Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 00:03:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
US diorama in H0 door Jelmer
05 July 2025, 23:58:24
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Raadplaatje door Nohome
05 July 2025, 22:24:05
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
wisselaandrijving MTB door Overet
05 July 2025, 21:33:20
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
05 July 2025, 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
05 July 2025, 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
05 July 2025, 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
05 July 2025, 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 July 2025, 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
05 July 2025, 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
05 July 2025, 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
05 July 2025, 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
05 July 2025, 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 July 2025, 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
05 July 2025, 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
05 July 2025, 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
05 July 2025, 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
05 July 2025, 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
05 July 2025, 03:26:20
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 845951 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2715 Gepost op: 21 May 2022, 10:34:38 »
Wat plaatjes van vlak voor de opening:


Rotterdam-CS-afbouw-mrt-1957-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-451-1-01


Rotterdam-CS-glazen-pui-28-02-1957-NL-RtSA-4100-2004-5884-01


Rotterdam-CS-afbouw-hal-mrt-1957-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-451-2-01





Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2716 Gepost op: 21 May 2022, 14:35:06 »
Op en rond de nieuwe perrons:


NS-1124-Rtd-23-09-1956


NS-1110-Rtd-CS


NS-1125-plan-E-Rotterdam-CS-31-12-1956-HUA-155003


NS-4494-plan-E-Rtd-DP-mei-1956-Foto-H-Lijn


Rotterdam-CS-31-12-1956-HUA-X132237-NS-12041




Rotterdam-CS-23-04-1957-HUA-X132499-NS-12389


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2717 Gepost op: 21 May 2022, 16:25:04 »
Op en rond de nieuwe perrons:



Rotterdam-CS-23-04-1957-HUA-X132499-NS-12389

Witkielen.

R.
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8449
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2718 Gepost op: 21 May 2022, 20:08:21 »


NS-opzending zoals ik hierboven beschreef is denk ik rond Spoorslag '70 afgebouwd?


Eind jaren tachtig konden fietsen nog per trein van Vlissingen naar Harlingen Haven worden verstuurd.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2719 Gepost op: 21 May 2022, 22:12:27 »
Eind jaren tachtig konden fietsen nog per trein van Vlissingen naar Harlingen Haven worden verstuurd.

Heen en weer?
Grapje..
Toevallig heb ik Spoorboekje 1989/1990... Op blz 731 wordt het opsturen van rijwielen vermeld, men wordt verwezen naar een aparte brochure.  :D

Meenemen van fietsen was ook destijds onder de huidige condities mogelijk, behalve op de Hofplein- en Zoetermeerlijnen bij ontberen van bagageruimte...

Op Rotterdam CS nam ik bij drukte voor de fiets de goederenlift, die kwam uit in de derde tunnel onder het station, aan de oostzijde.

De post- en bagagekarren gingen van perron naar perron via het overpad aan het einde van de perrons bij het spoorwegpostkantoor.

Ronald
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8449
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2720 Gepost op: 21 May 2022, 22:38:43 »
Heen en weer? Welnee, heen en heen. Je reisde er zelf immers achteraan..... 😇
En nou je t zegt, ik heb dat op Rtd idd ook meegemaakt. Geweldige tijd toch ook 🙃

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2721 Gepost op: 22 May 2022, 13:19:11 »
Zoals gezegd bestond in de jaren 80 dat verzendsysteem van fietsen nog (weet ik vanuit 'die aparte brochure').
Het zal wel niet zo'n omvangrijk vervoer geweest zijn. Zelf je fiets meenemen ging natuurlijk veel sneller.

De karren voor bagage en post konden via het overpad van het ene naar het andere perron...


Rotterdam-CS-perronoverkappingen-van-boven-27-09-1960-HUA-153223

... maar ook via de iets verder gelegen tunnel


Stationspostkantoor mrt 1959 NL-HaNA-2-24-01


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2722 Gepost op: 22 May 2022, 23:12:10 »
Een jaar eerder was het stationspostkantoor nog in aanbouw.


werkwagen NS 171454 Rotterdam CS 29 06 1958


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2723 Gepost op: 23 May 2022, 10:23:25 »
Sybold van Ravesteyn had eerst een heel ander ontwerp gemaakt, met een toren en zo.
Maar de gemeente Rotterdam wilde een moderner en strakker ontwerp. Dat kon Van Ravesteyn ook - en hoe!


Rotterdam-CS-04-06-1957-HUA-X66769-150616


Rotterdam-CS-stationsplein-1957


Rotterdam-CS-60er-jaren



hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2724 Gepost op: 23 May 2022, 10:35:07 »
Sybold van Ravesteyn had eerst een heel ander ontwerp gemaakt, met een toren en zo.
Maar de gemeente Rotterdam wilde een moderner en strakker ontwerp. Dat kon Van Ravesteyn ook - en hoe...

... en hoe was de b-kant? :)
De Blijdorpzijde zoals men zei.

Groet.
Ronald
Groet,
      Ronald

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 397
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2725 Gepost op: 23 May 2022, 10:39:33 »
Vooral de perronoverkappingen waren mijns inziens erg mooi en zeer geslaagd. Of het voldoende bescherming tegen het Nederlandse weer bood????
Grtz.
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2726 Gepost op: 23 May 2022, 10:51:58 »
Vooral de perronoverkappingen waren mijns inziens erg mooi en zeer geslaagd. Of het voldoende bescherming tegen het Nederlandse weer bood????
Grtz.
Henk

In het na-oorlogse Rotterdam was beschutting sowieso ver te zoeken...

Maar de overkappingen waren afdoende voor regen, weet ik uit jarenlange gebruikers ervaring.
Anderzijds kon je er ook van de zon genieten.
Zitmogelijkheid was er ook ruim voldoende aanwezig.

De huidige perrons zijn wel regenvrij, maar wel "tochtig".

Ronald
« Laatst bewerkt op: 23 May 2022, 10:57:13 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2727 Gepost op: 23 May 2022, 12:27:27 »
Ieder heeft zijn eigen beleving. Zelf vond ik de perronoverkappingen helemaal niet mooi. Althans vanaf het perron gezien. Van bovenaf ziet het er bijzonder uit, heeft het iets creatiefs. Maar daar had je als reiziger niet veel aan. Daarentegen vind ik de huidige overkapping echt geweldig. Prachtig dat getemperde daglicht in één grote open ruimte, waar de treinen heel mooi zichtbaar zijn, ook op verder weg gelegen sporen. Ik geniet er elke keer weer van. Vanaf de voetgangersbrug is het zicht helemaal mooi. Kortom: ik ben blij met de nieuwbouw.

Dat neemt niet weg dat ik het stationsgebouw van Van Ravesteyn ook best mooi vond.


Rotterdam CS 15 10 2007


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2728 Gepost op: 23 May 2022, 18:00:09 »
De bewuste perronoverkapping...


Rtd-CS-Mat-1954-24-06-1959-HUA-155006


werkwagen-NS-177415-Rotterdam-CS-01-03-1959


td-CS-NS-1125-HUA-153214

... zo onhandig als je een trein op de foto wilde zetten :)


Rotterdam-CS-proefsnorren ca 1960

« Laatst bewerkt op: 23 May 2022, 18:14:40 door Alewijn »

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
  • Klaar voor vertrek
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2729 Gepost op: 23 May 2022, 19:41:21 »

Rotterdam CS 15 10 2007

 :D Heb je dit zelf gedaan? “Trein later” was ook leuk geweest.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf