Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door Den Zoeterdam
Vandaag om 05:03:02
Gezocht: kleine trekveertjes, 6mm, diameter 3mm? door Hans Grasmaijer
Vandaag om 02:58:50
Old England door sdz1976
Vandaag om 01:16:04
Pola Maxi spoor naar Staatsspoor 626 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:07:01
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door mwdb
Vandaag om 00:38:05
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door mwdb
Vandaag om 00:31:34
Raadplaatje door Ruben1990
23 oktober 2020, 23:46:45
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Kvdmodelspoor
23 oktober 2020, 23:40:17
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Quinzeedied
23 oktober 2020, 23:30:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Focus2
23 oktober 2020, 23:23:43
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Hendrik Jan
23 oktober 2020, 23:16:54
Nieuwe datum Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk, 24-26 sept. ‘21 door Hendrik Jan
23 oktober 2020, 23:14:25
Model van vrachtauto van Technische Unie door adrievanst
23 oktober 2020, 23:11:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
23 oktober 2020, 22:56:23
Keuzeschakelaar digitaal/analoog door eitreb
23 oktober 2020, 22:02:12
Minimale lengte terugmeldsectie door RBlok
23 oktober 2020, 21:38:56
Modelbouwwedstrijd op TV. door W. Thomas
23 oktober 2020, 21:38:27
Projekt 083-338 door Huup
23 oktober 2020, 21:21:09
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door stefaninnermind
23 oktober 2020, 20:53:59
Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking door Duvel
23 oktober 2020, 20:42:52
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door KNed
23 oktober 2020, 20:23:14
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
23 oktober 2020, 20:22:53
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
23 oktober 2020, 20:13:38
Overstappen op digitaal door meino
23 oktober 2020, 20:13:29
Roco E50 H0 met ESU LokPilot V4.0 na enige tijd rijden onbestuurbaar door Ben
23 oktober 2020, 20:01:07
De Hef in N schaal... door ATB
23 oktober 2020, 19:55:31
Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken door Klaas Zondervan
23 oktober 2020, 19:48:40
Wie herkent deze decoder? door Klaas Zondervan
23 oktober 2020, 19:41:36
Een nieuw begin in 0 door arnout
23 oktober 2020, 19:33:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 oktober 2020, 19:15:01
  

Auteur Topic: NS 8100 in 0  (gelezen 54006 keer)

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
    • Raamsdonk spoor 0
NS 8100 in 0
« Gepost op: 23 februari 2015, 07:53:25 »
Zoal enkelen gezien hebben op Rail, heb ik een etsplaat van een NS8100 gemaakt, omdat ik dat zelf een mooi lokje vind.
Nu had ik nog een etsplaat over, maar die is op Rail al op van eigenaar verwisseld.

Is geen complete kit, dak en ketel zijn simpele plaat, die heb ik niet mee laten etsen, is makkelijk uit plaat te knippen.

Alle versies zijn te maken, dus oude SS versie (Breda), kleine waterkasten, klein machinistenhuis, tot en met de laatste NS versie (Tilburg), vergroot machinistenhuis en vergrote waterkasten. Daartussen alle varianten, zelfs met trambuffers.

Ik zal hier verder foto's plaatsen van de vorderingen, en misschien komen er nog meer van anderen..
















« Laatst bewerkt op: 24 februari 2015, 19:34:29 door guest7823. Reden: spatiering afbeeldingen aangepast »
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2015, 19:04:03 »
Geheel onvoorbereid ben ik ook aan het bouwen geslagen. Al snel had ik door dat ik me beter eerst even had kunnen verdiepen in al de varianten. Maar ik ben gewoon begonnen en het blijft soldeer, dus alles kan weer uit elkaar. Ik ben ondertussen wel begonnen met het inwerken en heb alle foto's uit het boek van Paul Henken goed bestudeerd.

Klinknagels persen en het maken van het frame/voetplaat....altijd goed. Vooralsnog had ik gekozen voor versie met de korte waterbakken en rechte achterkant. Een stuk afzagen van een buis van 28 mm kon ook geen kwaad.


Even naast zijn grotere broer.




« Laatst bewerkt op: 23 februari 2015, 19:06:40 door FritsT »

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2015, 19:28:56 »
op rail dus wat verder gekomen:





« Laatst bewerkt op: 24 februari 2015, 19:34:59 door guest7823. Reden: spatiering afbeeldingen aangepast »
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2015, 19:46:29 »
De bedenker van dit project was dit weekend geconcentreerd aan het werk en onnavolgbaar snel...


guest7823

  • Gast
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2015, 20:16:07 »
Hmmmm, op een beurs EN dan snelbouwend. Een echt wonderkind  (y)

 ;D

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4374
  • Team Mitropa - OHMB
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #5 Gepost op: 24 februari 2015, 22:41:08 »
Da's nou multitasking, Paul ;D Maar het wordt een verdraaid knap lokje zo! Ik ben vooral benieuwd hoe het drijfwerk uitkomt, ik vind dat in H0 erg lastig bij deze lok en aan de vertraging van MK te zien ben ik niet de enige. Ik raak wel steeds meer overtuigd van de voordelen van bouwen in messing.
RETROBAHN A.G.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5025
  • Team Mitropa
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2015, 22:47:51 »
Tis wel een liefje.
Nou nog vrolijke staatspoor kleurtjes er op (y)

guest7823

  • Gast
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2015, 17:36:26 »
Da's nou multitasking, Paul ;D
Jij bedoelt "praten en breien tegelijk"  Zo iets dus?



