Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 18:33:50
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 18:26:42
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 17:59:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:45:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:43:34
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door ArjanB
Vandaag om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
TAMS PZS-2.2 door Japie
Vandaag om 16:33:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Rico [momfer]
Vandaag om 16:30:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door GD
Vandaag om 16:20:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:32:16
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:23:17
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 15:05:38
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:02:46
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Bahn-AG
Vandaag om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress door Dirk
Vandaag om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:53:02
PB Models, ICR-rijtuigen door saskia
Vandaag om 11:13:09
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Karben
Vandaag om 10:58:54
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:58
  

Auteur Topic: NS 8100 in 0  (gelezen 78986 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #90 Gepost op: 05 March 2015, 21:29:51 »
Kniesoor die daar op let  ;D

guest7823

  • Gast
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #91 Gepost op: 06 March 2015, 02:39:48 »
Welnee, die zat gezellig met Mitropanen te bieren en NIET over de XXXX te bomen ;-)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #92 Gepost op: 06 March 2015, 13:16:25 »
Twee details vanmorgen:

1.Klinknagelstrip onder het dak:
Deze strip zelf is 1,5 mm breed en laat weinig ruimte over voor de halfronde strip die om de ingang van het machinistenhuis moet komen. Smallere strips zullen lastig te vinden zijn, en halfrond is minimaal 0,8 breed. Bij 1:1 zie je tussen deze twee strips ruimte, maar ik betwijfel of dat in model zo te krijgen is. Het machinistenhuis hoger maken of de ingang lager?.. wel een optie, maar ja. Compromissen moet je altijd sluiten in de modelbouw. We gooien het in de groep.

Zoals het nu zit heb ik max 0,5 mm over voor de halfronde strip en dan zit die strak tegen de klinknagelstrip.




bron: RSM

2. Gereedschapskist
Geheel uit U-profiel en plaat geconstrueerd.
Scharnieren 0,6 mm draad.
Wel even goed opletten dat de deurtjes zo geplaatst worden dat ze ook onder de verticale rand onder de voetplaat door zouden kunnen zwenken. Dus niet alvast in het midden van de losse kist monteren alvorens het geheel aan te brengen......Oeps, ik zei toch... proefmodel.

Onder de kist moet de trap nog worden aangebracht... stap voor stap handleiding

De consequentie van de plaats van de kist bepaald dus dat de buffers gelijmd moeten gaan worden want je hebt 0,0 ruimte om de bout van achteren in de bufferhuls te schuiven.

« Laatst bewerkt op: 06 March 2015, 14:57:21 door FritsT »

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #93 Gepost op: 06 March 2015, 14:06:49 »
Suggestie: ipv halfronde strip een Lprofieltje vanuit de binnenkant solderen? Hoogte eventueel aanpassen  en naad dan vullen met soldeer? Ik weet het kleurenschema niet/ of daar biezen elkaar tegen komen?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #94 Gepost op: 06 March 2015, 23:35:34 »
het idee was dit:

met deze 2 onderdelen
kist met 2 vouwnaden:

en deuren

even in het midden een kras maken,
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #95 Gepost op: 07 March 2015, 00:18:32 »
De halfronde strips rond de ingang van het machinistenhuis zijn aangebracht.




Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #96 Gepost op: 07 March 2015, 20:14:29 »
Mooi gedaan die halfronde strip , Frits.Wanneer die geëtst wordt ziet het er niet zo fraai uit.Alleen moet je die klinknagels onder het dak nog vlak vijlen.Wanneer je loc 8102 maakt moeten daar verzonken klinknagels zitten.In het boek van Paul Henken zie je alleen bij loc SS 668 (één van de drie in de Centrale Werkplaats Zwolle gebouwde locomotieven) daar klinknagels zitten.Op alle andere foto's zijn daar geen klinknagelkoppen zichtbaar.Zo staat het ook op de tekening :"alle nagels van buiten te verzinken"



Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #97 Gepost op: 07 March 2015, 20:52:29 »
Jan... je hebt helemaal gelijk.
Ik heb alle foto's nog eens doorgekeken en met jouw informatie in het achterhoofd... klopt.
Juist die 668 heeft me op een dwaalspoor gebracht.

Lost gelijk het probleem van de te brede strips op. Er gaat nu 0,3 x 1,0 mm plat strip op.

Dat halfronde profiel is helemaal te gek. Zo zacht als boter en heel makkelijk in het horizontale vlak te buigen. Was destijds ook op Spoor Nul forum een item. Hier in Europa nergens te krijgen. Het komt van een groothandel in juweliersartikelen in Canada. Koud watervrees bij het bestellen aldaar, maar het ging perfect. Er konden 3 maten geleverd worden 18G, 20G en 21G. Resp. 0,97 - 0,8 - 0,67 mm. Rollen van 20 ft. Ik heb van alle drie de soorten vijf pakjes laten komen.
De strips op de model 8102 zaten er binnen 5 minuten op. Doe dat maar eens met halfhard 1 mm (of 0,8 als je het kan vinden) profiel.

https://www.wigjig.com/

https://www.wigjig.com/shop/products/18G_Brass_Half_Round_Soft_20_ft-103-137.html



« Laatst bewerkt op: 07 March 2015, 22:40:46 door FritsT »

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #98 Gepost op: 07 March 2015, 21:19:38 »
Zelf heb ik een trekijzer om halfrond draad te trekken (ook trouwens voor zeskantdraad).Ik heb dit bij Drijfhout gekocht.Niet goedkoop maar wel erg handig http://www.gereedschap-drijfhout.nl/a-23608644/trekbanken-en-accessoires/trekijzer-halfrond-1-0-3-0-mm-33-33-o-m-o/

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #99 Gepost op: 07 March 2015, 22:40:02 »
Zelfs nog smaller... 0,8
en dan is er ineens dat stukje ruimte zoals bij 1:1.


Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #100 Gepost op: 07 March 2015, 23:53:17 »
Volgens de tekening zijn de afmetingen 26x13 mm.Dus in 1:43,5 moet het dan 0,6x 0,3 mm zijn.Goed dan voor deze keer mag het 0,8 mm zijn, maar dan wel de volgende keer de 0,67 mm nemen.
« Laatst bewerkt op: 07 March 2015, 23:55:26 door JanHdH »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11509
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #101 Gepost op: 09 March 2015, 13:42:20 »
De deksels van de kolenbunker.
Niet te openen want dan ga je een lading (opvul) lood zien.




bron: RSM
« Laatst bewerkt op: 09 March 2015, 13:45:48 door FritsT »

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #102 Gepost op: 09 March 2015, 13:48:56 »
netjes Frits, is het enkelvoudige luik (zoals op tekening) later aangepast naar dubbele uitvoering?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #103 Gepost op: 09 March 2015, 16:25:52 »
Het duidelijk zichtbare enkele luik, is dat wat in het machinistenhuis zit. De oude waterkisten hadden een dubbel luik wat ook op de foto goed te zien is. De latere grotere waterkisten hadden een enkel kolenluik/klep, wat naar achteren open scharnierde.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 532
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #104 Gepost op: 09 March 2015, 19:49:53 »
De waterkast die ik op 3 maart getoond heb is de linker.De rechter waterkast heeft een kolenbak met twee deksels,die overigens niet even groot zijn :



Vriendelijke groeten,

Jan den Haan