Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:42:45
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:19
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
  

Auteur Topic: NS 8100 in 0  (gelezen 72303 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9614
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #60 Gepost op: 01 maart 2015, 15:36:55 »
Nog wel heel veel werk te doen, maar het lijkt er in ieder geval al op....




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9614
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #61 Gepost op: 01 maart 2015, 16:26:41 »
De bufferbalk... toch niet genoeg vooruit gedacht.

Het aanzicht is ok, maar wat er verder aan de binnenzijde zit is verre van fraai....een groot gapend gat en een bout zit in de weg.
Via de achterzijde moet een boutje in de achterzijde van de buffer kunnen komen, daar kan ik niks doen. Er moet wel een gat voor komen, maar de rest moet gewoon dicht en de bout kan/komt tussen de frameplaten. Hopelijk is alles recht genoeg om geen kieren  op de hoeken te zien. Kwestie van uitproberen vanavond. Niet meer werk dan twee extra tapjes maken





FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9614
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #62 Gepost op: 01 maart 2015, 20:24:56 »
Dat ziet er beter uit is beter als is het qua soldeertechniek een beetje uit de hand gelopen. Ik had teveel soldeer gebruikt en had geen zin om het over te doen. Klein freesje deed wonderen, maar toch....volgende 3 stuks moeten beter.
Tapjes zijn ook omgezet en de hoeken van het machinistenhuis sluiten nog steeds perfect op de voetplaat.

Conclusie: operatie geslaagd.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9614
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #63 Gepost op: 02 maart 2015, 13:05:25 »
Voor het boven beschreven probleem heeft Edwin de etstekening inmiddels aangepast.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9614
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #64 Gepost op: 03 maart 2015, 00:10:32 »
Ik ben nu begonnen om de foto’s uit het boek van Paul Henken systematisch te verwerken. In de bestandsnaam staat een img-xxx, locnummer en datum. Dan is verder op iedere uitsnede duidelijk, waar die vandaan komt.

In een apart sessie heb ik de locnummers ook vooraan gezet om te sorteren op locnummer.
 
En dan het monnikenwerk. Eerst op een tekening alle herkenbare en getekende (en dat zijn niet alle onderdelen) van nummers voorzien. Een zijde bevat circa 60 nummers. Ik verwacht ongeveer 250 onderdelen/nummers te halen. Daarvan komen ook 250 mappen. In al die mappen stop ik eerst de genummerde foto’s en haal dan weg wat er niet op te zien is. Dan ook nog even bijsnijden. Zo heb je dus van alle locs de schoorsteen of regengoot of zo. Dan komen daar ook nog de tekeningen van de bewuste plek bij.
En dat allemaal om ook het fabriceren (mogelijk 3D) van onderdelen straks te vergemakkelijken.

En vandaar dat ik zojuist maar het dak heb bijgewerkt.

Langs de onderzijde van het dak: L-profiel 1,5 x 1,5
Dwars over het dak L-profiel 1x1



« Laatst bewerkt op: 03 maart 2015, 00:15:22 door FritsT »

guest7823

  • Gast
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #65 Gepost op: 03 maart 2015, 01:47:17 »






Kniesoor heeft weer vol aandacht, blijdschap en bewondering gekeken naar de werken en voortgang  (y) (y)


Puntje van aandacht is de schoorsteenkroon. Deze is aan de bovenkant nagenoeg vlak. Verder is de opening van een schoorsteenkroon net zo groot als de binnendiameter van de schoorsteen


Voor de nodige aandacht:




Na de nodige aandacht:




En om dan het gepiep "ja maar dat is de SHM 16 en niet de Kikker" even de kop in te drukken:



Met dank aan Jacques Detmar voor een gezellig dagje "gluren bij de buren" (y)

