Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
  

Auteur Topic: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan  (gelezen 124302 keer)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #270 Gepost op: 10 augustus 2020, 23:40:24 »
Hier volgen de laatste werkzaamheden aan de loods.


De lok heeft z'n plaats in de loods gekregen.


Zo te zien moesten de koppelstangen verwijderd worden om aan de lok te werken.


Vaag is nog op de achtergrond te zien dat men het druk heeft om de lok te repareren.


Hier een overzicht hoe de loods geworden is. Bovenop het dak liggen wat messing blokken omdat net dit deel van het dak is verlijmd.


Ook de tender staat in de loods waaraan gewerkt wordt. Het geheel is aardig gelukt denk is zo.

Binnenkort maar eens kijken of dit alles goed op de modelbaan past.

Wordt vervolgd...
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 699
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #271 Gepost op: 11 augustus 2020, 08:07:05 »
Erg fraai!

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Maarten65

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #272 Gepost op: 11 augustus 2020, 08:10:42 »
Mooi hoor.

Paalsteek

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
  • Jan Kaas op Safari
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #273 Gepost op: 11 augustus 2020, 10:26:59 »
Heel gaaf  (y)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #274 Gepost op: 19 augustus 2020, 23:32:30 »
Voordat de loods op de clubbaan geplaatst kon worden, moest er eerst nog wat aan de vloerplaat gebeuren.


Doordat er toch heel wat ledjes in het gebouw verwerkt waren, was er extra ruimte onder de vloer nodig om alle draden en weerstanden kwijt te kunnen.


Dat hebben we dan met een houtfrees-machine gedaan zo goed en kwaad als het nog ging.


Het uitgefreesde oppervlak is kleiner dan het oppervlak van de gehele loods. Er is hier uiteindelijk niks meer van te zien, maar het gebouw past uiteindelijk wel vlak rondom op de topplaat.


Hier staat ie op z'n plek, maar nog niet definitief vastgezet.


Doordat deze foto erg ingezoomd is, lijkt de afstand van spoor tot loods erg klein. In het echt valt het wel mee en hebben alle trein genoeg ruimte om erlangs te kunnen.


Valt wel aardig op z'n plek zo. We gaan nu eerst het landschap achter de loods maken. Pas als dat klaar is komt hij er definitief te staan.
Zo hoeven we niet over de loods heen te buigen om bij dat deel van het landschap te kunnen.

Hierover later meer.

Wordt vervolgd...
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #275 Gepost op: 26 augustus 2020, 23:13:48 »
Intussen hebben we van een clublid een watertoren van Bochmann en Kochendörfer gekregen. Daar moeten eerst wat aanpassingen aan gebeuren.


Hier liggen de losse onderdelen nog los bij elkaar. Het bovenste gedeelte heb ik nog met wat transparante tape aan elkaar zitten.


Het was een gebouwd model, maar de oude lijm liet door de leeftijd behoorlijk na. Het model viel al bijna vanzelf uit elkaar.
Dus... Alles uit elkaar gehaald en de restanten van de oude lijm via een schuurplankje verwijderd.


Zo zijn de lijmvlakken weer mooi vlak om opnieuw verlijmd te worden. Deze keer met lijm die langer houdt.


Hier is de oude lijmnaad nog te zien.


Dus even voorzichtig schuren zodat alleen de lijm verwijderd wordt en niks van de kunststof zelf.


Dat geld ook voor de haakse binnenhoek.


En...... èèhh..... Tja, da's nou jammer dat het geen scherpe foto is geworden. Ik wou laten zien dat je dan schone lijmvlakken hebt.
Nou, die zijn er wel, alleen kun je het helaas niet goed zien.


Ook de boven- en onderkant even vlakschuren.


Dan kan alles weer mooi aan elkaar gelijmd worden. Gelukkig kan dit met mijn favoriete lijm gedaan worden.

Ik gebruik Methyleenchloride. Die is zo dun als water en deze lijm last (als het ware) de kunststof aan elkaar zodat er echt een permanente
verbinding ontstaat.
Wel voor goede ventilatie zorgen, want deze lijm is niet geschikt om op te snuiven.
2 delen worden tegen elkaar geplaatst en dan kan de lijm met een penseel (met marterharen want die lossen niet op in de lijm) de lijm over de naad gestreken worden.

Doordat deze lijm zo dun als water is, vloeit ie mooi in de naad. Niet teveel lijm in 1 keer want dan smelt de kunststof teveel en krijg je een lelijk eindresultaat.
Het is zaak om alleen de punt van het penseel z'n werk te laten doen zodat een dunne lijn met lijm over de naad loopt.
Dan beide delen een paar tellen vasthouden zodat de lijm z'n werk kan doen (het is immers geen secondelijm).


Voor dit model heb ik de lijm alleen aan de binnenkant aangebracht omdat dit model al mooi was ingekleurd. Zo voorkom ik dat de verf aan de buitenkant verkleurd door de lijm.
Meteen erop gelet, dat het baksteenmotief aan de buitenkant mooi aansluit op elkaar.


Doordat alle lijmvlakken zorgvuldig opnieuw zijn vlak geschuurd, sloot het laatste deel mooi aan op het eerste muurdeel.

Tot zover dit deel van deze "restauratie". Het is nu zaak om dit gedeelte eerst uit te laten harden. Door de "smeltlijm" is de kunststof nog een beetje zacht bij de lijmnaden.
We gaan het bovenste gedeelte anders maken. Het zal een geheel houten deel worden zodat ie qua bouwstijl beter aansluit bij de lokloods.

Wordt vervolgd...
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2020, 23:16:21 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #276 Gepost op: 27 september 2020, 02:14:44 »
Het heeft even geduurd, maar de watertoren is af.


Helaas heb ik geen foto's kunnen maken, hoe dit tot stand is gekomen. fototoestel wilde niet meer.


Hier staat ie samen met de lokloods, al is de plek waar de toren komt te staan nog niet definitief.


Intussen wordt het nog een hele tour om het volgende gedeelte aan te pakken: De stad. Hiervoor moet er eerst een goede tekening
gemaakt worden van de omtrek ervan.


Alles vrij maken om een rol papier uit te leggen. Dan de omtrek afrekenen (met de vingers langs de randen van het perron en de achterkant
van de topplaat wrijven zodat er een vouwlijn zichtbaar wordt.


Alle gebouwen die we tot dusver hebben een plek geven. De witte gebouwen zijn proefjes van nog te maken exemplaren.


Dat vergt enig overleg samen met de leden, hoe we dat invullen....


Her en der wat schuiven met gebouwen totdat er een "compositie" ontstaat waar we allemaal tevreden mee zijn....


Om er dan weer achter te komen dat er knelpunten voor het toekomstige verkeer ontstaan....


En er na nog wat heen en weer geschuif een resultaat uit komt die we dan op het papier kunnen overnemen.

Clubavondje weer om gekregen en met een rolletje papier naar huis om het een en ander op de computer uit te tekenen. Uiteraard niet die hele rol
zoals op de foto, maar alleen het gedeelte wat we nu nodig hebben.

Wordt vervolgd...
« Laatst bewerkt op: 27 september 2020, 02:18:32 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #277 Gepost op: 07 oktober 2020, 01:26:07 »
Het moment is aangebroken om wat straatdelen in te kleuren.


Hiervoor nemen we foamboard zoals we die al eerder gebruikt hebben voor de tunnels en bruggen. Ook deze keer is er eerst een mal gefreesd die dan in de foam gedrukt wordt via een drukpers. Dan wordt het straatdeel langs de mal uitgesneden zodat het direct mooi de juiste vorm heeft.

Dan gaat er een laagje verdunde houtlijm over zodat het oppervlak van de foam steviger wordt en ook minder verf opzuigt.


Dit is de pers die ik bedoel. Gekregen van een tandtechnicus die met pensioen ging. Boven (net uit beeld) zit een spindel, zodat men door draaibeweging hiervan druk op de mal kan zetten. De foam en de mal zitten tussen de MDF- en hardhoutplankje opgesloten. Hierdoor wordt de druk mooi egaal verdeeld over het oppervlak.


We nemen voor het inkleuren humbrol 145. Eerst het oppervlak met wasbenzine nat maken.


Dan de verf instrijken met een wat dikker penseel. Goed uitwrijven over het oppervlak.


Zo ziet het resultaat er direct na het inkleuren uit.


Voor het maken van de straatgoten gingen we hetzelfde te werk...

Foamboard aan 1 kant van de papierlaag ontdoen... Doe dit op een vlakke ondergrond en begin vanuit een hoek. hou de foamboard goed vlak met de platte hand en trek steeds een klein stuk verder. Dit voorkomt dat de foam omhoog knikt en men vouwen in het board krijgt.


Als deze papierlaag er voorzichtig af is getrokken, heb je een rolletje papier en foamboard met alleen foam aan 1 kant.


Hier is de mal van de straatgoot. Er zijn meerdere goten direct naast elkaar gefreesd zodat er meerdere goten uit hetzelfde stuk foam gesneden kunnen worden.


De mal wordt op de foamboard gelegd en kan via deze pers erin gedrukt worden.


De mal wordt 3 keer naast elkaar in de foam gedrukt, dan schiet het wat beter op.


Dan is dit het resultaat van de pers. Het ziet eruit als 3 stukken muur, maar het worden straatgoten. Dit stuk foam wordt in 3 stukken gesneden en de mal wordt steeds zo op het afdruk gelegd dat er een strookje van 2 rijen stenen ontstaat.
2 rijen stenen = 1 goot.


Hier zijn de strookjes te zien een deze worden op dezelfde wijze van een kleurtje voorzien.

