Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 23:24:11
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door rjr
Vandaag om 23:21:49
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Sikko
Vandaag om 23:14:59
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door OpAart
Vandaag om 23:09:28
Gezocht decals wit op transparant door ruudns
Vandaag om 23:02:37
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Schachbrett
Vandaag om 23:02:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
Vandaag om 22:33:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:24:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 22:23:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 22:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 22:04:15
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:01:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 21:51:49
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door De eerste Ivo
Vandaag om 21:40:13
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:40:00
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:06:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 21:06:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:41:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:38:11
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
Vandaag om 19:56:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
Vandaag om 19:33:19
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
Vandaag om 18:58:29
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
  

Auteur Topic: Principe discussie keerlusschakelingen  (gelezen 55581 keer)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1907
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #270 Gepost op: 23 March 2015, 13:14:27 »
Hallo,

Al een poosje ben ik belangstellende "meelezer" van deze topic over de voor- en nadelen van keerlusschakelingen via al of geen kortsluitdetectie.

Het analyseren van de exacte werking van de Lenz LK200 is daarvoor een interessante case.

Maar nu is er al twee weken geen nieuws meer... Is daarvoor een specifieke reden?

Groetjes,

Bert

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #271 Gepost op: 23 March 2015, 13:34:46 »
Misschien heeft Klaas ook een prive leven  ::) :-\ ???
Gr.
Eric

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1907
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #272 Gepost op: 23 March 2015, 13:38:24 »
Ongetwijfeld, mijn vraag was ook maar belangstellend bedoeld en niet als "komt er nog wat van"....

 :-\  ???

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 23 March 2015, 13:40:21 door Bert_Apd »

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #273 Gepost op: 23 March 2015, 13:51:01 »
Zonder twijfel heeft Klaas een prive leven. Daarnaast is hij actief bij de Modelspoorvereniging Zeeland. Binnenkort zijn weer de Nederlandse Modelspoor Federatie-dagen (28 &29 maart) - de modelspoorclub gaat voor die dagen verplaatsen van het eigen clubgebouw naar Ter Reede in Vlissingen. Dat zal best wel veel voorbereidingstijd kosten.

Sander

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #274 Gepost op: 23 March 2015, 16:28:17 »
Ik denk dat de laatste veegactie in dit draadje het draadje heeft doen stil leggen.
Ik denk niet zo zeer dat Klaas geen tijd heeft aangezien hij elders ook nog rustig reageert.

Mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #275 Gepost op: 23 March 2015, 16:42:33 »
Reageren op basis van parate kennis kost een stuk minder tijd dan de LK200 print "ontleden".
Ik hou het ondanks dat hij verder ook reageert toch op het privé leven verhaal en dat het forum verder ook
een stukje ontspanning is als je het verder al druk zat hebt.
« Laatst bewerkt op: 23 March 2015, 19:29:09 door Bert van Gelder. Reden: zamboni »
Groet, Ronald.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #276 Gepost op: 23 March 2015, 19:27:39 »
Ik denk dat de laatste veegactie in dit draadje het draadje heeft doen stil leggen.

Mvg,
 Sander

Euh, hier is al een tijd niet in geveegd hoor...???

En Ronald: complete onzin heb je neergezet, en heb ik dus verwijderd. Kritiek op de mods mag je aan het bestuur richten, of gewoon bij ons vragen. Maar niet hier in een draadje!
« Laatst bewerkt op: 23 March 2015, 19:30:52 door Bert van Gelder »

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #277 Gepost op: 23 March 2015, 20:27:31 »
Ik zal er rekening mee houden !
Groet, Ronald.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #278 Gepost op: 23 March 2015, 21:19:33 »
De werking is op basis van het eerst laten ontstaan van een kortsluiting. Dat is de conclusie welke je kunt terug lezen in dit verslag.
Hoe de LK200 verder intern werkt is niet zo belangrijk, is misschien voor een aantal onder ons leuk om te weten, maar meer ook niet.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26969
    • Pagina van klaas
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #279 Gepost op: 24 March 2015, 00:07:51 »
Goedenavond samen. Ik heb inderdaad nog een privé leven, en daarnaast heb ik een verbouwingsklus op me genomen die meer tijd opslokt dan ik had verwacht.
Vandaag moest ik een paar uur in de trein doorbrengen, dus heb ik de foto van de print meegenomen om die onderweg eens rustig te bestuderen.
Daarbij stuitte ik weer op een paar ongeidentificeerde componenten, waarvoor ik binnenkort jullie hulp weer ga inroepen. Daarvoor moet ik eerst een paar macrofoto's maken. Vanavond en morgen gaat dat niet lukken, zal waarschijnlijk woensdagavond worden.

Los daarvan ga ik helemaal mee met Wim, het ding werkt op basis van het laten ontstaan van een kortsluiting. Om dat te constateren hoef je niet helderziend te zijn, en je hoeft ook het inwendig schema niet te kennen. Iedereen met enig elektrotechnisch inzicht kan dat zien aan het uitwendig aansluitschema. En ik heb het ook experimenteel vastgesteld.

De grote truc van de LK200 is dat ze niet wachten tot de kortsluitstroom een schrikbarende waarde heeft aangenomen. Ze maken gebruik van het feit dat er twee kortsluitpaden zijn, en dat die twee stromen in de praktijk nooit tegelijk starten. Het verschil tussen de twee stromen triggert het ding om om te schakelen. En dat gaat razendsnel, zoals eerder gezegd, in minder dan 5 microseconden.
Maar de basis blijft het laten ontstaan van een kortsluiting. Dat is een elektrotechnisch feit waar je niet omheen kunt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #280 Gepost op: 24 March 2015, 00:27:49 »
 ;D En waarmee we gelukkig weer terug zijn bij het uitgangspunt van de hele discussie, nl wat is een kortsluiting? Dit dus... ;D
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #281 Gepost op: 24 March 2015, 01:28:31 »
Max: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kortsluiting Zo hoeft dat niet uit onze mond(en) te komen  ;)
Groet, Ronald.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #282 Gepost op: 24 March 2015, 07:11:56 »
Tja... als je een kortsluiting in 5ms detecteerd en de negatieve effecten ervan kunt voorkomen, is het dan nog wel een 'echte' kortsluiting? Ik vind een kortsluiting de combinatie van de laagohmige verbinding, PLUS de schadelijke effecten die dat tot gevolg heeft. Dat laatste ontbreekt dus.

Als je een auto aanrijding dreigt te krijgen, maar je kunt nog nét op tijd afremmen zodat je alleen lichtjes met de bumpers tegen elkaar staat, zonder verdere schade, is het dan nog wel een aanrijding? ;)

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #283 Gepost op: 24 March 2015, 07:20:27 »
Laat ik er dit van zeggen .... Elektronica is een exact vak dus ook een kortsluiting van 0,5ms is nog een kortsluiting.
En je wil beslist schade om van een kortsluiting te spreken ? Heb je mijn link naar wikipedia dus niet gelezen  :-\
(of totaal niet begrepen wat daar staat).
« Laatst bewerkt op: 24 March 2015, 07:22:10 door Calimero »
Groet, Ronald.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22677
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
« Reactie #284 Gepost op: 24 March 2015, 07:27:43 »
Maar als er geen nadelige gevolgen zijn, is de methode dus geen reden om de LK200 niet te gebruiken. Dat is uiteindelijk de vraag waar het de doorsnee modelspoorder om gaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.