Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
Vandaag
om 20:21:53
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
Vandaag
om 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
Vandaag
om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 19:29:26
19 Toen
door
defender
Vandaag
om 19:22:04
Schrootplaats
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 19:16:48
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
Vandaag
om 19:02:20
Raadplaatje
door
Arjen52
Vandaag
om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 18:28:50
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
Vandaag
om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
Vandaag
om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
Vandaag
om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
Vandaag
om 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:45
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:14:03
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in 0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
...
20
Omlaag
Auteur
Topic: NS 8100 in 0 (gelezen 72299 keer)
roadster36
Offline
Berichten: 5543
Team Mitropa
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #90 Gepost op:
05 maart 2015, 21:29:51 »
Kniesoor die daar op let
Gelogd
guest7823
Gast
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #91 Gepost op:
06 maart 2015, 02:39:48 »
Welnee, die zat gezellig met Mitropanen te bieren en NIET over de XXXX te bomen ;-)
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9613
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #92 Gepost op:
06 maart 2015, 13:16:25 »
Twee details vanmorgen:
1.Klinknagelstrip onder het dak:
Deze strip zelf is 1,5 mm breed en laat weinig ruimte over voor de halfronde strip die om de ingang van het machinistenhuis moet komen. Smallere strips zullen lastig te vinden zijn, en halfrond is minimaal 0,8 breed. Bij 1:1 zie je tussen deze twee strips ruimte, maar ik betwijfel of dat in model zo te krijgen is. Het machinistenhuis hoger maken of de ingang lager?.. wel een optie, maar ja. Compromissen moet je altijd sluiten in de modelbouw. We gooien het in de groep.
Zoals het nu zit heb ik max 0,5 mm over voor de halfronde strip en dan zit die strak tegen de klinknagelstrip.
bron: RSM
2. Gereedschapskist
Geheel uit U-profiel en plaat geconstrueerd.
Scharnieren 0,6 mm draad.
Wel even goed opletten dat de deurtjes zo geplaatst worden dat ze ook onder de verticale rand onder de voetplaat door zouden kunnen zwenken. Dus niet alvast in het midden van de losse kist monteren alvorens het geheel aan te brengen......Oeps, ik zei toch... proefmodel.
Onder de kist moet de trap nog worden aangebracht... stap voor stap handleiding
De consequentie van de plaats van de kist bepaald dus dat de buffers gelijmd moeten gaan worden want je hebt 0,0 ruimte om de bout van achteren in de bufferhuls te schuiven.
«
Laatst bewerkt op: 06 maart 2015, 14:57:21 door FritsT
»
Gelogd
e_p
Offline
Berichten: 701
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #93 Gepost op:
06 maart 2015, 14:06:49 »
Suggestie: ipv halfronde strip een Lprofieltje vanuit de binnenkant solderen? Hoogte eventueel aanpassen en naad dan vullen met soldeer? Ik weet het kleurenschema niet/ of daar biezen elkaar tegen komen?
Gelogd
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
1795
Offline
Berichten: 1483
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #94 Gepost op:
06 maart 2015, 23:35:34 »
het idee was dit:
met deze 2 onderdelen
kist met 2 vouwnaden:
en deuren
even in het midden een kras maken,
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
FritsT
Offline
Berichten: 9613
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #95 Gepost op:
07 maart 2015, 00:18:32 »
De halfronde strips rond de ingang van het machinistenhuis zijn aangebracht.
Gelogd
Jan den Haan
Offline
Berichten: 507
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #96 Gepost op:
07 maart 2015, 20:14:29 »
Mooi gedaan die halfronde strip , Frits.Wanneer die geëtst wordt ziet het er niet zo fraai uit.Alleen moet je die klinknagels onder het dak nog vlak vijlen.Wanneer je loc 8102 maakt moeten daar verzonken klinknagels zitten.In het boek van Paul Henken zie je alleen bij loc SS 668 (één van de drie in de Centrale Werkplaats Zwolle gebouwde locomotieven) daar klinknagels zitten.Op alle andere foto's zijn daar geen klinknagelkoppen zichtbaar.Zo staat het ook op de tekening :"alle nagels van buiten te verzinken"
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9613
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #97 Gepost op:
07 maart 2015, 20:52:29 »
Jan... je hebt helemaal gelijk.
