Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

rommenholler gasketelwagens door ArjanB
Vandaag om 00:58:11
Nieuw Railmagazine speciaalnummer 19 is uit: De NS in 1961 door jandcargo
Vandaag om 00:12:49
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Willem1951
23 July 2024, 23:39:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bas den Burger
23 July 2024, 23:38:18
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
23 July 2024, 23:26:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 July 2024, 23:19:15
19 Toen door Maarten.T
23 July 2024, 23:13:14
Welk relais als alternatief voor "denkende" wissels van Fleischmann? door bask185
23 July 2024, 23:13:02
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door NS264
23 July 2024, 23:12:31
Aachenau West door eitreb
23 July 2024, 23:08:47
Trafohuisje door eemstede
23 July 2024, 23:07:31
Overstap naar HTM? door GerardvV
23 July 2024, 22:50:02
Zee. Land. door Huup
23 July 2024, 22:12:02
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
23 July 2024, 22:09:13
NS Stoomverwarmingswagen door Rob Ellerman
23 July 2024, 22:01:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
23 July 2024, 21:50:47
Show je werkplek door Duikeend
23 July 2024, 21:40:30
Wat spoor 1 brouwsels door Rail-Kees
23 July 2024, 21:33:56
Roco kraan 41290 door RBlok
23 July 2024, 21:26:46
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
23 July 2024, 21:24:44
Verlichtingsprinten voor H0 NS lokomotieven door De eerste Ivo
23 July 2024, 21:15:32
Raadplaatje door BrightonBelle
23 July 2024, 21:15:00
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Joz
23 July 2024, 21:12:20
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2024, 21:11:29
Kortkoppelingen op oude Liliput rijtuigen door Ronald69
23 July 2024, 20:37:05
Kortsluiting baanplan door Knootje
23 July 2024, 19:31:19
FREMO RhB H0m Rueun door martijn v m
23 July 2024, 18:30:05
promotiefilm goederen vervoer Italie- Zwitserland- Frankrijk 1935 & 1953 door Arjan6511
23 July 2024, 17:22:54
US diorama in H0 door Wim Vink
23 July 2024, 14:49:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
23 July 2024, 14:34:29
  

Auteur Topic: Rondom Charlois  (gelezen 705649 keer)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2855
    • foto's op Imgur
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2730 Gepost op: 23 May 2022, 19:56:33 »
Google maar eens op "rotterdam cs traan laten"...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 927
  • Klaar voor vertrek
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2731 Gepost op: 23 May 2022, 22:24:15 »
Goed idee Marc,

Ik vond dit artikel: https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?ID=10165

En dit filmpje:
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2389
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2732 Gepost op: 23 May 2022, 23:52:46 »
:D Heb je dit zelf gedaan?
;D

Mooi filmpje! Had het eerst alleen bekeken, de tweede keer ook beluisterd. Geweldig deze poëzie. 'Al wat concreet (concrete) is verdwijnt!'
Reden temeer nog wat beelden van dit bouwwerk te plaatsen.


Rotterdam-CS-04-06-1957-HUA-150619-


Rotterdam-CS-04-06-1957-HUA-150618


Rotterdam-CS-stationsplein-vanaf-Kruisplein-01-05-1957-NA-908-5454


Rotterdam-CS-voorplein


Rotterdam-CS-Ravesteyn



« Laatst bewerkt op: 24 May 2022, 09:14:06 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2389
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2733 Gepost op: 24 May 2022, 08:49:33 »
Nog meer in kleur.


Rotterdam-CS-centrale-hal-gezien-vanaf-stationsplein-1958-foto-den-Butter


Rotterdam-CS-1959


Rotterdam-CS-NL-RtSA-4029-PBK-2007-366-01


Rtd-CS-stationsplein-ca-1970

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5276
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2734 Gepost op: 24 May 2022, 12:05:08 »
Volgens het boek "Fotografie op het spoor" van R. Ankersmit werd de opzet van het fietsenrijwielvervoer in 1970 gewijzigd waarbij Deventer het station werd waar alle verzonden fietsen naartoe gingen en daar overgeladen werden in goederenwagens naar de eindstations. Het rijwielvervoer nam zodanig af dat er vanaf 1990 geen rijwieltreinen meer reden.
Een foto uit Deventer van dat fietsvervoer (wel een eind van Charlois af, maar vooruit (denk ik): 30 juli 1983 (met de bruine Roco/MTE loc 2456):



Wat opvalt, is dat dit vooral wagens van de DB zijn.
Groet, Frank

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2389
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2735 Gepost op: 24 May 2022, 14:02:46 »
Letterlijk off topic.
Maar een foto die een mooie impressie geeft. Het zijn op deze zomerse dag in 1983 nog heel wat wagens. Nu was Deventer natuurlijk wel het fietsvervoerknooppunt voor heel nederland.

