Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door 008200
Vandaag om 14:10:24
Rails roestig verven door EddyK
Vandaag om 14:00:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 13:47:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:20:53
US diorama in H0 door MOVisser
Vandaag om 13:19:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:03:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:55:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:35:04
City Scape Studio: Inspirerend door RobVille
Vandaag om 12:18:23
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 11:26:49
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 11:21:42
Nahmertaler Kleinbahn door spoorijzer
Vandaag om 11:14:07
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 11:12:05
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 11:03:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 10:57:59
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 10:52:27
Lichtprintjes NS2400 door DV modelspoor
Vandaag om 10:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:28:56
Gecombineerd spoor H0 / H0m door Krommert
Vandaag om 09:15:45
Modules van Kees Gorter (vervolg) door MOVisser
Vandaag om 09:00:14
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 08:58:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 08:10:27
IJken van locomotieven door Frank 123
Vandaag om 06:51:27
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
  

Auteur Topic: Principe discussie keerlusschakelingen  (gelezen 53113 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22458
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #300 Gepost op: 24 March 2015, 10:12:49 »
Ja, dat had ik ook begrepen. Bij gangbare digitale apparatuur zou dat dus geen bijzondere schade moeten veroorzaken, al ga je 10.000 keer door de keerlus.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #301 Gepost op: 24 March 2015, 10:16:25 »
@Henk: mee eens.

Ik denk dat de Lenz een slimmer ontwerp is ;)  :o Snelheid van schakelen zal niet zoveer onderscheid in zitten. De DR410 meet op een halve periode van het DCC signaal. En dat van die baanspanning is een ontwerpkeuze. Daar is de Lenz duidelijk in het voordeel. De DR410 heeft wel weer wat extra features, zoals bezet- en kortsluitmelding ;)

Die kortsluitmelding moet bij de LK200 van de booster of centrale zelf komen, maar die worden verondersteld dat ook te hebben.

Dat lijkt me een duidelijke productvergelijking:
- de DR410 geeft een bezetmelding;
- de LK200 werkt ook als je baanspanning lager dan 15V is;
- de KSM-SG voorkomt kortsluiting en werkt met een baanspanning lager dan 15V, maar is al wat meer aansluitwerk;
- de Ultieme/eXtreme keerlus voorkomt kortsluiting, geeft bezetmeldingen en werkt met een baanspanning lager dan 15V, maar is meer aansluitwerk.

Dus maak je keuze maar  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 March 2015, 10:46:09 door Dirk J. Reden: verduidelijking »

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6314
  • ***
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #302 Gepost op: 24 March 2015, 10:31:23 »
Citaat
De datasheet van de FETs
Stevige jongen, dat wel. Maar ik denk dat je niet de 46A maar de 12A moet nemen in je rekenvoorbeeld tenzij je er een halve kilo roodkoper tegen aan kletst om hem te koelen Karst, en die gaat niet passen in het door Lenz gebruikte doosje ;D. Zie de note onderaan de datasheet.
Blijft over dat we nu wel eindelijk weten wat het ding doet en er dus nog altijd twee smaken zijn waaruit we verder een merk kunnen kiezen. Ieder met zijn eigen voor en nadelen (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

SBBcargo

  • Online Online
  • Berichten: 657
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #303 Gepost op: 24 March 2015, 11:06:48 »
Even ter aanvulling op het "consumenten" lijstje van DirkJ: ook aan de LK200 kun je terugmelders aan sluiten. Dat kost dus wel extra geld om misverstanden te voorkomen.

Marius.
Marius

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #304 Gepost op: 24 March 2015, 11:48:11 »
Aan e1n bezetmelding heb ik niet zoveel. Ik wil minimaal twee melders in mijn blok hebben. Dan eventueel ter keuze nog een derde melder als het blok erg groot is. Twee (drie) melders want: stop melder aan beide zijden blok en het liefst ook nog een melder voor het stuk spoor ertussen (waarom is een andere discussie).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #305 Gepost op: 24 March 2015, 12:52:49 »
Gerard,
Dus een xTreme of Ultieme Keerlus  (y) (y) Helemaal toppie
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #306 Gepost op: 24 March 2015, 13:17:08 »
Max: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kortsluiting Zo hoeft dat niet uit onze mond(en) te komen  ;)

Leuke link. Vooral het begin  ;D
Hierin staat:
Kortsluiting kan ongewenst zijn.
en een paar regels verder:
Kortsluiting kan echter ook bedoeld zijn.

Het eerste lijkt me absoluut het geval bij een booster. En met dit in het achterhoofd is ook de ultieme/extreme keerlusschakeling ontworpen. Detecteer wat er dreigt te gebeuren en zorg dat het niet gebeurt.

