Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
prutser
Vandaag
om 23:40:29
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
reinderlf
Vandaag
om 22:56:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DJV
Vandaag
om 22:46:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
bask185
Vandaag
om 22:39:31
Modelbaan Beltheim.
door
DJV
Vandaag
om 22:34:15
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 22:21:01
Bahnstrecke 5867
door
Paul1969
Vandaag
om 22:19:06
Bauarbeiten im gange
door
Frank 123
Vandaag
om 21:49:04
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 21:35:26
3d printen van ns daglichtseinen
door
weslyr
Vandaag
om 21:32:42
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:18:10
Rotterdam CS: Tijdelijke winkel met spullen uit NS-materieel, 6 t/m 11 februari
door
R1954
Vandaag
om 21:16:32
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 20:57:01
Train-o-Matic Shine binnenverlichting.
door
henk
Vandaag
om 20:53:49
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 20:29:55
13 december modelspoorbeurs Houten
door
Seinhuis
Vandaag
om 20:07:16
diorama, voor lange treinen.
door
Mark D.
Vandaag
om 19:41:48
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
Vandaag
om 19:28:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:14:06
Stottering Piko 98551BD
door
Herb73
Vandaag
om 19:07:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
defender
Vandaag
om 19:06:52
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
Eric B
Vandaag
om 17:33:48
Frie ??
door
VAM65
Vandaag
om 17:32:57
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 17:30:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:24:56
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 17:21:56
Märklin M tapijtbaan
door
seinhuiswachter
Vandaag
om 16:46:19
schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:14:46
NS Mat 35 Maple Leaf
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:55:00
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:33:59
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Oostblokwagens
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Oostblokwagens (gelezen 3935 keer)
sneek
Offline
Berichten: 3879
Modelleisenbahner mit Volldampf
Oostblokwagens
«
Gepost op:
11 December 2016, 21:29:37 »
Van Oost naar West
De aankondiging van goederenwagens type Bremen door Exact-train en de Hongaar door Artitec zijn reden voor een korte beschouwing van deze ook bij de NS ingezette wagentypes.
Het materieelpark van de NS had na de Tweede Wereldoorlog een flinke klap gekregen. Veel goederenmaterieel moest worden afgevoerd en de industrie had moeite om snel nieuwe wagens te leveren. Om de ergste nood te lenigen werden door de NS bestellingen geplaatst in het Oostblok.
Het toenmalige Studenka in Tsjechoslowakije leverde tweeassige gesloten wagens die heel veel leken op de Duitse Gm(s)39. Ze waren dan ook naar voorhanden zijnde tekeningen gebouwd.
In 1948 werden 550 wagens aan Nederland geleverd. Voor de nummerliefhebbers: de serie bestond uit 500 X-CHG 20251-20750 die na 1965 de computernummers Glm 21 84 103 0 000-471 kregen en 50 X-CHGZ 13801-13850, later Hdg 21 84 200 6 000-030. Deze wagens waren geschikt voor graantransport en ze hadden dan ook lostrechters in de wagenbodem. In Leeuwarden waren ze geregeld op het emplacement te zien. Het graanvervoer nam zo’n vlucht dat rond 1960 nog 50 X-CHG Wagen tot X-CHGZ werden omgebouwd.
Van die 100 X-CHGZ graanwagen, zijn uiteindelijk nog 70 vernummerd tot Glm und 30 tot Hdg. In 1969 was het gedaan met de serie.
Roco heeft dit type ooit als heel simpel model uitgebracht.
Het zou best een leuk model zijn voor fabrikanten als Artitec of Exact-Train. Naast NS-varianten zijn er immers ook Duitse en Tsjechische uitvoeringen in model te realiseren. Laatstgenoemde heeft de wagen aangekondigd.
Hopelijk wordt ie niet te hoog, zoals hun Oppeln...
We zien hier een Tsjechische NS-wagen in 1956 en een bouwtekening waarop de laadopeningen in de zijwanden en de lostrechter zijn aangegeven. De foto uit 1967 toont één van de laatste graanwagens in Leeuwarden. De lostrechter is in het midden zichtbaar en het wagennummer is Hdg 21-84-200 6 021-0.
Aansluitend op deze bestelling kwamen vanuit Hongarije in 1949 250 gesloten grootvolumewagens. Ze waren gebouwd bij de wagonfabriek Gyor en kenden de type-aanduiding CHHP, later S-CHH en in het computernummertijdperk nog Gbls.
Deze groot-volume-wagen mocht er zijn! Een lengte van 12 meter bij een radstand van 8 meter,
Brede deuren, sterke vloeren en grote inhoud, dat zijn wel de voornaamste eigenschappen! De naam „olifantenwagen” dankt deze wagen aan het feit, dat de circussen hun olifanten met deze wagens vervoeren. Geen wonder, dat dit sterke wagens moeten zijn, want als de dikhuiden tijdens de reis onrustig worden, hebben vloeren en wanden heel wat te verduren. Enkele wagens van deze serie hadden deuren in de kopwand om lange voorwerpen gemakkelijk te kunnen laden en lossen. In 1977 stond de helft al buiten dienst en de rest volgende in het begin van de jaren tachtig. Deze serie, in Nederland al snel als ‘Hongaar’ aangeduid heeft nog één overlevende wagen bij de VSM. Hier heb ik 'm gekiekt:
In Railmagazine 308 wordt de wagen uitgebreid besproken. Artitec heeft in 2014 al een model aangekondigd van beide versies dat hopelijk volgend jaar zal worden uitgeleverd.
grtz,
Wim
«
Laatst bewerkt op: 11 December 2016, 21:31:22 door sneek
»
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Ernst-Jan
Offline
Berichten: 1352
PTR
Re: Oostblokwagens
«
Reactie #1 Gepost op:
12 December 2016, 07:20:04 »
De
SSN
heeft een Hongaar met kopdeuren.
En die andere wagen, naast het Roco model is er ook een model van Vacek. Op
deze
pagina is daar een foto van te zien (de 5e foto van boven). Het model is er zowel met als zonder remmershuis.
Ernst-Jan
Gelogd
Ja sam u pravu
http://www.flickr.com/photos/ernstgoed/
http://www.draaistel.nl/
sneek
Offline
Berichten: 3879
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Oostblokwagens
«
Reactie #2 Gepost op:
12 December 2016, 13:19:47 »
Dank voor deze aanvulling!
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Oostblokwagens