Groeten, Kniesoor

PS de lichthefboom aan de veiligheid is afhankelijk van welke periode je gaat uitbeelden. Die is op enige moment komen te vervallen en omgezet (dwz ingekort) tot een kale balans tussen de twee veiligheidskleppen. Net zo goed als dat de luchtbel op enig moment naar de voorkant van de ketel is gegaan omdat de mannen knars werden van het geklepel boven hun hoofd. Zo'n bel staat nog al te stampen :(.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2015, 01:57:45 door guest7823 »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9614
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #66 Gepost op: 03 maart 2015, 09:30:04 »
Zit ik gisteravond laat (heel laat) de schoorstenen (en regengoten) te bestuderen en ja hoor... waar wordt ik vanmorgen mee  om mijn oren geslagen?.
Wees gerust, de kroon die er nu op zit, zit los. Zo los dat ik hem 10 keer per dag van mijn werktafel moet oprapen. De correcte vorm gaat er natuurlijk op komen. Dit ding had ik gewoon nog liggen en staat in dit stadium best leuk. Pastte ook zonder zagen direct op de bestaande schoorsteen die overigens aan de voet niet klopt. ... Geen bevestigingsbouten.
Maar.....hoe meer aanwijzingen hoe beter. Graag zelfs.

Nu die 248 andere onderdelen nog, te beginnen met.....een bakkie leut.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2015, 09:35:03 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9614
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #67 Gepost op: 03 maart 2015, 15:06:54 »
Tussen het detailfotowerk in, toch maar weer even wat praktijkwerk....de luchttank.

Met Paint zijn schematisch de leidingen aangegeven.



Zonder meer niet conform 1:1, maar wel eenvoudig, is de tank via twee boutjes aan de binnenkant van het frame gesoldeerd. Zo is er ook afstand tot het frame zodat de hornblocks ten alle tijden bewegingsruimte hebben.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9614
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #68 Gepost op: 03 maart 2015, 19:46:15 »
Van verschillende onderdelen/locaties heb ik de details inmiddels in beeld gebracht. Ook heb ik dat geprobeerd voor het deksel op de watertank. Helaas staat die nergens op tekening en duidelijke foto's......jammer dan. Mede uit de belading met extra kolen (achterop de watertank) kan ik concluderen dat de vulopening helemaal aan de voorkant heeft gezeten.

Tot nader order heb ik twee passende exemplaren uit mijn voorraad gemonteerd.


pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #69 Gepost op: 03 maart 2015, 20:07:24 »
Niks op tekening, Frits? Vragen kost niks.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9614
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #70 Gepost op: 03 maart 2015, 20:27:44 »
John, bedankt.
en zo zal ik nog wel meer dingen (niet) tegenkomen. Ik blijf het hier wel melden.

Dus de geplaatste deksels kunnen er zoals verwacht weer af. Verkeerde vorm. Maakt me op dit moment niet uit ivm de resaerch. Er zullen nog wel meer onderdelen speciaal moeten worden gemaakt.

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #71 Gepost op: 03 maart 2015, 20:33:11 »
Nog een tekening van opzij :



Op de foto ziet het deksel er nog steeds zo uit :



Zo'n eenvoudig deksel maak je toch zo even from scratch!

Succes ermee,

Vriendelijke groeten,

Jan den Haan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9614
    • nulpunt
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #72 Gepost op: 03 maart 2015, 20:35:50 »
Dan lijkt dit beter.


pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #73 Gepost op: 03 maart 2015, 20:41:42 »
Dan lijkt dit beter.
Ik zou die nooit gebruiken. Ik ben het met Jan eens; gewoon een ovalen plaatje met een handgreep from scratch. Niks bijzonders.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

Jan den Haan

  • Offline Offline
  • Berichten: 507
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: NS 8100 in 0
« Reactie #74 Gepost op: 03 maart 2015, 20:43:05 »
Dan moet je hem wel even helemaal vlak vijlen en in het midden een handvat maken uit een 0,5 mm draadje dat je even in een tangetje met gladde bekken plat drukt.Paul Petau heeft dan nog geëtste plaatjes met boutkop zodat het er wat completer uit ziet : http://web271.webgo24-server4.de/Gambio/gx2/product_info.php?info=p597_griffstangenset-nr--256.html&XTCsid=92f8db0aa4d03aab4f138a9ed2ab5396

Jan