Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50)
door
AlbertG
Vandaag
om 16:29:19
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:11:27
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor
door
Wim Janse
Vandaag
om 16:09:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:04:34
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:03:12
Een nieuw begin
door
bask185
Vandaag
om 15:57:01
Klein baantje 1200x1200mm
door
Frits C
Vandaag
om 15:34:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:32:25
De Projecten van RetroJack
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:15:05
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking
door
PBModels
Vandaag
om 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 11:58:32
20 jaar BNLS
door
Met een sik
Vandaag
om 11:49:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald69
Vandaag
om 11:07:37
NZH A 1001 - 1004
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 10:27:05
Dönsdorfer Bauberichte
door
Basilicum
Vandaag
om 08:50:38
Raadplaatje
door
Dpc Fo
Vandaag
om 08:22:52
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren
door
janw
Vandaag
om 01:16:13
keerlusproblemen
door
astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Verschil leveranciers DCC decoders?
door
Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Reeks77
26 June 2025, 21:39:05
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Hans1963
26 June 2025, 20:46:58
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580
door
Michiel 80
26 June 2025, 19:56:09
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
26 June 2025, 19:28:57
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
26 June 2025, 18:16:54
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
26 June 2025, 17:11:06
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
26 June 2025, 16:39:00
Depot + vervolg Vlieringen-2
door
jan47
26 June 2025, 14:26:55
Piko 2025
door
1200blauw
26 June 2025, 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen
door
spoorijzer
26 June 2025, 13:27:33
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Principe discussie keerlusschakelingen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Vorige
-
Volgende
-
1
...
17
18
[
19
]
20
21
Omlaag
Auteur
Topic: Principe discussie keerlusschakelingen (gelezen 53370 keer)
Bert_Apd
Offline
Berichten: 1904
N-Spoor DB Epoche III
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #270 Gepost op:
23 March 2015, 13:14:27 »
Hallo,
Al een poosje ben ik belangstellende "meelezer" van deze topic over de voor- en nadelen van keerlusschakelingen via al of geen kortsluitdetectie.
Het analyseren van de exacte werking van de Lenz LK200 is daarvoor een interessante case.
Maar nu is er al twee weken geen nieuws meer... Is daarvoor een specifieke reden?
Groetjes,
Bert
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8103
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #271 Gepost op:
23 March 2015, 13:34:46 »
Misschien heeft Klaas ook een prive leven
Gelogd
Gr.
Eric
Bert_Apd
Offline
Berichten: 1904
N-Spoor DB Epoche III
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #272 Gepost op:
23 March 2015, 13:38:24 »
Ongetwijfeld, mijn vraag was ook maar belangstellend bedoeld en niet als "komt er nog wat van"....
Gr, Bert
«
Laatst bewerkt op: 23 March 2015, 13:40:21 door Bert_Apd
»
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #273 Gepost op:
23 March 2015, 13:51:01 »
Zonder twijfel heeft Klaas een prive leven. Daarnaast is hij actief bij de Modelspoorvereniging Zeeland. Binnenkort zijn weer de Nederlandse Modelspoor Federatie-dagen (28 &29 maart) - de modelspoorclub gaat voor die dagen verplaatsen van het eigen clubgebouw naar Ter Reede in Vlissingen. Dat zal best wel veel voorbereidingstijd kosten.
Sander
Gelogd
Sander
Offline
Berichten: 4670
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #274 Gepost op:
23 March 2015, 16:28:17 »
Ik denk dat de laatste veegactie in dit draadje het draadje heeft doen stil leggen.
Ik denk niet zo zeer dat Klaas geen tijd heeft aangezien hij elders ook nog rustig reageert.
Mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Calimero
Offline
Berichten: 1042
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #275 Gepost op:
23 March 2015, 16:42:33 »
Reageren op basis van parate kennis kost een stuk minder tijd dan de LK200 print "ontleden".
Ik hou het ondanks dat hij verder ook reageert toch op het privé leven verhaal en dat het forum verder ook
een stukje ontspanning is als je het verder al druk zat hebt.
«
Laatst bewerkt op: 23 March 2015, 19:29:09 door Bert van Gelder. Reden: zamboni
»
Gelogd
Groet, Ronald.
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #276 Gepost op:
23 March 2015, 19:27:39 »
Citaat van: Sander Lageveen op 23 March 2015, 16:28:17
Ik denk dat de laatste veegactie in dit draadje het draadje heeft doen stil leggen.
Mvg,
Sander
Euh, hier is al een tijd niet in geveegd hoor...
En Ronald: complete onzin heb je neergezet, en heb ik dus verwijderd. Kritiek op de mods mag je aan het bestuur richten, of gewoon bij ons vragen. Maar niet hier in een draadje!
