt ook:


Sporenkaartje van 8 nov '95 (1895 wel te verstaan) waar nieuwe wisselverbindingen zijn ingetekend - NL-RtSA-4014-1895-232


Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8438
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3396 Gepost op: 12 September 2022, 09:07:24 »
Hoe groot is de ruimte, Alewijn?

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3397 Gepost op: 12 September 2022, 09:20:52 »
450 x 380
In de hoek rechtsonder een schoorsteen van 90 x 30, vandaar die 350 lengte voor het deel rechts. De breedte van dat deel is variabel. Een mooie ruimte, maar het is allereerst mijn werkkamer is. De hobby komt erbij, ik wil niet de hel kamer volbouwen, hoe leuk dat ook zou zijn:)

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8438
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3398 Gepost op: 12 September 2022, 09:52:59 »
Dat is inderdaad een aardige ruimte.
Als ik je een tip mag geven: leg de havensporen, zoals rechts op je tekening, niet alleen voor de rechte muur, maar ook alvast in de boog. Zo maak je het visueel aantrekkelijker, speelser, en creeer je meer ruimte. En je bogen lijken er groter door.  Ook dat werkt optisch beter.
Op 30cm plaat kun je in h0 zes sporen kwijt. Vijf met een gevel erachter. Als je werkkamer een burogerelateerde toestand behelst, kan een simpele plank langs de muur over dat buro een leuke screensaververvanger blijken. Moet je overigens wel even de hoogte in de gaten hoden. Een buro is al gauw tachtig cm hoog.
Mijn eigen treinkamer is zo'n 2,5*3,5 en ik heb de bogen opgelost zoals op beide fotoos. Practisch zie ik die dus niet.







Groet
Huup

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3399 Gepost op: 12 September 2022, 13:01:23 »
Iets te optimistisch geweest, het is 440 x 380/350 cm.

Huup, jij hebt heel mooie ruime bogen. Ik begrijp je punt.
Zelf maak ik een iets andere afweging. Ik wil de bogen niet te ver de kamer in laten komen. En ik vind lange rechte sporen wel erg mooi - en voorbeeldgetrouw:)

Rechtsonder wil ik de 90 of 80 graden boog wel zo ruim mogelijk maken, ruimer dan ik heb ingetekend. Tot nu toe werk ik niet met flexibele rails, ik dacht aan Rocoline R5/R4.
Maar verder denk ik wel iets krappere bogen te gebruiken, naast R4 vooral R3. Zeker bij de wisselstraat rechtsboven, die toch net buiten het zichtbare deel van de baan komt te liggen. Daar zal ik naar enkele rangeersporen misschien zelfs wel R2 (36 cm) gebruiken. Met wat oude Fleischmann wissels van 15 graden. In het zicht wil ik vooral 10 graden-wissels gebruiken.

Leuk dat je wat beelden van je baan laat zien. Op een beperkt oppervlakte heb je heel veel samengebracht, zonder dat de baan overvol wordt. Echt gaaf.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8438
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3400 Gepost op: 12 September 2022, 14:16:44 »
Je kunt zoiets ook regelen met een wisselstraat. Dan blijven de sporen recht, en gan je toch de bocht om. En het doorgaande spoor kan dan wel in een boog. Ook dat is realistisch.. Flex is eigenlijk wel zo handig. Wat weerhoud je?

Dank voor de complimenten!

Groet
Huup

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2601
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3401 Gepost op: 14 September 2022, 08:58:13 »
De schetsen zien er al goed uit!

Persoonlijk vind ik het vaak fraai als het spoor bv schuin ligt ten opzichte van de voorzijde van de tafel. Dat oogt meer natuurlijk. Misschien zou je bv het havenspoor iets meer de kamer in kunnen laten komen. En misschien een mooi Rotterdams luchtspoor op de achtergrond zodat je toch rond kan rijden, maar wel een mooi visueel effect krijgt?

Groeten,
Rogier

RetroJack

  • Offline Offline
  • Berichten: 6134
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3402 Gepost op: 14 September 2022, 20:45:03 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3403 Gepost op: 14 September 2022, 23:01:24 »
Er waren ook wagens met laadluiken op de hoeken.

Zie ook: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71974.0

Het materieelpark van de NS had na de Tweede Wereldoorlog een flinke klap gekregen. Veel goederenmaterieel moest worden afgevoerd en de industrie had moeite om snel nieuwe wagens te leveren. Om de ergste nood te lenigen werden door de NS bestellingen geplaatst in het Oostblok.
Het toenmalige Studenka in Tsjechoslowakije leverde  tweeassige gesloten wagens die heel veel leken op de Duitse Gm(s)39. Ze waren dan ook naar voorhanden zijnde tekeningen gebouwd.



In 1948 werden 550 wagens aan Nederland geleverd.  Voor de nummerliefhebbers: de serie bestond uit 500 X-CHG 20251-20750 die na 1965 de computernummers Glm 21 84 103 0 000-471 kregen en  50 X-CHGZ 13801-13850, later Hdg 21 84 200 6 000-030. Deze wagens waren geschikt voor graantransport en ze hadden dan ook lostrechters in de wagenbodem. In Leeuwarden waren ze geregeld op het emplacement te zien. Het graanvervoer nam zo’n vlucht dat rond 1960 nog 50 X-CHG Wagen tot X-CHGZ werden omgebouwd.
Van die 100 X-CHGZ graanwagen, zijn uiteindelijk nog 70 vernummerd tot Glm und 30 tot  Hdg. In 1969 was het gedaan met de serie.



Roco heeft dit type ooit als heel simpel model uitgebracht.
...

We zien hier een Tsjechische NS-wagen in 1956 en een bouwtekening waarop de laadopeningen in de zijwanden en de lostrechter zijn aangegeven. De foto uit 1967 toont één van de laatste graanwagens in Leeuwarden. De lostrechter is in het midden zichtbaar en het wagennummer is Hdg 21-84-200 6 021-0.

...
grtz,
Wim

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #3404 Gepost op: 15 September 2022, 09:58:24 »
Via de deuropening laden ging vermoedelijk sneller dan via de laadluiken, ik kan me voorstellen dat ze de deuropening gebruikten ook bij bij wagens met laadluiken.

@Rogier
Het is een serieuze optie voor me om de sporen ietwat schuin te leggen, zie het tweede ontwerp.
Het schuin leggen van het emplacement kost ruimte. Nu is dat geen verloren ruimte. De haven vooraan wordt wat spannender als de kade scheef ligt tov de rand van de baan. En de ruimte achteraan is prima te benutten.

Aan de andere kant zou ik juist het langgerekte van de Spoorweghaven willen accentueren, met zijn lange rechte sporen. Dan is het misschien wel mooi om het recht te houden. Er zijn ook goed geslaagde modelvoorbeelden waar de (haven)sporen 'recht' liggen: Kaj-M, diverse Amerikaanse banen. Ik hou beide opties open.

Aan de achterzijde een spoorviaduct is ook een idee waar ik mee speel. Nu zijn in Rotterdam de spoorviaducten vooral in de bebouwde gedeeltes te vinden, niet bij de havens. Maar qua compositie van de baan kan het aantrekkelijk zijn.

Een praktische reden om het niet te doen dat er draai/kiepraam achter zit. De kiepstand is geen probleem, maar om het raam open draaien - het draait naar binnen - mag de baan ter plekke niet hoger zijn dan de vensterbank+1 cm. Alles wat daarboven uit steekt moet afneembaar zijn. Een beperkende factor, die ik toch maar voor lief neem. Er moet wel gelucht kunnen worden, de kamer ligt op het zuiden.