Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
't Boemeltje door Montanbahn
Vandaag om 12:57:04
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:14:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
Met welke tang knip je verenstaal? door hervé
Vandaag om 11:56:55
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1183782 keer)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
  • Klaar voor vertrek
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5100 Gepost op: 15 April 2024, 20:54:01 »
Even gekeken hoe dat zit bij mijn exemplaar. En ja hoor:



DS-DS, met twee verschillende dommen. Netjes gedaan - voor de duidelijkheid: niet door mij.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5101 Gepost op: 16 April 2024, 12:39:58 »
Leuk gedaan ja. Verzoekje... kun je de andere kant ook fotograferen? :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4996
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5102 Gepost op: 16 April 2024, 16:58:17 »
Of je moet sparen voor de ESU 31100/31101:
https://marnan.eu/mm39318-esu-31101-h0-db-br-94-1243-stoomlocomotief-digitaal-sound

Als je toch voor de FLM gaat en minder wilt slopen, kan je wellicht op zoek naar de RAG versie:
https://marnan.eu/fleischmann-409401-h0-rag-tenderlocomotief-br-94-dss
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5103 Gepost op: 16 April 2024, 17:33:04 »
Ik ga m'n kind niet in slavernij verkopen om het ESU blaasorkest-met-drumband-op-vijf-wieltjes te kopen :D

De '4096' versie die ik vorige week buitmaakte met het verbeterde frame (twee in hoogte beweegbare assen) doet het op mijn niet super nette baan trouwens prima qua stroomafname! Dat scheelt een boel. Gisteravond de tandwielen schoongemaakt en een beetje gesmeerd: dat scheelde ook al weer wat. En een avondje CV optimaliseren (met een "train-o-matic lokommander" micro decoder, een type dat ik nog niet kende) hielp met de rijeigenschappen. Het haalt het niet bij de "faulhaber flachlaufer" die in de oude 94'er zit, maar het is redelijk.

De flachlaufer zit met de door SB Modellbau aangeraden lijm bombenfest vastgelijmd en ik heb nog geen goede manier gevonden om hem zonder schade los te wrikken. Op het moment denk ik "laat maar even zitten, misschien waag ik later nog eens een poging", maar dat conflicteert met "niet geschoten, altijd mis" en een zekere TU Delft ingenieur-instelling à la "dat moet desnoods met grof geweld toch kunnen..." :)

Het is ook zo dat ik nu eigenlijk met een campagne bezig ben om m'n lokomotief/railbusvoorraad weer op peil te krijgen. Ik heb genoeg, maar een aanzienlijk deel moet gedigitaliseerd of gerepareerd of verbeterd worden. Dus eigenlijk wil ik me in eerste instantie op kwantiteit i.p.v. kwaliteit richten. Een 094 die goed genoeg rijdt hoeft niet perfect te rijden. Maar 't is natuurlijk wel lekker als 'ie het doet, dus misschien ben ik binnenkort wel inconsequent.

Maakt niet uit, het is maar een hobby.

-----

Qua digitaliseren en 094 en de lokommander decoder: de verlichting (gloeilampjes) deed het wel netjes op m'n programmeerspoor+Sprog, maar niet op de baan. Ik vermoedde dat de baanspanning i.c.m. de gloeilampjes misschien de lokommander deed vinden dat de stroom te groot werd: roco/multimaus staat er volgens mij bekend om dat de spanning wat aan de robuuste kant is.

En ja hoor, toen ik de helderheid van de verlichting omlaag schoefde (van 255 naar 170 ofzo) deed alles het ook op de baan prima.

-----

Nu de koppeling nog netter centreren, een afgebroken buffer weer vast krijgen en een van de kadee koppelingen een beetje bijbuigen, dan kan de kap er voorlopig weer op.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5104 Gepost op: 16 April 2024, 18:01:26 »
Supersterke lijm wil het nog wel eens verliezen van aceton.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3343
  • Bricolage français.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5105 Gepost op: 16 April 2024, 19:44:56 »
Voor het geval je je mocht afvragen waarom je oude 94-er niet meer lekker rijdt: de linker schuifbeweging in reactie 5095 is uit de cylinder gewerkt. Dat conflicteert wat met soepel rijden.

Verder vind ik het knap dat je mooi bij je thema blijft. En leuk ook dat je dingen soms een paar keer maakt: eerst snel en (Verzeihung!) toch wat slordig en dan na een paar jaar toch een nette, verbeterde versie.

Groet,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
  • Klaar voor vertrek
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5106 Gepost op: 16 April 2024, 20:26:07 »
Kleine moeite:


Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5107 Gepost op: 16 April 2024, 21:15:01 »
Voor het geval je je mocht afvragen waarom je oude 94-er niet meer lekker rijdt: de linker schuifbeweging in reactie 5095 is uit de cylinder gewerkt. Dat conflicteert wat met soepel rijden.

Die is me er bij het bekijken/schoeven/klussen al een paar keer eruit gefloept. Ik zag het na afloop op die foto voor de eerste keer. Op tijd voordat ik ermee ging rijden. Maar.... dit is m'n nieuwe 94'er, niet de oude :)
Het slechte rijgedrag van de oude ligt aan de star gelagerde assen. Bij de nieuwe constructie zijn er twee assen geveerd gelagerd en dat scheel veel.

Supersterke lijm wil het nog wel eens verliezen van aceton.

Specifiek aceton? Ik ga eens kijken of ik het in huis heb. En anders is het vast €1.99 bij de kruidvat.

Kleine moeite:

Bedankt!
Hm.... sprong in het diepe.... vier tientjes aan Weinert onderdelen.... individuele niet-standaard lok.... drie avonden zelfstudie hoe al die leidingen lopen en wat waar aan hoort.... Keuzes, keuzes....

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4996
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5108 Gepost op: 16 April 2024, 21:47:09 »
Specifiek aceton? Ik ga eens kijken of ik het in huis heb. En anders is het vast €1.99 bij de kruidvat.

Kijk wel uit; opschriften en beetje kleur kunnen ook meekomen..  :police:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5109 Gepost op: 16 April 2024, 22:25:09 »
't Is de oude lok, dus zolang de flachlaufer niet smelt, ontploft, verbleekt, paars wordt of haargroei krijgt... :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5110 Gepost op: 17 April 2024, 17:15:56 »
Kijk! met wat aceton druppelen lukte het inderdaad om de motor los te krijgen!



Nu het tandwieltje nog eraf krijgen, want dat past niet door de opening.



Kijk wel uit; opschriften en beetje kleur kunnen ook meekomen..  :police:

Eh ja. Ik heb rode vingers omdat er wat rode verf uit de buurt van het tandwiel los kwam. En er zijn wat lijntjes opgelost van m'n snijmat :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5111 Gepost op: 17 April 2024, 17:23:24 »
Boor voor een eventuele reparatie dat gat op zo dat het tandwiel er wel door kan

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1256
  • Klaar voor vertrek
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5112 Gepost op: 17 April 2024, 18:26:28 »
Hij is gelijmd, begrijp ik uit je verslag uit 2016. Maar misschien dan toch met de soldeerbout:



Het tandwiel zet uit en de lijm smelt (of verbrandt :-\)
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5113 Gepost op: 17 April 2024, 19:08:59 »
Plat tangetje paste nèt achter het tandwiel. Kort spijkertje vanaf de buitenkant tegen de as aan en duwen maar:



De restanten tweecomponentenlijm heb ik er inmiddels afgeschraapt.
Nou eens kijken hoe ik het identieke tandwieltje van de bestaande fleischmann motor afhaal :) Ik wil 'em graag non-destructief eraf hebben, want voor een vriend heb ik een oeroude fleischmann v200 die ik wil digitaliseren...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5114 Gepost op: 17 April 2024, 20:29:46 »
Goed bezig (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl