Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:35
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
26 april 2024, 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
26 april 2024, 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1071509 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1665 Gepost op: 27 augustus 2016, 17:48:21 »
Opeens komt alles tegelijkertijd...

Gisteren kwamen er twee pakjes aan. Als eerste vier Spörle gipsmallen:



Linksboven betonnen kop-en-zijlading-kanten voor Berenbach. Rechtsboven hobbelige losweg-met-randje voor zowel Kelberg als Berenbach (ja, ik ga de betonnen-platen-imitatie van Kelberg vervangen). Rechtsonder iets minder hobbelige kasseien voor gebruik in Kelberg bij de lokloods in de buurt en vast nog een paar andere plekken. Linksonder een onregelmatige stenen muur die me voor een kasteel goed bruikbaar lijkt.

Het tweede pakje zijn de twee bestelde "Flachläufer" faulhabers voor de 86 en de 94 (en tweecomponentenlijm om het vast te zetten):



Heel benieuwd naar de rijeigenschappen! Bij de bijgevoegde documentatie stond trouwens dat ze geen goede decoderinstelling hebben kunnen vinden voor de Lokpilot Standard die ik standaard gebruik. En dat dus een volwaardige Lokpilot 4.0 een goed idee was. Ok... tijd om m'n boodschappenlijstje voor "Houten" uit te breiden.

Vanochtend in Houten geweest:



Wat verf, een paar decoders, rookgeneratoren. Een extra Lokpilot Standard omdat ik die in een lokomotief van een kennis wil stoppen en twee keer een 4.0 voor de 86 en 94. Een Seuthe #10 rookgenerator voor in de 50er en een #27 waarmee ik ga experimenteren of ik die in zo'n niet-voorbereide Fleischmann lok kan vrutten.

Eindelijk m'n boekenbonnen niet vergeten dus het mooie boek onderaan in het midden is eindelijk binnen. Prachtige foto's van een mooie streek. Het ging me om de Vennbahn en de zijlijntjes in de Eifel en een korte blik op de pagina's leverde veel moois op. En de rest van de lijntjes is vast ook leuk om te bekijken. Mooi boek! (Wel prijzig, €49, maar da's een goede bestemming van de boekenbonnen!)

Nog wat tweedehands tijdschriften. Eentje met verhalen van een machinist: vast goede input voor mijn verhalendraadje :) En eentje over de BR23.

En ik heb het onderdelensetje voor m'n roco 50er binnen zodat ik de koppeling kan repareren. Handig, zo'n Erwin in Emmen, toch?

Wat verf om het interieur van m'n Silberlinge bij te kunnen kleuren.

En nog een goederenwagon met RP25 wielen voor €8: dan kan ik eens verlekkerd kijken of zoiets goed bij mij rijdt. Niet overal zijn de overgangen tussen de modules even goed, dus.....


Nou, ik zit de komende tijd met m'n neus in het binnenwerk van lokomotieven, geloof ik. En ondertussen met dit mooie weer ook maar weer wat gips gieten!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1666 Gepost op: 27 augustus 2016, 17:51:40 »
Nabrander van Houten: ik zag in een stand een paar ADE rijtuigen. Oh oh oh oh, wat mooi! Ik ben tevreden zat met m'n 1:87 roco silberlinge, maar ik kan zo'n ADE silberling zeker waarderen!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1667 Gepost op: 27 augustus 2016, 21:28:19 »
ade-rijtuigen... die MOET je een keer gebouwd hebben! Tenminste eentje.

Leuke aanwinsten, Reinout! Die EJ-uitgave van die machinist Van der Laan heb ik ook, zeer lezenswaardig.
Die EJ-Spezial over de Baureihe 23 mis ik daarentegen weer, ik vind die Baureihe-uitgaves altijd een mooie aanvulling op de overige info in boeken en dergelijke, zeker vanwege de vaak erg fraaie kleurenfoto's in die brochures.