«
Laatst bewerkt op: 23 March 2015, 19:30:52 door Bert van Gelder
»
Gelogd
Calimero
Offline
Berichten: 1042
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #277 Gepost op:
23 March 2015, 20:27:31 »
Ik zal er rekening mee houden !
Gelogd
Groet, Ronald.
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #278 Gepost op:
23 March 2015, 21:19:33 »
De werking is op basis van het eerst laten ontstaan van een kortsluiting. Dat is de conclusie welke je kunt terug lezen in dit verslag.
Hoe de LK200 verder intern werkt is niet zo belangrijk, is misschien voor een aantal onder ons leuk om te weten, maar meer ook niet.
Groetjes
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26577
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #279 Gepost op:
24 March 2015, 00:07:51 »
Goedenavond samen. Ik heb inderdaad nog een privé leven, en daarnaast heb ik een verbouwingsklus op me genomen die meer tijd opslokt dan ik had verwacht.
Vandaag moest ik een paar uur in de trein doorbrengen, dus heb ik de foto van de print meegenomen om die onderweg eens rustig te bestuderen.
Daarbij stuitte ik weer op een paar ongeidentificeerde componenten, waarvoor ik binnenkort jullie hulp weer ga inroepen. Daarvoor moet ik eerst een paar macrofoto's maken. Vanavond en morgen gaat dat niet lukken, zal waarschijnlijk woensdagavond worden.
Los daarvan ga ik helemaal mee met Wim, het ding werkt op basis van het laten ontstaan van een kortsluiting. Om dat te constateren hoef je niet helderziend te zijn, en je hoeft ook het inwendig schema niet te kennen. Iedereen met enig elektrotechnisch inzicht kan dat zien aan het uitwendig aansluitschema. En ik heb het ook experimenteel vastgesteld.
De grote truc van de LK200 is dat ze niet wachten tot de kortsluitstroom een schrikbarende waarde heeft aangenomen. Ze maken gebruik van het feit dat er twee kortsluitpaden zijn, en dat die twee stromen in de praktijk nooit tegelijk starten. Het verschil tussen de twee stromen triggert het ding om om te schakelen. En dat gaat razendsnel, zoals eerder gezegd, in minder dan 5 microseconden.
Maar de basis blijft het laten ontstaan van een kortsluiting. Dat is een elektrotechnisch feit waar je niet omheen kunt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Max Roodveldt
Offline
Berichten: 258
't is maar 'n spelletje...
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #280 Gepost op:
24 March 2015, 00:27:49 »
En waarmee we gelukkig weer terug zijn bij het uitgangspunt van de hele discussie, nl wat is een kortsluiting? Dit dus...
Gelogd
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)
Calimero
Offline
Berichten: 1042
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #281 Gepost op:
24 March 2015, 01:28:31 »
Max:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kortsluiting
Zo hoeft dat niet uit onze mond(en) te komen
Gelogd
Groet, Ronald.
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #282 Gepost op:
24 March 2015, 07:11:56 »
Tja... als je een kortsluiting in 5ms detecteerd en de negatieve effecten ervan kunt voorkomen, is het dan nog wel een 'echte' kortsluiting? Ik vind een kortsluiting de combinatie van de laagohmige verbinding, PLUS de schadelijke effecten die dat tot gevolg heeft. Dat laatste ontbreekt dus.
Als je een auto aanrijding dreigt te krijgen, maar je kunt nog nét op tijd afremmen zodat je alleen lichtjes met de bumpers tegen elkaar staat, zonder verdere schade, is het dan nog wel een aanrijding?
Gelogd
Calimero
Offline
Berichten: 1042
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #283 Gepost op:
24 March 2015, 07:20:27 »
Laat ik er dit van zeggen .... Elektronica is een exact vak dus ook een kortsluiting van 0,5ms is nog een kortsluiting.
En je wil beslist schade om van een kortsluiting te spreken ? Heb je mijn link naar wikipedia dus niet gelezen
(of totaal niet begrepen wat daar staat).
«
Laatst bewerkt op: 24 March 2015, 07:22:10 door Calimero
»
Gelogd
Groet, Ronald.
henk
Offline
Berichten: 22466
Re: Principe discussie keerlusschakelingen
«
Reactie #284 Gepost op:
24 March 2015, 07:27:43 »
Maar als er geen nadelige gevolgen zijn, is de methode dus geen reden om de LK200 niet te gebruiken. Dat is uiteindelijk de vraag waar het de doorsnee modelspoorder om gaat.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Vorige
-
Volgende
-
1
...
17
18
[
19
]
20
21
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Principe discussie keerlusschakelingen