Doel:€250.00
Donaties:€86.50

Per saldo:€-163.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS plan V door Sicco Dierdorp
Vandaag om 06:02:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Deetrein
Vandaag om 01:47:04
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 01:43:02
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
Vandaag om 01:29:37
Het berekenen van de verkanting door Hasenwald
Vandaag om 01:16:34
Modulebaan.nl Wereldhaven door martijn v m
Vandaag om 00:15:58
Een Nederlandse modelbaan omstreeks de jaren 70/80 door Duikeend
Vandaag om 00:13:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:06:35
Oriënt express rijtuigen van Arnold (N-spoor) door sncf231e
31 maart 2023, 23:26:53
Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995 door Michael
31 maart 2023, 23:14:09
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
31 maart 2023, 23:08:25
Motor minitrix 12593 (Ludmilla) door joespoor
31 maart 2023, 23:07:34
Toon hier je (model)treinfoto's door hrp
31 maart 2023, 23:05:30
Ronald bouwt een basic micro van 0,2 m2 (ex-demo OntraXS 2023) door Ronald Halma
31 maart 2023, 22:46:05
Nightjet in Nederland (rijtuigen) door martijnhaman
31 maart 2023, 22:37:49
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door GORILLUS
31 maart 2023, 22:30:59
De Hoekse Lijn nader bekeken. door Spoor010
31 maart 2023, 22:16:40
2-rail DCC - dubbele keerlus automatiseren - kan dit ? door Te 2/2
31 maart 2023, 22:12:16
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
31 maart 2023, 21:54:05
FS couchette rijtuig 2e klasse door metpetergaathetbeter
31 maart 2023, 21:52:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
31 maart 2023, 21:47:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
31 maart 2023, 21:11:53
Frans loodsje et cetera door NS1220
31 maart 2023, 20:44:59
Botenlak tbv sloot, hoeveel? door Hendrik Jan
31 maart 2023, 20:37:45
BR39 DB - welke rijtuigen ? door rhberk
31 maart 2023, 20:28:59
De meisjes van Verkade door basjuh1981
31 maart 2023, 20:27:57
INT 296/297 amsterdam- Ancona in de jaren 80' door Edwin2121992
31 maart 2023, 20:14:46
draaistel naam door VictorPM
31 maart 2023, 19:22:25
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
31 maart 2023, 18:58:55
telex koppeling door Te 2/2
31 maart 2023, 18:31:41
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 440947 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2715 Gepost op: 21 mei 2022, 10:34:38 »
Wat plaatjes van vlak voor de opening:


Rotterdam-CS-afbouw-mrt-1957-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-451-1-01


Rotterdam-CS-glazen-pui-28-02-1957-NL-RtSA-4100-2004-5884-01


Rotterdam-CS-afbouw-hal-mrt-1957-foto-A-Groeneveld-NL-RtSA-4121-451-2-01





Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2716 Gepost op: 21 mei 2022, 14:35:06 »
Op en rond de nieuwe perrons:


NS-1124-Rtd-23-09-1956


NS-1110-Rtd-CS


NS-1125-plan-E-Rotterdam-CS-31-12-1956-HUA-155003


NS-4494-plan-E-Rtd-DP-mei-1956-Foto-H-Lijn


Rotterdam-CS-31-12-1956-HUA-X132237-NS-12041




Rotterdam-CS-23-04-1957-HUA-X132499-NS-12389


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2692
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2717 Gepost op: 21 mei 2022, 16:25:04 »
Op en rond de nieuwe perrons:



Rotterdam-CS-23-04-1957-HUA-X132499-NS-12389

Witkielen.

R.
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2718 Gepost op: 21 mei 2022, 20:08:21 »


NS-opzending zoals ik hierboven beschreef is denk ik rond Spoorslag '70 afgebouwd?


Eind jaren tachtig konden fietsen nog per trein van Vlissingen naar Harlingen Haven worden verstuurd.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2692
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2719 Gepost op: 21 mei 2022, 22:12:27 »
Eind jaren tachtig konden fietsen nog per trein van Vlissingen naar Harlingen Haven worden verstuurd.

Heen en weer?
Grapje..
Toevallig heb ik Spoorboekje 1989/1990... Op blz 731 wordt het opsturen van rijwielen vermeld, men wordt verwezen naar een aparte brochure.  :D

Meenemen van fietsen was ook destijds onder de huidige condities mogelijk, behalve op de Hofplein- en Zoetermeerlijnen bij ontberen van bagageruimte...

Op Rotterdam CS nam ik bij drukte voor de fiets de goederenlift, die kwam uit in de derde tunnel onder het station, aan de oostzijde.

De post- en bagagekarren gingen van perron naar perron via het overpad aan het einde van de perrons bij het spoorwegpostkantoor.

