Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door sneek
Vandaag om 23:40:26
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Martijn193
Vandaag om 23:40:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:27:02
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 22:45:22
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:42:26
ESU Loksound V4 Plux22 door W. Dagevos
Vandaag om 21:28:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:25:50
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:21:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 21:19:38
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:18:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door puntenglijder
Vandaag om 20:41:41
Plan E - 2023 oplage door spoorzeven
Vandaag om 20:34:36
Magneet koppelingen voor Bemo door henk
Vandaag om 19:47:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door NL-modelspoor
Vandaag om 19:45:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:43:33
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1169405 keer)

Thai-Bundesbahn

• Offline Offline
  • Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5355 Gepost op: 10 June 2025, 13:26:01 »
Hetzelfde hier aan de hand gehad Reinout. Uiteindelijk kunnen oplossen door met het voltage te experimenteren. Opeens ging het prima.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #5356 Gepost op: 10 June 2025, 15:06:36 »
Voltage: ik gebruik nu 9 V, daarmee gaat het qua temperatuur inderdaad prima.

Heden/verleden: de verslagen zijn van het verleden. Wat ik gisteren plaatste was de stand van afgelopen februari of zo. Eerste was nog vorig najaar.

Soepel lopen: daar heeft het soort buis geen invloed op, klopt. Wel op de speling die in het hele mechanisme zit. In het eerste videootje kon de as net genoeg doorbuigen om het tandwiel te laten overspringen. Nu met staal en een extra lager had ik daar geen last meer van.
Uiteindelijk is het bij deze draaischijf wel een plastic buis die in een plastic opening ronddraait: dat wrijft altijd een beetje. En de wel/niet oplegging van de wielen van de brug helpen ook niet. (Daar probeerde ik later nog wat aan te doen).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5357 Gepost op: 10 June 2025, 15:36:17 »
Jee, rekenen!  :angel:  En ja, Young modulus voor messing is 14 tov 210 voor staal, verschil was groter dan ik dacht.

Maar: de constructie is mij niet helemaal duidelijk, zeg dat het tandwiel op het vrije uiteinde op 40mm van de oplegging gemonteerd zit. Om een 40mm messing buisje 8mm diameter met wanddikte 1mm aan het eind 1mm buigen, heb je ca 9 kg nodig. Lijkt mij wat veel... En als dat gebeurd, ook niet wenselijk. Dus als dit echt zo is, zou ik geen buizen gaan vervangen, maar toch nog eens kijken wat er echt aan de hand kan zijn ;D Lijkt mij ook dat de astap waar de buis in zit het slapste onderdeel zou zijn. Maar uiteraard; ik weet niet alle details, dus wellicht komen er inderdaad dergelijke krachten op.

PS bovendien, normaal gaat er een lullig klein plastic asstompje in: https://www.youtube.com/watch?v=kgmQg_K4jpM
PS en as-in-as verbinding met beetje speling, dus brug is niet statisch overbepaald..
PS druk je tandwiel wellicht stijf tegen lager bus? Dat die mee draait?
PS Herstel: lees net terug dat buis 4 mm is.. Maar dan nog, als dit zo zwaar loopt, is er volgens mij iets anders aan de hand.
« Laatst bewerkt op: 10 June 2025, 15:48:09 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5358 Gepost op: 10 June 2025, 16:55:53 »
Lijkt mij ook dat de astap waar de buis in zit het slapste onderdeel zou zijn.

Alsof je mee hebt gekeken :) Zucht, afgebroken:

Als oplossing naar m'n collectie buizen gekeken en een 8 mm dikke aluminium holle buis gepakt en het gat iets opgeboord. Even wrikken en hij zit, daarna heb ik 'em afgezaagd:

Onder het afgebroken ding van de brug zat nog een opening voor mijn 4 mm stalen staaf, ik hoefde alleen de opening open te boren. Maar 4 mm zit te ruim in de 8 mm alu buis, dus ik heb een 5 mm messing buisje eromheen gelijmd, dan zat ie zonder merkbare speling vast (maar draaide nog wel goed):

Op een andere manier weer zo'n groot lager eronder:

En... stappenmotor er recht onder. Resultaat viel me nog steeds tegen (ik heb hier geen video van). Dus had ik nog wat extra lagers besteld om het daar dan mee te proberen.