Maar laat dat allemaal eerst maar links liggen en begin met die Flachläufer, want daar ben ik het meest nieuwsgierig naar!  ;)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1668 Gepost op: 27 augustus 2016, 21:35:36 »
Inderdaad, maar goed dat er morgen een hoop onweer voorspelt is.  ;)
Ik ben benieuwd naar de eigenschappen, heb hier twee 94ers er een 65er liggen.
Ik zit eraan te denken om ook twee flach motoren te bestellen, één voor een 94er en één voor de 65er.

Groeten,

Christoph

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1669 Gepost op: 27 augustus 2016, 22:11:21 »
Dat zelfde voorspelde men ook voor vanavond,en tot zover is de enige wind die ik hier voel ,de wind die ik zelf laat  ;D
Regenen doet t tot nu toe alleen maar onder de douche,kortom  ::)
Locs al klaar ?
En waar was dat bordje nou te Houten  ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1670 Gepost op: 27 augustus 2016, 23:27:07 »
Flachlaufers, ja ja, ik weet wat me te doen staat... Ik ben zelf ook benieuwd.

Eerst even wat aan de piko 218 gerommeld van m'n kennis. Ik zie hem morgenochtend (=zondag, het is m'n dominee :) ) en wil wat voortgang kunnen tonen. Nou, ik heb 'em na een schoonmaakbeurt weer aan de praat:



Hij stoort in de laatste 20 seconden van het filmpje alleen enorm met m'n twee wissel-servo's. Ik sloeg achterover toen ik het hoorde. Toch de ontstoorspoelen maar weer terugsolderen, hoewel dat bij alle andere loks bij digitaliseren weggehaald dient te worden. Raar. Kennelijk is dit geen al te beste kwaliteit motor. Ik ben roco's gewend... :)

Ja ja, ik zal kijken hoe rap ik met de 94/86 aan de slag kan... :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1671 Gepost op: 27 augustus 2016, 23:29:58 »
Floris: ik zat om 12:00 aan een tafel waar wat - voor mij deels bekende - gezichten zaten. Rond 12:10 dacht ik eraan het bordje neer te zetten. Maar goed ook, want nog geen minuut later kwam iemand naar de tafel toe die 'em anders niet herkend zou hebben.

Wel was het een klein stokje, dus het viel niet hard op. We hebben zitten brainstormen over van die mechanische aapjes die langs een stok omhoog en omlaag klimmen en om daar een beneluxspoor-vlaggetje aan te hangen enzo... :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1672 Gepost op: 28 augustus 2016, 11:16:15 »
Mogguh,

Ik ken wel wat BNLS gezichten,maar dat zijn er niet heel veel,en dat is trouwens ook helemaal niet erg  ;)
Vlak voor je openbaring met t bordje,waren wij alweer verder gaan struinen naar dingen van het wensenlijstje,dit maal wel met een beter gevulde maag en aangevuld vocht niveau   8)
Ik zou de volgende keer een heteluchtballon met reclame erop in t restaurant laten zweven,valt tenminste op  ;D

Over die piko vraag ik me na je verhaal af of deze wel het zelfde is opgebouwd als bv Flm of Roco qua elektronica en aansturing,klinkt erg vreemd dat nieuwste euvel  ::)
Anders overwegen om er bv een cd motortje in te mikken als die motor zo rot is.
Hoe staat t met je andere 2 patienten ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1673 Gepost op: 28 augustus 2016, 16:19:03 »
Als ik iets weet van Piko motoren, dan is het dat ze zeer veel storing geven. Daarom haal ik nooit de ontstoring eruit. Ik heb zelfs een keer nieuwe ontstoring geplaatst (2x 1W 10uH spoeltjes). Waarom denk je dat de combi Piko+ESU-Sound zo veel ellende geeft voor centrales ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1674 Gepost op: 28 augustus 2016, 18:08:25 »
In dit draadje had ik speciaal nog naar die condensatoren gevraagd. Ik had ze eruit gehaald, maar zonet heeeeeeeeeeeel snel weer erin gesoldeerd. De storing is nu in ieder geval weg. Rijgedrag is volgens mij ietsje verslechterd, maar het is op zich goed genoeg, dus ik ga niet verder aan de instellingen rommelen.