In Rotterdam werden de fietsen dus, begrijp ik van Ronald, bij de Stationssingel, aan de Blijdorpzijde van het station geladen en gelost.
Hier dus ongeveer:


Proveniersplein - verderop langs het spoor de Stationssingel - 1956 (correctie: na 1957, de voetgangerstunnel direct rechts naar het stationsgebouw is er al, die Provenierstunnel is eind 1957 geopend)


Stationssingel-1958


Rotterdam CS Proveniersplein ca 1960




« Laatst bewerkt op: 25 May 2022, 09:13:13 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2389
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2736 Gepost op: 24 May 2022, 17:38:52 »
De laatste foto zal van voor 1957 zijn.
De Provenierstunnel moest zo te zien nog gebouwd worden. (correctie: de ingang van de tunnel ligt direct rechtsachter het gebouw, de foto is dus ná 1957.)


Station aan de Blijdorpzijde - met alleen aan deze zijde de naam van de stad. Aan de kant van de stad staat alleen Centraal Station.


Proveniersplein ingang Provenierstunnel 1963 foto A Groeneveld NL-RtSA-4121-6635-01


« Laatst bewerkt op: 25 May 2022, 09:14:53 door Alewijn »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2389
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2737 Gepost op: 25 May 2022, 09:18:23 »
De Provenierstunnel is zo laag, dat je het gevoel hebt bijna je hoofd te stoten, alleen onder de perrons is de tunnel hoger.


Rotterdam CS opening voetgangerstunnel 28 12 1957 NL-RtSA-4121-1131-1-01


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10607
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2738 Gepost op: 25 May 2022, 10:05:05 »
Op de fiets heb ik altijd de neiging mijn hoofd wat in te trekken.  :D
No dress rehearsel, this is our life.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2739 Gepost op: 25 May 2022, 10:06:40 »
De Provenierstunnel is zo laag, dat je het gevoel hebt bijna je hoofd te stoten, alleen onder de perrons is de tunnel hoger.


Rotterdam CS opening voetgangerstunnel 28 12 1957 NL-RtSA-4121-1131-1-01

Valt wel mee hoor, ook op de fiets :)
Ik ben 1,9 m heb nooit het idee gehad dat de tunnel extreem laag was/is als de foto suggereert.

Sinds de invoering van de OV-hekjes in het station wordt er van de tunnel druk gebruik gemaakt.

Was de tunnel eerst uitsluitend voor voetgangers, na de opening van het huidige station is het tevens fietstunnel.

Tijdens de verbouwing van het station waren er trappen naar de perrons gemaakt en diende de tunnel als stationstunnel omdat de reguliere was afgesloten. Ook kwam toen de brug over de sporen aan de westzijde.

Na het verwijderen van de trappen is de tunnel gerenoveerd, waarbij de koepels die we op de foto zien in doorzichtig materiaal is uitgevoerd en derhalve lichtkoepels werden.

De naam Provenierstunnel is van na de renovatie.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 25 May 2022, 10:10:46 door hrp »
Groet,
      Ronald

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3051
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2740 Gepost op: 25 May 2022, 10:07:12 »
Deze tunnel is zover ik gezien heb nog steeds aanwezig, echter nu met een fietspad naast het voetgangersdeel. Leuk dat zo toch nog een stukje van het oude CS ontwerp behouden is.

Een foto uit Deventer van dat fietsvervoer (wel een eind van Charlois af, maar vooruit (denk ik): 30 juli 1983 (met de bruine Roco/MTE loc 2456):

Wat opvalt, is dat dit vooral wagens van de DB zijn.

Gave foto (y) NS wagens waren voor dit doel wellicht niet genoeg meer voorhanden zodat er DB wagens werden gebruikt, geen probleem met de EUROP wagenpool.
Inspirerend vind ik het wel, op veel stations werden de fietsen gewoon langs het perron beladen en ontladen. Dat geeft de modelspoorder 'alibi' om met gesloten wagens langs reizigerperrons te rangeren.

Rotterdam CS had wel een eigen rijwielperron, inderdaad aan de Blijdorpzijde, op de foto hierboven herkenbaar achter de locomotief (1200?). De hellingbaan naar het perron is ook zichtbaar.
Groeten,
Richard

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2741 Gepost op: 25 May 2022, 10:14:14 »
Wat ook over gebleven is, Richard, maar dat voor de oplettende passanten, zijn de zogenaamde speculaasjes.
De plastieken die op het stationsplein aan beide zijden het einde van de gevel markeerde.

Nu slechts te zien in het schemerlicht aan beide zijden van de Provenierstunnel.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 25 May 2022, 10:17:16 door hrp »
Groet,
      Ronald

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3051
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2742 Gepost op: 25 May 2022, 10:16:23 »
Die zijn nu idd kunstig verwerkt in het nieuwe station.
Groeten,
Richard

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10607
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2743 Gepost op: 25 May 2022, 10:21:18 »
Was de tunnel eerst uitsluitend voor voetgangers, na de opening van het huidige station is het tevens fietstunnel.
Het was toch altijd al fietstunnel bij het vorige CS?
No dress rehearsel, this is our life.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3051
Re: Rondom Charlois
« Reactie #2744 Gepost op: 25 May 2022, 10:24:04 »
Absoluut, ik fietste er 30 jaar geleden al doorheen, was een snelle manier om van de stad naar Overschie te fietsen.
Groeten,
Richard