Ronald
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2720 Gepost op: 21 mei 2022, 22:38:43 »
Heen en weer? Welnee, heen en heen. Je reisde er zelf immers achteraan..... 😇
En nou je t zegt, ik heb dat op Rtd idd ook meegemaakt. Geweldige tijd toch ook 🙃

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2721 Gepost op: 22 mei 2022, 13:19:11 »
Zoals gezegd bestond in de jaren 80 dat verzendsysteem van fietsen nog (weet ik vanuit 'die aparte brochure').
Het zal wel niet zo'n omvangrijk vervoer geweest zijn. Zelf je fiets meenemen ging natuurlijk veel sneller.

De karren voor bagage en post konden via het overpad van het ene naar het andere perron...


Rotterdam-CS-perronoverkappingen-van-boven-27-09-1960-HUA-153223

... maar ook via de iets verder gelegen tunnel


Stationspostkantoor mrt 1959 NL-HaNA-2-24-01


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2722 Gepost op: 22 mei 2022, 23:12:10 »
Een jaar eerder was het stationspostkantoor nog in aanbouw.


werkwagen NS 171454 Rotterdam CS 29 06 1958


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2723 Gepost op: 23 mei 2022, 10:23:25 »
Sybold van Ravesteyn had eerst een heel ander ontwerp gemaakt, met een toren en zo.
Maar de gemeente Rotterdam wilde een moderner en strakker ontwerp. Dat kon Van Ravesteyn ook - en hoe!


Rotterdam-CS-04-06-1957-HUA-X66769-150616


Rotterdam-CS-stationsplein-1957


Rotterdam-CS-60er-jaren



hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2692
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2724 Gepost op: 23 mei 2022, 10:35:07 »
Sybold van Ravesteyn had eerst een heel ander ontwerp gemaakt, met een toren en zo.
Maar de gemeente Rotterdam wilde een moderner en strakker ontwerp. Dat kon Van Ravesteyn ook - en hoe...

... en hoe was de b-kant? :)
De Blijdorpzijde zoals men zei.

Groet.
Ronald
Groet,
      Ronald

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouw Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 198
    • Amsterdamse modelbouw vereniging
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2725 Gepost op: 23 mei 2022, 10:39:33 »
Vooral de perronoverkappingen waren mijns inziens erg mooi en zeer geslaagd. Of het voldoende bescherming tegen het Nederlandse weer bood????
Grtz.
Henk
Als hadden komt, is hebben te laat!

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2692
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2726 Gepost op: 23 mei 2022, 10:51:58 »
Vooral de perronoverkappingen waren mijns inziens erg mooi en zeer geslaagd. Of het voldoende bescherming tegen het Nederlandse weer bood????
Grtz.
Henk

In het na-oorlogse Rotterdam was beschutting sowieso ver te zoeken...

Maar de overkappingen waren afdoende voor regen, weet ik uit jarenlange gebruikers ervaring.
Anderzijds kon je er ook van de zon genieten.
Zitmogelijkheid was er ook ruim voldoende aanwezig.

De huidige perrons zijn wel regenvrij, maar wel "tochtig".

Ronald
« Laatst bewerkt op: 23 mei 2022, 10:57:13 door hrp »
Groet,
      Ronald

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2727 Gepost op: 23 mei 2022, 12:27:27 »
Ieder heeft zijn eigen beleving. Zelf vond ik de perronoverkappingen helemaal niet mooi. Althans vanaf het perron gezien. Van bovenaf ziet het er bijzonder uit, heeft het iets creatiefs. Maar daar had je als reiziger niet veel aan. Daarentegen vind ik de huidige overkapping echt geweldig. Prachtig dat getemperde daglicht in één grote open ruimte, waar de treinen heel mooi zichtbaar zijn, ook op verder weg gelegen sporen. Ik geniet er elke keer weer van. Vanaf de voetgangersbrug is het zicht helemaal mooi. Kortom: ik ben blij met de nieuwbouw.

Dat neemt niet weg dat ik het stationsgebouw van Van Ravesteyn ook best mooi vond.


Rotterdam CS 15 10 2007


Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1955 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2728 Gepost op: 23 mei 2022, 18:00:09 »
De bewuste perronoverkapping...


Rtd-CS-Mat-1954-24-06-1959-HUA-155006


werkwagen-NS-177415-Rotterdam-CS-01-03-1959


td-CS-NS-1125-HUA-153214

... zo onhandig als je een trein op de foto wilde zetten :)


Rotterdam-CS-proefsnorren ca 1960

« Laatst bewerkt op: 23 mei 2022, 18:14:40 door Alewijn »

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2729 Gepost op: 23 mei 2022, 19:41:21 »

Rotterdam CS 15 10 2007

 :D Heb je dit zelf gedaan? “Trein later” was ook leuk geweest.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf