Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

mDDM, waarom 3 draaistellen? door Edwin2121992
Vandaag om 21:21:33
Rondom Charlois door NS264
Vandaag om 21:19:46
viessmann 4500 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:08:05
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:44:22
De bouw van station Laarbeek H0 door cor_b
Vandaag om 20:42:04
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 20:27:24
TAMS PZS-2.2 door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:29
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door orientexpress
Vandaag om 20:19:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:58:42
Eurostar in brand door Arjan6511
Vandaag om 19:29:41
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:26:57
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:08:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:08:30
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door GerardvV
Vandaag om 18:58:42
Roco modellen op aliexpress door maartenvdb
Vandaag om 18:30:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 18:23:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 18:13:22
Schroefkoppeling voor H0. door Eric B
Vandaag om 18:06:46
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 17:45:49
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 17:43:54
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 17:25:26
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Miniature Holland
Vandaag om 17:19:21
sein decoder Z21 10837 programeren door kar
Vandaag om 16:15:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:50:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:33:01
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 14:40:38
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 14:30:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:21:35
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 13:13:20
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Besselspoor
Vandaag om 12:43:01
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 904866 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2730 Gepost op: 23 May 2022, 19:56:33 »
Google maar eens op "rotterdam cs traan laten"...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1359
  • Klaar voor vertrek
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2731 Gepost op: 23 May 2022, 22:24:15 »
Goed idee Marc,

Ik vond dit artikel: https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?ID=10165

En dit filmpje:
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2642
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2732 Gepost op: 23 May 2022, 23:52:46 »
:D Heb je dit zelf gedaan?
;D

Mooi filmpje! Had het eerst alleen bekeken, de tweede keer ook beluisterd. Geweldig deze poëzie. 'Al wat concreet (concrete) is verdwijnt!'
Reden temeer nog wat beelden van dit bouwwerk te plaatsen.


Rotterdam-CS-04-06-1957-HUA-150619-


Rotterdam-CS-04-06-1957-HUA-150618


Rotterdam-CS-stationsplein-vanaf-Kruisplein-01-05-1957-NA-908-5454


Rotterdam-CS-voorplein


Rotterdam-CS-Ravesteyn



« Laatst bewerkt op: 24 May 2022, 09:14:06 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2642
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2733 Gepost op: 24 May 2022, 08:49:33 »
Nog meer in kleur.


Rotterdam-CS-centrale-hal-gezien-vanaf-stationsplein-1958-foto-den-Butter


Rotterdam-CS-1959


Rotterdam-CS-NL-RtSA-4029-PBK-2007-366-01


Rtd-CS-stationsplein-ca-1970

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2734 Gepost op: 24 May 2022, 12:05:08 »
Volgens het boek "Fotografie op het spoor" van R. Ankersmit werd de opzet van het fietsenrijwielvervoer in 1970 gewijzigd waarbij Deventer het station werd waar alle verzonden fietsen naartoe gingen en daar overgeladen werden in goederenwagens naar de eindstations. Het rijwielvervoer nam zodanig af dat er vanaf 1990 geen rijwieltreinen meer reden.
Een foto uit Deventer van dat fietsvervoer (wel een eind van Charlois af, maar vooruit (denk ik): 30 juli 1983 (met de bruine Roco/MTE loc 2456):



Wat opvalt, is dat dit vooral wagens van de DB zijn.
Groet, Frank

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2642
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2735 Gepost op: 24 May 2022, 14:02:46 »
Letterlijk off topic.
Maar een foto die een mooie impressie geeft. Het zijn op deze zomerse dag in 1983 nog heel wat wagens. Nu was Deventer natuurlijk wel het fietsvervoerknooppunt voor heel nederland.

In Rotterdam werden de fietsen dus, begrijp ik van Ronald, bij de Stationssingel, aan de Blijdorpzijde van het station geladen en gelost.
Hier dus ongeveer:


Proveniersplein - verderop langs het spoor de Stationssingel - 1956 (correctie: na 1957, de voetgangerstunnel direct rechts naar het stationsgebouw is er al, die Provenierstunnel is eind 1957 geopend)


Stationssingel-1958


Rotterdam CS Proveniersplein ca 1960




« Laatst bewerkt op: 25 May 2022, 09:13:13 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2642
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2736 Gepost op: 24 May 2022, 17:38:52 »
De laatste foto zal van voor 1957 zijn.
De Provenierstunnel moest zo te zien nog gebouwd worden. (correctie: de ingang van de tunnel ligt direct rechtsachter het gebouw, de foto is dus ná 1957.)


