Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biesje
Vandaag
om 14:52:21
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 14:36:26
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
741230
Vandaag
om 14:35:12
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 14:31:05
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:29:27
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Hennie
Vandaag
om 14:28:53
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:25:22
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
Vandaag
om 14:17:51
Bollenwagen, diverse vragen
door
grossraumwagen
Vandaag
om 14:03:58
NS-1000 in spoor-1
door
daempfer
Vandaag
om 13:42:34
Klompentrein
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Martijn193
Vandaag
om 13:11:02
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E)
door
Alexander
Vandaag
om 12:45:51
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Ronald69
Vandaag
om 11:43:28
Station Roodeschool
door
Benelux795
Vandaag
om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
william_2
Vandaag
om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 09:49:57
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
orientexpress
Vandaag
om 09:30:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
GD
Vandaag
om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 05:01:20
Da's Daz 2
door
Huup
04 October 2025, 22:50:57
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat)
door
sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS
door
Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet
door
phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module
door
Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Oostblokwagens
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Oostblokwagens (gelezen 3896 keer)
sneek
Offline
Berichten: 3870
Modelleisenbahner mit Volldampf
Oostblokwagens
«
Gepost op:
11 December 2016, 21:29:37 »
Van Oost naar West
De aankondiging van goederenwagens type Bremen door Exact-train en de Hongaar door Artitec zijn reden voor een korte beschouwing van deze ook bij de NS ingezette wagentypes.
Het materieelpark van de NS had na de Tweede Wereldoorlog een flinke klap gekregen. Veel goederenmaterieel moest worden afgevoerd en de industrie had moeite om snel nieuwe wagens te leveren. Om de ergste nood te lenigen werden door de NS bestellingen geplaatst in het Oostblok.
Het toenmalige Studenka in Tsjechoslowakije leverde tweeassige gesloten wagens die heel veel leken op de Duitse Gm(s)39. Ze waren dan ook naar voorhanden zijnde tekeningen gebouwd.
In 1948 werden 550 wagens aan Nederland geleverd. Voor de nummerliefhebbers: de serie bestond uit 500 X-CHG 20251-20750 die na 1965 de computernummers Glm 21 84 103 0 000-471 kregen en 50 X-CHGZ 13801-13850, later Hdg 21 84 200 6 000-030. Deze wagens waren geschikt voor graantransport en ze hadden dan ook lostrechters in de wagenbodem. In Leeuwarden waren ze geregeld op het emplacement te zien. Het graanvervoer nam zo’n vlucht dat rond 1960 nog 50 X-CHG Wagen tot X-CHGZ werden omgebouwd.
Van die 100 X-CHGZ graanwagen, zijn uiteindelijk nog 70 vernummerd tot Glm und 30 tot Hdg. In 1969 was het gedaan met de serie.
Roco heeft dit type ooit als heel simpel model uitgebracht.
Het zou best een leuk model zijn voor fabrikanten als Artitec of Exact-Train. Naast NS-varianten zijn er immers ook Duitse en Tsjechische uitvoeringen in model te realiseren. Laatstgenoemde heeft de wagen aangekondigd.
Hopelijk wordt ie niet te hoog, zoals hun Oppeln...
We zien hier een Tsjechische NS-wagen in 1956 en een bouwtekening waarop de laadopeningen in de zijwanden en de lostrechter zijn aangegeven. De foto uit 1967 toont één van de laatste graanwagens in Leeuwarden. De lostrechter is in het midden zichtbaar en het wagennummer is Hdg 21-84-200 6 021-0.
Aansluitend op deze bestelling kwamen vanuit Hongarije in 1949 250 gesloten grootvolumewagens. Ze waren gebouwd bij de wagonfabriek Gyor en kenden de type-aanduiding CHHP, later S-CHH en in het computernummertijdperk nog Gbls.
Deze groot-volume-wagen mocht er zijn! Een lengte van 12 meter bij een radstand van 8 meter,
Brede deuren, sterke vloeren en grote inhoud, dat zijn wel de voornaamste eigenschappen! De naam „olifantenwagen” dankt deze wagen aan het feit, dat de circussen hun olifanten met deze wagens vervoeren. Geen wonder, dat dit sterke wagens moeten zijn, want als de dikhuiden tijdens de reis onrustig worden, hebben vloeren en wanden heel wat te verduren. Enkele wagens van deze serie hadden deuren in de kopwand om lange voorwerpen gemakkelijk te kunnen laden en lossen. In 1977 stond de helft al buiten dienst en de rest volgende in het begin van de jaren tachtig. Deze serie, in Nederland al snel als ‘Hongaar’ aangeduid heeft nog één overlevende wagen bij de VSM. Hier heb ik 'm gekiekt:
In Railmagazine 308 wordt de wagen uitgebreid besproken. Artitec heeft in 2014 al een model aangekondigd van beide versies dat hopelijk volgend jaar zal worden uitgeleverd.
grtz,
Wim
«
Laatst bewerkt op: 11 December 2016, 21:31:22 door sneek
»
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Ernst-Jan
Offline
Berichten: 1352
PTR
Re: Oostblokwagens
«
Reactie #1 Gepost op:
12 December 2016, 07:20:04 »
De
SSN
heeft een Hongaar met kopdeuren.
En die andere wagen, naast het Roco model is er ook een model van Vacek. Op
deze
pagina is daar een foto van te zien (de 5e foto van boven). Het model is er zowel met als zonder remmershuis.
Ernst-Jan
Gelogd
Ja sam u pravu
http://www.flickr.com/photos/ernstgoed/
http://www.draaistel.nl/
sneek
Offline
Berichten: 3870
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Oostblokwagens
«
Reactie #2 Gepost op:
12 December 2016, 13:19:47 »
Dank voor deze aanvulling!
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Al het andere!
|
Oostblokwagens