De video ter bewijs van het best redelijke rijgedrag is te bewonderen in mijn verhalendraadje. Laat ik, gezien de inhoud van dat verhaal, maar even niet het glas heffen op het geboekte succes :)

Lekker weertje, dus de zon schijnt lekker op de gevulde gipsvormen. Het modelbouwleventje kan zo mooi zijn (y) (Tja, ik ben wat sociaal en zit in de tuin met vrouwlief, dus de Flachlaufer moeten even wachten. Misschien vanavond nog. De lijm moet wel 24 uur drogen, dus.... Even geduld.)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1675 Gepost op: 29 augustus 2016, 00:07:28 »
Ik heb de 94er gestript van z'n motor. En alles netjes schoongemaakt en ingevet.



Vervolgens los de Flachlaufer erin gelegt om de passing te controleren. Nou: topkwaliteit. Past precies in het gat. Geen speling, dus je kàn het niet verkeerd doen. Het verdikkings-asje en het tandwiel past ook maar op één manier en kan dus ook niet fout gaan (behalve als je de hele motor in de secondenlijm dompelt ofzo).

Dus: mijn eerste indruk is goed! Als de motor zo goed loopt als dat 'ie monteert dan ga ik er nog veel lol aan beleven.

Met de tweecomponentenlijm de motor erin gelijmd:



Zo, die mag een nachtje drogen. Morgenochtend het tandwiel er maar opzetten. Dan ga ik nu, voor het slapengaan, nog even googlen hoe ik er een rookgenerator in krijg. Ik heb er eentje gekocht die me geschikt leek, maar of 'ie past... Die Fleischmannetjes zijn er niet op voorbereid in ieder geval.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1676 Gepost op: 29 augustus 2016, 09:24:36 »
Zo, het tandwiel zit er ook op:



Je kan het asje maar aan één kant in het tandwieltje steken. Aan de andere kant zit een aanslagpunt. En dan zit het tandwiel precies op de goede plek. Een kind kan de was doen! Zolang je secuur bent met de hoeveelheid lijm, uiteraard.

Benieuwd!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1677 Gepost op: 29 augustus 2016, 18:17:34 »
Hallo Reinout,

bedankt voor je duidelijke inbouwinstructie, nu het rijden nog.   8)
Toch ben ik benieuwd naar je twee componentenlijm, is deze ook via Faulhaber gekocht of wordt deze gewoon meegeleverd?

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1678 Gepost op: 30 augustus 2016, 09:07:40 »
De lijm heb ik erbij gekocht. Die is niet van Faulhaber zelf, daarvan is alleen het motortje. Maar je kon hem bij "SB Modellbau" erbij kopen.

Wat SB extra bovenop het losse motortje heeft gedaan is het bijleveren van een verleng-asje + tandwieltje en ze hebben, heel belangrijk, het messing rondje op onderstaande foto gefreesd en op de motor geplakt:



Daardoor gaat de montage zo makkelijk.

Het rijden

Nou, zoiets:



Ik heb na het maken van deze video nog een instelling aangepast waardoor hij nog wat netter loopt. En de bodemplaat vastgeschoefd, want daardoor was de stroomopname minder en liep 'ie af en toe ergens tegenaan.

De aandrijving is zeker niet geruisloos. Wel veel soepeler dan wat erin zat. Ik ben nog niet helemaal tevreden, want ik heb nog problemen met de stroomafname. Hij is helemaal schoongemaakt, maar toch stopt hij er af en toe opeens mee, vooral op lage snelheid. Het lijkt alsof iets ergens tussen klem zit. Dus... ik moet alle tandwieltjes nakijken en de stroomvoorziening controleren.

Wat ik me ook af vraag is hoe goed het electrische contact van de wielen is. Schoongemaakt en wel.

Mijn indruk: de flachlaufer voldoet voor mijn wensen volledig. De lok zelf voldoet nog niet, maar dat lijkt me stroomafname/mechaniek-problemen. Toen ik, voor de digitalisatie, de motor los met klemmetjes aansloot op de analoge trafo liep alles als een zonnetje en keek ik verbaasd naar de uitloop :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #1679 Gepost op: 30 augustus 2016, 11:09:05 »
Hmmm... moeilijk te beoordelen.
Valt niet tegen, maar overtuigd ben ik nog niet, denk ik.