Zow... Nu de zaak maar eens goed laten opdrogen

werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2213
  • DB Tijdperk III
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #278 Gepost op: 07 oktober 2020, 14:17:21 »
Foamboard aan 1 kant van de papierlaag ontdoen... Doe dit op een vlakke ondergrond en begin vanuit een hoek. hou de foamboard goed vlak met de platte hand en trek steeds een klein stuk verder. Dit voorkomt dat de foam omhoog knikt en men vouwen in het board krijgt.
Ik gebruik ook een liniaal, zodat je niet in een keer te veel papier meeneemt en er een klein laagje papier achter blijft.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #279 Gepost op: 09 oktober 2020, 00:18:46 »
Hoe dik is dat foam? En waar heb je dat besteld? Ziet er mooi dun uit (y)

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2213
  • DB Tijdperk III
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #280 Gepost op: 09 oktober 2020, 15:12:09 »
Je hebt ze in 3 en 5 mm. Je kan het kopen bij een teken- en schilderwinkel of hobbywinkel. Maar ik kwam er ook achter dat mijn treinenwinkel het ook verkoopt
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #281 Gepost op: 09 oktober 2020, 23:10:27 »
Het is wel opletten dat je de goede te pakken krijgt. Vaak heb je foamboard met polystyreenschuim. Daar krijg je de papierlaag  niet goed vanaf.
Het moet foamboard zijn met polyeurethaanschuim.
Zelf gebruik ik foamboard van het merk Canson. Ik haal die uit belgië bij de kunstbenodighedenwinkel "Lucas creatief" en zelf daar was het even zoeken voordat ik de goede soort te pakken had.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

PMBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #282 Gepost op: 09 oktober 2020, 23:46:33 »
Hallo,
Volg U draadje al geruime tijd met veel belangstelling en bewondering wat betreft resultaat!! (y)
Voor de foamboard hoeft U dus niet ver te gaan, Vroenhoven? ;D
Blijf U volgen
Grts,
Peter

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #283 Gepost op: 10 oktober 2020, 22:39:27 »
Intussen is het een en ander uitgetekend op schaal op die rol papier. Vervolgens met carbonpapier overgezet op triplex. Die triplex weer op maat gemaakt zodat deze op de clubbbaan zelf mooi gaat passen. Het gaat om het hele oppervlak vanaf het achterste perron naar de achterkant van de topplaat over de hele lengte van het stationsgedeelte.

We maken deze straten op deze manier omdat de plek op de clubbaan nogal ver naar achteren ligt. Hierdoor is het nogal lastig om er ter plekke goed bij te komen.

Nadat het een en ander in autocad uitgetekend was en uitgeprint (op diverse A4-tjes) legden we die tekening op de plek waar de bestrating en gebouwen gaan komen. Hier kwamen de laatste aanpassingen aan bod en ook die staan nu op diverse delen triplex aangetekend.


Tijd voor de foamboard. De straten worden ook weer via carbonpapier op de foamboard over getekend en wel zo dat er aan de uiteindes van iedere strook foamboard een klein stukje overlappend is gehouden.

Hier ligt het een en ander bij mij in de gang. Zo kan er meerdere dagen in de week aan gewerkt worden en blijven de werkzaamheden "coronaproof".
De triplex zelf is in de beits gezet omdat onze clubbaan in een kelder ligt en die is nou eenmaal niet superdroog. De beits beschermt de triplex enigszins tegen de vocht.


Hier zijn links op de foto nog enigszins de lijnen te zien die op het triplex staan getekend. Rechts zijn de eerste stukken foamboard uitgesneden en liggen ietsjes overlappend achter elkaar.


Het geheel wat we gaan maken is verdeeld op stukken triplex van 120cm lang, waarvan ik er enkele in de gang heb liggen om een overzicht te krijgen. Daar overheen komen de stukken foamboard te liggen van 70cm lang, om te kijken of alles goed gaat passen.

Het wordt een hele legpuzzel, maar omdat de plek op de clubbaan vrij ver naar achteren ligt, is op deze manier veel beter te werken.

De triplex delen worden op modulelengte afgekort (en/of) samengesteld omdat onze clubbaan geen vaste module-afmetingen heeft.
Het een en ander wordt later in dit draadje nog duidelijker.

Nog veel te doen. Wordt vervolgd...
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2020, 22:43:43 door J. Moors »
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 980
    • J.M.Models
Re: M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
« Reactie #284 Gepost op: 18 oktober 2020, 00:01:17 »
Eerste stukken straat hebben hun plekje gekregen.


Asfalt ingekleurd en de eerste straatgoten geplaatst.


Gelijk wat putdeksels gefreesd en ingekleurd met zwart, daarna met een HB-potlood ingekleurd en gelijk uitgewreven. Geeft een metaal-achtig effect.
Dat laatste is op deze afbeelding nog niet gebeurt.


De straatput zit hier op z'n plek. Daar waar 2 stukken foamboard als straat tegen elkaar liggen heb ik gelijk een stuk nieuwere asfalt weergegeven
als camouflage. Het wegdek is lichtje opgeschuurd met fijn schuurpapier om een ietswat versleten uiterlijk weer te geven.
Hierdoor kan het wegdek een wat meer gevarieerd uiterlijk krijgen.


Hier het eerste stuk wegdek met straat- en gootput weergegeven.

We gaan de rest ook zo aanpakken, al gaat niet alles als asfaltweg worden. We gaan verschillende soorten wegdek maken zoals: beton, klinker en natuursteen (hier in het zuiden meer bekend als "kinderkopjes").

Wordt vervolgd...

werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.