De keerlusschakelingen o.b.v. kortsluitdetectie zijn gebaseerd op het tweede en maken daar dankbaar gebruik van. Ze zorgen er (als het goed is) echter wel voor dat de kortsluiting en de daaraan verbonden grote stroom 'wegblijft' bij de booster. De 'echte' kortsluiting blijft in een voor de booster 'afgeschermd' deel en ze schakelen zo snel, of beperken de maximale stroom uit de booster dusdanig, dat er voor de rest van de installatie geen kortsluiting zichtbaar is.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1456
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #307 Gepost op: 24 March 2015, 13:18:02 »
Marius, dat geldt voor alle keerlussystemen. Alleen de DR410 en de Ultieme/eXtreme keerlus hebben dat al ingebouwd. Bij de LK200 en de KSM-SG kun je externe bezetmelders gebruiken.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26577
    • Pagina van klaas
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #308 Gepost op: 24 March 2015, 17:15:21 »
@Klaas: was de reactie tijd die jij gemeten had nu micro seconden of waren het milliseconde?
Ik schreef microseconden, en omdat ik al jarenlang weet hoe lang dat is bedoelde ik ook microseconden.
Om elk misverstand uit te sluiten had ik het expres voluit geschreven. Dat anderen hier ms schrijven, daar kan ik ook niks aan doen. ;)

Een aantal jaren geleden heb ik op dezelfde manier de LK100 getest, en zelfs nagebouwd. Die schakelt met relais en de schakeltijd bedraagt enige milliseconden.
De LK200 is dus zeker 1000 keer zo snel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SBBcargo

  • Online Online
  • Berichten: 657
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #309 Gepost op: 24 March 2015, 18:45:01 »
Bedankt Klaas, had ik het toch goed gelezen.

Marius.
Marius

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26577
    • Pagina van klaas
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #310 Gepost op: 25 March 2015, 23:39:37 »
Hierbij de beloofde foto. Hij is minder scherp geworden dan ik had gehoopt, het lukte me niet om het licht er op de goede manier op te laten vallen.

Het gaat om beide omcirkelde componenten.
De bovenste draagt als opschrift =HL-  en daaronder een dikke en een dunne stip.
De onderste heeft het opschrift M5X

« Laatst bewerkt op: 25 March 2015, 23:41:10 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #311 Gepost op: 03 April 2015, 00:14:41 »
Ik denk dat de M5X een Dual N-channel dual gate MOSFET is.
http://www.nxp.com/documents/data_sheet/BF1216.pdf

De HL lijkt mij aangezien hij 5 pootjes heeft een OpAmp of een spanningsregelaar. Ik kan er echter niets over vinden. Wellicht helpt het als je het schema gaat tekenen.

Na enig zoeken gevonden dat de HL een dual pnp transistor zou kunnen zijn. Een manier om wat extra bevestiging te krijgen is om de maat van de behuizing te meten. Zo te zien op de foto is hij vrij klein. Volgens de data sheet zou het ongeveer 1.0 x 0.8 moeten zijn.
http://alltransistors.com/pdfview.php?doc=kra561f.pdf&dire=_kec

Voor de liefhebbers die op markering componenten willen zoeken bij deze de handige lijst die ik op internet vond:
http://chip.tomsk.ru/chip/chipdoc.nsf/vc1?readform&start=1&view=smd&cat=A&count=500

groet Frits
« Laatst bewerkt op: 03 April 2015, 00:38:00 door Fritsprt. Reden: HL toegevoegd en lijst markeringsnummers toegevoegd »
Groet Frits

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Steel is king!
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #312 Gepost op: 05 February 2024, 14:58:44 »
Naar aanleiding van het draadje over de alternatieven van de Rosoft Extreme Keerlus kwam dit weer bovendrijven.
Weet iemand zo wat het verschil is tussen de LK100 en de LK200? Die werken toch gelijk of zie ik wat over het hoofd?
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4923
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #313 Gepost op: 05 February 2024, 15:09:38 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26577
    • Pagina van klaas
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #314 Gepost op: 05 February 2024, 15:16:57 »
In aanvulling op Bas: de LK100 schakelt met een relais, de LK200 schakelt met halfgeleiders en is mede daardoor veel sneller.
Daarnaast verschilt de manier van detecteren. De LK100 reageert op de grootte van de kortsluitstroom.
De LK200 reageert op het verschil. Er zitten onderbrekingen in beide spoorstaven. Als een trein over de scheiding rijdt zijn er dus twee stroompaden voor de kortsluitstroom. Maar de twee onderbrekingen worden niet gelijktijdig overbrugd. Daardoor ontstaat er een verschil in die twee stromen, waar de module op reageert.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.