Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

firm ware voor 3 D printer door spock
Vandaag om 13:55:07
3,51° ofzoiets 😉 door rudi van der Craats
Vandaag om 13:48:54
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 13:21:26
Motorpost ombouwen ? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:09:55
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 13:04:45
US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1071716 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5085 Gepost op: 18 maart 2024, 22:07:31 »
Nou, het kan ook nog wel wat ingewikkelder. Ik moet het scenario weer even uit m'n geheugen opdiepen, wat nu niet lukt, maar er was een geval waarbij de laatste trein van de dag alleen als enige op de lijn actief mocht zijn om zeker te zijn dat alles weer in de juiste "Grundstellung" zat. Iets met stations die soms "doorgeschakeld" werden qua beveiliging ofzo? Klok/klepel. Ik dacht dat het ergens in het Westerwald was. Waarschijnlijk gaat er bij mij over een paar dagen een belletje rinkelen, dan kan ik meer info geven :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5086 Gepost op: 22 maart 2024, 14:00:22 »
Ik heb gisteren en vandaag nog iets interessants ontdekt (in het "mapud" forum) qua goederentreinen op een lijntje zoals de mijne. Ik ging er van uit dat zo'n buurtgoederentrein optimaal gesorteerd zou zijn zodat er zo min mogelijk rangeerbewegingen nodig zijn. Dus in mijn Berenbach-geval dat de wagen voor de verhoogde zijlading achter de wagen voor de losweg staat omdat ze ook op die volgorde het zijspoortje in moeten.

Maar.... daar was vaak de tijd niet voor. Op het station waar de goederentreinen worden samengesteld worden de binnenkomende treinen eerst per doel-trein gesorteerd. Daarna wordt in een tweede slag per trein de boel in groepen (vaak stations) gesorteerd. Als er een rangeerheuvel is gaat elke wagon dus max twee keer "de heuvel over".

Het resultaat is dat alles wel netjes per station gegroepeerd is, maar niet noodzakelijkerwijs op de ideale volgorde voor binnen het station. Tenzij er genoeg tijd is om het van te voren zo te doen, natuurlijk. Of als er een duidelijke dwingende noodzaak is.

Dus... ik hoef niet meer alles netjes op volgorde te zetten en mag mezelf dus vorbildgetreu dus best wat extra rangeerwerk op de hals halen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5087 Gepost op: 22 maart 2024, 14:04:39 »
Dus je mag met een BR 50 gaan rangeren  ;D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5088 Gepost op: 22 maart 2024, 14:20:21 »
BR 50, het standaardding voor de buurtgoederentrein op de Eifelquerbahn. Je hebt volledig gelijk: het blijft raar om zo'n grote lok "lullig" werk te zien doen. Beetje rangeren met een paar tweeassers... :)
Maar ja, met de hellingen was het absoluut nodig om zo'n bakbeest te gebruiken! Visueel ziet het er normaler uit om zo'n v100 diesel ervoor te zetten. Maar qua vermogen ontlopen die twee elkaar weinig, meen ik. Diesel is een stuk effectiever.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5089 Gepost op: 22 maart 2024, 15:27:24 »
Dan zal het kolen en water verbruik toenemen
Komt er dan een (simpele)kolen en water inname op de stations

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5090 Gepost op: 22 maart 2024, 15:50:13 »
In Kelberg heb ik een kraan staan. Op het moment is 'ie afgebroken, maar goed. Hij staat ook niet super handig bij de lokloods i.p.v. direct bij de perronsporen. Daar ben ik af en toe nog wat over a/h nadenken, of ik daar nog wat aan wil doen.

Op de echte Eifelquerbahn was er halverwege de lijn (Daun) mogelijkheid om water te nemen. De goederentrein nam voor de terugweg richting Mayen daar inderdaad water:


(Foto: Hermann Grüter, Heimatjahrbuch Vulkaneifel)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5091 Gepost op: 22 maart 2024, 15:58:49 »
Interessant verhaal over de ongesorteerde wagenvolgorde, Reinout! (y)
Daarmee krijgt ons geschuif met goederentreinen wel een extra dimensie.

Ik bedacht ondertussen dat het helemaal niet erg is als op de de tussenstations lang gerangeerd moet worden. Duitsland kende een veel lagere treinenfrequentie dan we in Nederland kenden. Je hindert met lang rangeren dus niet zo snel een personentrein.

Groet,
Wolter
Moins mais mieux.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3994
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5092 Gepost op: 22 maart 2024, 16:01:34 »
Volgens mij was de voornaamste reden om br50's voor lullige treintjes in te zetten; dat ze er heel veel van hadden... :)

En qua vermogen; een br50 doet zeg 1,5x wat een v100 doet, al heeft die laatste een hogere max V. Maar in relatie tot omvang blijft het vermogen van een stoomlok natuurlijk achter bij dat van kleinere dieselloks. 

En hierover:
Het resultaat is dat alles wel netjes per station gegroepeerd is, maar niet noodzakelijkerwijs op de ideale volgorde voor binnen het station. Tenzij er genoeg tijd is om het van te voren zo te doen, natuurlijk. Of als er een duidelijke dwingende noodzaak is.

Ik heb altijd wel begrepen dat als omlopen op de eindbesteming niet kon, lastig was of te lang duurde was, de richting van de lossporen mee werd genomen in het samenstellen van de buurtgoederentrein; dat dus voor een station tussen verzamelstation A en B kwamen wagons voor een losspoor in richting van B, vanaf B, en voor A idem. Dus wagons in A voor losspoor in de richting van B werden eerst naar B gestuurd en kwamen vanaf daar met de Ng mee. Kan iemand dit bevestigen..?

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5093 Gepost op: 22 maart 2024, 17:22:39 »
Dat laatste is volgens mij grotendeels wel zo, was m'n eerste gedachte. Zo stond het ook in zo'n oud boekje van H.F. Enter: losweg met maar één wissel, dan wordt het 1x per dag bediend door de buurtgoederentrein die die richting op rijdt. Het bijbehorende plaatje deed me als kind (14 ofzo?) al wat verlekkerd naar dat soort goederenverkeer kijken...



Bij Duitsland besluipt me toch ook wat twijfel. Daar gebruikten ze voor dat soort "lastige" aansluitingen ook wel eens een "Übergabe". OF een echte losse trein met een rangeerlok OF ook wel als tussendoortje voor de buurtgoederentrein (die dan deels bleef staan).

Op een gegeven moment was op de Eifelquerbahn zo dat de goederentrein van Mayen naar Daun reed als Ng (buurtgoederentrein) en vanaf daar als Üg "even op en neer ging" richting Dockweiler en terug.
In Duitsland speelde ook wel eens mee dat het daar meer in regio's (Bundesbahndirektion) was opgesplitst en voor m'n gevoel werd er wel eens wat voor ons onlogisch gedaan omdat het administratief makkelijker was.

Enfin: helemaal zeker ben ik er niet van dat het allemaal zo soepel ging qua aansturing of een wagen van de ene of de andere kant de lijn werd opgestuurd.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3994
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5094 Gepost op: 22 maart 2024, 19:49:51 »
Begin nu ook te twijfelen... :D
Na korte nadenken; ik denk dat het wellicht tijdperk III vs tijdperk IV is... ?

Tot de jaren 60 reed er zeg dagelijks een Ng tussen beide knooppunten; dus er was voldoende aanbod en iedere losplaats of aansluiting werd regelmatig vanaf 2 zijden bediend. Het loont om met relatief veel wagons door te rijden tot het volgende knooppunt, ipv veel en moeilijk onderweg rangeren.

Toen het vervoer terugliep werd nog wel vanaf idere knooppunt met een Ng gereden, maar die werd een Üg vanaf de voorgelegen of eerstvolgende mogelijkheid om te rangeren, waarbij de wagons door de treinlok of lokale rangeerlok als los rangeeldeel naar de te bedienen losplaats of aansluiting gereden. Met slechts een enkele of paar wagons maakt het ook minder uit of je vooruit of duwend haalt of brengt. Aansluitingen met een grotere vervoersaanbod werden specifiek bediend; daarbij werd denk ik nog wel gelet op richting. Overigens lijkt mij ook dat bij een grotere aansluiting altijd wel rangeermogelijkheden in de buurt zijn.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5095 Gepost op: 12 april 2024, 15:48:48 »
Ik ben de laatste tijd weer eens met materieel bezig geweest. Beetje herstellen, beetje digitaliseren, beetje 'micromotor' inbouwen. Daar ga ik later nog wel wat over vertellen.

Een van de dingen die minder goed ging was het verbeteren van de fleischmann 94'er. Daarbij sneuvelde o.a. eeen powerpack, zucht. Stroomafname niet echt verbeterbaar. Starre assen + een specifieke moduleovergang + kadee = loskoppelende trein. Enfin, ik was aan het zoeken naar een modernere uitvoering van de 94'er en vond die bij de 'MartOnTheWeb' uitverkoop.



Gelijk een paar kilo tijdschriften meegeplukt:



Gedigitaliseerd en wel. En het nieuwe fleischmannmechaniek doet het een stuk beter dan de oude. Blij mee.
Nou kijken of de faulhaber "flachlaufer" aandrijving uit de oude over te zetten is. Het ding zit met goede lijm vastgelijmd...
En ik speel met de gedachte om er een versie met twee stoomdommen van te maken. De twee die in 1970 in Mayen waren (zie deze fotoreportage vanaf foto 18) waren allebei van dat type. Bij de oude 94 de dom uitzagen en bij de tweede erop lijmen? Voorverwarmer naar de zijkant? Het hoeft niet perfect maar het lijkt me wel leuk met beperkte middelen een poging te wagen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5096 Gepost op: 15 april 2024, 12:29:21 »
Even dacht ik dat Fleischmann die versie gewoon heeft uitgebracht. Ik heb een Reichsbahn-exemplaar met twee dommen en een verplaatste voorverwarmer (en een rond dak). Maar dat is een verbouwing door een vorige eigenaar. Weinert heeft een Dampfdom, Speisedom en zanddom voor de BR 94, waarmee je misschien je oude BR 94 kunt sparen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4681
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5097 Gepost op: 15 april 2024, 19:09:28 »
Dus soort mutatie van dromedaris  🐪 naar kameel 🐫…  ben benieuwd. Zo al een mooie loc  (y)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7405
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5098 Gepost op: 15 april 2024, 20:19:03 »
Oh bah, ik zie net dat de "kameel"-versie de "DSDS" indeling heeft. Dom, zandbak, dom, zandbak. En de Fleischmann heeft "SDS": zandbak, dom, zandbak. Met de voorverwarmer tussen de dom en de laatste zandbak.
Dus als ik er een DSDS van wil maken moet ik alle bestaande dingen eraf slopen omdat mijn ketel met "SD" begint ipv "DS"....
Láát maar! Daar begin ik niet aan :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4681
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #5099 Gepost op: 15 april 2024, 20:25:35 »
Dat wordt inderdaad een vrij rigoureuze verbouwing….