Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
Vandaag
om 21:42:38
Raadplaatje
door
Keska
Vandaag
om 21:41:02
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 21:34:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 21:33:16
Piko NS1100, materieelbespreking
door
cor_b
Vandaag
om 21:30:55
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 21:23:23
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
GD
Vandaag
om 21:11:12
20 jaar BNLS
door
roco
Vandaag
om 21:08:16
Nahmertaler Kleinbahn
door
GD
Vandaag
om 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 20:57:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 19:53:30
Draadbreuk in draaischijf aandrijving
door
008200
Vandaag
om 19:44:08
Rails roestig verven
door
ruudns
Vandaag
om 19:34:43
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 19:12:10
Plan E - 2023 oplage
door
Petertje
Vandaag
om 18:58:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
Vandaag
om 18:44:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect
door
Pauldg
Vandaag
om 18:34:55
Lichtprintjes NS2400
door
Casmir
Vandaag
om 18:24:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg'
door
Zillertalbahn002
Vandaag
om 16:31:44
Railcom zender bouwen
door
AP3737
Vandaag
om 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer
door
Ronald69
Vandaag
om 16:10:55
Depot + vervolg Vlieringen-2
door
jerrytrein
Vandaag
om 15:25:05
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein
door
VictorPM
Vandaag
om 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III
door
bask185
Vandaag
om 14:35:23
US diorama in H0
door
MOVisser
Vandaag
om 13:19:12
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Hans GJ
Vandaag
om 12:55:10
City Scape Studio: Inspirerend
door
RobVille
Vandaag
om 12:18:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Principe discussie keerlusschakelingen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Vorige
-
Volgende
-
1
...
17
18
[
19
]
20
21
Omlaag
Auteur
Topic: Principe discussie keerlusschakelingen (gelezen 53121 keer)
Bert_Apd
Offline
Berichten: 1904
N-Spoor DB Epoche III
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #270 Gepost op:
23 March 2015, 13:14:27 »
Hallo,
Al een poosje ben ik belangstellende "meelezer" van deze topic over de voor- en nadelen van keerlusschakelingen via al of geen kortsluitdetectie.
Het analyseren van de exacte werking van de Lenz LK200 is daarvoor een interessante case.
Maar nu is er al twee weken geen nieuws meer... Is daarvoor een specifieke reden?
Groetjes,
Bert
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8101
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #271 Gepost op:
23 March 2015, 13:34:46 »
Misschien heeft Klaas ook een prive leven
Gelogd
Gr.
Eric
Bert_Apd
Offline
Berichten: 1904
N-Spoor DB Epoche III
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #272 Gepost op:
23 March 2015, 13:38:24 »
Ongetwijfeld, mijn vraag was ook maar belangstellend bedoeld en niet als "komt er nog wat van"....
Gr, Bert
«
Laatst bewerkt op: 23 March 2015, 13:40:21 door Bert_Apd
»
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #273 Gepost op:
23 March 2015, 13:51:01 »
Zonder twijfel heeft Klaas een prive leven. Daarnaast is hij actief bij de Modelspoorvereniging Zeeland. Binnenkort zijn weer de Nederlandse Modelspoor Federatie-dagen (28 &29 maart) - de modelspoorclub gaat voor die dagen verplaatsen van het eigen clubgebouw naar Ter Reede in Vlissingen. Dat zal best wel veel voorbereidingstijd kosten.
Sander
Gelogd
Sander
Offline
Berichten: 4670
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #274 Gepost op:
23 March 2015, 16:28:17 »
Ik denk dat de laatste veegactie in dit draadje het draadje heeft doen stil leggen.
Ik denk niet zo zeer dat Klaas geen tijd heeft aangezien hij elders ook nog rustig reageert.
Mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Calimero
Offline
Berichten: 1042
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #275 Gepost op:
23 March 2015, 16:42:33 »
Reageren op basis van parate kennis kost een stuk minder tijd dan de LK200 print "ontleden".
Ik hou het ondanks dat hij verder ook reageert toch op het privé leven verhaal en dat het forum verder ook
een stukje ontspanning is als je het verder al druk zat hebt.
«
Laatst bewerkt op: 23 March 2015, 19:29:09 door Bert van Gelder. Reden: zamboni
»
Gelogd
Groet, Ronald.
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #276 Gepost op:
23 March 2015, 19:27:39 »
Citaat van: Sander Lageveen op 23 March 2015, 16:28:17
Ik denk dat de laatste veegactie in dit draadje het draadje heeft doen stil leggen.
Mvg,
Sander
Euh, hier is al een tijd niet in geveegd hoor...