Reinout

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5359 Gepost op: 10 June 2025, 17:13:59 »
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :) en je lijkt nog lol in het knutselen te hebben, dus: vooral doorgaan!
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5360 Gepost op: 10 June 2025, 22:10:08 »
Volgende poging. Met elektronica, stappenmotoren, tandwielen enz. begon het inclusief verzendkosten inmiddels al aardig aan te tikken. Het peco draaischijfbouwpakket leek zo lekker goedkoop in het begin. Maar bezigheidstherapie mag ook wat kosten en ach, eigenlijk valt het wel mee. Enfin, ik heb wat lagertjes gekocht en er eentje in het midden van de draaischijf gelijmd zodat het nu eindelijk echt soepel gaat draaien:

Ook aan één kant een lager aan de brug aan proberen te brengen in plaats van de plastic wielen. Hoogte bepalen a/d hand van de bestaande wielen:

En dan de wielen er aan die kant af. Kijken of dat helpt:

Ik heb ook weer een korte video, in de eerste 15 seconden zie je dat de draaischijf waanzinnig soepel ronddraait. In de rest van de video zie je dat ie met aandrijving erbij toch weer hapert.

Waar het nu aan ligt? Aandrijving een beetje excentrisch waardoor er toch iets aanloopt? Brug beetje schuin? 15 mm multiplex niet helemaal vlak? Had ik de andere twee plastic wielen ook moeten vervangen?

Toen ik bij het eten aan het mopperen was, vroeg een van m'n kinderen of het niet handig was om helemaal opnieuw te beginnen. Diezelfde avond heb ik een tweedehands roco draaischijf gekocht.

Reinout

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5361 Gepost op: 11 June 2025, 09:30:53 »
toch best handig, die kinderen  ;D
ach, je moet maar zo zien, je hebt inderdaad goeie bezigheidstherapie gehad  ;D
ik vond het in ieder geval leuk om te volgen  (y)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5362 Gepost op: 11 June 2025, 09:55:01 »
Het beste vermaak is leedvermaak? :D

Reinout

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #5363 Gepost op: 11 June 2025, 10:43:15 »
We wachten af; er is nog geen werkende draaischijf gezien... ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

meino

• Offline Offline
« Reactie #5364 Gepost op: 11 June 2025, 13:50:55 »
Toch jammer.
Maar ik realiseer me dat ik ook heel wat frustraties met deze draaischijf heb gehad. Gedeeltelijk door fouten van mijn kant. Dat begon met de as, in de beschrijving wordt een 4mm Meccano asje genoemd. Prima, ik heb nog oud Meccano spul uit mijn vroege jeugd liggen. Me niet realiserend dat het nog volgens imperial maatvoering is. Dus een asje met moeite in de brug gekregen. Die as was dus geen 4mm maar iets in de buurt van 4.1mm. Door de kracht om dat er in te krijgen, was de handel achteraf niet helemaal recht en haaks meer. Ook klemde de handel. Dat met wat schuurpapier opgelost. Maar of dat daardoor kwam weet ik niet, maar de wielen van de brug hadden niet altijd contact met de rail in de kuil, dus draaiden dan niet. Uiteindelijk de constructie waar de wielen in zaten los gehaald van de brug en die met wat fosforbrons verend aan de brug gemonteerd. zodat de wielen altijd contact met de rail houden. Het probleem van de harkende beweging had ik in eerste instantie ook. Dat komt door de wrijving van plastic op plastic in de lagerbus. De stappenmotor zit redelijk stijf vast en de as van de brug heb ik daarom zodanig vast gezet in de connector tussen motor en as, dat de brug iets zweeft en het plastic van de lagerbus elkaar net niet raakt. Dat gaat alleen bij zware loks niet helemaal goed omdat die de connector in drukken en er dan soms toch weer een iets harkende beweging ontstaat.
Achteraf denk ik dat het niet goed opletten bij de keuze van de gebruikte as heel veel frustratie later heeft op geleverd omdat er toch een lichte deformatie van het geheel is opgetreden.

groet Meino

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5365 Gepost op: 11 June 2025, 20:03:15 »
Dat plastic-in-plastic probleem vermoedde ik ook, maar dat zou toch opgelost moeten zijn met het keurige lagertje dat ik a/h eind heb gebruikt. Zou ik denken. Jouw oplossing met het verend maken van de wielen is een leuke, dat zou nog wat kunnen schelen.

Enfin: een tweedehands roco draaischijf:

De reling moest deels weer vastgemaakt worden en er zaten wat kleine onderdelen los. Allemaal te regelen. Wat me wat tegenviel was dat er geen besturingskastje in de doos zat. Bij nakijken van de advertentie bleek die daar ook niet op de foto te staan, dus de advertentie klopte. Maar als je niet weet dat het ding erbij hoort te zitten, mis je 'hem ook niet op de foto. Enfin, daardoor werd het initiële controleren van de werking van de draaischijf wat lastig. Ook had ik een klein beetje de hoop de hele boel gewoon in te kunnen bouwen en klaar te zijn. Nee dus.

Dus.... uitzoeken waar alle draadjes voor dienen. Fora doornemen, multimeter gebruiken:

Met wat moeite de brug losgekregen:

Hierdoor kreeg ik beter door hoe de reguliere analoge aansturing van de draaischijf werkt. Aan beide uiteindes van de brug zitten veertjes die met een contactje een soort "T" vormen. Het veertje is dan het vertikale deel van de T. Bij de sporen steekt een pinnetje uit waar het veertje tegenaan komt. Het veertje is zó gedimensioneerd dat een van de twee contactjes gemaakt wordt zodra het de brug precies recht tegenover het spoor zit.

Hoe goed het systeem in de praktijk werkt bij zo'n toch wat oudere gebruikte draaischijf? Maar een manier om erachter te komen: uitproberen.

Eerst maar weer een module ervoor maken:

Gat erin, draaischijf erin. En een beetje plannen qua locatie van de sporen en de hoek ertussen. Al snel besloten een extra setje van vier opritten te kopen (maar die zijn bij deze foto nog niet aangekomen):

Het motortje en de rest van het mechanisme leek me niet al te lekker te draaien (nadat ik ongeveer door had op welk draadje ik spanning moest zetten), dus heb ik het eruit gesloopt: toch maar de stappenmotor gebruiken.

Daarvoor wilde ik het bestaande grote tandwiel+worm mechanisme hergebruiken. Wel handig voor de flexibiliteit om dan de cardanas ook te hergebruiken. Eén houdertje voor de cardanas heb ik in een buis gelijmd zodat het in de stappenmotor past:

Proefopstelling:

Even een toelichting op de draadjes. Rechtsboven rood/zwart, da's de stroomvoorziening voor het spoor op de brug. Het groene draadje zit aan de contactjes vast. Zodra de brug precies recht bij het spoor zit maakt het contact een verbinding tussen het groene draadje en het metalen pinnetje in het midden onder het spoor.

Linksonder: de twee blauwe draden zitten aan het pinnetje van de twee uiterste standen van de brug. De gele draden zitten aan alle andere pinnen, die ik doorverbonden heb. Nul op de groene draad zetten en dan kan ik met de blauwe en gele draden detecteren of de brug bij een spoor is of bij een eindstand. In theorie.

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5366 Gepost op: 13 June 2025, 23:38:16 »
Ik had initieel het idee om de contactpinnen bij elke oprit te gebruiken om daar de brug te stoppen. Dus wel aansturing met een Arduino, maar wel met de mechanische/analoge pinnetjes+contacten. Alleen werden niet alle pinnetjes goed gedetecteerd. Ik gok dat de contacten aan één kant van de brug niet goed werkten, hoewel ik alles schoongemaakt had.

Ik had geen zin om de brug weer los te halen om de boel te controleren. Dan maar de reguliere stappenmotorfunctionaliteit gebruiken en stapjes tellen om de brug op de juiste plek te krijgen. :)

Wat ook meespeelde: het tikkende geluid van de veertjes bij elk pinnetje begon me na een paar minuten te irriteren. Dat had ik hier op het forum ook al een keer gelezen. Soms hebben mensen gewoon gelijk.

Enfin, de schijf moest los. Ik had 'm, volgens de handleiding, met strookjes dubbelzijdig plakband vastgekleefd. Het zat stevig vast! Her en der cocktailprikkers eronder en wrikken maar:

Nu de boel goed bereikbaar was heb ik gelijk een tweetal avondjes geschilderd en vervuild. Het hoeft geen schoonheidsprijs/smerigheidsprijs te krijgen: de omgeving van de draaischijf blijft kaal en onbebouwd. Maar hij was wel erg plasticachtig en ik wilde van de standaard gele kleur van de relingen af. Gelijk personeel in het hokje gestopt. Daardoor is het toch leuker geworden:

Status aan de onderkant: er is een stuk hout bijgekomen om de houder van de aandrijfas op te schroeven. En onder in de foto zie je nog één blauw draadje i.p.v. de vorige 2x blauw, 2x geel. Alle pinnetjes onder de sporen zijn weg, behalve degene onder het laatste spoor. Dat is het "beginspoor" van de aandrijving. Bij opstarten draait de brug eerst iets ervan weg voor de zekerheid en dan terug tot dit pinnetje. Dan heb ik het nulpunt.

De oorspronkelijke mechanische oplossing van de Roco draaischijf voldeed prima op dit punt, dus heb ik verder niet met eigen schakelaars of lichtsluizen geëxperimenteerd:

Arduino Uno vastgeschroefd:

Sleufje gemaakt voor de kabel van het keypad. Keypad met dubbelzijdig tape vastgezet:

Rails lijmen:

Roco code 83 rails, om netjes op de schijf aan te sluiten. De lange niet-flexibele soort. Net zo lang en goedkoop als flexrails, maar zonder dat je erop hoeft te letten dat het recht ligt.

Reinout

Joz

• a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
« Reactie #5367 Gepost op: Vandaag om 09:20:39 »
Ziet er goed uit  (y)

Wat ook meespeelde: het tikkende geluid van de veertjes bij elk pinnetje begon me na een paar minuten te irriteren. Dat had ik hier op het forum ook al een keer gelezen. Soms hebben mensen gewoon gelijk.

Dat zou maarzo ik kunnen zijn geweest  ;)
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99408.msg3222244270#msg3222244270

Zo heb ik dus bijna hetzelfde gedaan met een kleinere stappenmotor:

Groeten,
Jos

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #5368 Gepost op: Vandaag om 17:52:49 »
Ja, jij was het :) Dat was het zinnetje dat ik me herinnerde.
O ja, jij had zo'n houdertje geprint zodat er verder geen aanpassingen aan de constructie meer nodig waren. Handig.

Schaduwstation losgehaald:

Deze moest nieuwe aansluitingen (hoekprofiel, inbusbout, inslagmoer) op de draaischijfmodule krijgen. Daarvoor heb ik hem bij dochterlief op de grond gelegd. En de laatste stukken rails losgehaald, want de draaischijf is t.o.v. de vorige situatie wat naar rechts (gezien zoals op de foto) verplaatst:

De printplaten waarop alles was gesoldeerd moesten verplaatst worden. Wat ik tien jaar geleden heb gebouwd sluit qua hoogte toch niet goed aan, uiteraard. Het lijkt wat krom te zijn. Met een strookje plastic en een lijmpistool dacht ik de printplaatjes wel ongeveer op de juiste hoogte te krijgen. Ik had geen "egale" printplaten meer, dus pakte ik de versie met gaatjes:

Eh, ja. De lijm kwam door de gaatjes heen en dat betekende een uur schoonmaken. En bij het solderen borrelde er ook weer wat lijm naar boven. En door het solderen met een stevige bout lieten de dunne koperen stripjes deels los. Oftewel: wat een puinzooi:

De hele boel maar weer los gebikt. En de rails over de scheiding heen vastgelijmd, maar wel met wat missende bielzen op de scheiding zodat ik er later raillassen op kan schuiven:

Na droging de boel doorgezaagd. Ik mag me trouwens eindelijk een echte modelbouwer noemen, omdat ik daarvoor het Roco zaagje heb gebruikt dat ik na al die jaren eindelijk heb gekocht :D

Reinout

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #5369 Gepost op: Vandaag om 18:09:21 »
Reinout,

Voor dit soort klusjes kan ik je ten zeerste de Midibiels van Modulebaan.nl aanbevelen. Ik heb deze ook op mijn modules gemaakt en die zitten "Bombenfest"!

Je ziet ze zitten op de overgang.
Grt, Ronald.