Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
14 December 2025, 23:53:16
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
14 December 2025, 23:36:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
14 December 2025, 23:11:53
Rondom Charlois door Alewijn
14 December 2025, 23:09:42
Yamorc 8116 en MP1 MTB door Ronald Halma
14 December 2025, 22:39:44
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
14 December 2025, 22:23:54
3 januari NVBS oliebollenrit door grossraumwagen
14 December 2025, 22:17:37
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
14 December 2025, 22:14:05
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
14 December 2025, 20:07:57
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
14 December 2025, 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
Stub switches door Hans1963
14 December 2025, 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
14 December 2025, 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:45:06
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
14 December 2025, 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
14 December 2025, 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
14 December 2025, 15:08:01
Zee. Land. door Huup
14 December 2025, 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
14 December 2025, 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
14 December 2025, 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
14 December 2025, 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
14 December 2025, 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
14 December 2025, 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
14 December 2025, 10:37:34
  

Auteur Topic: Principe discussie keerlusschakelingen  (gelezen 56127 keer)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1909
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #270 Gepost op: 23 March 2015, 13:14:27 »
Hallo,

Al een poosje ben ik belangstellende "meelezer" van deze topic over de voor- en nadelen van keerlusschakelingen via al of geen kortsluitdetectie.

Het analyseren van de exacte werking van de Lenz LK200 is daarvoor een interessante case.

Maar nu is er al twee weken geen nieuws meer... Is daarvoor een specifieke reden?

Groetjes,

Bert

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8089
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #271 Gepost op: 23 March 2015, 13:34:46 »
Misschien heeft Klaas ook een prive leven  ::) :-\ ???
Gr.
Eric

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1909
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #272 Gepost op: 23 March 2015, 13:38:24 »
Ongetwijfeld, mijn vraag was ook maar belangstellend bedoeld en niet als "komt er nog wat van"....

 :-\  ???

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 23 March 2015, 13:40:21 door Bert_Apd »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #273 Gepost op: 23 March 2015, 13:51:01 »
Zonder twijfel heeft Klaas een prive leven. Daarnaast is hij actief bij de Modelspoorvereniging Zeeland. Binnenkort zijn weer de Nederlandse Modelspoor Federatie-dagen (28 &29 maart) - de modelspoorclub gaat voor die dagen verplaatsen van het eigen clubgebouw naar Ter Reede in Vlissingen. Dat zal best wel veel voorbereidingstijd kosten.

Sander

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #274 Gepost op: 23 March 2015, 16:28:17 »
Ik denk dat de laatste veegactie in dit draadje het draadje heeft doen stil leggen.
Ik denk niet zo zeer dat Klaas geen tijd heeft aangezien hij elders ook nog rustig reageert.

Mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #275 Gepost op: 23 March 2015, 16:42:33 »
Reageren op basis van parate kennis kost een stuk minder tijd dan de LK200 print "ontleden".
Ik hou het ondanks dat hij verder ook reageert toch op het privé leven verhaal en dat het forum verder ook
een stukje ontspanning is als je het verder al druk zat hebt.
« Laatst bewerkt op: 23 March 2015, 19:29:09 door Bert van Gelder. Reden: zamboni »
Groet, Ronald.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #276 Gepost op: 23 March 2015, 19:27:39 »
Ik denk dat de laatste veegactie in dit draadje het draadje heeft doen stil leggen.

Mvg,
 Sander

Euh, hier is al een tijd niet in geveegd hoor...???