Ik heb alle foto's nog eens doorgekeken en met jouw informatie in het achterhoofd... klopt.
Juist die 668 heeft me op een dwaalspoor gebracht.
Lost gelijk het probleem van de te brede strips op. Er gaat nu 0,3 x 1,0 mm plat strip op.
Dat halfronde profiel is helemaal te gek. Zo zacht als boter en heel makkelijk in het horizontale vlak te buigen. Was destijds ook op Spoor Nul forum een item. Hier in Europa nergens te krijgen. Het komt van een groothandel in juweliersartikelen in Canada. Koud watervrees bij het bestellen aldaar, maar het ging perfect. Er konden 3 maten geleverd worden 18G, 20G en 21G. Resp. 0,97 - 0,8 - 0,67 mm. Rollen van 20 ft. Ik heb van alle drie de soorten vijf pakjes laten komen.
De strips op de model 8102 zaten er binnen 5 minuten op. Doe dat maar eens met halfhard 1 mm (of 0,8 als je het kan vinden) profiel.
https://www.wigjig.com/
https://www.wigjig.com/shop/products/18G_Brass_Half_Round_Soft_20_ft-103-137.html
«
Laatst bewerkt op: 07 maart 2015, 22:40:46 door FritsT
»
Gelogd
Jan den Haan
Offline
Berichten: 507
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #98 Gepost op:
07 maart 2015, 21:19:38 »
Zelf heb ik een trekijzer om halfrond draad te trekken (ook trouwens voor zeskantdraad).Ik heb dit bij Drijfhout gekocht.Niet goedkoop maar wel erg handig
http://www.gereedschap-drijfhout.nl/a-23608644/trekbanken-en-accessoires/trekijzer-halfrond-1-0-3-0-mm-33-33-o-m-o/
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9613
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #99 Gepost op:
07 maart 2015, 22:40:02 »
Zelfs nog smaller... 0,8
en dan is er ineens dat stukje ruimte zoals bij 1:1.
Gelogd
Jan den Haan
Offline
Berichten: 507
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #100 Gepost op:
07 maart 2015, 23:53:17 »
Volgens de tekening zijn de afmetingen 26x13 mm.Dus in 1:43,5 moet het dan 0,6x 0,3 mm zijn.Goed dan voor deze keer mag het 0,8 mm zijn, maar dan wel de volgende keer de 0,67 mm nemen.
«
Laatst bewerkt op: 07 maart 2015, 23:55:26 door JanHdH
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9613
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #101 Gepost op:
09 maart 2015, 13:42:20 »
De deksels van de kolenbunker.
Niet te openen want dan ga je een lading (opvul) lood zien.
bron: RSM
«
Laatst bewerkt op: 09 maart 2015, 13:45:48 door FritsT
»
Gelogd
e_p
Offline
Berichten: 701
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #102 Gepost op:
09 maart 2015, 13:48:56 »
netjes Frits, is het enkelvoudige luik (zoals op tekening) later aangepast naar dubbele uitvoering?
Gelogd
groet,
e-p
nu ook een blog!
http://nulspoor.blogspot.com/
1795
Offline
Berichten: 1483
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #103 Gepost op:
09 maart 2015, 16:25:52 »
Het duidelijk zichtbare enkele luik, is dat wat in het machinistenhuis zit. De oude waterkisten hadden een dubbel luik wat ook op de foto goed te zien is. De latere grotere waterkisten hadden een enkel kolenluik/klep, wat naar achteren open scharnierde.
Gelogd
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/
Jan den Haan
Offline
Berichten: 507
RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
«
Reactie #104 Gepost op:
09 maart 2015, 19:49:53 »
De waterkast die ik op 3 maart getoond heb is de linker.De rechter waterkast heeft een kolenbak met twee deksels,die overigens niet even groot zijn :
Vriendelijke groeten,
Jan den Haan
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
9
...
20
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
NS 8100 in 0