Station aan de Blijdorpzijde - met alleen aan deze zijde de naam van de stad. Aan de kant van de stad staat alleen Centraal Station.


Proveniersplein ingang Provenierstunnel 1963 foto A Groeneveld NL-RtSA-4121-6635-01


« Laatst bewerkt op: 25 May 2022, 09:14:53 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2642
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2737 Gepost op: 25 May 2022, 09:18:23 »
De Provenierstunnel is zo laag, dat je het gevoel hebt bijna je hoofd te stoten, alleen onder de perrons is de tunnel hoger.


Rotterdam CS opening voetgangerstunnel 28 12 1957 NL-RtSA-4121-1131-1-01


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2738 Gepost op: 25 May 2022, 10:05:05 »
Op de fiets heb ik altijd de neiging mijn hoofd wat in te trekken.  :D
No dress rehearsel, this is our life.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2739 Gepost op: 25 May 2022, 10:06:40 »
De Provenierstunnel is zo laag, dat je het gevoel hebt bijna je hoofd te stoten, alleen onder de perrons is de tunnel hoger.


Rotterdam CS opening voetgangerstunnel 28 12 1957 NL-RtSA-4121-1131-1-01

Valt wel mee hoor, ook op de fiets :)
Ik ben 1,9 m heb nooit het idee gehad dat de tunnel extreem laag was/is als de foto suggereert.

Sinds de invoering van de OV-hekjes in het station wordt er van de tunnel druk gebruik gemaakt.

Was de tunnel eerst uitsluitend voor voetgangers, na de opening van het huidige station is het tevens fietstunnel.

Tijdens de verbouwing van het station waren er trappen naar de perrons gemaakt en diende de tunnel als stationstunnel omdat de reguliere was afgesloten. Ook kwam toen de brug over de sporen aan de westzijde.

Na het verwijderen van de trappen is de tunnel gerenoveerd, waarbij de koepels die we op de foto zien in doorzichtig materiaal is uitgevoerd en derhalve lichtkoepels werden.

De naam Provenierstunnel is van na de renovatie.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 25 May 2022, 10:10:46 door hrp »
Groet,
      Ronald

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2740 Gepost op: 25 May 2022, 10:07:12 »
Deze tunnel is zover ik gezien heb nog steeds aanwezig, echter nu met een fietspad naast het voetgangersdeel. Leuk dat zo toch nog een stukje van het oude CS ontwerp behouden is.

Een foto uit Deventer van dat fietsvervoer (wel een eind van Charlois af, maar vooruit (denk ik): 30 juli 1983 (met de bruine Roco/MTE loc 2456):

Wat opvalt, is dat dit vooral wagens van de DB zijn.

Gave foto (y) NS wagens waren voor dit doel wellicht niet genoeg meer voorhanden zodat er DB wagens werden gebruikt, geen probleem met de EUROP wagenpool.
Inspirerend vind ik het wel, op veel stations werden de fietsen gewoon langs het perron beladen en ontladen. Dat geeft de modelspoorder 'alibi' om met gesloten wagens langs reizigerperrons te rangeren.

Rotterdam CS had wel een eigen rijwielperron, inderdaad aan de Blijdorpzijde, op de foto hierboven herkenbaar achter de locomotief (1200?). De hellingbaan naar het perron is ook zichtbaar.
Groeten,
Richard

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2741 Gepost op: 25 May 2022, 10:14:14 »
Wat ook over gebleven is, Richard, maar dat voor de oplettende passanten, zijn de zogenaamde speculaasjes.
De plastieken die op het stationsplein aan beide zijden het einde van de gevel markeerde.

Nu slechts te zien in het schemerlicht aan beide zijden van de Provenierstunnel.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 25 May 2022, 10:17:16 door hrp »
Groet,
      Ronald

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2742 Gepost op: 25 May 2022, 10:16:23 »
Die zijn nu idd kunstig verwerkt in het nieuwe station.
Groeten,
Richard

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2743 Gepost op: 25 May 2022, 10:21:18 »
Was de tunnel eerst uitsluitend voor voetgangers, na de opening van het huidige station is het tevens fietstunnel.
Het was toch altijd al fietstunnel bij het vorige CS?
No dress rehearsel, this is our life.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2744 Gepost op: 25 May 2022, 10:24:04 »
Absoluut, ik fietste er 30 jaar geleden al doorheen, was een snelle manier om van de stad naar Overschie te fietsen.
Groeten,
Richard