En Ronald: complete onzin heb je neergezet, en heb ik dus verwijderd. Kritiek op de mods mag je aan het bestuur richten, of gewoon bij ons vragen. Maar niet hier in een draadje!
« Laatst bewerkt op: 23 March 2015, 19:30:52 door Bert van Gelder »

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #277 Gepost op: 23 March 2015, 20:27:31 »
Ik zal er rekening mee houden !
Groet, Ronald.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #278 Gepost op: 23 March 2015, 21:19:33 »
De werking is op basis van het eerst laten ontstaan van een kortsluiting. Dat is de conclusie welke je kunt terug lezen in dit verslag.
Hoe de LK200 verder intern werkt is niet zo belangrijk, is misschien voor een aantal onder ons leuk om te weten, maar meer ook niet.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27035
    • Pagina van klaas
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #279 Gepost op: 24 March 2015, 00:07:51 »
Goedenavond samen. Ik heb inderdaad nog een privé leven, en daarnaast heb ik een verbouwingsklus op me genomen die meer tijd opslokt dan ik had verwacht.
Vandaag moest ik een paar uur in de trein doorbrengen, dus heb ik de foto van de print meegenomen om die onderweg eens rustig te bestuderen.
Daarbij stuitte ik weer op een paar ongeidentificeerde componenten, waarvoor ik binnenkort jullie hulp weer ga inroepen. Daarvoor moet ik eerst een paar macrofoto's maken. Vanavond en morgen gaat dat niet lukken, zal waarschijnlijk woensdagavond worden.

Los daarvan ga ik helemaal mee met Wim, het ding werkt op basis van het laten ontstaan van een kortsluiting. Om dat te constateren hoef je niet helderziend te zijn, en je hoeft ook het inwendig schema niet te kennen. Iedereen met enig elektrotechnisch inzicht kan dat zien aan het uitwendig aansluitschema. En ik heb het ook experimenteel vastgesteld.

De grote truc van de LK200 is dat ze niet wachten tot de kortsluitstroom een schrikbarende waarde heeft aangenomen. Ze maken gebruik van het feit dat er twee kortsluitpaden zijn, en dat die twee stromen in de praktijk nooit tegelijk starten. Het verschil tussen de twee stromen triggert het ding om om te schakelen. En dat gaat razendsnel, zoals eerder gezegd, in minder dan 5 microseconden.
Maar de basis blijft het laten ontstaan van een kortsluiting. Dat is een elektrotechnisch feit waar je niet omheen kunt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #280 Gepost op: 24 March 2015, 00:27:49 »
 ;D En waarmee we gelukkig weer terug zijn bij het uitgangspunt van de hele discussie, nl wat is een kortsluiting? Dit dus... ;D
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #281 Gepost op: 24 March 2015, 01:28:31 »
Max: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kortsluiting Zo hoeft dat niet uit onze mond(en) te komen  ;)
Groet, Ronald.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #282 Gepost op: 24 March 2015, 07:11:56 »
Tja... als je een kortsluiting in 5ms detecteerd en de negatieve effecten ervan kunt voorkomen, is het dan nog wel een 'echte' kortsluiting? Ik vind een kortsluiting de combinatie van de laagohmige verbinding, PLUS de schadelijke effecten die dat tot gevolg heeft. Dat laatste ontbreekt dus.

Als je een auto aanrijding dreigt te krijgen, maar je kunt nog nét op tijd afremmen zodat je alleen lichtjes met de bumpers tegen elkaar staat, zonder verdere schade, is het dan nog wel een aanrijding? ;)

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #283 Gepost op: 24 March 2015, 07:20:27 »
Laat ik er dit van zeggen .... Elektronica is een exact vak dus ook een kortsluiting van 0,5ms is nog een kortsluiting.
En je wil beslist schade om van een kortsluiting te spreken ? Heb je mijn link naar wikipedia dus niet gelezen  :-\
(of totaal niet begrepen wat daar staat).
« Laatst bewerkt op: 24 March 2015, 07:22:10 door Calimero »
Groet, Ronald.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22753
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #284 Gepost op: 24 March 2015, 07:27:43 »
Maar als er geen nadelige gevolgen zijn, is de methode dus geen reden om de LK200 niet te gebruiken. Dat is uiteindelijk de vraag waar het de doorsnee modelspoorder om gaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.