Martin Boogaard (ook) tijdens Rail 2015  ;D

« Laatst bewerkt op: 25 februari 2015, 17:39:51 door guest7823 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #8 Gepost op: 25 februari 2015, 18:51:40 »
Ik heb me gisteren verdiept in het locnummer...het wordt de 8102. Rechte achterkant, rechthoekige waterkasten
Nu bouwen.

Zoals eerder gezegd, er is alleen een etsplaat en veel onderdelen en/of plaatwerk moet nog zelf worden gemaakt.

1. Boven de bufferbalk loopt nog een strip. Ongewoon, maar goed te maken. L-profiel 4x4 en bijvijlen toto die aansluit aan de zijkanten.


Aan de binnenkant van dit profiel wordt de bufferbalk gesoldeerd.


2. Frameplaten
Ik heb nog geen idee hoe het gaat uitpakken, maar ik heb ter bevestiging van de frameplaten een TT profiel gebruikt. Lijkt me iets steviger dan dat ik de frameplaten "koud" op de voetplaat soldeer.
Ook maar gelijk een tussenschot om de juiste afstand te bepalen. (vrijlopende hornblocks)


3. Constructie frameplaten/assen
Wie al eerder een Engelse kit heeft gebouw, zal dit herkennen.




4. Eerste keer op zijn pootjes
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2015, 18:57:40 door FritsT »

FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2015, 19:09:37 »
Ik dacht dat het de 8126 ging worden.... Maar bij de 8102 kan ik de kunst mooi van je afkijken ;-)

Fred

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2015, 19:54:52 »
@Fred,

8126... bijna. Ik had de 27 in gedachten, maar die blijkt een schuine achterkant te hebben en die vorm maakt Edwin al. Dus voor de variatie.
En van de 8102 zijn ook foto's van alle zijden te vinden in het boek van Paul Henken.
Wat waren jou motieven om ook dit nummer te gaan bouwen?

Ga niet teveel af op wat ik hier neerzet. Ik bouw weer zonder voorstudie en kan dus makkelijk fouten maken die in een later stadium pas duidelijk worden. Maar ja, ik probeer natuurlijk het in ene goed te doen. En voor het oplossen van diverse constructies zijn natuurlijk ook meerdere mogelijkheden. Ben benieuwd naar jouw aanpak. Overigens ook naar die van Edwin want hij was supersnel met het bouwen afgelopen weekend en ik heb nauwelijks/niet de tijd gehad om te gluren. Maakt het allemaal wel lekker spannend.

Nog even een aanvulling (zonder foto): de vertikale strip onder zijkant van de voetplaat heb ik verstevigd met een L-profiel 1x1 en 1,2 mm vanaf de zijkant. Dus eerste dit profiel er op gezet en daarna de zichtbare zijkant.
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2015, 20:00:13 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2015, 20:53:30 »
De kap moet straks vast aan het onderstel. Aan de binnenkant van de kap maak ik diverse L-strips waarin ik een tapje zet. Dan vanaf de onderkant met een M1,4 boutje aan elkaar.

Hier de 2x6 strip (1,0 mm dik) aan de achterzijde van het machnistenhuis. Tapjes moeten natuurlijk nog komen.


Van de hak op de tak...de watertanks.
Daarvoor heb ik U-profiel 12x4 genomen. Wat zagen en vijlen en de dikte komt overeen met het plaatwerk. Bovenkant ietsje verdiept. Zo strak als...





Genoeg voor vandaag, wordt vervolgd.

« Laatst bewerkt op: 25 februari 2015, 20:56:39 door FritsT »

FredH

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2015, 21:29:59 »
Mijn argumentatie voor de 8102 was, naast dat ik de versie met korte waterbakken mooier en authentieker vind, ook de aanwezigheid van goede foto's van beide kanten in het boek van Henken en de inzetbaarheid tot 1955. Daardoor prima te combineren met allerlei dieseltjes zoals de grote sik en met de NS 8800. Ik maak dan wel de versie met stalen bufferbalk, dus na 1930.
Overigens zit ik nog in het stadium van het bijeensprokkelen van onderdelen. Wim Wolters heeft helaas niet alles meer.
Ik meen gezien te hebben dat Edwin T-profielen langs de sleuven voor de hornblocks heeft gesoldeerd. Gebruiken jullie verschillende?

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
    • Raamsdonk spoor 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2015, 21:36:23 »
ik heb inderdaad T-profielen in de sleuven voor de hornbloks gesoldeerd. Of dat DE manier is???
Ik had nog geen hornblok houders binnen van Slaters, en de gaten/sleuven die in de frameplaten zitten zijn te groot voor de slaters hornbloks, maar ik wilde wel verder toen..... (ongeluldig, ik weet het)
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4197
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2015, 21:46:03 »
Ongeduldig hoop ik  ;)
Boomshanka!