En Ronald: complete onzin heb je neergezet, en heb ik dus verwijderd. Kritiek op de mods mag je aan het bestuur richten, of gewoon bij ons vragen. Maar niet hier in een draadje!
«
Laatst bewerkt op: 23 March 2015, 19:30:52 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Calimero
Offline
Berichten: 1042
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #277 Gepost op:
23 March 2015, 20:27:31 »
Ik zal er rekening mee houden !
Gelogd
Groet, Ronald.
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #278 Gepost op:
23 March 2015, 21:19:33 »
De werking is op basis van het eerst laten ontstaan van een kortsluiting. Dat is de conclusie welke je kunt terug lezen in dit verslag.
Hoe de LK200 verder intern werkt is niet zo belangrijk, is misschien voor een aantal onder ons leuk om te weten, maar meer ook niet.
Groetjes
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26577
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #279 Gepost op:
24 March 2015, 00:07:51 »
Goedenavond samen. Ik heb inderdaad nog een privé leven, en daarnaast heb ik een verbouwingsklus op me genomen die meer tijd opslokt dan ik had verwacht.
Vandaag moest ik een paar uur in de trein doorbrengen, dus heb ik de foto van de print meegenomen om die onderweg eens rustig te bestuderen.
Daarbij stuitte ik weer op een paar ongeidentificeerde componenten, waarvoor ik binnenkort jullie hulp weer ga inroepen. Daarvoor moet ik eerst een paar macrofoto's maken. Vanavond en morgen gaat dat niet lukken, zal waarschijnlijk woensdagavond worden.
Los daarvan ga ik helemaal mee met Wim, het ding werkt op basis van het laten ontstaan van een kortsluiting. Om dat te constateren hoef je niet helderziend te zijn, en je hoeft ook het inwendig schema niet te kennen. Iedereen met enig elektrotechnisch inzicht kan dat zien aan het uitwendig aansluitschema. En ik heb het ook experimenteel vastgesteld.
De grote truc van de LK200 is dat ze niet wachten tot de kortsluitstroom een schrikbarende waarde heeft aangenomen. Ze maken gebruik van het feit dat er twee kortsluitpaden zijn, en dat die twee stromen in de praktijk nooit tegelijk starten. Het verschil tussen de twee stromen triggert het ding om om te schakelen. En dat gaat razendsnel, zoals eerder gezegd, in minder dan 5 microseconden.
Maar de basis blijft het laten ontstaan van een kortsluiting. Dat is een elektrotechnisch feit waar je niet omheen kunt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Max Roodveldt
Offline
Berichten: 258
't is maar 'n spelletje...
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #280 Gepost op:
24 March 2015, 00:27:49 »
En waarmee we gelukkig weer terug zijn bij het uitgangspunt van de hele discussie, nl wat is een kortsluiting? Dit dus...
Gelogd
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)
Calimero
Offline
Berichten: 1042
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #281 Gepost op:
24 March 2015, 01:28:31 »
Max:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kortsluiting
Zo hoeft dat niet uit onze mond(en) te komen
Gelogd
Groet, Ronald.
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #282 Gepost op:
24 March 2015, 07:11:56 »
Tja... als je een kortsluiting in 5ms detecteerd en de negatieve effecten ervan kunt voorkomen, is het dan nog wel een 'echte' kortsluiting? Ik vind een kortsluiting de combinatie van de laagohmige verbinding, PLUS de schadelijke effecten die dat tot gevolg heeft. Dat laatste ontbreekt dus.
Als je een auto aanrijding dreigt te krijgen, maar je kunt nog nét op tijd afremmen zodat je alleen lichtjes met de bumpers tegen elkaar staat, zonder verdere schade, is het dan nog wel een aanrijding?
Gelogd
Calimero
Offline
Berichten: 1042
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #283 Gepost op:
24 March 2015, 07:20:27 »
Laat ik er dit van zeggen .... Elektronica is een exact vak dus ook een kortsluiting van 0,5ms is nog een kortsluiting.
En je wil beslist schade om van een kortsluiting te spreken ? Heb je mijn link naar wikipedia dus niet gelezen
(of totaal niet begrepen wat daar staat).
«
Laatst bewerkt op: 24 March 2015, 07:22:10 door Calimero
»
Gelogd
Groet, Ronald.
henk
Offline
Berichten: 22460
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #284 Gepost op:
24 March 2015, 07:27:43 »
Maar als er geen nadelige gevolgen zijn, is de methode dus geen reden om de LK200 niet te gebruiken. Dat is uiteindelijk de vraag waar het de doorsnee modelspoorder om gaat.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Vorige
-
Volgende
-
1
...
17
18
[
19
]
20
21
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Principe discussie keerlusschakelingen